Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pieter stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 25 aug 2016 12:46

Pieter stelt zich voor

na een periode van meelezen op PCorgan, eerst als gast, later als member, is het nu tijd om me even voor te stellen.

Ik ben 38 jaar, speel vanaf mijn 12e orgel. Ik heb ongeveer 10 jaar orgelles gehad, waarvan twee jaar bij Ab Weegenaar in de Bovenkerk in Kampen. Ik heb daar gelukkig ook geleerd hoe je moet studeren, dus de laatste jaren lukt het me aardig om op zelfstudie mijn repertoire bij te houden en langzaam te vergroten (vooral 'muziek voor in de kerk' natuurlijk). Een van de kinderen speelt inmiddels aardig blokfluit, heeft net haar A-diploma van de muziekschool gehaald, de jongste wil binnekort op orgelles, met de oudste ga ik hardlopen en mijn vrouw moet alles aanhoren ;).

Ik ben sinds 3 jaar ook organist in de kerk en bespeel daar een aardig romantisch orgel in een akoestisch fraaie ruimte. Mijn hometrainer is een Johannus Opus 1205, die ik behoorlijk heb aangepakt qua intonatie. Geen onaardig orgel, ik heb er jaren met plezier op gespeeld.

Ik ben me enkele jaren geleden gaan verdiepen in Hauptwerk, met het idee dat dit ooit mijn volgende stap zou zijn op orgelgebied. Toen een collega-organist vorig jaar een hauptwerkorgel aanschafte (met sampleset Utrecht), ben ik daar een paar keer geweest om te spelen. Een stuk mooier dan mijn Johannus, maar niet mijn ideale configuratie. Dat zette me wel aan tot verdere oriëntatie, o.a. op dit forum. Ik ben vervolgens een keer bij Peter Murre van Custommade Organ geweest om zijn audiosysteem (stereo weergave via rondstralers) te horen, daar had ik op dit forum het een en ander over gelezen. Ik was eigenlijk gelijk verkocht. We zijn ook als gezin nog een keer langsgeweest om te luisteren, ook naar verschillende samplesets.

Uiteindelijk hebben we recent de stap gezet en een Hauptwerk orgel besteld: de drieklaviers console wordt gemaakt door Maarten de Jong van Personal Organ, de rest wordt geleverd door Peter Murre. Ik heb gekozen voor een set Compound 30 speakers, PC met 32 GB, bediening via touchscreen, en mogelijkheid om CDs af te spelen (stereo-installatie had het net begeven, na 23 jaar!).
Keus voor een sampleset vond ik lastig: een goede set is best prijzig, mijn repertoire is best breed, er zijn veel mooie sets en mijn budget is niet onbeperkt. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de set van Weissenau als 'startset'. Veelzijdig orgel, prettige akoestiek en goed betaalbaar. Als ik na verloop van tijd iets ga missen, weet ik waarschijnlijk ook beter wat ik dan mis. Dan hoop ik ook dat mijn orgelfonds weer wat bijgevuld is tegen die tijd...

Mijn Johannus staat inmiddels op Marktplaats en eind oktober hoop ik Hauptwerk gebruiker te zijn. Ik kan bijna niet wachten!

groet
Pieter

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 27 okt 2016 19:54

Re: Pieter stelt zich voor

Mijn orgel is speelklaar! Gisteren is de console afgeleverd door Maarten de Jong van Personal Organ. Vandaag is de PC, audio etc. door Peter Murre van Custommade Organ geïnstalleerd. Vanmiddag was alles speelklaar. De set van Weissenau klinkt heel erg mooi in deze configuratie. Ik heb gisteravond nog de schitterende Bach-opnames van Ewald Kooiman geluisterd op dit orgel, hij speelt o.a. de Schübler koralen en de partita 'Sei gegrüsset, Jesu gütig'. Het is dan wel erg mooi om dezelfde klank uit je eigen HW orgel te horen (al speel ik niet zo goed als Kooiman natuurlijk). Hierbij nog een foto van de speeltafel (afkomstig van Personal Organ).

groet
Pieter
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 okt 2016 21:57

Re: Pieter stelt zich voor

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Pieter!
Lekker strak recht-toe-recht-aan model. Daar houd ik wel van.
Veel speelplezier!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com