Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Emiel stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 22 maart 2016 19:11

Emiel stelt zich voor

Hallo beste Hauptwerkers,

Na ruim 30 jaar... geen orgel meer te hebben gespeeld, kwam ik via een app op Android (Opus #1 Pro) op het pad van Hauptwerk terecht. De vlam sloeg in de pan toen ik dat op een redelijk snelle laptop had geïnstalleerd met een BT-verbinding naar de versterker. Dat klonkt bijzonder echt!
Gelijk een simpel Alesis Q49 keyboard aangeschaft, toen nog een, en vast wel herkenbaar, was dat slecht een beginnetje.

Inmiddels een maand verder zijn de keyboards ingebouwd in een console, is de laptop vervangen door een Intel NUC 6i5 (Skylake) met 2x16GB DDR4 geheugen, een 250 GB SSD, een 125 GB SDHX card en een I5 processor, en Hauptwerk Free door Advanced. Ik kan als ICT-er niet tegen technische beperkingen vandaar dat ik alles ruim gesized heb.. (niet letterlijk bedoeld ;-) De standaard audio kaart van de NUC is uitgeschakeld en daarvoor in de plaats heb ik een M-Audio Super Dac II via USB aangesloten. De keyboards zijn midi en gaan ook via USB naar de computer.

Bediening van de computer gaat via een 24 inch touchscreen en de registratie met een 10 inch Android tablet via TouchOSC. Computer, 7-poorts powered usb-hub, DAC en externe USB disk zijn zo compact dat alles in de console gebouwd kon worden. De Dac is aangesloten aan een 20 jaar oude Linn Majik versterker en een set Cabasse Dundee speakers.

Op de een na laatste foto heb ik de NUC even uit z'n hok gehaald en rechts zit de DAC..

Voorlopig kan ik hier mee vooruit en wie weet later een echt zelfbouworgel :-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 22 maart 2016 19:48

Re: Emiel stelt zich voor

Welkom! Ziet er strak uit, met de meest oorspronkelijke orgelbank die it ooit gezien heb.

Hoe gaat het verder? Komt er ook een pedaal en werk je speakers of koptelefoon?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 maart 2016 19:56

Re: Emiel stelt zich voor

Hoi Emiel

Welkom op het forum!
Ik lees dat je als ICTer niet tegen technische beperkingen kan! Met deze (positieve!) instelling weet ik nu al dat het hier niet bij zal blijven en dat dit het begin is van een steeds verder evoluerend Hauptwerk systeem.
Klavarscribo en Hauptwerk gaat prima samen ik weet dat uit ervaring

Groet Jan

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 22 maart 2016 20:02

Re: Emiel stelt zich voor

De orgelbank kan beter maar voorlopig even zo. IK wil nog een verrijdbaar onderstel maken. Voetpedaal los ik voorlopig even op door twee meest linkse octaven te mappen op het onderste manuaal.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 maart 2016 22:26

Re: Emiel stelt zich voor

Hallo Emiel, leuk om te zien; wat mij vooral opvalt, is, dat je, ondanks het gebruik van (waarschijnlijk tijdelijke) eenvoudige Midi-keyboards, de zaak zo ontzettend strak hebt afgewerkt. mooi.....
Omdat ik zelf ook naar mini-pc oplossingen kijk, nog even de vraag, of het type NUC6i5 SYH is, en wat voor OS je draait...en wat verder de besluitvorming beinvloedde om voor de Intel mini-pc te gaan....
Die beperking van slechts 2 RAMslots, is vind ik nog zo gek niet, dat je in eerste instantie kijkt naar samplesets die binnen 32 Gig passen. Niet iedereen wil meteen op bakbeesten van orgels met 6ch surround spelen.......

Veel plezier ermee!

HG

Geert

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 22 maart 2016 22:43

Re: Emiel stelt zich voor

Ik heb voor de NUC gekozen omdat deze ruim voldoende specs heeft voor Hauptwerk stereo met weinig energieverbruik, erg stil en koel blijft en vriendelijk geprijst is. Zelfs onboard 7.1 audio is voldoende voor de niet al te fijngevoelige oren.
De 2x16GB is dual channel ddr4 dus erg snel. Er zit nu een 250GB M2 SSD-kaartje in en er kan nog een Sata SSD bij (de H inderdaad)
Ik had geen behoefte aan weer in PC erbij en had geluk dat dit systeem net op de markt is. Er draait windows 10 Pro 64bits op.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 maart 2016 23:21

Re: Emiel stelt zich voor

Thks, Emiel, voor je snelle reaktie. Ik had al eens eerder naar de Intel gekeken, maar dit triggert mij toch weer, ivm mijn ruimteproblemen....Ik dacht dan aan een m2 128Gig voor Windows, en dan een SATA 500Gig voor de samplesets, dan kom je all in op net nog onder de E 900 zo te zien.
Idd, dat geringe stroomverbruik vind ik ook een groot pluspunt. Alhoewel, als je iets groter gaat, met een mini itx bordje, kan je er evt nog wel een grafische kaart bij proppen voor als je eens wilt gamen....De keuzes zijn groot tegenwoordig.

HG

Geert

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 22 maart 2016 23:30

Re: Emiel stelt zich voor

Gamen op Hauptwerk...

De standaard grafische kaart schijnt nog redelijk snel te zijn. Ik heb via ibood een SDXC kaartje van 128 GB voor 28,= euro er in gestopt. Mogelijkheden genoeg dus. All-in iets minder dan 600,= euro

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 23 maart 2016 02:23

Re: Emiel stelt zich voor

Mag ik dan nog even vragen, of die mini-display port ook VGA ondersteunt via een verloopkabeltje?? Ik heb daar geen ervaring mee, en bij DVI zie je dus zowel met als zonder VGA ondersteuning.

HG

Geert

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 23 maart 2016 07:13

Re: Emiel stelt zich voor

Hallo Geert,

Heb ik geen ervaring mee. Ik gebruik de HDMI aansluiting. Er zijn mooie adapters te koop die van HDMI/Mini DisplayPort naar VGA/HDMI gaan dus mogelijkheden genoeg.

Groet,
Emiel
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 23 maart 2016 18:42

Re: Emiel stelt zich voor

E1000 schreef:De orgelbank kan beter maar voorlopig even zo. IK wil nog een verrijdbaar onderstel maken. Voetpedaal los ik voorlopig even op door twee meest linkse octaven te mappen op het onderste manuaal.


Hallo Emiel,
Welkom. Mooi opgelost zo. En als klavarspeler beleef ik ook al 4 jaar veel plezier aan Hauptwerk, dus dat moet helemaal goed komen.

TIP: Voor het pedaal kun je virtuele koppels maken in Hauptwerk via Master Coupler. Deze kun je bijvoorbeeld onder de bovenste zwarte toets van elk klavier zetten, dan heb je op elk klavier je pedaalstemmen er bij wanneer je zelf wilt.

Veel succes verder!
Groeten, Jan

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 23 maart 2016 18:46

Re: Emiel stelt zich voor

Hallo Jan,

Bedankt voor de tip. Volgende fase is me verdiepen in Hauptwerk :-)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 apr 2016 12:05

Hauptwerkcomputer

E1000 schreef:Ik heb een Intel NUC 65i.... Skylake (zuinig dus) met 2x250 GB SSD in Raid 0 met lees/schrijfsnelheid van tegen de 1GB/sec en 2x16GB dual channel DDR4 intern geheugen . Zit in een kastje van 10x10x5cm... De moderne techniek staat voor niets.

Emile

De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat "2x250 GB SSD in Raid 0 met lees/schrijfsnelheid van tegen de 1GB/sec" niet onder Hauptwerk gemeten is maar met een HD performance programma. De werkelijke cijfers onder Hauptwerk kun je vinden in de activity log file in deze 2 regels:
Sample loader: approx. avg. overall data read rate: _____ MB/s.
Sample loader: approx. avg. data read rate during disk reader activity: _____ MB/s.

De eerste is de effectieve leessnelheid incl. verwerking van de gelezen samples.
In jouw geval is de i5 de bottleneck (tussen 2 haakjes: ook een opgevoerde i7 is een bottleneck maar is wel sneller)
Zie ook viewtopic.php?f=12&t=2262

Verder blijft het natuurlijk een mooie en zeer compacte PC.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 04 apr 2016 13:59

Re: Hauptwerkcomputer

Hallo E 1000: ik ben best gecharmeerd van dat doosje. Maar hoe staathet met de warmte-afvoer??

Op internet kwam ik een enthousiaste beschr tegen, maar enkele weken later had het kastje bij die meneer de geest gegeven....ben ik toch weer wat voorzichtiger geworden.

Als niet echt ZOO klein hoeft, dan kan je toch met een Mini-ITX bordje ook aardig uit de voeten.. Maar mooi istie wel!!

HG

Geert

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 04 apr 2016 18:05

Re: Hauptwerkcomputer

@Evert-Jan:
Sample loader: approx. avg. overall data read rate: 301.66 MB/s.
Sample loader: approx. avg. data read rate during disk reader activity: 1349.86 MB/s

@geert01:
Bij surround set Weissenau alles aan kom ik op plm 50 gr. De Skylake is een stuk koeler dan zn voorgangers. Er zit nog een fanheader en ruimte voor een extra fan.

De Nuc is ingebouwd in het console en de luchtuitlaat is vrij naar achteren.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 apr 2016 18:50

Re: Hauptwerkcomputer

Emiel
Het eerste getal is te hoog voor 2x SSD in RAID0. Je hebt dezelfde sampleset 2x geladen en dit getal is van de 2e keer. Een deel zit dan nog in de cache van het file systeem van Windows of misschien gebruik je wel Magician. De beste meting geeft een koude start van de PC en dan een orgel laden.
Verder blijkt dat het in RAID0 zetten van de SSD's voor de HW caches files geen zin heeft. De effectieve snelheid is ruim 300 MB/sec en dat kan een enkele SSD ook aan. Voor Windows is het natuurlijk een ander verhaal.
Die effectieve snelheid is zo laag omdat de i5 maar 2 cores heeft en 4 threads kan handelen, gecombineerd met de lage kloksnelheid.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 apr 2016 18:51

Re: Hauptwerkcomputer

Geert
Er zit een "laptop" processor in dit kastje: i5-6260U. Deze heeft een TPD van 15 watt, dus geen desktop processor. Moet natuurlijk wel gekoeld worden maar zal nooit zo warm worden als een desktopPC.
De NUC is dus een laptop zonder toetsenbord en scherm maar wel incl. een buitenboord voeding.
Specs: http://www.intel.com/content/www/us/en/ ... i5syk.html
Prijzen: http://tweakers.net/pricewatch/469741/i ... i3syh.html
Reviews: http://tweakers.net/pricewatch/469741/i ... h/reviews/

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 04 apr 2016 18:55

Re: Hauptwerkcomputer

Ik heb de SYH dus de ' hoge' versie voor extra SSD. Ik zal de 'koude' test zo uitvoeren.
Magician kan niet met RAID0

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 04 apr 2016 19:02

Re: Hauptwerkcomputer

Sample loader: approx. avg. overall data read rate: 384.85 MB/s.
Sample loader: approx. avg. data read rate during disk reader activity: 1102.69 MB/s.

Dit is de meting direct na reboot en laden CCC

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 04 apr 2016 19:42

Re: Hauptwerkcomputer

Ik hoop dat je wel back-ups maakt van het geheel op een externe schijf oid, want je Windows in RAID0 zetten betekent dat als 1 van beide schijven stuk gaat, je alles opnieuw kunt installeren.

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 04 apr 2016 19:47

Re: Hauptwerkcomputer

I know. Hauptwerk is redelijk statisch en maak wekelijks een incremental (true)image

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 04 apr 2016 20:00

Re: Hauptwerkcomputer

Correctie op CPU temp. In turbo/performance mode (2900 Mhz) en 4 cores min. 57 en max. 85
Polyphony op 9000, surround en uncompressed samples. De max temp wordt bereikt bij het laden. Waarschijnlijk de raidcontroller..

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 apr 2016 21:19

Re: Emiel stelt zich voor

De nu gemeten waarden voor de SSD / inlezen van de cache file zijn nu reëler.

De max. temp. wordt bereikt tijdens laden omdat dan de processor het hardst moet werken: de cache file omzetten in losse WAV bestanden, als of niet loseless gecomprimeerd. Als je in de activity log onder de 2 regels kijkt met de snelheid, dan zie je daar de processorbelasting.

Nog een opmerking: voor HW moet de processor op constante kloksnelheid draaien om geen audio hick-ups te krijgen. Nu heb je het over turbo/performance mode (2900 Mhz). Dus dat betekent dat de processor steeds op die snelheid moet draaien.

PS: ik heb alle berichten verplaatst naar "even voorstellen" omdat het meer over jouw PC gaat dan over die van Teus, de topicstarter

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 05 apr 2016 19:54

Re: Emiel stelt zich voor

Ik wilde toch even bedanken, jullie, voor de uitvoerige metingen en tests.......

Persoonlijk vind ik het helemaal geen punt, als de laadtijden eens een millisecondetje langer zijn..... maar die andere aspecten, van dissipatie, clocksnelheden enzo, is best nuttig voor mij.

Is het waar, dat laptop-processoren inclusief hun periferie gewoon langzamer scoren dan hun desktop broeders??
Gezien ook de sterk mindere dissipatie. Wel zijn natuurlijk de fysieke afstanden bij een laptop mb weer gunstiger.....

HG

Geert

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 05 apr 2016 20:13

Re: Emiel stelt zich voor

Dag Geert,

ja laptopprocessors zijn een stuk langzamer dan desktop-varianten. Een laptop i7 kun je niet vergelijken met een desktop i7.

Het verschil in snelheid kun je eigenlijk al afleiden uit het TDP (Thermal Design Power). Een laptop moet zuinig zijn vanwege warmteontwikkeling en omdat de accu natuurlijk zo lang mogelijk mee moet. Bij een desktop speelt dat veel minder. Om een voorbeeld te geven:

i7-6700K (desktop), 4 GHz (4,2 Turbo), 91 W TDP. Passmark CPU score: 11000
i7-5600U (laptop), 2,6 GHz (3,2 Turbo), 15 W TDP. Passmark CPU score: 4324

Een stevige desktop CPU kan dus wel 6 keer meer stroom verbruiken (als je alle cores op max. turbo laat draaien). Met een beetje goede koeling heb je bovendien niet het risico dat je 'thermal throttling' krijgt, dat wil zeggen dat de processor terugklokt (langzamer werkt) omdat ie te warm wordt, iets dat bij zware belasting in een NUC of laptop wel zou kunnen gebeuren.

Daar komt bij dat dit soort laptop processors vaak met minder geheugen overweg kunnen dan desktop varianten. 32 of soms zelfs 16 GB is vaak de max. De lage kloksnelheid gaat daarnaast veel invloed hebben op de laadtijd.

Maar goed, het zijn natuurlijk altijd compromissen. Je kunt natuurlijk niet snel, zuinig en klein tegelijk hebben. Wil je het klein houden en heb je niet te zware eisen, dan zijn de nieuwste NUC's en afgeleiden daarvan wel prachtige apparaten die je makkelijk wegwerkt. Voor een home office pc ook meer dan voldoende, en je plakt hem zo achter je scherm. Heb je wat meer ruimte, dan biedt een desktop wel meer flexibiliteit en (uitbreidings)mogelijkheden. Zo is er dus voor ieder wat wils! ;)

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com