Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 01 jun 2013 22:33

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hallo Jan Wim,

Man wat zie die kast van jouw er mooi uit. Het wordt echt een juweeltje.
Als ik het zo lees worden je speakers ook weer iets moois. Als je speakers klaar zijn ben ik benieuwd hoe ze klinken.

Hoe ver staat het met je klavieren?

Al met al een knap stukje vakwerk.

Groeten,
Klaas Twigt

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 jun 2013 22:44

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Klaas Twigt schreef:Hallo Jan Wim,

Man wat zie die kast van jouw er mooi uit. Het wordt echt een juweeltje.
Als ik het zo lees worden je speakers ook weer iets moois. Als je speakers klaar zijn ben ik benieuwd hoe ze klinken.

Hoe ver staat het met je klavieren?

Al met al een knap stukje vakwerk.

Groeten,
Klaas Twigt



Hoi Klaas,

als het klaar is moet je zeker eens langskomen,
de proef speakers zijn getest in mijn woonkamer, en daar klonk het echt geweldig, ben alleen benieuwd wat het pijpwerk voor negatieve invloed op het geheel heeft.

de klavieren zijn klaar alleen nog niet gemonteerd, dus moet nog wel alles in elkaar zetten, maar het past gelukkig wel goed
maar die bouw ik pas als laatste in, omdat er nu af en toe nog wel eens wat vuil naar beneden valt ;)

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 jun 2013 19:08

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Jan Wim

Wat wordt je orgel prachtig!! Complimenten.
Alleen als je zoiets moois maakt dan kan je dat niet zomaar gewoon in gebruik nemen, daar hoort eigenlijk een soort inauguratie concert bij door een bekende organist :!: ja toch, want zoiets moois mag gezien en gehoord worden.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jun 2013 19:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Wat wordt je orgel prachtig!! Complimenten.
Alleen als je zoiets moois maakt dan kan je dat niet zomaar gewoon in gebruik nemen, daar hoort eigenlijk een soort inauguratie concert bij door een bekende organist :!: ja toch, want zoiets moois mag gezien en gehoord worden.

Groet Jan



Hoi Jan,

het is een idee, maar dan zou er ook een geschikte locatie voor gezocht moeten worden,

want om in een niet vrijstaande woning een concert te geven op volle kracht :roll:

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 jun 2013 20:40

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jan Wim schreef:
Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Wat wordt je orgel prachtig!! Complimenten.
Alleen als je zoiets moois maakt dan kan je dat niet zomaar gewoon in gebruik nemen, daar hoort eigenlijk een soort inauguratie concert bij door een bekende organist :!: ja toch, want zoiets moois mag gezien en gehoord worden.

Groet Jan



Hoi Jan,

het is een idee, maar dan zou er ook een geschikte locatie voor gezocht moeten worden,

want om in een niet vrijstaande woning een concert te geven op volle kracht :roll:

gr


JW

Het hoeft niet perse hard te zijn om mooi te klinken ! Nodig je buren uit, kunnen ze niet klagen
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jun 2013 20:43

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Andre_Kaptein schreef:
Jan Wim schreef:
Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Wat wordt je orgel prachtig!! Complimenten.
Alleen als je zoiets moois maakt dan kan je dat niet zomaar gewoon in gebruik nemen, daar hoort eigenlijk een soort inauguratie concert bij door een bekende organist :!: ja toch, want zoiets moois mag gezien en gehoord worden.

Groet Jan



Hoi Jan,

het is een idee, maar dan zou er ook een geschikte locatie voor gezocht moeten worden,

want om in een niet vrijstaande woning een concert te geven op volle kracht :roll:

gr


JW

Het hoeft niet perse hard te zijn om mooi te klinken ! Nodig je buren uit, kunnen ze niet klagen



is te proberen Andre ;)


maar praktisch is het niet denk ik, ongeveer 40/50 man in een woonkamer op een klapstoeltje :(
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 03 jun 2013 22:02

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Jan Wim,

Eén woord voor jouw orgel: WAUW!

Er gaan veel makke hauptwerkers in een hok hoor... Ik hou me aanbevolen voor de officiele in-gebruik name :lol:
Als iedereen dan z'n ogen dicht doet dan waan je je in de kerk van het betreffende sampleset :roll:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jun 2013 22:14

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

ik denk dat de presentatie van het orgel beter te combineren is met een nieuwe HW dag

Alleen..........................

eerst moet het orgel af :lol:
dan moeten er nog audio zuilen als rear komen

en ik denk toch dat een huiskamer te krap bemeten is, dus op zoek naar een mooie locatie


kortom eer dat het totaal plaatje af is ben ik denk ik toch wel een klein 3/4 jaar verder



gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jun 2013 22:33

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

vandaag 1 speaker definitief gemaakt en geverfd,, je ziet er later wel niks meer van

maar ook de speakerkast verdiend aan de buitenzijde wat aandacht vind ik


hier eerst de aansluit terminal
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jun 2013 22:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

de achterzijde van de kast
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jun 2013 22:37

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

de voorzijde

in de sparingen heb ik 4mm dik foam aangebracht, waar later de drivers in getrokken worden, dit garandeert een luchtdichte aansluiting
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jun 2013 22:39

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

als je zo de kast ziet, en zeker als er straks speakers in zitten dan is van de enorme wanddikte niks meer te zien :?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 jun 2013 21:04

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

vandaag de bekabeling binnen gekregen, dit is de interne bekabeling welke van het filter naar de drivers loopt.

tot voor kort vond ik bekabeling een beetje onzin verhaal, dacht als je enigzins redelijke aders had dat dit voldoende zo zijn.

totdat ik het verschil hoorde proef ondervindelijk dat er toch een groot verschil is, uiteraard in kwaliteit, maar zeker ook in geluid

in overleg is het volgende besteld

voor het hoog http://www.hifiklubben.nl/producten/acc ... _kabel.htm

voor het midhoog http://www.hifiklubben.nl/producten/acc ... _kabel.htm

voor het laag http://www.hifiklubben.nl/producten/acc ... _kabel.htm


voor het voeden van de speaker word bi-wiring kabel gebruikt, en de speaker word ook bi-wired aangesloten de versterker is hiervoor geschikt

http://www.hifiklubben.nl/producten/acc ... _kabel.htm


gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jun 2013 16:48

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

het eerste stel speakers is af,

het geluid is subliem , nergens agrressief, geen pieken, geen staande golven,
het dynamisch bereik is echt enorm, dit komt mede door het ontwikkelde akoestische binnenwerk

zelfs de sweetspot is enorm , waar bij het ontwerpen toch wat problemen waren, is dit echt geslaagd.

het principe berust eigenlijk op de kast, die middels het akoestisch binnenwerk, in grote kan varieren, dus heel simpel gezegd
als er weinig dynamiek dus bv hogere voetmaten dan ziet de driver een kleinere kast, maar als er veel 16 voeters bij komen dan krijgt de kast via acoustica een groter ruimte ter beschikking, simpel gezegd



mijn enorme dank gaat vooral naar de bedenker van dit principe, deze techniek blijft prive omdat er toch aardig wat geld in de ontwikkeling en test fase is gestopt.

als het orgel klaar is , is iedereen welkom om met eigen oren te horen, wat dit ontwerp aankan,
wel wil ik op termijn deze speaker gaan bouwen voor mede forum leden, als daar behoefte aan is, tegen kostprijs

nu het volgende stereo paar gaan maken


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 24 jun 2013 17:48

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Jan Wim,

Gefeliciteerd met het behaalde succes, dat moet je veel voldoening geven denk ik.
Dit is nou zo'n systeem dat ik graag eens zou willen beluisteren.
Ik heb ooit eens met een samplesetproducer contact gehad die top(!) audio/speakers/monitoren had staan om te testen. Hij maakte per configuratie opnames met kwaliteitsapparatuur. Als je deze opnames beluistert: wat een verschil in klank tussen al die topproducten. Waarbij de ene set kleurde en de ander goed was voor een 8vt basis maar niet 16vt; weer een ander juist excellenter in het laag. Maar geen enkel systeem overtuigde op alle fronten. Misschien is de dynamiek via acoustica wel het geheim, zoals je beschrijft.
Je bent in iedergeval audiophiel tot op het bot ;)
Veel plezier met spelen!
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 24 jun 2013 18:18

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dan schuift deze audiofiel in hart en nieren ook aan, en misschien ben ik je eerste klant wel Jan Wim.
Mijn grote complimenten. ;)

Mvg Folkert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jun 2013 19:04

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

hier nog een detail van 1 van de toegepaste filters, een printplaat met toebehoren van 1,6 kg

juist met het extreem uitvoeren van de binnenbekabeling boek je al veel winst
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jun 2013 20:22

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jan Wim

Het ziet er inderdaad indrukwekkend uit; nu moet ik het nog een keer horen.

Vragen
- je was toen bezorgd om het gewicht van de kast (36 mm MDF). Het filter is 1,6 kg; wat weegt de rest?
- ben je niet bang dat het geluid negatief beïnvloed zal worden door het nog aan te brengen pijpenfront?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jun 2013 20:32

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Evert-Jan schreef:Jan Wim

Het ziet er inderdaad indrukwekkend uit; nu moet ik het nog een keer horen.

Vragen
- je was toen bezorgd om het gewicht van de kast (36 mm MDF). Het filter is 1,6 kg; wat weegt de rest?
- ben je niet bang dat het geluid negatief beïnvloed zal worden door het nog aan te brengen pijpenfront?



Hoi Evert- Jan

als het hele project klaar is volgt er uiteraard een uitnodiging

het is uit eindelijk 39mm mdf geworden, het voorlaatste prototype woog 39,5 kg

heb deze nog niet gewogen

wat uit eindelijk het pijpenfront doet weet ik nog niet, er is wel een proef geweest met buizen, maar die hadden een andere samenstelling
dus dat blijft nog afwachten.

en als het te nadelig beinvloed word dan komen er geen pijpen, geluids kwaliteit gaat voor visueel
maar omdat de mid hoog erg laag zit, en daar ook bij de pijpvoeten de meeste ruimte zit verwacht ik eerlijk gezegd niet al te veel problemen.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 28 jun 2013 12:22

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Jan Wim,

Ik zie dat je de ruimte om je luidsprekers in je console hebt opgevuld met schuim. Mijn console is bijna af en op het moment staan mijn studiomonitoren los in mijn console. Is het beter deze ruimte volledig op te vullen met schuim? Geldt dit ook voor mijn sub.
foto.jpg

Groeten,

Gertjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jun 2013 16:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Gert-Jan,


Voor elke speaker geld altijd ontkoppellen van de ondergrond, en omdat de zijwanden feitelijk ook kontaktpunten zijn is bij mijn orgel bekleed met Pritex.

misschien is op de foto wat lastig te zien maar de speaker straalt eigenlijk richting Pritex, zodat er in dat gedeelte al geen kleuring mogelijk is

wel heb ik het pritex zo aangebracht dat ik enige moeite moet doen om de behuizing er in te drukken, de speaker behuizing klemt eigenlijk tussen de pritex, zodat rondom de pritex niet word platgedrukt maar voldoende lucht blijft houden.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 28 jun 2013 17:00

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hallo Jan Wim,

Bedankt voor je antwoord. Is het ook van belang dat de speaker strak tussen het pritex zit? Bij mijn monitoren kan dit prima, maar mijn Subwoofer staat in een iets grotere ruimte en dus niet strak tussen de wanden. Het is overigens niet heel moeilijk om dit kleiner te maken.

Groeten Gertjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jun 2013 17:30

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

ik zou ook je sub lekker stevig aan, tegen de pritex zetten, zodat er geen geluid kan gaan rondwalen tussen je sub en je behuizing
succses en veel bouw plezier.

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 11 jul 2013 18:06

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jan Wim gefeliciteerd met dit mooie project.
Het ziet er fantastisch uit.


Willem.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 maart 2014 22:19

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

het orgelbouwproject ligt al lang stil, te lang...............

wegens tijd gebrek, ondertussen wel wat activiteiten uit gevoerd

waaronder de verhuizing van mijn witte orgel naar Teun

zit nu zelf zonder speelklaar orgel :lol:


Heb wel de definitieve frontspeakers af, en uitgemeten

ben voor de aansturing van de front speakers over gestapt op een buizen versterker, dit klinkt zo mooi
Vergeet de sound van de jaren 60 die de buis toen maakte/kleurde
de huidige generatie is echt zoveel beter, zelfs zoveel meer dat ik mijn huidige transistor versterker verbannen heb tot het weer geven van alleen surround ;)

Voor de geintereseerde:

De buizenbak is een single ended (dus geen pushpull)
met het magische vermogen van max 12w :lol: maar dit werkt anders dan het vermogen bij een transistor versterker
wel heb ik de originele buizen vervangen door betere buizen
als voor buis de Electron Tube JAN 5670W
als eindbuis de Gold lion KT77, deze buis is exact tot in het detail nagemaakt van zijn legendarische voorgangers


Voordelen:
door het weergeven van de even harmonische en ontbreken van de oneven klinkt een buizenbak veel natuurlijker
de vervorming is groter dan bij een Transistorbak, maar dit klinkt vele male beter met orgelmuziek
Single ended er zit echt heel weinig in de signaalweg
bij het vernieuwen van de buis is de sound ook weer nieuw(geen slijtage in het geluid)

Nadeel:
Er word veel vermogen weg gegooid
veel warmte ontwikkeling(leuk in de winter, in de zomer minder)
hoger stroom vermogen
slijtage buis tussen de 5000/10000 uur moeten de buizen vervangen worden

http://www.yarland.com/m-series/fv-34a/

nu is er al veel geschreven over voor en tegenstanders van buizen vs transitors
maar omdat ik nu beide bakken heb is het makkelijk vergelijken en te meten

winnaar is de buis
wel is het zo dat de buis wat moeite krijgt met het echte laag, maar daar komt de sub te hulp(die is weer transistor gestuurd)

nog even snel een ARC meting gedaan nu mijn orgel op zijn definitieve locatie staat
de meting is gedaan met de buizenbak

en wat blijkt zelfs een buizenbak kan ongeloofelijk linear zijn
de buizen moeten nog wel gebiast worden dus misschien komen daar de nog aanwezige bulten van dan
maar ik durf de nieuwe buis nog niet iets vetter te zetten, dit komt wel na 50 a 60 uur speeltijd

Naamloos.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com