Bericht 13 aug 2015 14:49

Voorstellen Eric (sterremuur)

Hallo allemaal,

Ik wil mij ook even aan jullie voorstellen.
Ik ben Eric Ebenau, wonend in Haren Gn.
Inmiddels (bijna) 66 jaar jong, gehuwd, twee dochters. Wij zijn allemaal behoorlijk muzikaal mag ik wel zeggen.
Vanaf mijn 10e jaar speel ik piano, met een lichte voorkeur voor barok en klassieken, maar ook de romantiek is mij niet vreemd, ook voor orgel.
Orgel speel ik niet vaak. Vroeger speelde ik wel eens in de jaren '60 op het orgel in de kerk in Wesepe, destijds een behoorlijk wrak instrument. Later ook op het nieuwe orgel van de muziekschool van Deventer. Docent aldaar was destijds Bert Matter.
In 1968 verhuisde ik voor studie naar Groningen. Daar heb ik ooit een lezingcyclus bijgewoond van Harald Vogel, die ons ook mee op excursie nam langs de orgels van het Groningse platteland. Daar heb ik ook op diverse instrumenten gespeeld. Omdat ik geen orgelrepertoire had, werden dat dus wat kleine preludiën van Bach, en enkele divertimenti van Haydn, wat overigens heel aardig klinkt op orgel.
Tijdens een periode dat ik het orkest Musica Viva uit Oude Pekela ondersteunde (piano en pauken) heb ik enkele malen mogen spelen op het nieuw gerestaureerde van Oeckelenorgel aldaar. Dat was zo'n jaar op 10 geleden.
Inmiddels heb ik Hauptwerk ontdekt en daarbij ook tot mijn grote verrassing een sampleset van dit laatst genoemde orgel, en ook dat van Veendam, dat ik ook heb gehoord tijdens een uitvoering.
Ik ben van plan om een Hauptwerkorgel te maken van minstens 2 klavieren en pedaal.
In mijn schuur liggen de onderdelen van 3 orgels, waaronder 7 klavieren (!) en twee pedalen. Momenteel ben ik me aan het beraden hoe ik e.e.a. ga midificeren. Eerst maar eens een pedaal. De bedoeling is om het onderklavier met de contacten die zwaar verroest zijn niet te gebruiken maar met reedschakelaars en magneten het houten pedaal aan te passen, met elektronica van Gino Midi.

Intussen speel ik op een Roland digitale piano. Dat gaat heel aardig en ik gebruik alle extra toetsen die niet op een orgel zitten, en ook de drie pedalen, voor het registreren via gekoppelde Midi-events. Dat werkt feilloos.
Zo heb ik het hele rijtje van het bovenste octaaf geprogrammeerd van pp tm. fff.

Ik heb ook een aantal jaren meerdere klavecimbels gehad. Vandaar dat ik ook enkele Hauptwerk klavecimbels heb geïnstalleerd. Registreren gaat a la Pleyel met de drie pianopedalen. ;)

Dat was mijn verhaal. De muziek blijft mij na mijn pensioen dus wel bezighouden.

Muzikale groeten van Eric

PS: mijn nickname "sterremuur" komt van de straat waar ik woon (Sterremuurweg).