Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

zelfgebouwd Hauptwerkorgel aan boord van varend woonschip

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1

Geregistreerd: 11 feb 2016 23:49

Bericht 12 feb 2016 15:40

zelfgebouwd Hauptwerkorgel aan boord van varend woonschip

2016-02-08 21.16.08.jpg
Als amateurorganist en handige doe het zelver, volgens mijn vrouw Jeannette, zijn wij een orgel gaan bouwen aan boord van ons varende woonschip, MS de Onrust.
Heb 15 jaar geleden afscheid genomen van mijn mooie Domus Canticus omdat wij gingen verhuizen van een huis naar een varend woonschip. Al jaren veel gespeeld op de vervanger een Viscount Cantorum IV. Op een dag ontdekte ik het Hauptwerk. We hebben bedacht dat we wel ruimte hadden voor het plaatsen van een zelf gebouwd orgel in "de zij" van ons schip. Een bestaand orgel zou hier nimmer passen. "De zij" is het verlaagde deel van het schip onder de gangboorden. Ook enigszins voor een laag budget zagen wij de uitdaging wel zitten. We hebben in Den Haag een oud studieorgel, Domus van wel 25 jaar oud, gekocht. Deze hebben we gesloopt tot we de beide klavieren en het groot pedaal overhielden. Het meubel is naar eigen ontwerp, de pedalen geschuurd en gelakt, de klavierbak van eiken, nu zwart geschilderd. De klavieren en het pedaal zijn door ons zelf gemidificeerd en van de nodige electronica voorzien m.b.v. het systeem van GINO. Zie op de site van PCorgan. We hebben de oude contacten grondig gereinigd en de lange draden geknipt in partities van 8. De trekregisters zijn van kastknoppen en bezemstelen gemaakt, de contacten hiervan worden verzorgd door magneetjes en reedcontacten. Alle registers worden bediend door printrelais, die op hun beurt de signalen verwerken van de schakelaars boven de lessenaars en de trekregisters. Door wat extra schakelingen is het mogelijk, buiten Hauptwerk om ook presets te programmeren. Dit werkt handig, maar blijkt niet nodig, door de vele mogelijkheden van Hauptwerk zelf en Grandorgue.

Inmiddels Hauptwerk Advanced aangeschaft met Utrecht Dom Surround V2. Er moet nog wat aan afwerking gebeuren, maar het spelen is een genot.

Mijn PC is een Intel i7 -3820 CPU, 64 GB RAM, Windows 10 pro, 64 bits besturingssysteem.

Registratie van het orgel meestal met registers of anders m.b.v. I-pad (teamviewer).

Geluidsinstallatie: Regulier, Denon met Warfdale boxen. Nog geen surround, komt misschien nog.

Als iemand vragen heeft over ons orgel, mail ons gerust.

N.B. Ik spreek in bovenstaande tekst vaak over "wij", omdat mijn vrouw een aanzienlijk deel van de bouw voor haar rekening genomen heeft. Ik ben, door een tremor in mijn handen, vaak niet in staat om het priegelwerk te doen. Zij heeft een groot deel in het soldeerwerk voor haar rekening genomen. Ook zagen en schilderen is voor haar niet vreemd.

Iede Nieuwhof
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Onrust op 12 feb 2016 16:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 12 feb 2016 15:56

Re: zelfgebouwd Hauptwerkorgel aan boord van varend woonschi

Welkom Iede!

Leuk om te lezen.

Je bent niet de enige die een Hauptwerk orgel op een schip heeft gebouwd.
(o.a.) Kees Bakker heeft er ook een op MS Christa, zie: https://www.youtube.com/watch?v=wSnH_fIPVdo

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 feb 2016 16:37

Re: zelfgebouwd Hauptwerkorgel aan boord van varend woonschi

Wat een leuk project zeg, een hoop creatieve oplossingen. Prachtig om het ook echt 'samen' te maken.

Berichten: 91

Geregistreerd: 05 okt 2015 05:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 12 feb 2016 23:44

Re: zelfgebouwd Hauptwerkorgel aan boord van varend woonschi

Welkom! Wacht met spanning op een improvisatie van "Scheepje onder Jezus Hoede... "
Welke dressoirkast zou nou niet zo’n droom promotie willen en verder schitteren als Hauptwerkorgel
Avatar gebruiker

Berichten: 23

Geregistreerd: 05 aug 2015 12:41

Woonplaats: Haren Gn.

Bericht 16 feb 2016 13:04

Re: zelfgebouwd Hauptwerkorgel aan boord van varend woonschi

De eerste met een orgel aan boord was kapitein Nemo, met een pijporgel in de onderzeeër "Nautilus". ;)

Afbeelding

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com