Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Orgel Jan in aanbouw

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 23 okt 2015 20:16

Orgel Jan in aanbouw

HWorgel onderkast 002.jpg


Eindelijk is het dan zo ver dat ik iets kan laten zien van mijn orgel in aanbouw. Ik lees en praat al een tijdje mee op het forum, maar nu wil ik me toch een keer voorstellen.

De onderkast is zover dat hij toonbaar is. De bovenkast wordt voorzien van een pijpenfront. Deze zal ik later tonen. Het geheel is van massief eiken hout en wordt nog gekleurd in kersen olie. De bouw van mijn orgel zou niet mogelijk zijn geweest zonder alle energie en tijd die mijn zwager als timmerman/meubelmaker hier in heeft gestoken.

Ik heb al zo'n jaar of drie Hauptwerk gekoppeld aan mijn Eminent E26. Een flinke zelfbouw PC met 32G geheugen (gebouwd door een broer en de programma's geïnstalleerd door een andere broer) en een set Blue Sky SAT8 3-weg speakers waar een geweldig mooi geluid uit komt. Voor surround heb ik achter m'n rug een setje M-Audio BX5 speakers. De set wordt compleet gemaakt met een SUB van Mixtuur. Dat alles loopt over een Behringer Firepower FCA610 geluidskaart.

Dat alles resulteert in een geweldige geluidsweergave waarover al menig organist zich heeft verbaasd en waar ik zelf dagelijks zeer veel plezier aan beleef.

Over niet al te lange tijd hoop ik de hele set in te bouwen in mijn nieuwe orgel. De Blue Sky SAT8 komen in het front op oorhoogte en de SUB komt in de onderkast (zie de gleuven onder het klavier voor het geluid van de SUB).

Zoals je ziet beschik ik over 24 trekregisters. Dat is niet veel, maar heb ik vooral gedaan om het meubel mooi toonbaar te maken in de woonkamer. Uiteraard werken de trekregisters straks wel. Achter de wegneembare plaat boven de klavieren komen 48 tuimelregisters en 2 volumeschuifjes (geen zwelpedalen). Er komen 2 houten klavieren in.

De rest hoop ik later te vermelden.

Groeten, Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 2

Geregistreerd: 24 okt 2015 16:30

Bericht 24 okt 2015 23:26

Re: Orgel Jan in aanbouw

hallo jan Leendert

mooie kast met id. goede verhoudingen.
als je er pijpen in zet zal dat heel mooi afsteken op de kersenkleur.

succes met je verdere afbouw,

groet johan
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 27 okt 2015 20:12

Re: Orgel Jan in aanbouw

En nu mijn orgel met de bovenbouw erop en het pijpwerk er in. We zijn al drie jaar bezig. Het doel was een compact orgel waar alle apparatuur in kan, en dat is gelukt. Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Het is nog mooier dan ik had verwacht.

Het pijpwerk in de twee zijvelden zit op een deurtje dat 180 graden opengedraaid kan worden, zodat de speakers geen enkele demping hebben. Voor de speakers zit wel een paneeltje met speakerdoek, zodat je niet direct de kast in kijkt.

Nu nog de finishing touch, daar zijn we nog wel een weekje mee bezig. Dan alles in de kersen olie. Daarna kan alles midi gemonteerd worden in het orgel, maar dat laat ik bij Mixtuur doen, zodat ik zeker weet dat alles goed zit.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 okt 2015 01:10

Re: Orgel Jan in aanbouw

Echt een héél fraai resultaat tot nu toe!! Mooi man, welkom op het forum
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 28 okt 2015 07:45

Re: Orgel Jan in aanbouw

Heel fraai, een deurtje met pijpen is een creatieve oplossing, die heb ik nog niet eerder voorbij zien komen. De bedoeling is dus om die bij het spelen altijd open te zetten?
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 28 okt 2015 14:21

Re: Orgel Jan in aanbouw

MrNhanduc schreef:Heel fraai, een deurtje met pijpen is een creatieve oplossing, die heb ik nog niet eerder voorbij zien komen. De bedoeling is dus om die bij het spelen altijd open te zetten?


De deurtjes hoeven niet open, maar om demping van de geluidsweergave te voorkomen kunnen ze wel open. Spelen met de deurtjes dicht heeft het effect van een dichte zwelkast. Voor een heldere geluidsweergave is het aan te bevelen om voor zo'n oplossing te kiezen.

Van verschillende andere hauptwerkers heb ik begrepen dat pijpen voor de speakers behoorlijke demping geeft en dat daarom een pijpenfront voor de speakers wordt afgeraden. Een andere oplossing is om de pijpen (te) wijd uit elkaar te zetten, zodat het geluid er goed tussendoor kan. Hiervoor heb ik niet gekozen om twee redenen: 1) ik vind het niet fraai, 2) er blijft nog steeds sprake van enige demping.

Dit was een mooie oplossing. Als de deurtjes open staan is het net of je een orgel hebt met orgelluiken. Hiervan zal ik t.z.t. ook wel een foto plaatsen.

Ik heb veel gehad aan de ideeën en oplossingen die ik hier op het forum heb gelezen. Wel aardig dat ik er op deze wijze wat aan toe kan voegen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 28 okt 2015 19:43

Re: Orgel Jan in aanbouw

Prachtig orgel!
Ik denk dat ik hem zo nog mooier vind dan met kersenolie.... ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 okt 2015 01:01

Re: Orgel Jan in aanbouw

Het pijpwerk ziet er echt mooi strak uit.
Zijn het echte pijpen of.....
Als het geen echte pijpen zijn hoe heb je dit dan voor elkaar gekregen?

mvg
Bram

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 29 okt 2015 09:14

Re: Orgel Jan in aanbouw

Heel erg mooi, Jan!
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 29 okt 2015 15:22

Re: Orgel Jan in aanbouw

Jaap380 schreef:Prachtig orgel!
Ik denk dat ik hem zo nog mooier vind dan met kersenolie.... ;)


Het is nu nog onbehandeld eiken, dus ik moet er wel wat aan doen. En kersenkleur past in het interieur. Maar het is waar Jaap, het is nu heel mooi en in kersenkleur zal het een andere uitstraling hebben. Ik denk wel dat het pijpwerk nog mooier zal afsteken bij de kersenkleur.

Groeten, Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 29 okt 2015 15:37

Re: Orgel Jan in aanbouw

Bram schreef:Het pijpwerk ziet er echt mooi strak uit.
Zijn het echte pijpen of.....
Als het geen echte pijpen zijn hoe heb je dit dan voor elkaar gekregen?

mvg
Bram


Goed opgemerkt Bram. Ik was benieuwd hoe lang het zou duren voor iemand zou zien dat het geen echte pijpen zijn. Ze zijn van hout gemaakt en het zijn slechts halve pijpen. Dus uit één stuk hout konden we 2 pijpen maken. Dat scheelt in de diepte van de kast ook weer ruimte. Mijn speakers passen er nu precies achter.

Hoe we dat voor elkaar gekregen hebben... Tja, dat weet ik zelf eigenlijk ook niet. Mijn zwager is timmerman/meubelmaker en heeft de kast voor mij gemaakt. Ik was van plan om met latjes te werken zoals bij de Van der Poel orgels ook vaak wordt toegepast. Mijn zwager heeft de pijpen gemaakt, eerst in het geheim als verrassing. Volgens mijn zus (zijn vrouw dus) heeft hij er enorm veel werk aan gehad en dat geloof ik ook wel. Eerst de ronde stokken maken, vervolgens de voeten er aan maken en dan de labialen. Daarna gigantisch veel schuurwerk, zodat het een vlakke afwerking kreeg en de houtnerf niet meer zichtbaar was. En dan op kleur spuiten, net zolang totdat er geen enkele nerf meer doorheen kwam. Het resultaat is, zoals je kan zien, echt schitterend geworden. Het zwarte speakerdoek achter de pijpen geeft ook een positief optisch effect. Ook als je er in de kamer voor staat valt het nog niet direct op dat het geen echte pijpen zijn en je ziet ook niet dat het halve pijpen zijn. Voor de kenner zal wel opvallen dat de dikte van de pijpen hetzelfde zijn en dat klopt dus niet met echte pijpen. Maar het is echt een prachtige oplossing. En ja, het is zelfbouw, dus dan ook letterlijk alles zelfbouwen, ook de pijpen.

Groeten, Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 okt 2015 16:57

Re: Orgel Jan in aanbouw

Dit is toch wel het toppunt van een bedriegelijk echt pijporgel
:shock:
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 okt 2015 21:06

Re: Orgel Jan in aanbouw

Ja, ik vond het wel heel erg strak eruit zien, maar het is geweldig wat je zwager gedaan heeft.
Die zou ik maar te vriend houden!1 Haha.

Gr.
Bram

Berichten: 44

Geregistreerd: 23 dec 2014 01:12

Bericht 07 jan 2016 22:00

Re: Orgel Jan in aanbouw

Echt heel erg mooi zeg!
Wat wil een mens nog meer....
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 08 jan 2016 16:38

Re: Orgel Jan in aanbouw

Dank je Nijs. Ik ben er ook trots op.
Kast is inmiddels in de kersen olie gezet en de klavieren en registers zijn door Mixtuur gemidificeerd.
Momenteel wordt de bank gemaakt en ben ik op zoek naar een goed systeem voor verwisselbare registerplaten.
Groeten, Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Leendert op 20 jan 2016 00:23, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 08 jan 2016 17:13

Re: Orgel Jan in aanbouw

Heel erg mooi Jan, echt vakwerk.
Maar wil het oog hier niet teveel.
Ik bedoel welke invloed heeft dit op het geluid van de speakers die er achter zitten.
Blijft hier nog wat van over.
Nogmaals, het ziet er prachtig uit.
Ik heb het zelf ook wel eens overwogen, maar heb het toch maar gehouden op dun speakerdoek.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

Groet,
Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 08 jan 2016 17:37

Re: Orgel Jan in aanbouw

Dirk schreef:Heel erg mooi Jan, echt vakwerk.
Maar wil het oog hier niet teveel.
Ik bedoel welke invloed heeft dit op het geluid van de speakers die er achter zitten.
Blijft hier nog wat van over.
Nogmaals, het ziet er prachtig uit.
Ik heb het zelf ook wel eens overwogen, maar heb het toch maar gehouden op dun speakerdoek.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

Groet,
Dirk


Dank je Dirk.

Om demping van het geluid van de speakers te voorkomen zitten de pijpen links en rechts op een deurtje dat opengedraaid kan worden tijdens het spelen (zie op de foto de scharniertjes). Voor de speakers heb ik ook speakerdoek gespannen, zodat je niet in de speakers kijkt.

Overigens krijg je het effect van een kistorgeltje als je met een fluit 8 + 4 (bijv. rugwerk Tholen) speelt met de deurtjes dicht.

Ik was zelf ook eerst van plan om alleen speakerdoek toe te passen en voor de sier wat dunne latjes, maar mijn zwager (die het meubel ook heeft gemaakt) kwam met dit vernuftig idee. De deurtjes kunnen haaks opengedraaid worden (zal ik ook nog een keer een foto van plaatsen). Het is zeer aan te bevelen. Oog en oor wordt gestreeld.

Groeten, Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 08 jan 2016 19:47

Re: Orgel Jan in aanbouw

Fraai meubel hoor! Erg mooie kleur zo!
Heb je niet overwogen om je toetsen dezelfde kleur als het meubel te geven?

Lijkt het maar zo of zit je lessenaar erg hoog t.o.v. je klavieren?

Gr,
Dirk-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 08 jan 2016 21:31

Re: Orgel Jan in aanbouw

djvmeeuwen schreef:Fraai meubel hoor! Erg mooie kleur zo!
Heb je niet overwogen om je toetsen dezelfde kleur als het meubel te geven?

Lijkt het maar zo of zit je lessenaar erg hoog t.o.v. je klavieren?

Gr,
Dirk-Jan


Beste Dirk-Jan,

Ik vind het juist wel een mooi contrast, de zwarte houten ondertoetsen belegd met ebbenhout, de lichte kersenhouten boventoetsen en de zwarte houten registerknoppen bij het kersenkleurig meubel. De bank wordt ook kersenkleur met een matzwarte zitting (zelfde kleur als de trekregisters).

Lessenaar zit misschien ietsje hoger dan normaal, maar ik weet niet wat de normale hoogte is. Als je een orgel hebt met 3 klavieren, dan zit het lessenaar ongeveer op dezelfde hoogte denk ik.

Ik heb deze hoogte aangehouden, omdat achter de wegneembare plank tussen de klavieren en het lessenaar nog twee rijen met 48 registertuimelaars zitten en 2 zwelschuiven (i.p.v. zwelpedalen). Is nu netjes weggewerkt, maar zal ik ook een keer een foto van plaatsen). Incl. de trekregisters heeft het orgel 72 registers. Ook de setzerlijst met de duimpistons is met een voorzetlijst niet zichtbaar. Voor het spelen - tijdens het laden van een orgel - zijn deze eenvoudig weg te nemen en het orgel is speelklaar.

Achter het lessenaar zit nog een touchscreen die uitschuifbaar en dus ook te gebruiken is (zal ik ook een keer een foto van plaatsen).

Het uitgangspunt was een compact orgel waar alles in kan en wat een mooi en passend meubel is in onze woonkamer. Dat is volgens mij - en ook mijn vrouw (niet onbelangrijk) - meer dan gelukt. Het geeft een luxe uitstraling in onze woonkamer.

Hartelijke groeten,
Jan

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 08 jan 2016 21:39

Re: Orgel Jan in aanbouw

De helft was ons nog niet aangezegd. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 08 jan 2016 21:42

Re: Orgel Jan in aanbouw

Dirk schreef:De helft was ons nog niet aangezegd. ;)


Dat houdt de spanning er in Dirk.
Goede reden om dit forum bij te houden... ;)
Laatst bijgewerkt door Jan Leendert op 09 jan 2016 14:59, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 08 jan 2016 21:59

Re: Orgel Jan in aanbouw

Heel mooi geheel zo. De pijpen komen nu goed tot zijn recht in de kersenkleurig geoliede kast.
Werkt het orgel al ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 09 jan 2016 14:58

Re: Orgel Jan in aanbouw

Marius55 schreef:Heel mooi geheel zo. De pijpen komen nu goed tot zijn recht in de kersenkleurig geoliede kast.
Werkt het orgel al ?


Ja hoor Marius, het orgel werkt al. Ik heb alleen nog geen bank, dus dat is nu nog even behelpen.

De configuratie (speakers / PC / geluidskaart etc.) had ik al en daar was ik al heel tevreden mee. Nu het alles in zo'n mooi meubel zit lijkt het wel of het nog mooier klinkt. Luisteren doe ik blijkbaar niet alleen met mijn oren, maar... ook met mijn ogen :roll: .

Berichten: 2

Geregistreerd: 24 okt 2015 16:30

Bericht 19 jan 2016 23:46

Re: Orgel Jan in aanbouw

hallo jan

het is weer even geleden dat ik dit forum heb bezocht,
gezien je foto's en reacties toch de moeite waard denk ik zo,
het is echt een pracht geheel geworden
benieuwd naar je resterende foto's,
succes en veel plezier met zo een mooi meubelstuk

hartelijke groetjes
johan
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 20 jan 2016 00:24

Re: Orgel Jan in aanbouw

johan van poortvliet schreef:hallo jan

het is weer even geleden dat ik dit forum heb bezocht,
gezien je foto's en reacties toch de moeite waard denk ik zo,
het is echt een pracht geheel geworden
benieuwd naar je resterende foto's,
succes en veel plezier met zo een mooi meubelstuk

hartelijke groetjes
johan


Dank je Johan!!
Resterende foto's volgen later als ook de orgelbank klaar is.
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com