Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Voorstellen: Garrit P.

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 22 sep 2011 19:50

Voorstellen: Garrit P.

Vanaf het beging van deze website heb ik veel steun en info mogen ontvangen van de informatie die gegeven wordt en vooral van het Forum waar ik bijna dagelijks even op snuffel. Het wordt nu dus tijd om me eens voor te stellen ook omreden mijn HW speeltafel eindelijk klaar is. Stukje voor stukje bij elkaar gesprokkeld van Marktplaats en kringloop winkels. Behalve dan het hart van de installatie; de computer. Alles low, low budget dus.
Mijn naam is Gerrit Pasterkamp, 74 jaar, nog niet uitgespeeld, hoewel… op mijn lessenaar staat de Sinfonia uit Kantate 156…(Bach) als je ouder wordt moet je daar realistisch over zijn. Mijn woonplaats is Urk, waar ik als kind opgroeide samen met een oud harmonium en een Klavarles. Dat groeide uit tot 30 jaar organist in een gereformeerde kerk met een Fonteijn orgel van 33 stemmen. Op mijn 60e heb ik die taak aan de jeugd overgedragen, en reageerde me verder muzikaal af op een zeer goede piano ( Wolfframm) Totdat Hauptwerk om de hoek kwam kijken. Begonnen met een keyboardje, dat uitgroeide tot twee, drie, vier, en vijf voor het pedaal. Alles werkt dus op keyboards die ik soms gratis kreeg als "het geluid" het niet meer deed, maar de midi wel. Ik sloopte ze uit elkaar tot alleen het klavier en het midi gedeelte over was, dat is genoeg. Zoals al gezegd; zwel en crescendo, pedaal van Heyligers, versterker, (Sony) geluidskaart (EMU 1616) Surround (Logitech 4+ Bas) plus twee grote Jamo speakers; alles van marktplaats en kringloop. Het is wel zo, dat het aanraakscherm (Packard bell. 145 euro) nieuw is. Het geheel wordt aangestuurd door HW 4 advance. Mijn samples liggen voornamelijk in de romantische sfeer zoals het Schyven/ van Bever orgel uit Laeken, de Wurlitzer 3/20 en Engelse orgel samples. De Franse kan ik helaas niet betalen van mijn AOW…
Gesloopt keyboard.jpg
Pedaal met keyboard.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 sep 2011 20:47

Re: Voorstellen: Garrit P.

Hallo Garrit,
bij deze een muzikaal welkom uit Dordrecht op dit forum, ondanks dat je al "wat kennis gesnoept hebt" van dit forum.
'k Heb het al wel meer op dit forum aangegeven: respect van mijn kant (als digibeet) voor je "lowbudgeteindresultaat"! Het ziet er professioneel uit.
Ik heb dat niet in m'n "technische mars".

Gr. Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 sep 2011 23:03

Re: Voorstellen: Garrit P.

Ook welkom en echt super dat u/jij op deze manier een hauptwerk orgel hebt gerealiseerd. misschien geeft dit wel veel meer voldoening en dus ook plezier als dat je een kant en klaar orgel koopt. Echt iets om trots op te zijn!
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 30 sep 2011 10:03

Re: Voorstellen: Garrit P.

Een andere nog niet genoemde orgelhobby is mijn interesse in het Theater/concertorgel.
Al een paar jaar zit ik in het onderhoud team van het grote orgel in de Meenthe in Steenwijk.
Het is het voormalig Asta theaterorgel uit DenHaag dat in Steenwijk volledig tot zijn recht komt. Het is het grootste orgel in zijn soort in Europa, (4/29)waar maandelijks concerten op worden gegeven door Engelse, Amerikaanse en Nederlandse organisten. De Nederlandse organist Gerwin van der Plaats uit Kampen is voor mij de tweede Piet van Egmond, Gerwin kan uitstekend uit de voeten met het ingewikkelde instrument! In december geeft hij weer een concert in Steenwijk. De meeste organisten vinden het echt te ingewikkeld allemaal…. Het orgel is van de bouwer Theo Strunk die er een degelijk meesterwerk van gemaakt heeft, de degelijkheid merken we aan het feit dat het al 70 jaar goed functioneerd! Het orgel doet niet onder voor een Wurlitzer de buitenlandse organisten prijzen altijd de klank. Door Hauptwerk kan ik gelukkig ook thuis op een dergelijk orgel spelen, namelijk de Paramount 3/20. De Strunk uit Steenwijk en de Wurlitzer zijn gelijkwaardig wat betreft de meer dan honderd labels, de vaste en vrije combinaties en zwelkasten. Door het "huiswerk" kan ik er goed mee uit de handen en voeten. De pijpen staan in Steenwijk in drie zwelkasten. Door de afgesloten orgelkamers kan het orgel precies op temperatuur en vochtigheid gehouden worden, zodat het altijd goed op stemming is. Wat zal ik er nog meer van zeggen… kom een keer luisteren of kijken in Steenwijk.
Concert..jpg
Tongwerken..jpg
Achter het klavier.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 30 sep 2011 11:17

Re: Voorstellen: Garrit P.

Steenwijk is gaaf! Heb daar ook eens met Jan Peter Teeuw een vierhandig concert gegeven. De mogelijkheden zijn enorm en het kost heel veel tijd om registraties uit te zoeken en de combinaties te programmeren.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 30 sep 2011 12:24

Re: Voorstellen: Garrit P.

Marien, ik was er bij en heb het gehoord. Ik had jullie naam naast Gerwin ook wel kunnen noemen!
Ik vond het knap dat jullie na korte inspeeltijd dit aandurfden en tot een zeer goed einde brachten!
Het zou prachtig zijn als we geen (dure) buitenlandse organisten hoeven te importeren maar deze bijzondere concerten kunnen geven met Nederlandse organisten. Martin Mans mag ook genoemd worden, die wist er ook wel raad mee. Jan Vayne is volgens Harry Sieders (HSmuziek) ook overgstapt op Hauptwerk, en was weg van de Paramount Wurlitzer. Dus wie weet wordt het wat.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com