Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

domus 1027 naar hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 06 maart 2014 13:59

domus 1027 naar hauptwerk

Hallo allemaal,

Ik ben Robert-jan en 17 jaar oud.
Drie maanden geleden heb ik besloten om te gaan orgel spelen en ik vind het nog steeds leuk. Om te kijken of ik het orgel spelen zou volhouden heb ik een goedkoop orgel op de kop getikt, een domus 1027. het geluid wat het orgel produceert is niet heel slecht maar is ook niet van de beste kwaliteit. Mijn orgelleraar heeft een mooi hauptwerk orgel staan en dat klink een stuk beter. Hij vertelde mij ook dat als ik een midi uitgang had dat ik van mijn orgel ook een hauptwerk kan maken. Op advies van mijn leraar ben ik rond gaan kijken op internet en toen ben ik hier verzeild geraakt. Ik heb wel een paar vraagjes waar ik niet uitkomt kunnen juliie mij helpen?

Ik heb dit tot mijn beschikking:

een laptop:
RAM 4GB

Geheugenslots
Totaal geheugenslots 2
Gebruikte geheugenslots 2
Vrije geheugenslots 0
Geheugen
Type DDR3
Grootte 4096 MBytes
Kanalen # Dual
DRAM Frequentie 399,0 MHZ
CAS# Latency (CL) 6 klokken
RAS# naar CAS# vertraging (tRCD) 6 klokken
RAS# Precharge (tRP) 6 klokken
Cyclustijd (tRAS) 15 klokken
Fysiek geheugen
Geheugengebruik 45 %
Fysiek totaal 4,00 GB
Fysiek beschikbaar 2,18 GB
Virtueel totaal 7,99 GB
Virtueel beschikbaar 5,72 GB

Intel Pentium T4400 (2,2 GHz 800 MHz FSB)

Kernen 2
Threads 2
Naam Intel Pentium T4400
Codenaam Penryn
Pakket Socket P (478)
Technologie 45nm
Specificatie Pentium Dual-Core CPU T4400 @ 2.20GHz
Familie 6
Uitgebreide familie 6
Model 7
Uitgebreid model 17
Stepping A
Revisie R0
Instructies MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, Intel 64, NX
Virtualisatie Niet-ondersteund
Hyperthreading Niet-ondersteund
Bussnelheid 199,5 MHZ
Rated bussnelheid 798,0 MHZ
Stock kernsnelheid 2200 MHZ
Stock bussnelheid 200 MHZ
Gemiddelde temperatuur 43 °C
Caches
L1 data-cachegrootte 2 x 32 KBytes
L1 instructies-cachegrootte 2 x 32 KBytes
L2 unified-cachegrootte 1024 KBytes

een orgel Doumus 1027 met midi uitgang

Ik heb nog nodig een:

midikabel
geluidskaart
software
sampels

Aangezien mijn budget niet zo groot is dacht ik zelf aan om de Hauptwerk free te installeren en een sampelset (gratis).
Ik weet alleen niet welke geluidskaart ik het best kan gebruiken! Ik kan er voor kiezen om een goede te nemen als ik later een hauptwerk laat bouwen(mijn droom) of een kleinere waar ik de tijd mee gaat overbruggen.
Wat misschien ook handig is om te weten is dat ik in een flat woon dus hard spelen gaat niet(de meeste stukken kan ik nu toch nog niet spelen). Voor mijn speakers geld het zelfde, kopen met het oog op de toekomst of om de tijd te overbruggen.

ik sta graag open voor uw opmerkingen of aanpassingen

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 maart 2014 15:34

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Robert-jan

welkom op het forum

Je kunt echt low-cost beginnen.

Een midi kabel tussen PC en orgel (en zijn goedkope midi interfaces zoals deze bijv. http://link.marktplaats.nl/a1003547463. Is plug and play (geen drivers nodig)
Voor geluid kun je het interne geluid van de laptop gebruiken. Omdat Windows zelf traag is met geluid, moet je een driver downloaden en installeren. Deze http://tippach.business.t-online.de/asio4all/downloads_1/ASIO4ALL_2_10_English.exe. Het audio van de laptop koppelen aan een stereo versterker of een koptelefoon.

Als dit allemaal gebeurd is, daarna HW installeren (de midi kabel moet dan op de USB poort aangesloten zijn).
Vervolgens een van de gratis samplesets installeren, zie http://www.pcorgan.com/SampleSets.html#SampleSetDownloads

Als het orgel spelen je bevalt, kun je later uitbreiden; eerst met beter audio, en later met HW basicadvanced en eventueel andere (niet freeware) samplesets.

Succes

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 06 maart 2014 16:21

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Evert-Jan,

Bedankt voor uw snelle reactie!

Als ik het goed begrepen heb begin ik hiermee onderaan de ladder. Als ik mijn interne speakers ga gebruiken verwacht ik er niet zo heel veel van, dus zal ik een extern setje moeten kopen of mijn hoofdtelefoon gebruiken.

Ik had hier op het forum ook gelezen dat er met dunne draadjes ruis kan ontstaan is dat met deze ook het geval? Zo ja hoe hinderlijk? En geeft dit wel een goed beeld van hauptwerk zo basic? Mijn orgelleraar die zet meestal 2 registers open en de zwelpandalen vol uit! Het klinkt wel hard maar niet zo mooi als de verschillende orgels op de vergelijk site. Ik vraag me dan af of ik met een te goedkoop setje tegen gaat vallen?

Bedankt voor het op weg helpen, het is natuurlijk wel bijna helemaal gratis!

Robert-jan O

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 maart 2014 16:30

Re: domus 1027 naar hauptwerk

De beste investering is op dit moment een hoofdtelefoon. Het geluid wat je uit een hoofdtelefoon krijgt is veel beter dan wat je krijgt uit speakers die even duur zijn.

Doe het dan meteen goed: heb je EUR 100 te besteden, besteedt dat dan aan 1 goed apparaat ipv het te verdelen over allemaal matige apparatuur. Goed geluid is alles bij Hauptwerk. Aangezien je toch in een flatje woont, zou ik nu gewoon nog niet investeren in speakers. Tenzij je het ontzettend belangrijk vindt dat anderen mee kunnen luisteren.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 06 maart 2014 16:36

Re: domus 1027 naar hauptwerk

josq

Ik heb nu een hoofdtelefoon bij mijn orgel gekregen en hij doet het aardig goed! Ik vind het leuker om met speakers te spelen maar daar heb ik het budget niet voor, dus moet ik het maar even met minder doen! Als ik mijn rijbewijs heb gehaald dan is er een grote kostenpost weg en kan ik gaan sparen voor hauptwerk. Misschien ben ik wel te enthousiast om nu al met hauptwerk te beginnen

mvg

Robert-jan O

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 maart 2014 16:48

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Als je toch eerst met HW free wilt beginnen, kijk dan ook even naar GrandOrgue. Dat heeft meer mogelijkheden dan HW free. HW free is bv. beperkt tot 1,5 Gb geheugen, terwijl je laptop 4 Gb heeft. Maar dat hangt natuurlijk ook af van welke samplesets je wilt gebruiken. De meeste gratis sets zijn inmiddels wel verkrijgbaar voor zowel HW als GO.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 06 maart 2014 16:58

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Evert-Jan

De link voor driver doet het niet! hij installeert hem wel maar hij opent niks en in mijn bestanden kan ik hem weggooien, helpmij en 2 bestandjes die ik niet kan openen. Wat moet ik nu doen?

mvg

Robert-jan

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 maart 2014 17:15

Re: domus 1027 naar hauptwerk

De ASIO driver doet uit zichzelf ook niets (dat doet geen enkele driver, omdat ze geen gebruikersscherm hebben).
Als je HW installeert en je selecteert daar audio, dan kun je de ASIo driver in het scherm zien staan. Als je hem selecteert, dan zie je in de systemtray (rechtsonder op het scherm) een vierkant blokje staan. Dan kun je ASIO4ALL pas configureren.

Je kunt met een koptelefoon op spelen (je hebt er dan 2 nodig want anders hoort je orgelleraar je niet spelen en visa versa). Maar als je een stereosnoer legt van laptop naar een audioversterker (zo iets bijv. http://www.allekabels.nl/jack-naar-tulp-kabel/6266/1506/jack-tulp-kabel.html maar dan met voldoende lengte), dan gebruik je de audioversterker.
Maar misschien heeft je orgel ook een audio ingang; dan kun je de speakers van je orgel gebruiken. meestal zijn dit tulp plugjes, dus dan kun je deze kabel ook gebruiken. En het geluid van je orgel wordt nu bepaald door de samples van je electronische orgel en de kwaliteit van de versterken en de ingebouwde speakers. Als je zo'n kabeltje hebt, dan kun je het gewoon even proberen (bijv. door een MP3 speler als geluidsbron het gebruiken en via de speakers van je orgel af te spelen)

Dit zijn echt de minimale investeringen (1 midi kabel en een audiokabel)
En zoals josq zegt: als je (later) iets koopt, doe het dan meteen goed (liever 1 apparaat goed dan al je geld verdelen over meerdere, minder kwalitatieve apparaten).

@Gerrit: ik heb in dit geval HW free aangekaart omdat de orgelleraar het ook heeft. Beiden kunnen ze dan HW wel goed aan de praat krijgen.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 06 maart 2014 17:26

Re: domus 1027 naar hauptwerk

hallo

Ik denk een klein misverstand mijn leraar heeft een betaalde versie met een betaald pools orgel! Mijn leraar heeft dus thuis een Hauptwerkorgel met speakers 4 dacht ik. Dus met een hoofdtelefoon is het voldoende!

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 06 maart 2014 18:02

Re: domus 1027 naar hauptwerk

hallo

Waar moet ik dan de driver openen? en nog een vraag welke orgels kan ik downloaden voor GO? Alles op de site of alleen die 2 specifieke voor GO?

mvg

Robert-jan O

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 12 maart 2014 19:31

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Hallo allemaal,

Ik heb vanochtend de midikabel gekregen! Het is zo'n kabel met in en out en aan de andere kant usb.
Natuurlijk stak ik ze gelijk erin, Out op in en In op out zoals aangegeven. toen heb ik gelijk mijn hauptwerk opgestart en mijn orgel ook. Toen ik op de toetsen ramde kwam er geen geluid uit dus met rechtermuis knop op de klavieren en autodetect. Het probleem is dat hij autodect niet doet, ik druk namelijk netje de eerste en de laatst bespeelbare toets van het orgel maar de done knop kan ik niet indrukken. doe ik iets verkeerd of is mijn orgel niet geschikt?

mvg

Robert-jan o
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 maart 2014 21:06

Re: domus 1027 naar hauptwerk

je moet wel de driver voor het usbmidi device installeren en in HW even aanvinken, anders doet hij idd niets.
Succes en veel speelplezier!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 maart 2014 22:01

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Een driver installeren is niet nodig; die zit standaard in Windows 7 en Windows 7 herkent de USB-kabel automatisch

In HW moet je in het General settings menu --> General preferences --> Midi ports een vinkje zetten in de kolom "Console Midi in" en jouw USB kabel driver

Je hebt nl. HW een keer opgestart zonder kabel erin en dan is het vinkje er niet automatisch ingezet.
Avatar gebruiker

Berichten: 91

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 13 maart 2014 09:39

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Het wil ook wel eens helpen om eerst het orgel aan te zetten.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 13 maart 2014 10:59

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Bedankt voor de reacties hij werkt nu op mijn interne laptop speakers (echt bagger geluid) en mijn hoofdtelefoon(vele male beter). Nu wil ik ook met boxen kunnen spelen maar ik weet niet hoe ik mijn bestaande orgelspeakers (Ik weet dat het geluid niet zo heel mooi zal zijn) aan de praat moet krijgen. ik heb 2*2 uitgangen achter voor grote pluggen, moet ik dan deze gebruiken?

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 maart 2014 12:55

Re: domus 1027 naar hauptwerk

ja, op de achterzijde van het orgel zitten 2 ingangen (Links en Rechts) en 2 uitgangen (ook L + R). Dit zijn tulp plugjes.

Van je laptop Line-out moet met zo'n kabel http://www.allekabels.nl/jack-naar-tulp-kabel/6266/1506/jack-tulp-kabel.html naar de audio in van het orgel.

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 16 maart 2014 18:24

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Als je een gewone stereo installatie hebt, kun je het daar ook op aansluiten, op dezelfde manier.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 09 apr 2014 17:17

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Goedenmiddag,

Ik wil graag een pc aanschaffen voor hauptwerk en school, maar wat voor hardware moet ik daar in doen ik dacht zelf aan deze configuratie:

processor: Intel® Core™ i7-3820
koeler: Scythe Kotetsu
videokaart: ASUS GT640-2GD3
moederbord: ASUS P9X79, socket 2011 moederbord
geheugen: Corsair 16 GB DDR3-1333 Kit, geheugen
voeding: XFX PRO550W Core Edition, 550 Watt voeding

als scherm een:
Iiyama 21.5" Touchscreen-Monitor ProLite T2252MTS-B3

Is deze configuratie een beetje in verhouding, of kan ik beter gaan tuinieren? Het is alleen voor stereo geluid surround zit er voorlopig niet in. Ik weet alleen niet of dit te krachtig is voor wat ik wil doen, en raden jullie een interne of externe geluidskaart aan? aanvullingen, andere systeem, opmerkingen ze zijn allemaal welkom.

mvg

Robert-jan O
Laatst bijgewerkt door Robert-jan O op 09 apr 2014 19:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 09 apr 2014 18:43

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Klinkt goed, al ben ik geen expert.

In mijn ogen is bij een Hauptwerk-pc de grootste beperking het RAM-geheugen. Met 16GB kom je heel ver.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 09 apr 2014 19:39

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Hallo,

bedankt voor uw reactie, weet u ook wat van dat scherm af? Hij is namelijk zeer scherp geprijsd voor zo'n goed scherm!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 apr 2014 19:54

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Robert-jan O schreef:Hallo,

bedankt voor uw reactie, weet u ook wat van dat scherm af? Hij is namelijk zeer scherp geprijsd voor zo'n goed scherm!




Hoi Robert- Jan,


Ik waardeer het dat je een goede opvoeding genoten hebt , waar je ook blijk van geeft,

Maar om " ons" nu met U en UW aan te spreken ;)

In mijn geval mag je gewoon jij en je zeggen.

Maar wat het scherm betreft kijk hier eens naar:
viewtopic.php?f=5&t=1523

Gr.

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 09 apr 2014 20:14

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Robert-jan O schreef:Hallo,

bedankt voor uw reactie, weet u ook wat van dat scherm af? Hij is namelijk zeer scherp geprijsd voor zo'n goed scherm!


Hoi Robert- Jan,

Het scherm is een goed bruikbaar touchscreen.
Zelf heb ik de 24" versie, maar 22" is voor hauptwerk meer dan voldoende

Waarom deze monitoren goedkoper zijn komt omdat deze werken een soort camera's ipv een laag over het scherm heen.

Gr.
Jeroen

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 apr 2014 21:55

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Robert-jan

Ik zie dat je voor een 64 GB - RAM moederbord gaat en maar 16 GB plaatst.
Is het de bedoeling dat je later dit tot 64 GB uit gaat breiden of blijf je stereo audio gebruiken en max 32 GB RAM? Als dat laatste zo is, dan is dit moederbord te luxe en dus te duur. Ga je wel in de toekomst naar 64 GB, dan is dit een goede keuze.

Wat RAM betreft: je moet 1600 MHz types nemen en wel in 2 reepjes van elk 8 GB. Processor en moederbord kunnen dit aan en dit RAM is sneller.

De videokaart: ASUS GT640-2GD3 is te luxe voor een Hauptwerk PC en heeft ook nog een ventilator. Tenzij je spelletjes gaat doen met die PC zou ik kiezen voor een videokaart zonder ventilator, bijv. Asus GT610-SL-1GD3-L (DirextX11) of Asus EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP) (DirectX10,1)

Als je voor 64 GB RAM gaat, dan 2 harddisken van 1 TB nemen en die in RAID0 zetten (voor 't sneller laden van de orgels).

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 10 apr 2014 20:31

Re: domus 1027 naar hauptwerk

Goedenavond,

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Ik denk dat ik voor een goedkoper moederbord ga, want meer dan stereo zal het toch voorlopig niet worden want dit is al een hele uitgave.

mvg

Robert-jan o

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com