Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Advies gevraagd/voorstellen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 20

Geregistreerd: 05 jan 2017 21:08

Bericht 06 jan 2017 10:56

Advies gevraagd/voorstellen

Goedemorgen,

Mijn naam is Gerard en ik ben nieuw hier op het forum. Sinds een jaar ben ik in het bezit van een Content D4100. In onze flat is helaas te weinig ruimte voor een twee klaviersorgel met pedaal. Mijn vrouw wil graag weer piano gaan spelen, en eigenlijk hebben we geen ruimte voor beide instrumenten. Er zal dus een keuze gemaakt moeten worden.

Omdat de flat waarschijnlijk niet zit te wachten op een akoestische piano heb ik zitten kijken naar digitale piano's. Mijn oog viel op een Roland FP 30, omdat deze relatief goedkoop is en de recensies zeer positief zijn. Hoewel je deze als los keyboard kunt gebruiken, zouden we dan graag eentje met statief nemen. Mijn vraag is of deze piano ook te gebruiken is met Hauptwerk, want ik wil ook graag orgel blijven spelen?

De Roland beschikt over midi via bluetooth, maar dat werkt (lijkt me) niet met Hauptwerk. Nu zag ik dat hij ook gewoon een usb-connectie voor de PC heeft. Twee jaar geleden heb ik eens geëxpirimenteerd met een eenvoudig M-audio keyboard en Hauptwerk. Ik kan mij herinneren dat ik die ook op die manier met mijn PC verbond. Alleen is er dan een mogelijkheid om iets met een geluidskaart te doen, want als ik het goed begrijp is dit een tussenstuk tussen keyboard/klavier en pc?

Als Hauptwerk op deze piano mogelijk is dan ben ik van plan kleine orgels te gaan bespelen. Ik beschik over een goede koptelefoon. Het is misschien allemaal een wat onorthodoxe manier van spelen, maar ik hoop in de toekomst door verhuizing ruimte te krijgen voor een 'normaal' orgel. De D4100 nu is wat dat betreft ook een 'noodoplossing'

Bij deze nog een link naar de Roland. Hier is ook een foto van de achterkant te zien met de aansluitingen.
https://www.roland.com/uk/products/fp-30/

Ik hoor graag wat jullie in mijn situatie zouden doen.

Alvast bedankt!

Gerard

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 06 jan 2017 11:38

Re: Advies gevraagd/voorstellen

De USB aansluiting op de FP-30 kan op de PC worden aangesloten voor de overdracht van MIDI, zie printscreen via je opgegeven link:
FP-30.jpg
.
Het is wel aanbevelenswaardig om een goede geluidskaart met koptelefoonaansluiting (en voldoende volume/vermogen) om de Hauptwerk audio weer te geven.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 jan 2017 11:40

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Het is inderdaad behelpen, maar Hauptwerk heeft optionele bas- en melodiekoppels, zodat je op 1 klavier uitkomend én met pedaal kunt spelen.

Berichten: 20

Geregistreerd: 05 jan 2017 21:08

Bericht 06 jan 2017 12:01

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Dank voor de snelle reacties.

Zijn er geluidskaarten die jullie aanbevelen?

Ik weet dat het behelpen is, maar het is dan niet anders. Ik kan dan eventueel het pianoklavier opsplitsen in 2 klavieren.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 jan 2017 12:33

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Je kan dan ook Pianoteq eventueel gaan gebruiken, dan heb je voor nog geen E 100,- klasse pianos, clavecimbels, enz...

HG

Geert

Berichten: 20

Geregistreerd: 05 jan 2017 21:08

Bericht 06 jan 2017 13:22

Re: Advies gevraagd/voorstellen

De uitbreidingsmogelijksheden zijn in iedergeval groter dan mijn huidige Content.

Maar als ik het goed begrijp verbind ik het keyboard via die usb met mijn pc. Vervolgens gaat er vanuit mijn pc een usbkabel richting een geluidskaart waar ik mijn koptelefoon op aan sluit.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 06 jan 2017 14:38

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Gerard schreef:Vervolgens gaat er vanuit mijn pc een usbkabel richting een geluidskaart waar ik mijn koptelefoon op aan sluit.


Naast USB is firewire ook een mogelijkheid. Ook bestaan er interne geluidskaarten die in een insteekslot van het moederbord worden geplaatst.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 jan 2017 18:47

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Firewire gaat er voor de gewone consument zo langzamerhand uit.
En een ingebouwde geluidskaart is minder flexibel inzetbaar.

Tegenwoordig is toch met een externe USB audio device de keuzevrijheid, toekomstvastheid en flexibiliteit het hoogst.

Ook heb je dan een extern kastje, waarop je dus als je het handig positioneert, nog even het volume kunt aanpassen en/of een koptelefoon inprikken.

Dan heb je dus de keuze uit MET of ZONDER 5-pens DIN Midi interface. Als je huidige of toekomstige Midi invoerapparaten ( piano, maar denk ook aan eventuele toekomstige orgelconsole-apparaten, zoals klavieren, pedaal) allemaal over een USB Midi interface zouden beschikken, dan heb je dus geen Audio Device met Midi interface nodig.
Maar het is dus wel zo handig om als je toch nog moet aanschaffen, een type MET Midi interface te nemen, dan ben je veel flexibeler. Kan je bv een oud 2ehands keyboard, die bijna allemaal 5 pens Midi interface hebben, gewoon op je piano zetten als 2e keyboard.

Succes met alles...

HG

Geert

Berichten: 20

Geregistreerd: 05 jan 2017 21:08

Bericht 06 jan 2017 23:06

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Dank allen voor de tips. Ik ga even goed nadenken over de vervolgstappen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 jan 2017 16:51

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Ik heb nog een Focusrite Saffire 6USB liggen.
Geef me maar een pb als je belangstelling hebt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 10 jan 2017 18:11

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Hallo Gerard,

Ik ben begonnen met gebruiken van de on-board audio en met koptelefoon is dat voldoende, als de koptelefoon geschikt is ook voor luisteren op een smartphone, iPad, ed. want hij moet laag-ohmig zijn. Verder moet je Windows Asio-driver installarern voor lage latency. Ik gebruik MIDI keyboards voor 100 Euro per stuk en via USB-HUB zijn die rechtstreeks op de PC aangesloten. Werkt prima.

Succes,
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 20

Geregistreerd: 05 jan 2017 21:08

Bericht 28 maart 2017 11:26

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Goedemorgen,

Een aantal maanden geleden heb ik me voorgesteld. Inmiddels is de aanschaf van een digitale piano even in de ijskast gezet. Ik wilde daarom wat gaan experimenteren met mijn Content D4100 i.c.m. met Hauptwerk.

Ik had al een Midi-USB kabel in huis. Alles aangesloten en Hautpwerk opgestart. Het orgel zendt een midi-signaal uit (lampjes gaan knipperen bij indrukken toetsen en ook een test gedaan met MIDI-OX).

Het orgel zendt op Kanaal 1 uit, dus heb ik dit ook in Hauptwerk hierop afgestemd. Echter krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om het orgel daadwerkelijk te koppelen aan het virtuele klavier. Ik heb voor de zekerheid ook nog een test gedaan met GrandOrgue. Ook hier lukte de koppeling niet.

Mijn vraag is daarom: zie ik wat over het hoofd?

Groet,

Gerard
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2017 11:45

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Gerard schreef:Goedemorgen,

Een aantal maanden geleden heb ik me voorgesteld. Inmiddels is de aanschaf van een digitale piano even in de ijskast gezet. Ik wilde daarom wat gaan experimenteren met mijn Content D4100 i.c.m. met Hauptwerk.

Ik had al een Midi-USB kabel in huis. Alles aangesloten en Hautpwerk opgestart. Het orgel zendt een midi-signaal uit (lampjes gaan knipperen bij indrukken toetsen en ook een test gedaan met MIDI-OX).

Het orgel zendt op Kanaal 1 uit, dus heb ik dit ook in Hauptwerk hierop afgestemd. Echter krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om het orgel daadwerkelijk te koppelen aan het virtuele klavier. Ik heb voor de zekerheid ook nog een test gedaan met GrandOrgue. Ook hier lukte de koppeling niet.

Mijn vraag is daarom: zie ik wat over het hoofd?

Groet,

Gerard


Ik maak uit je verhaal op dat je de Midikabel goed hebt aangesloten...Midi IN kabel in de Midi OUT van het orgel...
In Hauptwerk met je muis op het gewenste klavier gaan staan en rechtsklikken, krijg je ene menu waarin je kan kiezen voor autolearn. aanklikken en dan de laagste en hoogste toets op het gewenste klavier van het orgel indrukken.
Als het goed is moet je dan kunnen klikken op done en is de koppeling tot stand gebracht.

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 20

Geregistreerd: 05 jan 2017 21:08

Bericht 28 maart 2017 11:54

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Ik heb dat al diverse keren geprobeerd. Echter kom ik niet zover dat ik op 'done' kan klikken.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2017 12:10

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Bij sommige orgels is het zo dat als de klavieromvang van je elektronische orgel groter is dan de klavieromvang van het virtuele orgel, je als hoogste toets moet kiezen voor de hoogste toets van je virtuele klavier en dan die indrukken op je orgel, is dan dus niet perse de hoogste toets van je orgel. Kan een reden zijn dat je niet voor done kan kiezen na selectie.

Anders moet je je instellingen nog een keer nalopen, maar dat is dan handiger om dat via b.v. via teamvieuwer te doen.

Groet André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 20

Geregistreerd: 05 jan 2017 21:08

Bericht 28 maart 2017 12:14

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Mijn klavier is niet groter dan het virtuele klavier. Bij GrandOrgue configureert hij wel als ik toetsen indruk. Echter gebeurt er vervolgens niets als ik wil gaan spelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2017 12:55

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Wanneer je in de gelegenheid bent even via teamvieuwer contact maken en je instellingen nalopen?
is vast een simpele verklaring voor... stuur maar een PB bij interesse.

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 28 maart 2017 19:07

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Dit komt mij wel bekend voor. Kan het dat meerdere klavieren hetzelfde midi-kanaal hebben?
Meestal krijg je daar wel een melding van, maar soms ook niet.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 maart 2017 19:50

Re: Advies gevraagd/voorstellen

ga naar het tabblad GENERAL SETTINGS

en dan vervolgens scrollen naar MIDI PORTS

staat bij MIDI PORTS wel de juiste device aangevinkt?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2017 20:58

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Hallo,

Ben zojuist even bij Gerard langs geweest, makkelijk als iemand om de hoek woont.
Betreft hier een 1 klaviers Content D4100 orgel. Midi instellingen in HW staan goed, USB device is goed aangesloten.

Waar volgens mij het probleem zit is het volgende:
Het klavier gebruikt 3 midi-kanalen (zie bijlage) voor Bas, Acc. en Manual. Afhankelijk van de gekozen registers is het klavier verdeeld in 1 of 2 delen, en als je een pedaal/basregister kiest maakt het gebruik van een baskoppel.

Als je een registerwipper op het orgel koppelt aan een register in HW dan koppelt hij direct (dus het werkt), echter reageert vervolgens de registertrekker in HW ook op elke willekeurige toets van het klavier.
We hebben m.b.v. de handleiding het orgel gereset naar de fabrieksinstellingen, echter dat hielp ook niet.

Is in dit orgel de midi te programmeren? Is er iemand die Gerard kan helpen met dit probleem? Gaat iets verder en dieper dan een verkeerd vinkje of instelling.

m.vr.gr.

André
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 maart 2017 21:51

Re: Advies gevraagd/voorstellen

volgens de beschrijving moet het gewoon lukken, zoals het in de handleiding staat.

heb je de midi uitgelezen met Midi OX Andre?


dan zie je direct wat er wordt uitgestuurd met welke kanalen enz.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2017 22:15

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Jan Wim schreef:volgens de beschrijving moet het gewoon lukken, zoals het in de handleiding staat.

heb je de midi uitgelezen met Midi OX Andre?


dan zie je direct wat er wordt uitgestuurd met welke kanalen enz.


gr

JW


Heb de midi niet uitgelezen...ben ik niet zo in thuis. Wellicht dat Gérard zelf een printscreen daar van kan maken en bijsluiten.
Heel frustrerend....er is midi..maar krijg het niet gekoppeld aan de toetsen
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 20

Geregistreerd: 05 jan 2017 21:08

Bericht 28 maart 2017 22:24

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Ik heb de midi uitgelezen. Alles komt binnen op kanaal 1(zowel registers als klavier)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 maart 2017 22:38

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Je moet bij midi learn voor het klavier alleen bas en manuaal gebruiken. En dan is bas het pedaal op het scherm (sample set) en manuaal het klavier van de sample set (op het scherm). Dus niet de laagste en hoogste toets in het algemeen maar voro bas is dit waarschijnlijk 1 octaaf en de rest is voor het manuaal (dus c t/m hoogste toets).

En ik denk dat de registers op de content een note on/off gegeven. Anders kan het niet dat bij indrukken van een toets een register in HW aan gaat.

Berichten: 20

Geregistreerd: 05 jan 2017 21:08

Bericht 28 maart 2017 22:41

Re: Advies gevraagd/voorstellen

Evert-Jan schreef:Je moet bij midi learn voor het klavier alleen bas en manuaal gebruiken. En dan is bas het pedaal op het scherm (sample set) en manuaal het klavier van de sample set (op het scherm). Dus niet de laagste en hoogste toets in het algemeen maar voro bas is dit waarschijnlijk 1 octaaf en de rest is voor het manuaal (dus c t/m hoogste toets).

En ik denk dat de registers op de content een note on/off gegeven. Anders kan het niet dat bij indrukken van een toets een register in HW aan gaat.


Dit is geprobeerd, maar werkt ook niet.
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com