Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Daan stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 06 sep 2014 14:04

Daan stelt zich voor

Beste mede forumleden,

Ik ben al een tijdje actief hier op het forum en nu ik inmiddels al een heel eind op weg ben met mijn zelfbouw orgel
tijd om mezelf maar is voor te stellen:

Mijn naam is Daan Trommel, ik ben 26 jaar oud en woon in Hardenberg. Op mijn 23e heb ik een orgel aangeschaft en
ben ik op les gegaan (na 10 jaar pianolessen te hebben gevolgd). Mijn pianoleraar was ook orgeldocent, dus dat kwam
mooi uit. Een tijd lang heb ik les gehad in de voormalige kerk de Vlaswiek in Gramsbergen, wat nu als kerkelijk centrum
dient, maar het orgel heeft behouden. Daarnaast oefende ik regelmatig op het een van de orgels van PKN Hardenberg-Heemse, namelijk het orgel in de stephanuskerk te Hardenberg.

Helaas werd ik werkloos en was ik genoodzaakt de lessen te beeindigen en het orgel te verkopen om financiele redenen. Het orgelspel heb ik in die tijd enorm gemist, af en toe kon ik gelukkig nog is in de kerk oefenen.

Inmiddels heb ik gelukkig weer een baan en ben ik met m'n vriendin verhuist naar een grotere woning. Ondertussen had ik al het een en ander gelezen over hauptwerk en zelf een orgel bouwen leek me ontzettend leuk. Lukraak ben
ik begonnen met het bouwen van een orgel, die ik uiteindelijk weer uiteen heb gehaald voor een beter ontwerp.

Hieronder enkele foto's, zoals jullie zien moet er aan het schilderwerk zeker nog het een en ander gebeuren, en voor de orgelbank moet ik echt een betere oplossing zien te vinden, maar voor nu werkt dit.

20140906_133537.jpg


20140906_133614.jpg


20140906_133556.jpg


20140906_133606.jpg


20140906_133630.jpg


Even wat specificaties:
- Het klavier komt uit het voormalige orgel van de hervormde kerk in Ooltgensplaat (Zeeland)
- 4 philips MFB 541's zijn nu nog direct aangesloten op de interne geluidskaart op het moederbord, ik ben er nog niet
uit welke geluidskaart ik er in wil hebben.
- De computer heeft intel i5 processor en 16gb intern geheugen, draait windows 7.
- Op de computer is hauptwerk versie 4 geinstalleerd met het velesovo orgel (de toekomstige trekregisters zijn daar
ook op gebaseerd.
- Het middelste vak boven is bestemd voor orgelboeken


Zodra het orgel verder gereed is hoop ik snel mijn orgellessen weer op te pakken, mijn doel is om uiteindelijk
kerkdiensten te gaan begeleiden.

Dan nu nog een vraag aan jullie, hebben jullie nog tips betreffende de geluidskaart en de orgelbank? Aan de ene kant
zou ik een orgelbank zelf graag bouwen, maar om er dan zo'n mooie ronding in te krijgen zie ik dan weer niet zitten.

Verder hebben jullie nog tips voor leuke niet al te lastige bladmuziek?


Hopelijk kan ik jullie gauw het eindrestultaat laten zien.



Hartelijke groet,

Daan Trommel
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 sep 2014 17:58

Re: Daan stelt zich voor

Ha, weer een kastenschilder erbij!! Mooi, Daan, met die oude klavieren uit een echt orgel!

Zo te zien ga jij voor een dedicated ontwerp, dus gewoon 2 klavieren, een pedaal, en geen zweltrede. En Velesovo dus.

Enkele adviesjes ( das dus duidelijk mijn persoonlijke mening....!!)

1. Er bestaan betere samplesets voor het beoogde type orgel.

2. Je zegt niets over de speelruimte: dat lees ik hier vaker, dat men maar kijkt naar welke geluidskaart, en welke speakers, maar vergeet dat de ruimte een hele grote invloed heeft.

3. Zie pnt 2: deze 541 boxjes zijn dus de kleinste typen, en nu komt het heel erg erop aan:
a, hoe groot is de ruimte
b. hoe wil je die 4 speakers gaan inzetten??
c. zijn er nog uitbreidingsplannen kwaspeakers?

Met jouw PC gebeuren kan ik een heel eind meegaan; nu eens niet gekozen voor een i7 met 32 Gig ( of nog meer...),
maar een bescheiden specifikatie waarmee prachtige orgels zijn te bespelen ( denk bv eens aan Ebersmunster oid).

Wat de Audio interface betreft: ik neem haast aan, dat jij niet direkt op een topsegment unit zit te azen. Dan hoef je maar op 2 zaken te letten:

1. USB interface; dit gaat steeds meer de Firewire vervangen, en zodoende kan je ook nog eens met je laptopje spelen.
2. Voldoende kanalen voor je toekomstige wensen.

Je komt al gauw uit op Focusrite of Behringer units.

BV: Behringer Firepower FCA 610
Focusrite scarlett 6i6

MOTU mICROBOOK 2 usb ( die gebruik ik zelf heel veel, mooi compact en toch 6 kanalen).

Overigens heeft de MOTU GEEN midi interface. Maar aangezien jij al schijnt te spelen, heb je reeds ene losse Midi interface??

Ben ook erg benieuwd wat voor Midi prints je gebruikt in je orgel. Draait dat allemaal al???

HG

Geert

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 06 sep 2014 18:15

Re: Daan stelt zich voor

Hoi Geert,

Dankjewel voor je reactie. Ik ga inderdaad voor een wat meer standaard ontwerp, dat lijkt me voor nu eerst
meer dan voldoende.

Voor wat betreft de samplesets ben ik benieuwd welke jij hiervoor aan zou raden? Dan kan ik die ook eens proberen.

De speelruimte betreft een ruimte van 3,5 bij 3,5 meter. We wonen in een maisonette dus ik mag al van geluk spreken
dat ik een eigen hobby/kantoorruimte heb, aangezien mijn vriendin vaak schildert aan de eettafel. Op dit moment
staan 2 boxen bovenin (achter de zwarte speakerdoeken) en 2 voorlopig onderin, (ga liever geen verdere gaten zagen
voordat ik weet waar de boxen het beste staan)

Voorlopig wil ik deze speakers aanhouden (ik werkte met een gewoon sony hi-fi setje), maar op den duur zou ik dit
uiteraard uit willen breiden. Ik heb er nu eerst een sport van gemaakt om redelijk goed spul voor weinig geld te vinden.
Liever had ik inderdaad een mfb 544 gehad, maar na het geluid van de 541 te hebben gehoord ben ik hier ook erg blij mee. (ik was dan ook niets gewend).

Qua pc heb ik wel gekeken naar een i7, maar dit leek mij voorlopig voldoende. Ik ben niet gelijk van plan om ongelooflijk grote samplesets te gaan aanschaffen, daarnaast lijkt me dat bij het ontwerp van het orgel ook weinig
zinvol. Wel is het moederbord hierop voorbereid zodat ik op den duur meer zou kunnen toevoegen.

De midi interface heb ik via midi-hardware.com besteld. De printplaten onder de klavieren heb ik bij Bovenschen gekocht. Het gaat om een MRG3 scanner, tweemaal een DMS2K (1 voor de klavieren en 1 voor de registers) en een REED32 met magneten om het pedaal aangestuurd te krijgen. Dit draait allemaal al (alleen moeten de de registerstokken nog worden gemaakt en de magneten hieraan worden bevestigd, maar heb alles inmiddels wel getest).

Voorlopig nog even registreren met de muis dus (die ideaal door een gat van de registers kon).

Heeft iemand eigenlijk enig idee waar ik een orgelbank gebruikt kan vinden voor m'n pedaal? Op marktplaats kom ik vrij weinig tegen.


Hartelijke groet,

Daan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 sep 2014 19:04

Re: Daan stelt zich voor

welkom Daan!

Tsjonge, als ik werkloos zou worden zou ik mij juist op het orgelspelen storten....
Mooie kast. En je moet alleen nog maar 1 randje en dan ben je klaar!
Van die vriendin had je niet hoeven te vertellen, dat zien we zo wel aan de kleur van je orgel :D .

Velosovo is een juweeltje. Heb je hem in surround? Dan zou ik geen 4 gaten in je orgel maken....
Ik heb een Saffire usb6. Werkt ook met 4 kanalen en had ik voor 100,- op marktplaats.

Die ronding in een orgelbank stelt niet veel voor: Je klemt een lat gebogen langs de voorkant van de bank > aftekenen > met de decoupeerzaag en afronden met een schaaf en tenslotte schuurpapier. Werkt perfect!
Misschien heeft Bartmans nog een orgelbank over (hoorde ik...)

Succes verder!

vr groet, Jaap
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 06 sep 2014 19:36

Re: Daan stelt zich voor

Beste Daan, welkom,

Knap al die zelfbouwende orgelspelers.
Even een vraagje. Het kan n.l. zijn dat de foto een vertekend beeld oplevert, maar ligt bij jouw orgel c klein van het pedaal onder c1 van het manuaal (of zo je wilt, cis pedaal onder cis1 van het manuaal).
Anders krijg je waarschijnlijk problemen als je op andere orgels gaat spelen.

Vriendelijke groeten,
Roel

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 06 sep 2014 20:57

Re: Daan stelt zich voor

Hmmm, nu ik heb het klavier en pedaal beide gecentreerd in het orgel. Daar ben ik vanuit gegaan. Hij speelt wel goed. Afwachten maar dan of het problemen op gast leveren, kan het nu moeilijk meer aanpassen....

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 06 sep 2014 21:10

Re: Daan stelt zich voor

RoelPot schreef:Anders krijg je waarschijnlijk problemen als je op andere orgels gaat spelen.

Wen je aan altijd midden boven d klein van het pedaal te gaan zitten. Dan kom je praktisch niet in de problemen op vreemde orgels. Met je handen compenseer je makkelijker dan met je voeten.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 11 sep 2014 21:17

Re: Daan stelt zich voor

Na goed gekeken te hebben zitten zit Cis pedaal redelijk op 1 lijn met Cis manuaal. Het is niet perfect maar gelukkig niet zo ernstig als ik eerst dacht.

Inmiddels ben ik ook bezig wat demo's te downloaden, wie heeft er verder nog tips voor een mooie sample set voor mijn orgel. Velesovo is heel mooi, maar af en toe het gevoel dat ik iets mis, maar dat kan natuurlijk ook aan de opstelling van mijn boxen liggen. Momenteel staan er 2 in het orgel (achter het zwarte speakerdoek) en 2 erbovenop.

De ruimte waarin ik speel is 3,5 bij 3,5 met aan 1 zijde een raam (boven het bureau), aan 1 zijde 2 openslaande deuren naar het dakterras, en dan natuurlijk aan 1 zijde de deur naar binnen. (Geen idee eigenlijk of ramen veel invloed hebben op het geluid, maar dat leek mij zo).

Op dit moment ben ik druk aan het tekenen voor de orgelbank, al twijfel ik nog steeds of ik toch niet liever een gebruikte koop. Daarnaast ben ik aan het zoeken naar een mogelijkheid voor de trekregisters (ik meende hier op het forum iets met houten wieltjes te hebben gezien wat ik persoonlijk erg mooi vond, maar dat kon ik zo 123 niet terugvinden, heb ik in het weekend weer tijd voor).

Verder hoor ik graag of jullie nog tips hebben voor niet al te moeilijke bladmuziek. Het is in ieder geval een erg leuke bezigheid om zelf een orgel te bouwen, maar wat is het nu ook ontzettend fijn dat er na al die tijd ook wat gespeeld kan worden!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 sep 2014 21:33

Re: Daan stelt zich voor

Daan schreef:
maar af en toe het gevoel dat ik iets mis, maar dat kan natuurlijk ook aan de opstelling van mijn boxen liggen. Momenteel staan er 2 in het orgel (achter het zwarte speakerdoek) en 2 erbovenop.


Hoi Daan,

het volgende moet je niet opvatten als kritiek maar meer als een helpende hand........

Je huidige front speakers die nu achter je zwarte doek opgesteld staan, die staan voor het mooie te hoog!!!!
op deze manier gaat er teveel geluid over je hoofd.
je kan zo niet echt "in de muziek zitten"

wat je kan doen is het volgende:

ontkoppel je speakers grondig van de ruimte in je kast waar ze opgesteld staan, dit kan al met foam platen, of rubber

ga vervolgens je speakers een voor over hellen houd hierbij een denkbeeldige lijn aan richting de hoogte van je oren tijdens de speel positie.

vervolgens moet je in die stand de speakers ook nog eens gaan indraaien, beide ook eveneens richting je hoofd, dit moet je op het gehoor doen, net zolang totdat je merkt dat je zelf in het centrale deel van het geluid komt te zitten.

ook is het nodig dat je de inwendige ruimte waar je speakers instaan volledig met Pritex bekleed, zo voorkom je al vroege reflecties in de kastruimte.

succes ermee.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 sep 2014 22:30

Re: Daan stelt zich voor

Ik had hier laatst iemand over de vloer die bij Johannus zich met name heeft beziggehouden met de grotere Monarke kerk-intallaties.

Hij heeft alle pijpen van een Velesovo prestantregister 1 op 1 zitten vergelijken met hetzelfde register van Anloo.

Het blijft erg persoonlijk, helaas, met helaas bedoel ik, dat gevoelens en subjektiviteit bij muziek nooit zijn uit te zetten, maar ik ben het wel met zijn konklusies eens. Velesovo heb ik niet eens meer geinstalleerd staan......
Dit schopt tegen schenen.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 11 sep 2014 23:01

Re: Daan stelt zich voor

Daan schreef:

Op dit moment ben ik druk aan het tekenen voor de orgelbank, al twijfel ik nog steeds of ik toch niet liever een gebruikte koop. Daarnaast ben ik aan het zoeken naar een mogelijkheid voor de trekregisters (ik meende hier op het forum iets met houten wieltjes te hebben gezien wat ik persoonlijk erg mooi vond, maar dat kon ik zo 123 niet terugvinden, heb ik in het weekend weer tijd voor).

Verder hoor ik graag of jullie nog tips hebben voor niet al te moeilijke bladmuziek. Het is in ieder geval een erg leuke bezigheid om zelf een orgel te bouwen, maar wat is het nu ook ontzettend fijn dat er na al die tijd ook wat gespeeld kan worden!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoi Daan,

Jammer, ik heb nog een orgelbank staan voor een 27-toning pedaal maar die past bij jou niet.
Wat betreft de registers moet je even kijken in het bouwverslag van Klaas Twigt, die heeft dat met die houten wieltjes gedaan.
Voor bladmuziek zou je eens kunnen kijken bij http://www.conpassione.nl, misschien zit daar wel wat voor je tussen.
Trouwens, ik vind je kast wel erg mooi worden.

Groet,
Bram

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 12 sep 2014 08:01

Re: Daan stelt zich voor

Hoi Bram, bedankt voor de tip, dat was inderdaad het forum wat ik zocht.

Jan Wim bedankt voor de tip, daar had ik zelf niet eens aan gedacht. Mooie klus om het weekend is mee aan de slag te gaan.

Heeft het zin om de 2 andere luidsprekers achter me op te stellen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 sep 2014 10:55

Re: Daan stelt zich voor

daantrommel schreef:Hoi Bram, bedankt voor de tip, dat was inderdaad het forum wat ik zocht.

Jan Wim bedankt voor de tip, daar had ik zelf niet eens aan gedacht. Mooie klus om het weekend is mee aan de slag te gaan.

Heeft het zin om de 2 andere luidsprekers achter me op te stellen?




als je surroundsets gebruikt heeft het zeker zin om achter je speakers op te stellen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 12 sep 2014 11:24

Re: Daan stelt zich voor

Bram schreef:Daan schreef:

Daarnaast ben ik aan het zoeken naar een mogelijkheid voor de trekregisters (ik meende hier op het forum iets met houten wieltjes te hebben gezien wat ik persoonlijk erg mooi vond, maar dat kon ik zo 123 niet terugvinden, heb ik in het weekend weer tijd voor).



viewtopic.php?f=7&t=647&p=8425&hilit=wiel#p8425

Hier staat het! Een vriend van mij heeft dit ook gedaan ziet er echt leuk uit.
Als ik thuis bent kan ik de links posten die je nodig hebt!

mvg,

Robert-jan

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 12 sep 2014 14:44

Re: Daan stelt zich voor

Hallo Daan

Hier is een bouwbeschrijving van een mooie orgelbank:
http://www.rwgiangiulio.com/construction/bench/


Groet
Erik

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 13 sep 2014 21:24

Re: Daan stelt zich voor

Dit zijn de links:

http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/601180
http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/601179
http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/683500
http://nl.opitec.com/opitec-web/article ... V0dG9uNg==

Dit zijn de afmetingen die klaas gebruikt heeft!
"Voor de tussen stukjes heb ik beuken rondhout, diameter 20mm gebruikt die ik ook bij opitec heb besteld. De lengte hiervan is 45 mm. De wieltjes zijn ongeveer 10 mm dus de totale lengte is ongeveer 65mm"

ps: Je moet de wieltjes nog wel schuren! een bandschuurmachine of iets dergelijks is dan wel makkelijk

mvg,

Robert-jan

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com