Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

Even voorstellen Jacco

Toon actieve onderwerpen

Bericht 31 dec 2016 13:45

Even voorstellen Jacco

Hallo vrienden!

Eindelijk eens voorstellen nadat ik hier heb rond gekeken.

Mijn naam is Jacco Versprille, geboren en opgegroeid in Yerseke, nu woonachtig te Ouddorp(ZH).
Sinds mijn 5e speel ik orgel en mijn voorkeur ligt bij de muziek van Heykoop, niet verwonderlijk als je zijn muziek elke zondag hoorde. Maar goed Asma en Zwart kwamen naderhand ook om de hoek kijken en van hun speel ik dus ook werkelijk alles.

Enige jaren geleden begon ik met lessen op het van den Heuvel orgel te Yerseke, werkelijk een pracht van een instrument qua klank en vormgeving. Omdat ik bezig ben met het in miniatuur na te maken dacht ik het ook wat groter te kunnen doen.

Wat doe je dan? Op onderzoek uit... Het onderzoek kwam op niets uit omdat ik hoorde van iemand die dus ook met Hauptwerk werkte dat niemand iets wil inbouwen voor je... Dus heb ik toen maar een Johannus Opus 35 uit 2010 gekocht... Schitterend orgel!

Maar... Ik wou meer.... Mooiere kast... alla van den Heuvel Yerseke...
Ik had al contact met vriend Ron Dekker, later ben ik wezen spelen bij Wim de Borst...

En een keuze gemaakt... Ik ga voor Utrecht... Ik probeer veel zelf te gaan doen. Vanwege bepaald budget.

Aan het eind van mijn verhaal wil ik dit nog even melden dat ik er zo nu en dan aan werk, gisteren Phillips boxen gekregen incl. Subwoofer 7. Ik ben zelf niet zo thuis in electronica etc etc dus als iemand mij zou kunnen helpen door aan te geven of ik deze boxen kan gebruiken zou prettig zijn.

Vanaf deze plaats een muzikale groet en een goede jaarwisseling
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Bericht 31 dec 2016 15:37

Re: Even voorstellen Jacco

Welkom!

Als ik het goed begrijp komt er bij je thuis dus een bespeelbare replica van het van de Heuvel orgel te Yerseke? Ben benieuwd naar de foto's!

Bericht 31 dec 2016 16:15

Een soort van inderdaad. Registervelden worden wat smaller en hoger vanwege de ruimte. Verdere details zijn wel op die manier.

Bericht 31 dec 2016 16:32

Hier een foto van de zijkant van mijn nieuwe orgelbank

Bericht 31 dec 2016 16:38

Ik zie dat je een complete surround set hebt staan.
Dit zou voor surround kunnen werken als je ook een 6 kanaals ingang ( right,left, center, sub, rightrear en left rear) hebt anders kan je hem waarschijnlijk alleen in stereo opstelling gebruiken.

Groet Jan

Bericht 31 dec 2016 19:04

Ik ben er niet zo in thuis er staat op het apparaat achterop:
Front left
Rear left
Front center
Voor rechts hetzelfde en uitgang Subwoofer

Bericht 31 dec 2016 20:42

Welkom!

Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Wat betreft de speaker set denk ik dat dit te kort schiet voor een redelijke weergave van hauptwerk.
Zeker gezien je voorkeur qua muziek en sampleset zou ik op zoek gaan naar een stereo versterker met twee goede speakers en subwoofer.
Is tweedehands heel betaalbaar en vormt het meest belangrijke onderdeel van je orgel.
Veel succes
Groeten,

Martijn
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Bericht 31 dec 2016 21:58

Dank voor je reactie! Ik wil hem komende tijd gaan testen op mijn huidige orgel en misschien dat ik hem ergens op hauptwerk kan testen?

Bericht 02 jan 2017 00:05

Hallo Jaccop,

Welkom op dit forum, veel plezier met je orgel/HW hobby.
Zeker als je niet te ruim in je budget zit is het goed eerst naar je audioketen te kijken en daarna pas de rest te kopen.
Kom soms de situatie tegen dat men op houten klavieren van € 1500,- zit te spelen (soms 3 of 4 stuks) maar dat er dan een paar lullige speakers staan van 50 euro per stuk
die klinken als een koektrommel.
Je speelt al op het vd Heuvelorgel, leuk om dat na te maken natuurlijk, maar gaat er uiteindelijk om hoe het geheel klinkt!!

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!

Bericht 02 jan 2017 12:50

Andre_Kaptein schreef: ...maar dat er dan een paar lullige speakers staan van 50 euro per stuk
die klinken als een koektrommel...

Hoho, Niet als het MFB-luidsprekers zijn he? ;)
Wie op kunstof kan spelen, doet het ook graag eens op hout.

Bericht 02 jan 2017 13:03

Welkom, Jacco!

Ja, met Utrecht zit je goed als als je Heykoop, Zwart en Asma goed wil kunnen vertolken. Utrecht is wel een tikje ver weg opgenomen, zodat het soms wat wollig klinkt, maar dat pakt voor deze muziek niet slecht uit. Eventueel kan Rotterdam een alternatief zijn, die heeft een hele transparante klank en het is natuurlijk een orgel waar Heykoop en Asma bekend mee is/was. Een ander alternatief is Zeist, dat is een wat kleiner Batz-orgel. Niet om je in de war te brengen hoor, Utrecht is, vermoed ik, gewoon een hele goede keuze voor je.

Bericht 02 jan 2017 14:27

Andre_Kaptein schreef:Hallo Jaccop,

Zeker als je niet te ruim in je budget zit is het goed eerst naar je audioketen te kijken en daarna pas de rest te kopen.
Kom soms de situatie tegen dat men op houten klavieren van € 1500,- zit te spelen (soms 3 of 4 stuks) maar dat er dan een paar lullige speakers staan van 50 euro per stuk
Je speelt al op het vd Heuvelorgel, leuk om dat na te maken natuurlijk, maar gaat er uiteindelijk om hoe het geheel klinkt!!

m.vr.gr.

André

Heb jij enig idee of de speakers die ik heb(zie foto bovenaan) goed zijn? Volgens die man waar ik ze van kreeg zou je ontzettend veel horen... zijn 5 van die ronde speakers 1 langwerpige en een sub

Bericht 02 jan 2017 14:30

josq schreef:Welkom, Jacco!

Ja, met Utrecht zit je goed als als je Heykoop, Zwart en Asma goed wil kunnen vertolken. Utrecht is wel een tikje ver weg opgenomen, zodat het soms wat wollig klinkt, maar dat pakt voor deze muziek niet slecht uit. Eventueel kan Rotterdam een alternatief zijn, die heeft een hele transparante klank en het is natuurlijk een orgel waar Heykoop en Asma bekend mee is/was. Een ander alternatief is Zeist, dat is een wat kleiner Batz-orgel. Niet om je in de war te brengen hoor, Utrecht is, vermoed ik, gewoon een hele goede keuze voor je.

Ik ga voor de 3 klavieren ;) Wat mij vanmorgen opviel in een recensie in het RD bleek dat je de tremulant niet hoort als je m aan zet... Zijn er meer dingen die je niet hoort? Heb ik tijdens het spelen net niet op gelet.... Hopelijk hoor je wel als je het orgel aan zet. Dat hoort er bij vind ik ;)

Bericht 02 jan 2017 14:57

jacco93 schreef:Ik ben er niet zo in thuis er staat op het apparaat achterop:
Front left
Rear left
Front center

Hoi Jacco

Heb je een foto van de aansluitingen of anders een type nummer van het apparaat.
Verwacht echter niet teveel van dit soort kleine boxjes die zijn er niet voor gemaakt om een orgel met volle registratie weer te geven.

Groet Jan

Bericht 02 jan 2017 19:20

jacco93 schreef:
Andre_Kaptein schreef:Hallo Jaccop,

m.vr.gr.

André

Heb jij enig idee of de speakers die ik heb(zie foto bovenaan) goed zijn? Volgens die man waar ik ze van kreeg zou je ontzettend veel horen... zijn 5 van die ronde speakers 1 langwerpige en een sub

Ik zou er niet te veel van verwachten, het weergeven van audio voor huis-tuin-en-keuken-gebruik is iets heel anders dan realistisch een orgel weergeven via HW.
Geen dag zonder Bach!

Bericht 02 jan 2017 19:25

Jaap380 schreef:
Andre_Kaptein schreef: ...maar dat er dan een paar lullige speakers staan van 50 euro per stuk
die klinken als een koektrommel...

Hoho, Niet als het MFB-luidsprekers zijn he? ;)

Ik heb als rearspeakers 2 zelfbouwspeakers staan die ik ooit voor € 15 of € 17.50 gekocht heb bij een kringloopwinkel. Grappige was dat toen JW bij mij thuis de boel heeft uitgemeten en gecorrigeerd hij het minste hoefde te corrigeren aan juist die speakers :-)
Bedoel maar, hoeft ook weer niet alles te kosten.......wilde er meer mee aangeven dat je wel duizenden euro's en weet ik veel hoe veel tijd kan spenderen aan een meubel en dergelijke, maar dat je dan niet moet gaan bezuinigen op de audioketen.
Tis en blijft een hometrainer, en het gaat om het geluid wat er uit komt. Moet wel zeggen dat sinds ik HW heb, ik nauwelijks meer naar de/een kerk ga om te studeren, zeker in de winterperiode niet.
Geen dag zonder Bach!

Bericht 02 jan 2017 20:07

Loosman schreef:
jacco93 schreef:Ik ben er niet zo in thuis er staat op het apparaat achterop:
Front left
Rear left
Front center

Hoi Jacco

Heb je een foto van de aansluitingen of anders een type nummer van het apparaat.
Verwacht echter niet teveel van dit soort kleine boxjes die zijn er niet voor gemaakt om een orgel met volle registratie weer te geven.

Groet Jan

Hej jan dank voor de reactie
PHILLIPS LX710/01

Bericht 02 jan 2017 22:00

Hoi Jacco
de front kanalen kan je aansluiten op front right en front left en de achter kanalen op rearright en rear left.
Je zou evt via een downmix in Reaper of in je geluidskaart een mono mix van het front naar de sub kunnen maken.
Dit kan alleen als in het apparaat via de 7.1 ingangen ook netjes de sub een laag doorlaat filter heeft en het hoog een hoog doorlaat, wat ik wel vermoed.

Groet Jan

Bericht 06 apr 2017 21:05

Orgelbank.jpg
Het duurt altijd even... maar de orgelbank is op 1 plank en een kleurtje na, klaar

Bericht 06 apr 2017 21:29

ziet er keurig uit Jacco complimenten........

maar zie ik nu zaagsel op de vloer liggen??? 8-)

even sschoon voor dat de bazin terug keert :lol:

Bericht 06 apr 2017 22:02

De foto is niet al te scherp, maar ik denk dat er nog een ronding in de bank komt? Of in ieder geval wordt afgerond? Anders slijt je broek erg snel ;)
Wie op kunstof kan spelen, doet het ook graag eens op hout.

Bericht 06 apr 2017 22:24

als het een exacte replica van het grote origineel wordt(Heuvel )
dan moet de bank bekleed worden met leer, dus is de afronding wat minder urgent

Bericht 07 apr 2017 05:33

@ Jan Wim en Jaap: zaagsel is schuurstof wat nog aan de zitting zat... Niet grappig vond ze dat maar is een kwestie van opruimen... De ronding word iets groter dit omdat ik zelf geen leer doe zoals in het echie wel is... Zodra het leer slijt zul je wat anders er op moeten doen wat duurder is dan dat ik een dekkende beits er op zet... Overigens word het een andere kleurstellig dan het orgel van Yerseke... Dus gaat het nu meer om de vormgeving ;)

Bericht 14 okt 2017 20:16

Bouw nieuw Hauptwerk orgel

Hallo allemaal

Ik heb mijzelf al eens voorgesteld elders op het forum.
Eindelijk eens een tekening laten maken hoe mijn orgel word... En ja.... hij word wit :P Het bruine word overigens veel donkerder. Je ziet duidelijk wat dingen van het van den Heuvel orgel in Yerseke waar ik gewoont en les gehad heb.

Ps. ik maak hem overigens zelf!

Bericht 14 okt 2017 20:31

Re: Bouw nieuw Hauptwerk orgel

->
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel