Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Martin de Bruin stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 16

Geregistreerd: 31 aug 2015 09:44

Bericht 18 sep 2015 12:54

Martin de Bruin stelt zich voor

Beste forumleden,

Ik ben Martin de Bruin en woonachtig in Veenendaal, speel nu zo'n 20 jaar orgel. Sinds mijn 8e heb ik het orgelspel mijzelf aangeleerd op het traporgel wat bij mijn ouders aanwezig was. Ik heb toen de 40 zelfstudielessen van de Stichting Klavarscribo actief doorgenomen. Ik ben dus zo’n dwarslezer! Sinds mijn 20e ben ik improvisatie les gaan volgen bij Gijsbert Lekkerkerker. In mijn vrije tijd speel ik graag orgel en op zondag vul ik diverse kerkdiensten als organist in. Bijvoorbeeld in Driebergen, Veenendaal en Zoelen.

Sinds 2013 heb mijn orgellessen weer actief opgepakt en onder begeleiding van Martin den Boer. Martin de Boer is zelf ook helemaal ‘into Hauptwerk’, waardoor mijn idee om zelf een speeltafel te maken in een stroomversnelling is geraakt.

Sinds een ruim jaar alweer ben ik in het bezit van een computer welke is voorzien van Windows 7, 64 bit, i7 930 met 24GB intern geheugen. De computer is o.a. voorzien van de samples: Caen, Zwolle en Utrecht. Daarnaast begon ik met het verzamelen van allerlei onderdelen zoals versterkers, speakers, harmoniumklavieren en harmoniumregisters enz. In de sfeer van duurzaamheid, probeer ik zoveel mogelijke onderdelen van oude, afgedankte harmoniums te hergebruiken.

Na wat experimenteren met de midi-contactstrips en Big midi van Gino Electronics te Zeist, is het bouwen begonnen.

De te bouwen speeltafel moeten wel aan de volgende voorwaarde voldoen:
1. klavieren geheel mechanisch en voor zien van koppels Pedaal-Hoofdwerk e.d.
2. De in hout uitgevoerde toetsen moeten belegt zijn met ivoor.
3. Toetsaanslag moet in ieder geval een drukpunt voelbaar zijn
4. 3 of 4 klavieren
5. 27-tonig pedaal of meer
6. Trekregisters

Op dit moment staat er een proefopstelling in mijn niet geïsoleerde schuur. Deze opstelling is nodig om na te gaan of alles naar wens is en hoe lang ik het vol kan houden op de orgelbank. De opstelling moet dusdanig ergonomisch zijn dat ik het langer kan volhouden en de pijnklachten niet toenemen. Dat is het voordeel dat je een speeltafel geheel in eigen beheer samenstelt en bouwt.

Op dit moment ben ik zover dat de klavieren klaar zo goed als klaar zijn. Wat betreft de koppels en het drukpunt van te toetsen ben ik nog niet helemaal tevreden. Op dit forum heb ik genoeg ideeën langs zien komen om nog uit te proberen, voordat ik het definitief maak.

Wat betreft het technische gedeelte laat ik dit zoveel mogelijk over aan anderen, bijvoorbeeld Nico Goes of Martin den Boer.

Met vriendelijke groet,

Martin de Bruin
Veenendaal

Berichten: 16

Geregistreerd: 31 aug 2015 09:44

Bericht 18 sep 2015 13:58

Re: Martin de Bruin stelt zich voor

ForumA.jpg
ForumB.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 18 sep 2015 14:31

Re: Martin de Bruin stelt zich voor

Is de orgelkruk in drieen gezaagd vanwege het gewicht? :lol:

Berichten: 16

Geregistreerd: 31 aug 2015 09:44

Bericht 18 sep 2015 14:37

Re: Martin de Bruin stelt zich voor

Jan schreef:Is de orgelkruk in drieen gezaagd vanwege het gewicht? :lol:

Haha, tussendoor moet ik er ook voor zorgen dat ik er in de winter warmpjes bijzit. Dus ik kan mijn lol op met hout kloven. Oude harmoniumkasten branden trouwens erg goed ;-)

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 18 sep 2015 17:08

Re: Martin de Bruin stelt zich voor

Martin80 schreef:
Jan schreef:Is de orgelkruk in drieen gezaagd vanwege het gewicht? :lol:

. Oude harmoniumkasten branden trouwens erg goed ;-)


Ook een duurzame methode :lol:

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 sep 2015 10:14

Re: Martin de Bruin stelt zich voor

Leuk project. Kleine tip (ik heb zelf ook orgel + pc in de garage staan): let erop dat je computer erg stoffig kan worden. Stoffilters of regelmatig goed schoonmaken zijn op zo'n plek geen overbodige luxe!

Ben verder benieuwd hoe de aanslag van de klavieren nu is?

Berichten: 16

Geregistreerd: 31 aug 2015 09:44

Bericht 25 sep 2015 14:27

Re: Martin de Bruin stelt zich voor

Ondertussen ben ik in bezit van drie zuigwindmotoren. Eén daarvan ga ik gebruiken voor een afzuiginstallatie. Normaal gebruik ik een Dewalt bouwstofzuiger, maar dat is eigelijk alleen maar een succes bij het gebruik van een bovenfrees. De nieuwe afzuiginstallatie moet het zaagsel van de tafelcirkelzaag en afkortzaag meer dan aan kunnen.

Wat betreft de aanslag/drukpunt. Boven elke toets komt een magneet te liggen die het drukpunt moet nabootsen. Als het ware moet je de toets losslaan. De klavieren 1 en 2 blijven voorzien van een veer omdat anders de klavier koppel niet meer werkt. Klavier 3 en 4 worden alleen met magneten op hoogte gehouden.
Op dit moment ben ik nog aan het expirimenteren naar de beste aanslag. Door bijvoorbeeld de schroefkop in de toets aan te passen of de dikte van het vilt aan te passen.
ForumD.jpg
ForumE.jpg
ForumF.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 16

Geregistreerd: 31 aug 2015 09:44

Bericht 04 jan 2016 13:01

Re: Martin de Bruin stelt zich voor

Dag Hauptwerkers,

Hierbij weer een update van mijn bouwwerk. Op dit moment zijn de klavieren geplaatst op de definitieve kast en is de eerste koppel gerealiseerd (Pedaal-Rugwerk).
Ik heb een midi contactstrip gebruikt inplaats van readcontacten, dat was mij te veel werk, met het idee dat het ook met een contactstrip moet lukken.

Het koppelmechanisme kan heen en weer schuiven. Het draadeind valt daardoor in een gleufje van het onderliggend klavier. Ik heb voor draaieinden gekozen om de diepte te kunnen (blijven) regelen door aan de borgmoer te kunnen draaien.
Tijdens het indrukken van een toets op het 2 klavier wordt de achterzijde van de toets opgetild, waardoor de toets van het 1e klavier omlaag valt.
Tussen klavier 2 en 3 komen houten pen die bij het inschakelen tussen de toetsen schuift. Tijdens het indrukken van een toets op het 2 klavier wordt de achterzijde van de toets opgetild, waardoor de toets van het 3e klavier omlaag valt.


Met vriendelijke groet,

Martin de Bruin
Veenendaal


ForumK.JPG
ForumG.JPG
ForumH.JPG
ForumI.JPG
ForumJ.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com