Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 27 dec 2018 12:57

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Ik snap je twijfel bij de vlakke velden, maar als je boven in deze velden lofwerk (snijwerk) gebruikt om de bovenzijde van de frontpijpen uit het zicht te halen, is het meestal fraaier als je dit snijwerk evenwijdig laat lopen met de frontpijpen, vooral als je van beneden naar boven kijkt!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 dec 2018 13:10

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

daar heb je een punt Jaap, en feitelijk moet ik de ontbrekende velde ook voorzien van lofwerk, want pijpen op 1 lengte in het zicht kan ook niet.

nu dan is deze twijfel ook weg ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 dec 2018 20:05

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Met de rugstukken zagen, kwam ik erachter dat de midden pijp (zijtorens) niet 100% gecentreerd staat in het veld.

nu twijfel ik absoluut geen moment aan Jaap zijn tekenwerk ;) maar nu ik eens wat kritischer sommige fronten van pijporgels ben gaan bekijken
kom je dit vaker tegen. Eerlijk gezegd was mij dit echt nog nooit opgevallen :oops:
Terwijl andere orgelfronten wel de midden pijp centreren, heeft dit met sprekend / stom te maken? of met mensuren verloop


door er nu intensief mee bezig te zijn kom je op deze details, die normaal aan je voorbij gaan als leek

op het 1e gezicht midden pijp gecentreerd, maar de naad van het lofwerk is het echte midden

front pijp uit midden zs.jpg



maar kijk je kritisch dan staat deze ook uit het midden

front pijp uit midden.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 28 dec 2018 13:54

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Beste Jan Wim.

Dit ziet er toch geweldig uit, al dat detail, met al je voorbewerkingen, qua tekeningen uitmeten enz.
Een waar stuk kunstwerk.

groetjes Henk
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 28 dec 2018 15:31

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Dat heb je goed gezien, veel fronten zijn niet symmetrisch, zelfs ronde torens hebben niet altijd dezelfde radius.
Logisch als je naar het verschil in mensuren van het frontpijpwerk kijkt, als de grootste pijp midden staat dan krijg je b.v. deze volgorde E D C Cis Dis de pijpen links van de C gebruiken minder ruimte waardoor grotere naden ontstaan.
Dus wordt er correctie toegepast.
Ook wordt er bij een frontontwerp rekening gehouden met de positie van de kijker, bij een orgel hoog boven de kerkvloer gebouwd zijn de bovenste kap-profielen groter en zwaarder uitgevoerd waardoor de verhoudingen van onder en boven profielen blijven kloppen.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 13:44

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Deze week bij Stinkens de orgelpijpen opgehaald, wederom is het een bijzonder klantvriendelijk bedrijf.
Een spontane rondleiding door het bedrijf gekregen van Jos, en is in het echt toch mooi om te zien dat er uit grauwe broden lood en tin, zulke mooie glanzende pijpen ontstaan.
Dat vergt wel de nodige manuren en aandacht, ik zou haast zeggen ook wat liefde voor het werk, maar dat hoort bij vakmanschap zeg ik altijd.

ook de intoneer afdeling is mooi, kan me overigens niet voorstellen dat de intonateur geen gehoor schade oploopt, hij was bezig met tongwerken (trompet) en chamade, goeiendag ik weet niet of dat Arbo technisch wel helemaal klopt. maar goed je moet al flink doof zijn wil je dit werk niet meer kunnen uitvoeren.
gelijk een test gedaan van de 8 pijpen had ik er 7 goed gestemd (dus kan altijd nog aan de slag als intonateur) de laatste pijp kreeg ik niet goed, op een gegeven moment ben je een beetje het totaalbeeld kwijt, maar goed daarom is dat ook een beroep.
het opsnijden van het labium is een nauwkeurig klusje.
er waren zelfs pijpjes die nog geen centimer in doorsnede waren, dat is zowat microscoop werk.
de kunst is om zoveel vakmanschap vol te houden als je dagelijks pijpen maakt, maar dat zit wel snor bij Stinkens.
Jos vertelde me ook dat ze wereldwijd zeker niet de goedkoopste zijn, maar dat ze nog steeds genoeg werk hebben omdat ze erg precies en exact volgens opgave werken.
Nu dat kan ik alleen maar onderstrepen, want ik heb maatvoering in tiende mm ingediend en met de schuifmaat komt dit exact overeen
alles paste in 1x zelfs de rugstukken had ik gewoon van tekening gekopieerd , pijpwerk paste perfect erin.

het verbaasde mij wel dat de oven zo lang aan staat, gemiddeld starten ze die om 15:00 uur s' middags, en gaan ze de andere ochtend om 7:30 uur gieten.


de pijpen zijn netjes in de folie gewikkeld, om de kosten te drukken heb ik verpakking achterwege gelaten, en heb ze zelf in een deken gevlochten en zo meegenomen ;)
ook vanwege de kosten heb ik er niet voor gekozen om haken aan de pijpen te laten solderen, normaal bevestig je hier de frontpijp mee aan het rugstuk, ik heb in het rugstuk iets dieper gefreesd en daar klittenband in geplakt, aan de achterzijde van de pijp ook een stukje klittenband, nu staan de pijpen netjes gefixeerd en "vast"
Ik heb per pijpen veld 2 rugstukken gemaakt eentje net boven de voet, en de ander bovenaan de pijp
pijp folie.jpg


de pijpen heb ik thuis voorzien van buis isolatie, om zo eventuele ongewenst resoneren te verminderen.
zaak is dat je het netjes passend erin maakt. Ik heb hiervoor buisisolatie gebruikt die je normaal om leidingwerk maakt, wel zodanig op lengte dat ze niet zichtbaar zijn door het labium.
pijp isolatie.jpg


na het monteren van de rugstukken, heb ik de pijpen eerst gepast en gekeken of alles klopt.
het plaatsen van de pijpen in de "pedaaltorens" zonder hoogwerker :lol: :lol:
pijpen plaatsen.jpg


het eindresultaat
overzicht 1.jpg


overzicht 2.jpg


nou Jaap wat vind je ervan? …………………... ik ben er heel er erg blij mee, alles is netjes in verhouding

nu nog hier en daar wat lofwerk aanbrengen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 05 jan 2019 13:52, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 13:51

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

nu nog wat stoeien met het lofwerk

ik weet niet wat gebruikelijk is lijnenspel? moet het lofwerk altijd zoveel mogelijk de lijn van het labium volgen?

bv. de midden velden zou ik al op 2 manieren kunnen uitvoeren

lofwerk 1.jpg


lofwerk 2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 05 jan 2019 13:58

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dat is ontzettend mooi geworden Jan Wim.
Een pronkstuk in je huis!

Groeten,
Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jan 2019 14:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dat zit er stralend uit.
Zelf zou ik voor lofwerk 1.jpg gaan, ook al omdat de pijpen relatief kort zijn. Dat geeft meer spanning. Bekijk maar eens de diverse orgelfronten in kerken.

En wat intonateur betreft: ze zoeken aan de overkant van het water bij jou nog iemand.......

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 14:16

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jan Leendert schreef:Dat is ontzettend mooi geworden Jan Wim.
Een pronkstuk in je huis!

Groeten,
Jan


dank je Jan, ik ben er ook blij mee, het is altijd afwachten hoe iets staat.
maar het past goed, wel moest de vrouw in het begin wennen aan een groot orgelmeubel, maar omdat ik er al 2013 :oops: :oops: mee mee begonnen ben, en het meubel zeg maar langzaam groeit :lol: is het nu onderdeel van het interieur.

wel is het zo dat er bij gebrek aan vrije tijd soms maanden niets gebeurde, en soms was de portemonnee ook leeg.
nu ook na aankoop van de pijpen ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 05 jan 2019 14:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoewel ik je vorige orgel zonder frontpijpen ook al ontzettend mooi vind heeft dit orgel een nog magnifieker uitstraling. SCHITTEREND!!
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 14:41

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Evert-Jan schreef:Dat zit er stralend uit.
Zelf zou ik voor lofwerk 1.jpg gaan, ook al omdat de pijpen relatief kort zijn. Dat geeft meer spanning. Bekijk maar eens de diverse orgelfronten in kerken.

En wat intonateur betreft: ze zoeken aan de overkant van het water bij jou nog iemand.......



ik weet niet of ik mijn gehoor zo wil martellen , elke dag pijpen intoneren………………………………

ik heb standaard ornamentjes even op het orgel geplakt met tape, uiteraard moeten deze nog aangepast worden, er zijn heel veel variaties en smaken mogelijk . je hebt gelijk er moet een bepaald spanningsveld in het lofwerk zitten, dat bepaald toch al snel hoe e.e.a smoelt.

nog maar eens een lang weekend over nadenken
lof variatie 1.jpg


lof variatie 2.jpg


en ik heb nog een paar andere smaken ook in eiken
hiermee kan je haast oneindig een variatie maken, maar ik denk dat het ook te gek kan worden…

lof 3.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 14:49

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

undix schreef:Hoewel ik je vorige orgel zonder frontpijpen ook al ontzettend mooi vind heeft dit orgel een nog magnifieker uitstraling. SCHITTEREND!!


Dank je Teun, dit orgel is haast de tegenpool van het 1e orgel, dit orgel kan wel pijpen hebben, het 1e orgel denk ik minder qua uitstraling
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jan 2019 14:56

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Normaliter lopen intonateurs/orgelstemmers met op maat gemaakte oordoppen in. Dat zal normaliter bij Stinkens ook wel het geval zijn.

Boven de grootste pijp zoals als in het middenveld van 'lof variatie 2.jpg' zet je geen punt van het snijwerk. In de buitenste torens is dit ook niet het geval.
'lof variatie 1.jpg' ziet er dan veel beter uit, maar ik zou de versiering bovenin dan naar elkaar toe laten lopen, zoals bij de buitenste torens het geval is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 15:12

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Evert-Jan schreef:

maar ik zou de versiering bovenin dan naar elkaar toe laten lopen


ja je bedoelt aaneen gesloten zonder opening, zoals nu de standaard ornamentjes wel hebben, ik wil ze als ik definitief een lijnenspel heb, de ornamenten aanpassen / veranderen

ik ben er wel achter dat je met dit lijnenspel het orgel kan verfraaien, maar ook verzieken :?

volgens mij moet je hiervoor een soort creative geest hebben
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 jan 2019 15:22

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ha Jan Wim,

Wat een plaat van een orgel! Schitterend!

Ik zou voor variant 1 gaan. Die vind ik het meest logisch en rustig overkomen. Maar smaken verschillen . . .

Succes ermee!

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 15:29

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Cheesecorner schreef:Ha Jan Wim,

Wat een plaat van een orgel! Schitterend!

Ik zou voor variant 1 gaan. Die vind ik het meest logisch en rustig overkomen. Maar smaken verschillen . . .

Succes ermee!

Groet,
Arjan



dank je Arjan, ik ben voorlopig nog even aan het stoeien vrees ik met variaties, maar goed ook die hobbel zal wel lukken uit eindelijk
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 05 jan 2019 17:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Het is een prachtig resultaat geworden, een mooie klassieke verhouding geeft een evenwichtig geheel!
Ook voor de vormgeving van het gesneden lofwerk bestaat een veel voorkomende toepassing, namelijk boven de grootste mensuur het minste snijwerk.
Dat is het geval bij keuze 1 en een doorlopend profiel is ook gebruikelijk.
Dus het snijwerk in de tussen- en middenveld uit een stuk.
Als je moeilijk vindt om je ontwerp aan te passen, wil ik je gerust helpen!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 05 jan 2019 18:32

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Pronkstuk geworden Jan Wim. Mocht je 'm van de hand willen doen, stuur even een pb :lol:
Nu nog even een Friese staartklok bij de kringloop halen voor de putti... ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 20:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Harm schreef:Pronkstuk geworden Jan Wim. Mocht je 'm van de hand willen doen, stuur even een pb :lol:
Nu nog even een Friese staartklok bij de kringloop halen voor de putti... ;)



haha Harm die putti is zolang deze erop staat, al een ergernis van de vrouw, misschien moet ik haar dan wel de staartklok geven :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 20:20

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

JacoP schreef:Dag Jan Wim,

Het is een prachtig resultaat geworden, een mooie klassieke verhouding geeft een evenwichtig geheel!
Ook voor de vormgeving van het gesneden lofwerk bestaat een veel voorkomende toepassing, namelijk boven de grootste mensuur het minste snijwerk.
Dat is het geval bij keuze 1 en een doorlopend profiel is ook gebruikelijk.
Dus het snijwerk in de tussen- en middenveld uit een stuk.
Als je moeilijk vindt om je ontwerp aan te passen, wil ik je gerust helpen!



Nu Jaap ik durf het je bijna niet meer te vragen :oops: maar als je me nog wat wegwijs kan maken dan zou dat fantastisch zijn.
ik heb vanmiddag nog e.e.a geprobeerd, de ene variant staat goed, de volgende variant staat ronduit lelijk, dus als je nog 1x tijd hebt dan neem ik je aanbod graag aan
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 05 jan 2019 21:00

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

We komen hier uit en als je zoals ik al een tijdje gepensioneerd ben is er bij mij wel tijd beschikbaar!
Ik neem contact op via je mailadres.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 21:11

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

JacoP schreef:Dag Jan Wim,

We komen hier uit en als je zoals ik al een tijdje gepensioneerd ben is er bij mij wel tijd beschikbaar!
Ik neem contact op via je mailadres.



THANKS :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 jan 2019 22:09

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Schitterend!
Wat een pracht orgel is het geworden.
Variatie 1 vind ik ook het mooiste.

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 22:38

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Loosman schreef:Schitterend!
Wat een pracht orgel is het geworden.
Variatie 1 vind ik ook het mooiste.

Gr Jan



Thx Jan, het is goed uitgepakt, ik ben een aantal jaar geleden begonnen met het schaven van ruwe meranti planken.
zonder tekenwerk gestart , een soort houten improvisatie is het geworden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com