Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Roel en zijn orgelboel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 10 feb 2011 20:39

Roel en zijn orgelboel

Ik ben van het bouwjaar 1952. Jarenlang van diverse leraren orgelles gehad, maar je merkt dat je als amateur nooit uitgeleerd raakt. De laatste jaren speel ik wel regelmatig, maar komt er van les nemen niet zo veel van.
Ik ben een van de organisten in de Ger.Gem. te Alblasserdam waar een orgel van 29 stemmen verdeeld over hw, rw en pedaal staat. Oorspronkelijk gebouwd door De Jongh, maar door uitbreiding van het kerkgebouw was het ook noodzakelijk het orgel uit te breiden en dat is gebeurd door Ide Boogaard. Het is een echt gemeentezang orgel maar ook voor literatuurstudie is het heel geschikt. Het gebruik binnen onze gemeente is echter zo dat voor en na de dienst alleen psalmbewerkingen gespeeld mogen worden. Gelukkig is er tegenwoordig een ruime keus in goede koraalbewerkingen.
In de loop van de jaren heb ik verschillende orgels gehad. Toen ik trouwde heb ik van thuis een piano meegekregen. Daarna een drieklavierspedaalharmonium. Prachtig orgel maar een bakbeest van een instrument en toen er kinderen kwamen, was de rumnte te beperkt. Daarna een pijporgeltje van een amateur bouwer. En dan kom je gelijk bij het probleem. Wel een mooi kastje, maar de klank is op den duur niet wat je ervan verwacht. Daarna enkele elektronische orgels; van anoloog tot digitaal. Toch steeds niet wat je wilt horen. In het begin lijkt het heel wat, na enkele maanden gaat het mij vervelen.
Wat een zeurpiet zullen jullie denken. Nou dat vond mijn vrouw ook. Als laatste maar weer een piano. In ieder geval een eerlijk instrument, dat niet verveelt. Uiteindelijk heb ik ook Hauptwerk ontdekt. Geheel volgens de adviezen van Gert een midi keyboardje gekocht en dan maar uitproberen met de free versie. Toch wel voorzichtig geworden heb ik besloten om het heel low-budget te doen. Momenteel heb ik dus nog steeds de free versie; een goedkoop heyligers orgel aangeschaft, daar alles uitgesloopt en met spullen van midi-hardware gemidificeerd. Alhoewel ik totaal geen elektronica kennis heb, is dit toch gelukt. Mede door de vele informatie die je hierover kunt vinden op o.a. Organist.nl. Verder heb ik alleen maar gratis te downloaden orgels erop zitten en dan, daar komt het weer, moet ik bekennen, dat deze het nu ook niet echt zijn. Maar daar zullen we het allemaal wel over eens zijn. Toch speel ik vrijwel dagelijks met veel plezier op mijn huidige instrument.
Hier is verder nog wel meer over te vertellen, maar ik ga nu aflsuiten en even wat anders doen.

Groeten,
Roel
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 feb 2011 22:15

Re: Roel en zijn orgelboel

Roel en zijn orgelboel


Nou, je hebt er inderdaad "een potje van gemaakt", Roel. :shock:
Maar goed, dan ben je niet de enige!

Gr Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 25 feb 2011 22:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 25 feb 2011 21:58

Re: Roel en zijn orgelboel

Onlangs heb ik het orgel zoals hierboven beschreven kunnen uitbreiden.
Ik was aan het sparen om de advanced versie van Hauptwerk aan te schaffen, maar ondertussen hield ik wel Marktplaats in de gaten of er niet iets leuks in de aanbieding was. Want dat is het mooie van Hauptwerk, je kan van een 1 klaviertje zo naar een 4 klaviersorgel (mits je de samplesets hebt uiteraard) switchen. Ik zocht dus eigenlijk naar een Laukhuff klavier dat overeen kwam met mijn andere manualen. Best wel lastig en als je wat ziet, weet iedereen wel wat hij ervoor kan vragen. Om nu weer een compleet Heyligers orgel te kopen en dat dan vervolgens te gaan slopen, vond ik eigenlijk ook wel zonde. Het zijn tenslotte in hun soort goede orgels en op deze manier blijven er weinig van over. Dan maar zelf een manuaal maken. Vol goede moed begonnen, maar daar zit best wel wat werk aan. Tijdens een van mijn speurtochten op Marktplaats zag ik ineens een set van twee Laukhuff klavieren te koop staan. Deze kon ik voor een heel schappelijke prijs kopen en ben gelijk begonnen met midificeren. Ondertussen twee scanners bij Midi-hardware besteld en afgelopen week zijn die binnen gekomen. Het onderstel dat ik voor het huidige orgel heb, is niet berekend op de diepte van 4 klavieren. Momenteel ben ik dus bezig een nieuwe onderkast te maken. Jullie hebben natuurlijk de kast van Edwin bewonderd... nou, zo iets wordt het dus echt niet. Ik zal al blij zijn als de klavieren er opstaan en niet de hele boel in elkaar do...(eh, valt).
Al met al heb ik dan een vier klaviersorgel maar zal ik toch, wil ik hier wat aan hebben, op korte termijn de advanced versie moeten aanschaffen.
En daarna nog een paar goede samplesets en daarna nog een goede geluidskaart en daarna mijn computer verder uitbreiden, oh ja en daarna twee touch screens. Ben ik er dan een beetje? Nee, ook nog een set goede luidsprekers. Voorlopig ben ik nog niet klaar met het bouwen van mijn orgel, maar zelfs met de free versie en de demo van Oude Pekela kan ik al genieten.

Groeten,
Roel
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 feb 2011 22:22

Re: Roel en zijn orgelboel

Hoi Roel,
je bent goed bezig 8-)
En ja meneer Laukhuff......"doe mij maar gelijk 4 klavieren". :roll:
Je kamer zal af en toe wel op een timmerbedrijf lijken. Weet je wat je moet doen om je vrouw tevreden te stellen? Haar een WITTE orgelkast beloven.
Dat hebben al meerdere forumleden gedaan. Werkt het beste. ;)

Vier klavieren, naar welk groot sampleset gaat je voorkeur uit?
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Gr Ron

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 28 feb 2011 13:37

Re: Roel en zijn orgelboel

Ha Ron,

Inderdaad, een witte strakke kast is helemaal in. Het ontwerp van Edwin vond ze iets te kolossaal, maar wellicht met wat kleine aanpassingen?

Ik heb totaal nog geen idee naar welke sampleset mijn voorkeur uitgaat.
Eerst maar eens hier en daar luisteren. Overigens zal ik dan eerst de Advanced versie van Hautptwerk moeten hebben, anders gaat het toch niet lukken. De demo van Zwolle heb ik wel gedownload, maar in de free versie is die niet te gebruiken.

Groeten,
Roel
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 28 feb 2011 17:35

Re: Roel en zijn orgelboel

Mijn kast is niet echt strak, waarmee ik bedoel; niet echt modern.
Eerder klassiek. En ja, dat kolossale valt best wel mee vind ik.

Maar als je alles wilt inbouwen (speakers, subwoofer, pc, 2 touchscreens, electronica, 3 klavieren) dan wordt het lastig om het ontwerp nog kleiner te maken kan ik je vertellen. Of je moet consessies gaan doen aan het ontwerp. Bijvoorbeeld subwoofer buiten de kast, of geen schermen inbouwen.

Groet,
Edwin
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 28 feb 2011 17:40

Re: Roel en zijn orgelboel

Ik ben een van de organisten in de Ger.Gem. te Alblasserdam waar een orgel van 29 stemmen verdeeld over hw, rw en pedaal staat


Dat is dan het de Jong-Boogaard orgel?

We hebben in de ger. gem. te Waarde ook een onlangs door I. Boogaard aangepast en uitgebreid de Jong orgel en dat is heel mooi geworden. Echt een vakman die Boogaard!

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 01 maart 2011 14:00

Re: Roel en zijn orgelboel

Haha, Ik dacht wel dat je zou reageren.
Je weet hoe de vrouwen zijn. Een orgel graag zo klein mogelijk.
En inderdaad jouw kast is niet strak. De bakstukken en het lijstwerk zijn klassiek. Maar dan zie je wel dat in de loop van de jaren je smaak verandert. Vroeger was het allemaal eiken, daarna enkele antieke meubelstukken en tegenwoordig zijn de meubels bij ons thuis strakker van vorm.

Klopt; bij ons in de kerk, net als bij jullie, een De Jongh/Boogaard orgel.
Omdat de kerk bij ons aanzienlijk werd uitgebreid en de akoestiek van het gebouw totaal niet meewerkt, moest het orgel behoorlijk wat meer "power" krijgen. Voor het HW en het pedaal zijn nieuwe laden gemaakt en de oude HW-lade is voor het RP gebruikt. Hierdoor kon Boogaard ook de windhuishouding naar zijn eigen idee aanpassen.
Het orgel voldoet uitstekend aan de eisen voor de gemeentezang en ook bij zachter registreren ervaar je voldoende draagkracht voor de begeleiding.

Groeten,
Roel

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com