Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Ave stelt zich voor.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 09 okt 2015 23:31

Ave stelt zich voor.

Sinds gisteren kijk ik hier rond en ik zie bijzondere resultaten. Ik ben Aart Veldhuizen en woon in Sneek en ben 52 jaar. Op mijn werkkamer staat een Domus 1027 die ik 20 (?) jaar geleden nieuw kocht. Ik speel orgel vanaf mijn kinderjaren en ben jarenlang organist geweest voordat ik predikant werd en studeer nog altijd kerkorgel. Jarenlang les gehad van John Terwal en ik speel vaak op het stevige Van Dam orgel (1784!) in Langweer waar ik werk en kan ook terecht op het Heidemann/Knol orgel in Boazum en het Schnitger/van Dam orgel (1711) in de Martinikerk Sneek (waar ik acht jaar werkte), alle drie fantastische instrumenten in een uitstekende staat. In Sneek draai ik mee in de orgelbespelingen in de zomer in de Martinikerk, in Boazum gaf ik afgelopen zomer een orgelconcertje.

De oude Domus staat op mijn werkkamer op de eerste verdieping, in de woonkamer staat een piano. De Domus krijgt wat kuren: een tweetal tonen in het pedaal spreken niet goed aan en twee registers doen het niet meer. De lol om thuis achter het orgel te kruipen, neemt zo wat af. Als ik hier zo rondkijk, zal het wel een contactprobleem/vervuiling zijn. Als iemand daar tips voor heeft, hoor ik het graag.

Ik dacht er eigenlijk aan om over een tijdje een nieuw orgel te gaan kopen, zo'n instapmodel van Johannus, Content, Eminent of Domus van net boven de 4000 euro. En toen vond ik op internet info over Hauptwerk. Ik heb er nog nooit op gespeeld, al heb ik het wel bij onze stadsorganist Dirk Donker gezien. Vandaar het idee om mijn Domus wat up te graden. Veel geld wil ik er niet voor uitgeven, maar het is wel fijn als ik thuis ook wat meer plezier aan orgelspelen kan beleven door een mooiere klank.

Ik wil eens kijken of ik van de Domus met low Budget een beter klinkend orgel kan maken. Voorlopig denk ik aan een MIDIkabel naar een computer (mijn huidige Asusi5 of een ouder Toshiba-laptop), de gratis HW en een gratis sample en het geluid dan via computerboxjes of de speakers van het orgel te laten lopen als dat kan. Trouwens: ik speel (thuis) meestal met koptelefoon op. Punt is wel dat ik niet handig ben en al helemaal niet technisch, dus wellicht ga ik jullie vaak lastig vallen!
Laatst bijgewerkt door Ave op 10 okt 2015 09:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 10 okt 2015 08:14

Re: Ave stelt zich voor.

Hallo Aart,

Welkom op dit forum.
Wat heb je 'in het echt' prachtinstrumenten tot je beschikking!

Een aantal zaken herken uit jouw omschrijving herken ik uit mijn eigen situatie:
- een bestaande (voor Hauptwerk toch wat beperkte) computer (zelf heb ik ook een i5, met 8GB RAM)
- een bestaande speeltafel met hier een daar een hapering (bij mijn Johannus stottert één van de toetsen wat in het reguliere geluid, maar gelukkig niet in de MIDI).
- spelen met hoofdtelefoon (ik kan het mijn buren echt niet aandoen om altijd zonder te spelen, daarvoor woon ik te gehorig; ik heb pas via marktplaats een gebruikte AKG gekocht.
- kleinere samplesets (ik heb zelf Anloo, Zöblitz en de door Anton uitgebreide demo's van Caen en Rotterdam waarop ik veel speel).

Mocht je interesse hebben om deze opstelling te bespelen: ik woon in Kampen, je bent welkom.
Een privéberichtje en we kunnen een afspraak maken. Dan kun je een beetje een beeld krijgen wat er voor een paar honderd euro mogelijk is.

Technisch ben ik niet heel erg (ik ben dus zeer gelukkig met het bedieningsgemak van Hauptwerk 4!). Maar op dit forum zijn veel mensen actief die hun kennis willen delen.
Wel zou ik je alvast - zonder meer - willen aanraden een externe geluidskaart bij je bestaande pc te kopen. Als je de configuratie van je computer niet teveel wilt wijzigen, dan zou ik zoeken naar een USB-geluidskaart. Eigenlijk is dat echt een pre om goed geluid te krijgen.

Groet,
Jaco

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 10 okt 2015 08:58

Re: Ave stelt zich voor.

Dag Jaco,
Dank voor je reactie en aanbod eens in Kampen te komen kijken. Dat neem ik aan, maar dan even na de herfstvakantie waarin we een weekje weggaan.
Mooi om van je te mogen leren wat er voor een paarhonderd mogelijk is.
Wat bedoel je dat je Johannus stottert in het reguliere geluid, maar gelukkig niet in het MIDI? Ik weet alleen van een MIDI uitgang, maar nit wat stotteren in het MIDI is.
Eerste opgave is nu kijken of ik de haperingen van de Domus verhelpen kan. Vandaag en morgen zijn wat gevuld, maar misschien vind ik een paar uurtjes om eens te kijken of ik wat contacten kan reinigen.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 10 okt 2015 09:50

Re: Ave stelt zich voor.

Wat bedoel je dat je Johannus stottert in het reguliere geluid, maar gelukkig niet in het MIDI?


Daar bedoel ik mee dat als ik het elektronische orgel bespeel er op één toon af en toe geen geluid komt maar gekraak. Probleem met een draadje vermoed ik.
Maar het MIDI-signaal van de betreffende toets doet het gewoon, dat is blijkbaar een ander snoertje.

Dus ik weet ook niet wat stotteren in het midi is... :mrgreen:

t.a.v. het aanbod: geen haast geboden, stuur maar een berichtje als het uitkomt.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 19 okt 2015 10:48

Re: Ave stelt zich voor.

De eerste stap wordt gezet: ik ga een MIDI-kabel aanschaffen. Ik heb een MIDI in- en uitgang op mijn DOMUS. Op het forum zie ik, dat als je zowel de in- als uitgang gebruikt, de klank wordt weergegeven via de speakers van het orgel. Dat wil ik dus doen, omdat ik geen audioset aanschaf en toch meestal met hoofdtelefoon speel.
Nu zie ik bij Mixtuur een MIDI-kabel met aan de ene kant 1 USB en aan de andere kant twee vijfpolige MIDI-stekkers. Is dat degene die ik hebben moet? Of moet ik twee losse MIDIkabeltjes aanschaffen?

Mijn computer is een Asus i5 met 6GB ram geheugen. Voor de kleinere orgels lijkt dat voldoende. Later kijk ik of er een externe geluidskaart moet komen. Dat lijkt me van wel, maar eerst maar eens kijken of het werkt.

Nog een andere vraag: geeft het problemen als ik de USB-kabel vijf meter verleng met een USB-verlengkabel? Ik gebruik namelijk gewoon mijn werkcomputer en die staat aan de andere kant van mijn werkkamer.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 okt 2015 11:17

Re: Ave stelt zich voor.

Dag Ave,

MIDI is geen geluid maar informatie over toetsaanslagen en dergelijke, dus beide midi-aansluitingen op je orgel aansluiten gaat geen geluid uit je orgel geven. Daarvoor moet je kijken of je orgel (meestal aan achterzijde) aansluitingen heeft voor audio kabels (mijn orgel heeft dat bijvoorbeeld, gewoon die zwart/rode klemmetjes). Je moet de audio uit van de pc dan aansluiten op een versterker.

http://www.lammertbies.nl/comm/cable/nl_USB-cable-length.html
vijf meter lijkt het max. te zijn, maar ik krijg nog niet duidelijk of dat nu een groot effect heeft. 26 nanoseconde vertraging lijkt me niet bijster veel ;) . Misschien mensen met praktijkervaring?

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 19 okt 2015 11:32

Re: Ave stelt zich voor.

Dank je.

Dus een enkelvoudige kabel met een MIDI stekker aan de ene en een USB aan de andere kant is voldoende?

Qua verlengen: 25 nanoseconden is te doen (gewoon even wachten :| ). Maar ik heb er niet goed over nagedacht. Verlengen geeft toch problemen omdat mijn koptelefoon dan ook zo'n verlenging moet krijgen. In dat geval zal ik toch mijn kameropstelling moeten veranderen: bureau verplaatsen naar de zijde van het orgel zodat de computer tussen orgel en bureau kan staan. Zal per slot ook moeten om te registreren......

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 19 okt 2015 11:46

Re: Ave stelt zich voor.

mRNhanduc, is dat wel zo? oP www.pbrd.nl lees ik het volgende:

"Midi
Om het programma GrandOrgue of Hauptwerk te laten werken moet er aan het programma duidelijk gemaakt worden wat het gaat doen. Welke toon moet het programma laten horen, welke register(s) moet(en) er worden gebruikt of moet er met de zwel gewerkt worden.

Om dat aan te sturen heeft u midi nodig. Dat lijkt misschien erg ingewikkeld maar dat valt reuze mee. De meeste keyboards of digitale orgels hebben al midi in huis. Wanneer u al over een orgel of keyboard beschikt met een midi-aansluiting dan heeft u alleen nog maar een kabeltje nodig om uw orgel of keyboard met de pc te verbinden.

Zo''n midi kabel heeft aan de ene kant een platte usb-aansluiting een aan de andere kant 2 vijfpolige stekkers. De usb-aanluisting sluit u aan op de pc.

plug orgel

De vijfpolige stekker sluit u aan op uw midi-uitgang (OUT). Let daarbij op dat u de stekker MIDI-IN aansluit op uw MIDI-OUT-aansluiting van uw orgel of Keybord. De stekker van het snoertje met MIDI-OUT kunt u gebruiken om de versterker en de luidsprekers van uw orgel te gebruiken. Wanneer u het geluid via uw geluidsinstallatie wil laten verlopen dan heeft u deze stekker niet nodig"
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 19 okt 2015 12:29

Re: Ave stelt zich voor.

MIDI op zichzelf is inderdaad geen geluid, maar een bepaalde codering om digitale gegevens door te geven van apparaat A naar apparaat B.

Om met Hauptwerk te kunnen spelen moet in de MIDI-uit van het orgel een midi-kabel (de ronde stekker).
Als een de geluidskaart van de computer voorzien is van eenzelfde MIDI-poort, dan heb je een MIDI-kabel nodig met aan het andere eind eenzelfde ronde stekker. Heeft je computer die niet, dan is een MIDI/USB-kabel nodig: de ronde kant in de MIDI-uit van het orgel, de USB-kant in de computer.

Met deze kabel verstuur je de signalen van de klavieren naar de computer waarop Hauptwerk draait.

Een tweede ding is de manier waarop het via Hauptwerk opgewekte geluid wilt laten klinken.
Pc-speakers zijn ongeschikt. Daarom moet het geluid weer de computer uit.
Daarvoor kan een tweede kabel nodig zijn. Meestal is dat een audio-kabel, die je op de audio-uit van je computer aansluit.
Als je de speakers van een elektronisch orgel gebruikt, dan moet je vervolgens deze kabel aansluiten op de audio in van je orgel (maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ook de speakers van een elektronisch vaak niet echt geschikt zijn).

Luister je via een hoofdtelefoon en heb je die direct op de computer aangesloten, dan is geen tweede kabel nodig.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 19 okt 2015 12:49

Re: Ave stelt zich voor.

Dank je Jaco,
het wordt me wat duidelijker zo.

Mijn computer heeft geen MIDI-ingang, dus dat gaat met een MIDI naar USB kabel.

Verder zit www.pbrd.nl er dus naast, zie het citaat uit het eerdere bericht.

Je zegt dat PCspeakers ongeschikt zijn, dat begrijp ik zeker qua kwaliteit. Maar ik neem aan dat - hoe beperkt ook - het geluid via die PCspeakers wel te horen is?

Ben momenteel trouwens niet thuis, maar in een vakantiehuisje in Limburg voor een heerlijk weekje weg. Zit hier druk alles te lezen en beluisteren wat ik over Hauptwerk vinden kan.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 okt 2015 13:31

Re: Ave stelt zich voor.

Dat lijkt inderdaad een vergissing te zijn. Het plaatje op dezelfde pagina geeft het wel goed weer.

PC speakers geven uiteraard wel geluid (als in Hauptwerk de audio hier naar toe gestuurd wordt), maar dat zal al snel onbevredigend zijn. Een koptelefoon is dan de beste optie voor low budget.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 19 okt 2015 13:41

Re: Ave stelt zich voor.

De midi interface die je gezien hebt bij Mixtuur is de juiste. Je kunt deze rustig aanschaffen en uit gaan proberen.

Succes.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 19 okt 2015 13:47

Re: Ave stelt zich voor.

Mijn computer heeft geen MIDI-ingang, dus dat gaat met een MIDI naar USB kabel.


Om te proberen is dat dan inderdaad een goede optie.

Om echt naar tevredenheid geluid te krijgen zou ik altijd een externe geluidskaart kopen: eentje die met usb kan worden aangesloten op een computer past altijd.
Er staat er nu eentje op marktplaats voor 60 euro: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/overige-audio-tv-en-foto/a1034996424-m-audio-m-track-usb-geluidskaart-in-zeer-nette-staat.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9sVgjIAyeExaPdWxMGVtYBN797XneqDy-gOBt7pLeEn8bnp-BrDGJ4aiaBkyXzGhN2DDiPtWYc095ayte8IFEI65uMUQM0EnTo9kI7CsKZ5Qy4IAl6aIFtK-5wHqu3ev3Se5WaHcVVFCR1owYjsnS_R-Q-whq5lMEWa53tHTUmpK28MHXC0JOO4ref07SU5UnqILzxjvh1WUWqx7UgV3n6rSb-xTW5ig8

Bij de meeste Hauptwerk-webshops kun je ook wel geschikte (nieuwe) USB-geluidskaarten vinden.

Daarop zit vaak wel een MIDI-ingang om de kabel vanuit het orgel op aan te sluiten, en dus heb je dan wel een kabel nodig met twee MIDI-poorten. Maar mocht je t.z.t. daartoe overgaan, dan kost zo'n kabel ook weer niet heel veel extra.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 19 okt 2015 14:05

Re: Ave stelt zich voor.

Dank voor jullie berichten!

Met het aanschaffen van de geluidskaart wacht ik nog even. Eerst even kijken hoe het loopt.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 19 okt 2015 14:06

Re: Ave stelt zich voor.

Er staat USB 2.0 bij de MIDIkabel van Mixtuur. Mijn computer heeft USB 3.0 Geeft dat problemen?

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 okt 2015 14:14

Re: Ave stelt zich voor.

Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 19 okt 2015 14:15

Re: Ave stelt zich voor.

USB 2 en USB 3 zijn volledig compatibel. Dat zou dus geen probleem moeten opleveren.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 19 okt 2015 14:23

Re: Ave stelt zich voor.

Mooi, de kabel wordt nu besteld. De eerste stap wordt gezet!

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 26 okt 2015 23:31

Re: Ave stelt zich voor.

de eerste klus is gedaan: alle haperingen in het orgel zijn verholpen. Geeft me toch een kick dat me dit gelukt is. Wat waren die comtacten vies! Ook heb ik een aantal versleten kurken stoppers vervangen door rubber. Het pedaal doet het weer als nieuw.

De MIDI kabel is nog niet binnen. Daarna download ik Hauptwerk in de freeversie om te kijken hoe en of het werkt. De laptop staat inmiddels naast het orgel, de kamer is dus verbouwd. Ik heb wel Windows 10, maar dat zal inmiddels zo'n probleem niet meer zijn.
De stap die daarna volgt zal het aanschaffen van een (gebruikte?) usbgeluidskaart zijn. En dan wellicht de abonneeversie van Hauptwerk. Mijn laptop heeft 6GB geheugen en dat wil ik uitbreiden. Maar goed, stap voor stap. Daarnet alweer heerlijk zitten spelem op mijn orgel met gereviseerd pedaal. Met Messiaens verstillende le Banquet Celeste nog in de oren inmiddels weer op aarde geland....

Mijn zoon is er ook blij mee. Hij is naast pianist vanaf zijn 15e ook organist in diverse kerken (IJlst: Bader/van Dam; Scharnegoutum: Hardoff en RK Wolvega: Walker) waarmee hij zijn zakcentje verdient. Samen zijn we benieuwd wat er gaat ontstaan daar boven in mijn werkkamer.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 03 nov 2015 00:16

Re: Ave stelt zich voor.

Ik geniet met mijn nog wat gebrekkige geluidskaart al van Veendam. Wat grappig is, is dat het geluid er erg van opknapt als ik de windmotor uit zet. Dat heb ik bij andere orgels nou nooit :D
Wel zit er na de galm nog een gek geluidje, dat zullen wel die galmstaarten zijn.

Bij Oude Pekela downloaden ging even wat mis. Later deze week nog eens doen. Welke free sampelset bevelen jullie nog meer aan?
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 03 nov 2015 08:27

Re: Ave stelt zich voor.

Ik heb zelf aan 'gratis' materiaal de 'extended' demo die Anton van Rotterdam heeft gemaakt.
Je moet daarvoor de demo's downloaden op de site van Sonus Paradisi, plus de bestanden die Anton heeft gemaakt - die staan op viewtopic.php?f=6&t=908&hilit=rotterdam+demo

Mijn eigen pc heeft 8GB geheugen, ik kan Rotterdam in 16-bits kwaliteit in stereo (alleen de frontsamples) laden.
Ik weet niet of het ook in 6GB past.

Ook de 'extended' demo van Caen is de moeite waard, maar die is op een oudere demoversie van Sonus Paradisi gebaseerd en ik weet even niet meer waar je die kunt downloaden.

Verder vind ik - voor gratis werk - ook de instrumenten van Piotr Gabrowski zeker niet slecht: http://www.piotrgrabowski.pl/instruments.html
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 03 nov 2015 10:07

Re: Ave stelt zich voor.

Hier staan er ook nog een paar:

viewtopic.php?f=6&t=1779#p20610

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 04 nov 2015 10:14

Re: Ave stelt zich voor.

Dank je, Bram en Jaco!

Ik werk nog (?) met free hauptwerk en ik meen dat ik dan aan 1,5 GB gebonden ben. Eerste Oude Pekela (ik houd erg van het stoere van Van Oekelen!) er maar op zetten. En dan eens bij die Poolse dingen kijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 04 nov 2015 10:55

Re: Ave stelt zich voor.

Ave schreef:Dank je, Bram en Jaco!

Ik werk nog (?) met free hauptwerk en ik meen dat ik dan aan 1,5 GB gebonden ben. Eerste Oude Pekela (ik houd erg van het stoere van Van Oekelen!) er maar op zetten. En dan eens bij die Poolse dingen kijken.


Hier heb ik nog een kleintje:

http://www.pipeloops.com/product_info.p ... ucts_id=29

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 22 maart 2016 19:57

Re: Ave stelt zich voor.

Hier even een update.

Ik speel sinds geruime tijd met een geluidskaart die ik bij Andre Bovenschen aanschafte en zijn werk prima doet. Aanvankelijk had ik daar een koptelefoon op, maar een paar maanden heb ik van een forumlid twee actieve Philips MRB speakers aangeschaft. Het klinkt als een klok. Ik speel naar alle tevredenheid nog altijd met HW free en speel vaak op Oude Pekela (Mendelssohn en moderner werk) en Veendam (mooi voor het instuderen van Bachs triosonates, Buxtehude en Bruhns). Ik ben er nog lang niet op uitgekeken en ben de eerste tijd dus nog niet van plan om te gaan upgraden. Het geheel staat op mijn werkkamer. Mijn werklaptop van 8GB dient als computer en staat op de plank er naast, verbonden met mijn beeldscherm en draadloos toetsenbord op mijn bureau aan het andere eind van de kamer. De boxen staan gewoon op de oude Domus die nota bene nog nooit zo mooi geklonken heeft.
Daarnaast heb ik gelukkig de nodige kerken ter beschikking met prachtorgels.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com