Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Corné stelt zich voor...

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 07 dec 2012 17:45

Bericht 14 apr 2014 17:09

Corné stelt zich voor...

Na tijden van meelezen is het tijd voor mij om me voor te stellen.
De afgelopen jaren ben ik in mijn privésituatie behoorlijk veranderd, gelukkig getrouwd, samen een nieuw stekje en een orgelloos tijdperk... En heel veel lezen en vergelijken op pcorgan en de andere hauptwerksites. Als voorbereiding op het trouwen heb ik (naast de echt serieuze voorbereidingen) de mogelijkheden flink nagegaan. Als Eminent-fan (vind ze nog steeds erg mooi) uitgezocht wat me dit zou kosten, en vervolgens andere conventionele orgels zo'n beetje vergeleken, Content, Joh. de Heer. Uiteindelijk was ik eruit, of een mooie Eminent Amadeus of een hauptwerk die vergelijkbaar is in prijs.

Ik heb de afgelopen jaren wat ervaring opgedaan met een losse piano met de basisversie van hauptwerk en wat demosets. Maar ondanks de ongekende mogelijkheden van floating devisions in het onmogelijk om vlotte pedaalwerk op het onderste deel van het klavier te spelen (wel een beetje met m'n grote teen...). Toch wordt het langzaam aan eens tijd om dan echt de mogelijkheden van een eigen orgel te gaan bekijken.

Ik wilde een sierlijk meubelstuk wat een piano-achtig model heeft, zo ondiep als mogelijk is en niet hoger dan zichthoogte (als je op de orgelbank zit). En dan ook nog het geluid op oorhoogte zonder de boxen te zien en toch het geluid rechtstreeks in de oren te krijgen met bijvoorbeeld een klep die je in hoogte kan stellen. Kees Noorlander liep al langere tijd met de ideeën voor een dergelijk meubel, en ik liep met de vraag om zoiets, dus dat was een match. En na bijna anderhalf jaar van een prettige ontwikkeling samen met Kees was het dan zover, de Harmonique was geboren.

Ik heb ervoor gekozen om Tholen te bespelen en dat is naar tevredenheid. Een orgel wat met de juiste registratietrucjes breed is in te zetten. Je kan er Franck, Reger en Bach, Mendelsohn op kwijt, maar ook gewoon de hedendaagse koraalkunst van Zwart, Sietze de Vries of Van Noord. Het zal niet helemaal klinken zoals het bij het specifieke tijdperk hoort, maar wat klinkt het allemaal toch prachtig!

In het orgel is gebruik gemaakt van een i7-configuratie met 32 Gb-ram. De toetsen zijn de Fatar TP63-LW. Het geluid wordt geregeld met een Focusrite Saffire 24, twee maal Eve SC205 en een sub (merk even niet paraat). Het beeldscherm wordt achter de lessenaar geklapt, en zodoende is het hele systeem onzichtbaar als je niet speelt.

Ik leef samen met mijn lieve vrouw in een mooi huisje in het prachtige Sommelsdijk! 'k Ben alleen hobby-organist, speel eigenlijk echt van alles qua stijl en tijdperk (hou alleen niet van de repeterende linkerhand als vast stijlpatroon). 'k Heb wel een aantal jaren als kerkorganist gediend, maar door verhuizing is dat weer over gegaan.
'k Ben daarnaast ook vervend videografie/fotografie-liefhebber, en film zo nu en dan een bruiloft. En ook nog erg geïnteresseerd in natuur, en dan voornamelijk vogels. Werk bij een milieudienst in de akoestiek en als toezichthouder.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 14 apr 2014 18:37

Re: Corné stelt zich voor...

Welkom.
Leuk verhaal. Je hebt zo te zien een weloverwogen keuze gemaakt.
Mooi strak orgel, de houtkleur van de klavieren steekt mooi af bij de lichte kleur van de kast.
Ik vindt het wel wat hebben zo. Gaat het goed met de reflectie van de hoge tonen tegen de klep? Of zet je hem helemaal open als je speelt?

Groeten,

Martijn

ps. Werk je toevallig bij de omgevingsdienst in Dordrecht?
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 14 apr 2014 19:44

Re: Corné stelt zich voor...

hoi Corné
Wat een prachtige meubelstuk en slim ontwerp!
Veel speelplezier
gr Corné
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 apr 2014 00:56

Re: Corné stelt zich voor...

Zeer fraai hoor!! veel speel plezier en welkom op het forum.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 apr 2014 23:07

Re: Corné stelt zich voor...

Het is inderdaad een pianolook. Mooi strak en lekker ondiep.
Ben benieuwd waar je die monitorbeugel vandaan hebt.
Prachtig!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 16 apr 2014 16:57

Re: Corné stelt zich voor...

Corné,

Ook vanuit Bru welkom op het forum.
Je hebt een schitterend orgel met mooie klavieren.

Veel speelplezier toegewenst,

Gr. Jacob
Groet,

Jacob

Berichten: 3

Geregistreerd: 07 dec 2012 17:45

Bericht 22 apr 2014 16:51

Re: Corné stelt zich voor...

Beste orgelvrienden,

Bedankt voor het warme welkom!

Wat de klep aangaat, deze gebruik ik inderdaad om de hoge tonen te reflecteren. En dat gaat goed, tot een bepaalde minimale frequentie van ongeveer 1000 Hz. Daaronder gaat het geluid regelrecht om de plank heen. In de praktijk blijkt dat ik minder hard hoef te spelen om toch een helder geluid te hebben. En omdat het geluid dan direct op oorhoogte het oor in wordt geprojecteerd verspreidt het geluid zich niet zo erg door de kamer. Dat heb je wel bij de hogere positief modellen of de traditionele orgels met uitstraling op zithoogte.

De monitor opgehangen met een systeem van Loctek. Het systeem is door Kees in het orgel geplaatst, hij zal je vast ook kunnen vertellen waar het te verkrijgen is.

Wat de klavieren aangaat kan ik niet anders zeggen dan dat het geweldig speelt. Als je budget over hebt voor hardware, is dit een van de fijnste investeringen.

Groeten Corné

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com