Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 aug 2016 10:10

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

inderdaad Klaas er komt een spiraalveer tussen te hangen
dit is op zich een kort veertje wat verlengt word d.m.v een schroefoogje waar de lederen moer opkomt

voordeel vind ik t.o.v een kompasveer dat het aan het eind van de staart komt, zodat de volledige hefboom werking behouden blijft.
bij het prototype in mijn orgel had ik eerst een kompasveer maar deze zit toch halverwege en beinvloed toch licht het kantelpunt.

dit systeem van Jaap Patijn voelt goed aan

en de veer is geruisloos wat ook een pluspunt is

DSC05753.jpg


DSC05757.jpg


DSC05762.jpg


de toets terwijl deze toch van Merantie is (harhout) word moeiteloos omhoog getrokken door de veer

DSC05759.jpg


DSC05769.jpg


de toetsen zijn nu geschuurd tot korrel 220, maar om ze te kunnen polijsten moet het volgens mij minimaal tot korrel
600-800

dat is echt vervelend werk, maar noodzakelijk :shock:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 aug 2016 18:21

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Wat ziet dat er ontzettend mooi uit, Jan-Wim!! Het is eigenlijk zonde om het allemaal in te bouwen en gedeeltelijk aan het gezicht te onttrekken......kan je niet een perspex console maken?? :P

Zal ook wel erg genotvol gaan spelen denk ik zo! Dat jij je daar allemaal tijd voor gunt........diep respect!

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 aug 2016 18:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Wat ziet dat er ontzettend mooi uit, Jan-Wim!! Het is eigenlijk zonde om het allemaal in te bouwen en gedeeltelijk aan het gezicht te onttrekken......kan je niet een perspex console maken?? :P

Zal ook wel erg genotvol gaan spelen denk ik zo! Dat jij je daar allemaal tijd voor gunt........diep respect!

HG

Geert



ha Geert,

uit eindelijk zal het hopelijk alle moeite belonen .

ik kom weleens bij HW mannen over de vloer die hebben een compleet orgel staan en kunnen lekker spelen
dan denk ik soms wat een tobber ben ik, zoveel energie steken in een console en klavieren.

maar ja het zal wel een afwijking van me zijn, ik heb er toch ook wel plezier in aan de andere kant
het gehele orgel meubel en de klavieren zijn grotendeels van 2e hands hout gemaakt, dat geeft toch ook wel weer een stukje voldoening
kasten, oude kozijnen, en tafel zijn de ingrediënten waarmee grofweg het huidige orgel is gemaakt.
alles is 3x behandeld met beits Grijs/Zand kleur, zo valt het kleur verschil tussen de verschillende partijen hout weg
en krijg je een eenheid waarbij je toch duidelijk de hout structuur blijft zien

maar ja je moet geduld hebben, en soms wat tegenslagen incasseren, maar met geduld en vlijt komt het goed.

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 06 aug 2016 20:50

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ik vind het er fantastisch uitzien en respect voor je geduld. Ik zou halverwege allang aan een ander project zijn begonnen :D

Misschien een gekke vraag, maar wat is je overweging om tot f te bouwen en niet tot g? Ik zou die laatste twee toetsen persoonlijk wel missen gezien ik nog wel eens Franse muziek op de lessenaar zet. Misschien speel jij dat nooit, maar dan zit het er toch maar op voor het geval dat (later nog toevoegen lijkt me een crime). Ben even nieuwsgierig ;)

gr Pim

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 aug 2016 21:49

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

MrNhanduc schreef:Ik vind het er fantastisch uitzien en respect voor je geduld. Ik zou halverwege allang aan een ander project zijn begonnen :D

Misschien een gekke vraag, maar wat is je overweging om tot f te bouwen en niet tot g? Ik zou die laatste twee toetsen persoonlijk wel missen gezien ik nog wel eens Franse muziek op de lessenaar zet. Misschien speel jij dat nooit, maar dan zit het er toch maar op voor het geval dat (later nog toevoegen lijkt me een crime). Ben even nieuwsgierig ;)

gr Pim


Ha Pim soms ligt het bouw project enige tijd stil, dan bouw ik tussendoor speakers voor forumleden, dus er is wel wat afwisseling :lol:

tot F bouwen is goedkoper en sneller :lol:



nee het is een orgel wat niet voldoet aan de hedendaagse normen,
pedaal t.o.v klavieren is ook zoals bij veel oudere orgels, noord duits model
klavier omvang is ook tot F wat veel Barok orgels ook hebben,
en tja wat er niet op zit kan je ook niet gebruiken,
op een echt orgel loop je ook weleens tegen beperkingen aan

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 aug 2016 22:14

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Het wordt een prachtig orgel! Ben benieuwd naar het eind resultaat?
Zijn de klavieren het laatste deel van het orgel?

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 aug 2016 22:18

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Loosman schreef:Het wordt een prachtig orgel! Ben benieuwd naar het eind resultaat?
Zijn de klavieren het laatste deel van het orgel?

Groet Jan


ha Jan,

de klavieren , en daarna de zweltrede nog maken
dan is het orgel af.
alleen wil ik op termijn nog "echte" orgelpijpen laten maken i.p.v. de houten dummy's

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 07 aug 2016 22:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ok, Jan-Wim, toch in elk geval een zweltrede op je barok-orgel...!

Ik moet toch eens een keertje de steven naar Zwijndrecht zien te verleggen, om al dat moois eens te kunnen aanschouwen....

HG en veel succes gewenst!

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 aug 2016 08:31

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Ok, Jan-Wim, toch in elk geval een zweltrede op je barok-orgel...!

Ik moet toch eens een keertje de steven naar Zwijndrecht zien te verleggen, om al dat moois eens te kunnen aanschouwen....

HG en veel succes gewenst!

Geert


ja een beetje water bij de wijn Geert,
als zelfs historische orgels ermee uit gerust mogen worden, waarom dan hier ook niet :lol: :lol:

even off topic zo was ik onderlaatst samen met David bij Sietze de Vries (stille zaterdag)
die speelde op diversen orgels in de regio, waarbij het grote orgel in Gorinchem als laatste aan de beurt was.

na het slot concert toch even nieuwsgierig en heb de Organist Gerben budding aangesproken, en zowaar kregen we na afloop met ze beiden een prive excursie in het orgel.
zo kwamen we in het inwendige van het orgel verzeild alle werken bekeken trapjes op en af ;)

en toen kwamen we uit eindelijk boven in de enorme kast terecht en daar was een volledig nieuwe zwelkast ingebouwd
maar wel zo dat deze nergens permanente schade zou opleveren als het er eventueel weer uit gehaald zou moeten worden. incl, zweltrede zelfs het uitzaagsel is opgeslagen in het orgel, beetje plamuur en verf :lol: en het orgel is weer als vanouds.
alles was op basis van "zwevend" opgesloten met vilt, dragend op de onderliggende bestaande constructie.

Gerben vertelde dat het zelfs tot een rechtzaak gekomen was , er was een conflict wel of geen zwelkast in het monument!!
uiteindelijk heeft de rechter bepaald dat het (historisch?)verantwoord was.

persoonlijk voegt het wel wat toe aan zo'n mooi instrument vond ik Sietze de Vries heeft het ook diversen male gebruikt in zijn slotconcert.
waarbij Sietze zelfs alles verzorgde tot en met het registreren toe op dit grote orgel, wat toch knap is gezien de reikwijdte van de register knoppen.
http://sietze-devries.magix.net/alle-al ... /113505904

nu maar weer topic

als het orgel speelklaar is stuur ik je een uitnodiging Geert, dan ben je van harte welkom

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 aug 2016 21:10

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

voor de technici

ik heb deze week het definitiefe scheidingsfilter gebouwd voor het 3-weg systeem.

al is elektro niet mijn core, en zie je er later niets meer van, het moet er wel enigszins strak uitzien.
om niet het "geheim" prijs te geven staat niet alles op de foto ;)

filter jw.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 17 aug 2016 22:14

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Niet ALLES?? Mijdunkt, dat ik al genoeg componenten ontwaar voor een 3-weg filter! Bessel ???

Is natuurlijk erg interessant om de verschillende eigenschappen van filters te bezien en dan zelf een keuze te maken. En vooral leuk, als je de verschillen ook kunt horen ( is bij mij wel wat minder geworden helaas). 3-weg filteren vind ik best wel een uitdaging, maar voor een mooie spreiding van de luidsprekerbelastingen en het voorkomen van Doppler-vervormingen is het wel het mooiste.

Ik snap best wel, Jan-Wim, dat jij een door jou gevonden optimale afstemming tussen speakers, kastontwerp en filtering, niet meteen aan de wereld wilt tonen. Het ziet er in elk geval best strak gemonteerd uit.....

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 aug 2016 22:57

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

ha Geert,

het ziet er inderdaad uit als een Bessel qua bezetting
doppler effect bestrijden koste ook het meeste hoofdpijn en aanpassingen, maar ja niets zonder moeite


die arme Leslie deed er alles aan om doppler te creëren :lol:


ik heb veel info geput uit de bron van Siegfried Linkwitz

artikel van Kreskovsky geeft veel inzicht rondom dit gebeuren .
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 aug 2016 00:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dat is natuurlijk een voordeel van een drieweg systeem het voorkomen van Doppler effecten.
Op welk freq. filter je? Ziet er mooi uit het filter.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 aug 2016 06:54

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

ha Jan,

rond de 600 en 4000Hz ligt ongeveer het overnamepunt

het grote voordeel is dat de beide overname punten buiten het kritisch gehoor bereik liggen

het resulteert in een hoge transient weergave, in kombinatie met de tweeter

waarbij de overnamepunten buiten het bereik liggen waar het gehoor het gevoeligst is

gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 aug 2016 09:53

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ja, idd, is die 4k lekker hoog gelegen. Maar 600 Hz is dan wel weer vrij hoog voor mijn gevoel; is er een reden waarom je niet bij 300 Hz filtert??

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 aug 2016 09:59

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 18 aug 2016 14:46

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Even een paar vraagjes over de klavieren:
1 - Voel je ook een drukpunt? Lijkt mij dat met zo'n veer systeem je een continue druk op de toes hebt.
2 - Zakt de bout met lederen moer naar beneden als de toest in rust is?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 aug 2016 15:55

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Ja, idd, is die 4k lekker hoog gelegen. Maar 600 Hz is dan wel weer vrij hoog voor mijn gevoel; is er een reden waarom je niet bij 300 Hz filtert??

HG

Geert


ha Geert,

ja die reden is er gezien de eigenschappen van de gebruikte drivers,
het laag blijft tot die 600Hz als een snaar, de toegepaste mid driver presteert minder op een overname punt rond onder de 600

ik heb nog een proef gebouwd met kantel punten op 250Hz en 6300Hz, maar daar is de mid driver weer niet optimaal in

met de huidige cross punten is het geheel in balans en klinkt het als een homogeen geheel.
in het begin had ik nog weleens last dat een hoge harmonische als het ware de tweeter positie localiseerde maar dat is nu totaal in balans.

in het laag kan de gebruikte driver zonder vervorming doorgaan tot 1500Hz, dus heeft hij nu een luizenleven tot max 600Hz
de kast is geen BR, er kan geen midlaag vervuiling uit een poort komen.


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 aug 2016 20:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Geert van der Wal schreef:Even een paar vraagjes over de klavieren:
1 - Voel je ook een drukpunt? Lijkt mij dat met zo'n veer systeem je een continue druk op de toes hebt.
2 - Zakt de bout met lederen moer naar beneden als de toest in rust is?


Ha Geert,

1. het drukpunt zit er nog niet onder gemonteerd maar dit komt er wel onder.
de veer is er alleen om de toets omhoog in positie te houden, omdat het hefboom moment zo groot is voel je met spelen de veer niet
2.ook in rust zakt de moer niet naar beneden de veer blijft licht onder spanning staan, weliswaar minimaal maar net genoeg om de toets
op hoogte te houden, voordeel van deze methode is dat je de relatief kortere boven toetsen de zelfde druk kan geven, bij een statische
kompasveer is de weerstand even strek onder alle toetsen, maar dat hout in dat de kortere lichtere boven toetsen dan opeens wat zwaarder
gaan spelen

maar bij een kerkorgel blijft er ook druk d.m.v de veer op de toets staan, want zodra je het klepje/ventiel bedient via de tractuur dan staat bij een mechanisch orgel er ook een veer onder, pas als je de toets loslaat is deze in rust.

lade detail.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 18 aug 2016 23:18

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim en Geert,

Op het forum komt het drukpunt en toetsdruk wel vaker aan de orde.
Graag wil ik nog wat extra informatie geven, over beide zaken.
Het is voor veel mensen die hun eigen speeltafel maken belangrijk dat hun speelaard vergelijkbaar is met het echte instrument.
Maar wat voor speelaard moet je kiezen als je een groot aantal verschillende soorten orgelsample's gebruikt, de Franse orgels hebben vaak een barkersysteem, de Engelse orgels een elektro/pneumatisch systeem en andere elektro/pneumaten b.v.Doesburg e.d.( geen merkbaar drukpunt)
Bij kleine orgels ( kistorgel,positief of huispijporgel met een korte tractuur) is er geen drukpunt maar reageren de toetsen als tiptoets. (aanraken is geluid)
Omdat grotere orgels een lange tractuur hebben ontstaat het bekende drukpunt, bij het indrukken wordt eerst de speling en vering in de tractuur opgeheven daarna moet het ventiel tegen de winddruk open getrokken worden, omdat de ventielen in breedte behoorlijk verschillen bij bask. en diskant is de benodigde kracht ook niet hetzelfde.
Als het ventiel iets open is heb je minder kracht nodig om verder te gaan, waardoor je na dit punt doorschiet ondanks de verhoging van de veerspanning. ( om deze reden lijkt het mij sterk dat je het ventielopenen volledig beheerst)
Dus als je een redelijke kopie van deze speelaard wilt maken moet ook het drukpunt van C tot g''' variëren.
In de pijporgelwereld worden de ventielveren in een windlade veelal op dezelfde spanning afgeregeld, dus is er ook drukverschil tussen onder- en boventoetsen omdat je bij het spelen op de boventoetsen dichter bij het scharnierpunt komt, het gewichtverschil maakt niet zo veel uit. ( zeker bij gebruik van fichtenhout)

Met vriendelijk groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 aug 2016 23:56

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ha Jaap,

het is voor mij een wens om een mechanisch orgel te benaderen met een toch voelbaar drukpunt, al zal het altijd een simulatie blijven
maar goed dat is hauptwerk ook ;)
zeker straks in kombinatie met het te maken koppel systeem.

op tiptoetsen kan ik wel spelen, voor mij persoonlijk ontstaat er altijd een kloof tussen thuis orgel spelen en in een kerk met een wat stugger mechaniek.

dan moet ik qua speel niveau al direct wat gas terug nemen. nog meer gas terug :oops:

dus hier thuis mag het best wat weerbarstiger spelen, ik denk dat straks met het mechanisch koppel het realisme toch wel wat dichter naar een gemiddeld mechanisch orgel gaat.

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 19 aug 2016 19:25

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hallo Jan Wim,

Mooi gedaan, dat scheidingsfilter voor 3-weg. Maar de componenten moeten wel goed vast zitten met tyrap of harde kit / lijm, om problemen te voorkomen. Hier het 2-weg scheidingsfilter van mijn Bowers & Wilkins boxen. Je ziet dat alles stevig vastzit.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 aug 2016 20:17

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Marius55 schreef:Hallo Jan Wim,

Mooi gedaan, dat scheidingsfilter voor 3-weg. Maar de componenten moeten wel goed vast zitten met tyrap of harde kit / lijm, om problemen te voorkomen. Hier het 2-weg scheidingsfilter van mijn Bowers & Wilkins boxen. Je ziet dat alles stevig vastzit.


ha Marius,

de componenten zitten met Hightack vast, dit is een lijm feitelijk bedoeld voor trespa panelen te verlijmen
40kg per m2.
dus de componenten kan je niet meer los krijgen zonder ze te beschadigen
qua microfonie is er geen probleem want het filter zit niet in de kast zelf maar in de sokkel van de zuil.


(maar dat B&W zich ook schuldig maakt aan bi polaire elco's ??
die zitten toch niet in de signaalweg hoop ik ?)

gr JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 19 aug 2016 21:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

http://sound.westhost.com/articles/capacitors.htm

Leuk artikel over de invloed van condensatoren op audio.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 20 aug 2016 12:38

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Houd in gedachten dat een groot aantal zeer dure en hoog aangeschreven luidspreker fabrikanten gebruik maken van bipolaire elco's in hun crossover-netwerken, omdat ze aanzienlijk kleiner (en goedkoper) zijn dan de film / folie types.
Niemand zou denken aan het gebruik van elco's in het filtercircuits van een elektronisch crossover, maar ze zijn vrij standaard in passieve crossovers.

volgens het artikel
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com