Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 09 jul 2014 14:40

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jan Wim schreef:transport karretjes die bezwijken, onder het gewicht :lol: :lol:


Als dat het enige probleem is ;) : Ik heb nog 6 van die 'zwaardere' karretjes.
Maarre .... alle gekheid op een notenbalk, eh stokkie, : schitterend mijnheer de vakman, want dat laatste ben je zeker. Van jouw vorige orgel geniet ik nog dagelijks, zowel van het meubel als het geluid.
Ligt het trouwens aan de foto's of is het meubelstuk ècht lichter van kleur geworden ?
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 jul 2014 15:35

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hey Jan Wim

Is het een idee om alles met Arc even uit te meten zonder pijpenfront en als de pijpen geplaatst zijn nogmaals. dan kan je de invloed ervan zien in de grafiek van Arc. Lijkt mij interessant.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 jul 2014 16:56

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

undix schreef:
Jan Wim schreef:transport karretjes die bezwijken, onder het gewicht :lol: :lol:


Als dat het enige probleem is ;) : Ik heb nog 6 van die 'zwaardere' karretjes.
Maarre .... alle gekheid op een notenbalk, eh stokkie, : schitterend mijnheer de vakman, want dat laatste ben je zeker. Van jouw vorige orgel geniet ik nog dagelijks, zowel van het meubel als het geluid.
Ligt het trouwens aan de foto's of is het meubelstuk ècht lichter van kleur geworden ?




hoi Teun.

Het ligt aan de foto, eerlijk gezegd ben ik niet zon ras fotograaf, in het echt is het meubel iets donkerder, zoals jij hem toen hebt gezien is er niks veranderd aan de kleur, dus zal het de invloed van de flitser wel zijn.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 jul 2014 16:59

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Loosman schreef:Hey Jan Wim

Is het een idee om alles met Arc even uit te meten zonder pijpenfront en als de pijpen geplaatst zijn nogmaals. dan kan je de invloed ervan zien in de grafiek van Arc. Lijkt mij interessant.

Groet Jan



Hoi Jan,

dit was de curve zonder pijpen

Arc zonder pijpen.jpg


als tzt de pijpen definitief geplaatst zijn zal ik bij deze quote, de andere meting bij voegen.
ben zelf ook benieuwd wat de Arc grafiek van mijn pijpen front vind :lol:
Maar als het goed is moet de curve nog strakker worden, want de filtering, en baffle, zijn ontworpen en gesimuleerd achter een front, maar goed dat blijft een rekenkundig model, dus de praktijk zal het echt laten zien.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 jul 2014 17:14

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

wout v schreef:Hallo Jan Willem.

Wat een fantastisch resultaat. De orgelpijpen zoals op de foto te zien, zou je zo aan willen blazen om eens te proberen maar ja het gevaar van houtsplinters he. :lol:
Ben benieuwd hoe het er allemaal uit ziet als het klaar is en hoop je eens te mogen bezoeken om al dat moois live te bewonderen. Misschien een goed idee om het orgel dan even naar de overkant te varen en dan in de Grote Kerk in Dordrecht een openingsconcert te geven, lijkt me groot genoeg voor al die nieuwsgierige hauptwerkers.

Maar waar ik nu nieuwsgierig naar ben, wat is jouw nieuwe computer configuratie geworden van dit orgel. En welke geluidskaart gebruik jij.

Succes met de verder afbouw.
Groet,
Wout.


Hoi Wout

bedankt voor je reactie
mijn pc heb ik meegenomen vanuit me oude orgel
dus die configuratie is nog niet veranderd, en ik kan met deze pc nog wel even vooruit ,64gb geheugen, socket2011 i7,
geluidskaart foccusritte pro 24 dsp, 700gb ssd schijf(dit zijn meerdere schijven) moederbord Asus SabertoohtX79

en over varen!! er is al eens een ongeluk met het pontje gebeurt, dus dan word het een waterorgel :cry:

maar de sound is afgestemd op een huiskamer dus dit moet je niet in een enorme kerk stoppen, dan is resultaat slecht
dan moet je toch echt met wat zwaarder geschut overvaren :lol: :lol:

Maar als het orgel af is, ben je uiteraard van harte welkom

enne de pijpen kan je gerust aanblazen hoor, van houtsplinters heb je geen last, hooguit krijg je chrome lippen, omdat de lak nog niet uitgehard is

gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 jul 2014 00:14

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jan-Wim, die ARC-curve ziet er al heel goed uit; jouw opstelling, en de akoestische koppelling van je luidsprekers aan de ruimte, wekt weinig schokkende reflekties op, afgezien van de normale eerste reflektie.

Uiteraard is dat erg belangrijk, want het is in het akoestische domein niet anders dan in het electrische: hoe minder je hoeft te kompenseren, hoe natuurlijker de klank wordt.

Ik denk, dat zo langzamerhand je wel kunt stellen, dat de doorgewinterde HW-gebruikers die ook zelf veel ge-experimenteerd hebben, nu een behoorlijke voorsprong hebben kwa geluid, op iemand die gewoon een high-end Johannus, Content ofzo koopt en ergens neerzet.........

Als ik adviseur van zo,n firma zou zijn, zou ik elke plaatsing zelf willen doen, en dan mbv ARC optimaliseren.
Anders is het toch geen gehoor, naast dit soort HW-installaties........die kastjes, met die gewoon aan de binnenkant opgeschroefde speakers, dat kan toch niet meer??? ( sorry hoor, fabrikanten).
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 30 jul 2014 11:20

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jan Wim schreef:Yesssssssssssssssssssssss

het is gelukt de sub

is een TL geworden, echt een extreem laag geluid,18Hz tot 160Hz
op 35Hz staat de cut ingesteld daarboven nemen de hoofdspekers het over vanaf de 33 Hz

de sub komt in de lengte onder de speeltafel te hangen achter het knieschot, opgehangen aan draadeinden.

de sub heeft een gewicht van rond de 55Kg, de speaker met de daarboven uitkomende poortmond komen naar onder gericht te stralen.


Dag Jan Wim,

Ik kan je het natuurlijk ook persoonlijk vragen, maar via het forum hebben wellicht meer mensen iets aan je antwoord op mijn volgende vraag:

Je prachtige sub zit vrijwel opgesloten in je orgelkast, met de speaker en poort naar beneden gericht.
Wat is me af vraag: hoe ontsnapt het geluid dan?

En wat gebeurt er als je de speaker naar voren richt, in een open constructie?

Jij hebt hier ongetwijfeld een idee bij!

Met groet,

David

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jul 2014 17:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi David,

De sub is een TL transmissie lijn, dus er zit een gevouwen poort in van ruim 3 meter,
Dit resulteert in een sub hoogte van 1 meter,

Mijn front speakers gaan al erg laag, dus de sub doet heel summier zijn werk enkel als het echt nodig is

Een goed afgestelde subwoofer mag je ook niet " horen"

De sub moet zo afgeregeld zijn dat als je hem uitzet net mist.

De sub zit achter het knieschot, en heeft daar volop ruimte, wel zijn alle wanden in deze ruimte verzwaard, en beplakt met 30mm pritex, om ongewenste resonanties tegen te gaan.

Het geluid verlaat deze ruimte via de opening van de zweltrede, omdat ik 3 zweltredes naast elkaar heb , is deze ruimte vrij royaal , en genoeg voor deze afmeting sub.

De sub is zo ontworpen, en gebouwd dat de driver en de TL mond in fase staan.

Dus het down stralen is totaal geen probleem.
En dit echte laag is ook totaal niet meer richtings gevoelig, dus de inbouw geeft geen belemmering.


Gr.
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 jul 2014 22:15

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

met dit sub-laag, dat zich dus meer uit in drukgolven dan in hoorbaar geluid, is het idd belangrijk datje alles verzwaart en resonanties tegengaat, maar, Jan-Wim, heb jij dan ook een luisterruimte die dit toelaat? Dus geen servieskast met rinkelende theekopjes, of, hetgeen al moeilijker te verwijderen is, ramen???

Heb jij al eens gemeten, tot hoe laag de samplemakers gaan?? want veel "laag"-indrukken ontstaan vaak door mengprodukten van op zich hogere golflengtes.

wel indrukwekkend hoor, die sub! jammer dat mijn gehoor zo slecht is, anders zou ik het weleens willen komen beluisteren.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 jul 2014 23:01

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Geert,


Ook jij bent in staat om dit laag te voelen.

Maar inderdaad als je dit laag niet in goede banen leid word het een ongecontroleerd projectiel.

Het glas is dubbelglas met argon gasvulling, voorzien van dikkere ruiten, en een bredere spouw, dit rammelt niet.

Een servies kast is er niet echt ,die tegenwerkt.

Maar om heel eerlijk te zijn, de fronts lopen al zo laag door, dat de sub vaak werkeloos erbij staat.
Pas als het nodig is met de laagste tonen van de 16 voet, en de 32 voet dan komt hij in actie.
Natuurlijk kan je op een volume niveau gaan spelen dat je ondermaag begint te trillen, maar dit is echt veel te massief voor een woonkamer.

Nu doet de sub zijn werk net als je de sampleset door een hoofdtelefoon hoort, je ervaart meer de druk van de sub, dit klinkt erg plezierig.

Ik vind volume erg belangrijk, nu ik uit eindelijk de audioketen op orde heb, is er erg veel detail te horen, dus het volume hoeft al niet echt omhoog, om details uit te luisteren.

Zowel de zachte stemmen als het volle werk zijn netjes in evenwicht, dit alles kan op een bescheiden volume .
Is ook beter voor je oren.

Ik kom weleens bij andere hauptwerkers die spelen echt loei hard, een hoop gedreun...veel te scherp aan hoog. Dit gaat echt op termijn gehoorschade geven.

Gr.
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 aug 2014 12:52

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Helemaal mee eens, Jan-Wim! WEL is het zo, dat voor een natuurgetrouwe nabootsing van het echte orgel, het afgestelde volume wel heel belangrijk is; zoals prof Mayer ook zegt, maakt 2 dB te laag volume al heel veel verschil.
Maar het probleem is, vooral voor mensen zoals ik, dat het totale dynamische bereik van het orgel zo extreem groot is; als ik de pijpruis van een zacht Bourdon register goed wil waarnemen, heb ik daar een volume bij nodig, dat dan bij het volle werk veel te groot wordt.

En dan heb ik al de wat erg luidruchtige stemmen ietsje teruggenomen; ik heb dus eigenlijk al iets aan het totale bereik gedaan.
Nu werk ik aan een stukje elektronika, waarbij ik op mijn general presets een besturing laat meelopen naar de totaalvolumeregelaar in HW, zodanig, dat bij oplopende tutti, een heel kleine en instelbare volumevermindering optreedt.

Overigens heb je helemaal gelijk met die sub-ervaring; er zijn mensen die dus net als ik op de koptelefoon zijn aangewezen, en dan - liefst onder tegen de orgelbank aan - een sub-transducer laten meelopen voor die ervaring......

HG

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 aug 2014 20:43

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Geert,


Die sub transducer, kan je overigens heel simpel maken van een oude driver.

Heb hier ook weleens mee geëxperimenteerd , geeft een aanvulling mbt de beleving van de muziek ;)

Gr.

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 aug 2014 21:38

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ja, leuk idee, ik zal eens wat oude speakers opsnorren......

Overigens, drummers schijnen het ook te gebruiken, buttkickers......

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 aug 2014 21:55

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Geert schreef:Ja, leuk idee, ik zal eens wat oude speakers opsnorren......

Overigens, drummers schijnen het ook te gebruiken, buttkickers......



Klopt Geert,

Deze butt kickers claimen zelfs sonisch laag vanaf 9Hz :roll: , moet je wel een stevig zitvlak hebben :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 aug 2014 18:46

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ik zelf heb onder mijn orgelbank, 2 bass shakers zitten,(deze zijn door Ron D. ooit eens benoemd als "Terti(anus)aan" :lol:

Die matchen beter, de butt kicker vind ik soms te dominant.

De Bass Shakers zijn aanwezig, maar niet hinderlijk.


Het grappige is wel als je de shakers te hard zet, dat je brein dit dan automatisch vertaald in , dat de Sub te hard staat,
Terwijl er geen volume bij komt in het laag, het is puur de trilling, of de beleving.

Gr.

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jul 2016 20:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

na lange periode van stilte toch weer zachtjes gestart

het orgel project heeft stil gelegen doordat

-te veel uren in de zaak

-speakers bouwen voor forumleden, wat ik overigens absoluut niet vervelend vind

maar je kan je vrije tijd niet overal voor inzetten..

maar goed zachtjes aan de klavieren weer verder aan het afbouwen.
ben nu bezig het onder toetsbeleg te maken, dit word Merbau

het bovenklavier krijgt ook nog eiken voorkantjes net als de andere beide klavieren
de boventoetsen zijn eiken,, deze 2 tinten komen wel meer in het orgel terug
zoals de windroos op de lessenaar

en het hout snijwerk is ook van eiken gemaakt.

klavier 3.jpg


klavier 1.jpg


klavier.jpg


klavier 2.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 28 jul 2016 20:29

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dat ziet er wel erg professioneel uit Jan Wim!
Zo te zien zijn de klavieren nog niet helemaal af, kun je nu wel orgelspelen, of ben je alleen maar aan het bouwen?
Succes verder iig!
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jul 2016 20:33

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Henri,

Ik had 2 oude klavieren tijdelijk in mijn orgel gebouwd zodat ik toch kon spelen
Risico is dan wel dat het bouwtempo inzakt :lol:

Maar nu heb ik toch de knoop door gehakt, oude klavieren eruit
Nieuwe erin om te kijken of maatvoering in orde is.

Er is nog wel een weg te gaan, maar het orgel is nu even niet bepeelbaar, maar midifiles afspelen op hauptwerk
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 aug 2016 19:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

het toetsbeleg is gezaagd

nu per klavier het toetsbeleg verlijmen

daarna schuren, schuren en schuren


onderlinge speling eventueel nog wat corrigeren



Voor degene die ook zelf klavieren willen maken is de tekening van Klaas Twigt echt een aanrader
ik zelf heb alleen gekozen om in plaats van de toetsen los te zagen uit 1 plank, de toetsen te maken van losse op dikte geschaafde latten te maken, en de neusjes er later tegen aan te lijmen.
het trekt niet krom, en het eind resultaat is zeker zo strak

het veren systeem komt uit de brein van Jaap Patijn

de veer komt aan de achterzijde van de staart aan het aluminium plaatje
en zo kan je d.m.v een veer en een lederen moer de veer perfect afstellen geheel naar eigen wens.

zo maak je zelf voor een paar honderd euro 3 mooie echte houten klavieren
uiteraard moet je de arbeid niet mee rekenen
de houten toetsen heb ik uit afvalhout gezaagd, en het beleg uiteen oud Merbau kozijnhout gezaagd
het eiken frontje en de boven toetsen ,komen uit een tafelblad stond bij het grof vuil.

het hoeft niet veel te kosten, de klavier stiften(laukhuff) en het vilt bepalen hoofd zakelijk de prijs

alleen je moet verschrikkelijk veel geduld kunnen opbrengen, maar het geeft ook voldoening

DSC05745.jpg


DSC05746.jpg


DSC05747.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 05 aug 2016 20:01

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Dat ziet er professioneel uit, je ben een echte vakman, ik hou van strak werk.
Mijn compliment!

Met hartelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 aug 2016 20:39

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

JacoP schreef:Dag Jan Wim,

Dat ziet er professioneel uit, je ben een echte vakman, ik hou van strak werk.
Mijn compliment!

Met hartelijke groet,

Jaap Patijn



Beste Jaap,

bedankt voor je compliment, als jij, als orgelbouwer het goed keurt dan geeft dat weer moed om door te gaan

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 05 aug 2016 21:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ja, dit ziet er werkelijk heel vakkundig uit. Petje af!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 aug 2016 21:38

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Fokko schreef:Ja, dit ziet er werkelijk heel vakkundig uit. Petje af!



dank je Fokko het is een hele kluif maar als het in fases gebeurd dan is het te doen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 05 aug 2016 22:02

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Halo Jan Wim,

Ziet er mooi uit. Trouwens mooi systeem voor de bevestiging van de veren. Ga je hier spiraal veren voor gebruiken?
Toch wel leuk wat al die ideeën en tips van diverse mensen allemaal te weeg brengen.

Wat voor kontakten ga je gebruiken?
Ik heb bij mijn bestaande klavieren contact strips met rubber noppen voor het maken van het contact en de "drukpunt"simulatie. Dit bevalt me toch niet zo goed. Komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid.

Ik ben op het moment aan het experimenteren met hallsensoren voor kontakten en magneten aan het eind van de toets voor de drukpunt simulatie (op het idee gebracht door de tips van Jaap Patijn)
Op het moment heb ik een test klavier hier mee en dit bevalt me veel beter. Binnenkort laat ik hier wat meer van zien.


Groeten Klaas Twigt

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 aug 2016 22:43

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Klaas Twigt schreef:Halo Jan Wim,

Ziet er mooi uit. Trouwens mooi systeem voor de bevestiging van de veren. Ga je hier spiraal veren voor gebruiken?
Toch wel leuk wat al die ideeën en tips van diverse mensen allemaal te weeg brengen.

Wat voor kontakten ga je gebruiken?
Ik heb bij mijn bestaande klavieren contact strips met rubber noppen voor het maken van het contact en de "drukpunt"simulatie. Dit bevalt me toch niet zo goed. Komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid.

Ik ben op het moment aan het experimenteren met hallsensoren voor kontakten en magneten aan het eind van de toets voor de drukpunt simulatie (op het idee gebracht door de tips van Jaap Patijn)
Op het moment heb ik een test klavier hier mee en dit bevalt me veel beter. Binnenkort laat ik hier wat meer van zien.


Groeten Klaas Twigt



Hoi Klaas,

over het drukpunt ben ik nog niet uit gedacht dit blijft lastig simuleren denk ik
een plop die je in moet drukken is niet realistisch
bij een kerk orgel zit er meestal wat speling in de eerste 1 a 1,5mm daar heeft de toets dan weinig weerstand, tot het moment dat de tractuur aanspant en het ventiel opent, dit geeft weerstand, maar is mijn inziens niet echt een plop.
na het openen van het ventiel is de weerstand weer minder.

maar ja wellicht is dit te simuleren met magneten?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com