Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 aug 2016 14:17

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Marius55 schreef:
Houd in gedachten dat een groot aantal zeer dure en hoog aangeschreven luidspreker fabrikanten gebruik maken van bipolaire elco's in hun crossover-netwerken, omdat ze aanzienlijk kleiner (en goedkoper) zijn dan de film / folie types.
Niemand zou denken aan het gebruik van elco's in het filtercircuits van een elektronisch crossover, maar ze zijn vrij standaard in passieve crossovers.

volgens het artikel



ja dat heb ik gelezen, de dat ze kleiner zijn is een feit, en dat ze goedkoper zijn ook, maar daarbij houd elk argument op, om ze in de signaal weg te gebruiken.


gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 aug 2016 15:08

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ok, Jan Wim, maar als de ontstane vervorming slechts kleineer als 1 % is, valt dit vaak in het niet tov de eigen vervorming van de luidsprekers en dan lijkt dit toch goed toepasbaar; iets anders is dat elco,s nu eenmaal kwa capaciteit teruglopen in de tijd en dan klopt je filtering natuurlijk ook niet meer.......

Uiteindelijk vind ik als je zulke eisen stelt aan je luidspreker-systemen, een filtering in de voortrap met gescheiden eindtrappen toch te prefereren, en dan hoef je, gezien de veel hogere impedanties, in het geheel geen elco,s toe te passen. Qua versterker-belasting is het natuurlijk ook veel gunstiger.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 aug 2016 17:04

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Ok, Jan Wim, maar als de ontstane vervorming slechts kleineer als 1 % is, valt dit vaak in het niet tov de eigen vervorming van de luidsprekers en dan lijkt dit toch goed toepasbaar; iets anders is dat elco,s nu eenmaal kwa capaciteit teruglopen in de tijd en dan klopt je filtering natuurlijk ook niet meer.......

Uiteindelijk vind ik als je zulke eisen stelt aan je luidspreker-systemen, een filtering in de voortrap met gescheiden eindtrappen toch te prefereren, en dan hoef je, gezien de veel hogere impedanties, in het geheel geen elco,s toe te passen. Qua versterker-belasting is het natuurlijk ook veel gunstiger.

HG

Geert


Filter dan alles in het digitale domein met dsp filtering. Mijn Motu 828x geluids kaart heeft digitale crossovers aan boord.
Heel eenvoudig in gebruik en makkelijk mee te experimenteren zonder de nadelen van condesatoren in de wisselfilters. Ik denk wel dat een goed toegepast analoog filter uitstekend kan klinken. Ik had eerst een dsp filter met een mini dsp digitaal crossover ingelust tussen de digitaal uit van mijn geluidskaart en de digitaal in van mijn versterkers maar dat klonk gewoon niet lekker. Daarna weer de originele analoge filtering toegepast en dat klonk gelijk weer beter. Toch ben ik daarna weer naar digitaal overgegaan met de motu en dat klinkt dus wel goed. Dus niet elke digitale oplossing is per definitie superieur aan een goed uitgedachte analoge filtering.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 aug 2016 19:35

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Ok, Jan Wim, maar als de ontstane vervorming slechts kleineer als 1 % is, valt dit vaak in het niet tov de eigen vervorming van de luidsprekers en dan lijkt dit toch goed toepasbaar; iets anders is dat elco,s nu eenmaal kwa capaciteit teruglopen in de tijd en dan klopt je filtering natuurlijk ook niet meer.......

Uiteindelijk vind ik als je zulke eisen stelt aan je luidspreker-systemen, een filtering in de voortrap met gescheiden eindtrappen toch te prefereren, en dan hoef je, gezien de veel hogere impedanties, in het geheel geen elco,s toe te passen. Qua versterker-belasting is het natuurlijk ook veel gunstiger.

HG

Geert



klopt Geert dat is de meest perfecte manier, maar dan is het speaker "gebonden"
en dan kan ik ze minder makkelijk verkopen.
dus heb ik voor dit filter gekozen.

ik heb in mijn filter bewust geen elco toegepast


hier thuis heb ik wel 2 mono blokken staan
de enige elco die daar wat doet is voor de bias een Etna Cerafine met een weerstand er parallel over



gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 aug 2016 20:48

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Loosman schreef:
geert01 schreef:Ok, Jan Wim, maar als de ontstane vervorming slechts kleineer als 1 % is, valt dit vaak in het niet tov de eigen vervorming van de luidsprekers en dan lijkt dit toch goed toepasbaar; iets anders is dat elco,s nu eenmaal kwa capaciteit teruglopen in de tijd en dan klopt je filtering natuurlijk ook niet meer.......

Uiteindelijk vind ik als je zulke eisen stelt aan je luidspreker-systemen, een filtering in de voortrap met gescheiden eindtrappen toch te prefereren, en dan hoef je, gezien de veel hogere impedanties, in het geheel geen elco,s toe te passen. Qua versterker-belasting is het natuurlijk ook veel gunstiger.

HG

Geert


Filter dan alles in het digitale domein met dsp filtering. Mijn Motu 828x geluids kaart heeft digitale crossovers aan boord.
Heel eenvoudig in gebruik en makkelijk mee te experimenteren zonder de nadelen van condesatoren in de wisselfilters. Ik denk wel dat een goed toegepast analoog filter uitstekend kan klinken. Ik had eerst een dsp filter met een mini dsp digitaal crossover ingelust tussen de digitaal uit van mijn geluidskaart en de digitaal in van mijn versterkers maar dat klonk gewoon niet lekker. Daarna weer de originele analoge filtering toegepast en dat klonk gelijk weer beter. Toch ben ik daarna weer naar digitaal overgegaan met de motu en dat klinkt dus wel goed. Dus niet elke digitale oplossing is per definitie superieur aan een goed uitgedachte analoge filtering.

Groet Jan


ha Jan,

grappig om jou ervaring te lezen
want inderdaad digitaal is niet altijd te verkiezen/superieur

terwijl op papier digitaal er met kop en schouder boven uitsteekt.

het grappige is tevens dat ik het huidige filter digitaal ontworpen heb
daarna passief nagebouwd, 1 op 1 kan dit niet helemaal omdat een condensator het fase gedrag beïnvloed
maar bij een goed ontwerp kan dit weer in het voordeel werken bij de cross punten
het nadeel van passief is dat het wat lastiger minder flexibel te bouwen is.

als ik hier thuis het filter digitaal of analoog laat horen is er tonaal geen verschil

maar voor diepte werking , "live" gevoel verkies ik toch echt een goed analoog ontwerp.

als ik thuis digitaal een midi file met hauptwerk afspeel , dan klinkt het perfect, je zo haast kunnen een 10+

maar zodra ik dit zelfde stukje analoog afspeel kan het een 10 zijn, maar het "live" gevoel is meer aanwezig
dan kan je als het ware de opname positie visualiseren

terwijl digitaal dan iets meer 2d blijft.

maar nogmaals een goed analoog ontwerp, en een goede digitale keten kunnen elkaar de hand schudden.
en moet je echt A-B vergelijk hebben om verschillen te kunnen ervaren

als ik nu opnieuw Blanco met hauptwerk zou starten als newbie, en geld was geen item
dan koos ik denk ik voor digitaal, een totale digitale keten.

maar niet blanco dus met de sound van een SE triode buizenbak kan ik niet goed wennen aan het digitale

terwijl de vervorming tussen een digitale versterker en een buizenbak gigantisch is, dan zou ik feitelijk nooit meer moeten schrijven over de buizen
want digitaal blijft dit ver achter de komma, terwijl de buis met gemak boven de nul komt en het liefst nog tussen de 0-5 procent vervormt.

maar muzikaal steekt het er toch boven uit, alleen het is totaal niet gebruiksvriendelijk.
bias afstellen om de paar jaar buizen vervangen.
maar dat word wel muzikaal beloond

maar zo zijn er vele muzikale wegen die tot het mooie virtuele orgel leiden

gr

JW

als mijn orgel af is moet je eens een keer komen spelen Jan, leuk om eens een high-end tegenhanger van digitaal te beluisteren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 20 aug 2016 21:22

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Misschien een beetje vervuiling van jouw topic, maar wil het wel even hier vermelden.
Zo oud als m'n B&W boxen zijn (jaren 90) , toch valt het reuze mee met de veroudering van de bipolaire elco's. Heb ze opgemeten en blijkt de waarde nog boven de vereiste capaciteit te zitten. Een kant heb ik los gesoldeerd om te kunnen meten.

Heb ook gekeken hoe het filter in elkaar steekt, hiervan een schema gemaakt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 aug 2016 21:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Leuk, dat je ze even hebt nagemeten, Marius! Dat geeft de burger weer moed, aangezien ik zelf net 4 stuks KEF speakers 2e hands heb aangeschaft.......wie weet doe ik daar die meting ook eens mee.

@ Jan: zelfs met mijn bescheiden MOTU Microbook II doe ik dat ook; de sub wordt bv ook op die manier aangestuurd.
Leuk ding, die 828x zie ik....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 aug 2016 22:01

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hey Jan Wim

Lijkt me leuk om je orgel eens te beluisteren en bespelen.
Uiteraard lijkt het mij ook leuk als je mijn orgel eens komt bespelen.
Ik verwacht mijn nieuwe orgel een dezer dagen als Andre Bovenschen klaar is met de inbouw van alle onderdelen.
Ben niet zo'n zelfbouwer van nature dus een orgel zelf bouwen zoals jij zie ik nog niet 123 gebeuren( ook al ben ik best wel redelijk handig).
Wat betreft het karakter van versterkers, ik gebruik volledig digitale versterkers dus de hele signaal weg is vanaf de computer tot aan de luidsprekerklemmen digitaal. Ik heb zelf nooit uitvoerig buizen versterkers beluisterd maar wel uit testen en gebruikers revieuws gelezen dat volledig digitale amps (dus geen klasse D amps) een geluidsbeeld neerzetten dat richting buizen versterkers gaat. Dus wel leuk om eens te vergelijken.
Wat mij wel een beetje tegenvalt is dat ik toch wel wat ruis hoor als ik de amps aanzet. Als je gaat spelen dan hoor je er natuurlijk niets meer van maar toch had ik er liever iets minder van ervaren. Het geluidsbeeld en de transparantie zijn echter geweldig goed.
Zoals je weet gebruik ik Dirac om in mijn situatie de puntjes op de i te zetten.
We bewandelen verschillende wegen om tot een overtuigend resultaat te komen en het is altijd leuk om jouw pad er naar toe te volgen. Uiteindelijk leiden alle wegen naar Rome (vrij vertaald! Lekker thuis op de mooiste orgels ter wereld spelen)
Groeten Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 20 aug 2016 22:01

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

....maar nogmaals een goed analoog ontwerp, en een goede digitale keten kunnen elkaar de hand schudden.
en moet je echt A-B vergelijk hebben om verschillen te kunnen ervaren


Ik heb onlangs een paar geheel nieuwe langspeelplaten van orgelmuziek en zang gekregen, LP's uit de jaren 70, ze waren gevonden bij een zolder opruiming van een kerk, waar ik regelmatig zaterdagmiddag zomer bespelingen mag doen.

Toch daarna op zoek gegaan naar een oude platenspeler, eentje gevonden voor een paar euro's : een Japanse Sansui - volautomaat, en nog met een perfecte naald ook. Moest wel een opknapbeurtje hebben, maar dat is hobby.

Weer eens kunnen genieten van ouderwets ALALOOG geluid ! :D . Wat een verschil zeg met een CD- tje,
Een LP klinkt zoveel voller en ruimtelijker, een CD klinkt wat meer metaalachtig.
Er is inderdaad wel een groot verschil (hoorbaar) tussen analoog en digitaal !
Laatst bijgewerkt door Marius55 op 20 aug 2016 22:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 aug 2016 22:02

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

hoi Marius

zolang de vervuiling niet milieu belastend is mag je gewoon posten ;)

het is een simpel filter recht toe recht aan LD-HD

als je ooit de intentie hebt om nog wat te update zou ik zeker het filter naar een hoger level tillen
is goedkoper dan nieuwe speakers en er valt nog winst te behalen.

ik weet niet of je technisch in staat bent om een impedantie meting van je speakers te maken?

met een filter modificatie zou je nog een paar stapjes voorruit gaan,
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 20 aug 2016 22:06

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

ik weet niet of je technisch in staat bent om een impedantie meting van je speakers te maken?

Je bedoelt dus geen ohmse (R) meting van de luidspreker spoelen, maar impedantie (Z) ? Dat moet gedaan worden bij de standaard frequentie van 1 kHz.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 aug 2016 22:21

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Loosman schreef:Hey Jan Wim

Lijkt me leuk om je orgel eens te beluisteren en bespelen.
Uiteraard lijkt het mij ook leuk als je mijn orgel eens komt bespelen.
Ik verwacht mijn nieuwe orgel een dezer dagen als Andre Bovenschen klaar is met de inbouw van alle onderdelen.
Ben niet zo'n zelfbouwer van nature dus een orgel zelf bouwen zoals jij zie ik nog niet 123 gebeuren( ook al ben ik best wel redelijk handig).
Wat betreft het karakter van versterkers, ik gebruik volledig digitale versterkers dus de hele signaal weg is vanaf de computer tot aan de luidsprekerklemmen digitaal. Ik heb zelf nooit uitvoerig buizen versterkers beluisterd maar wel uit testen en gebruikers revieuws gelezen dat volledig digitale amps (dus geen klasse D amps) een geluidsbeeld neerzetten dat richting buizen versterkers gaat. Dus wel leuk om eens te vergelijken.
Wat mij wel een beetje tegenvalt is dat ik toch wel wat ruis hoor als ik de amps aanzet. Als je gaat spelen dan hoor je er natuurlijk niets meer van maar toch had ik er liever iets minder van ervaren. Het geluidsbeeld en de transparantie zijn echter geweldig goed.
Zoals je weet gebruik ik Dirac om in mijn situatie de puntjes op de i te zetten.
We bewandelen verschillende wegen om tot een overtuigend resultaat te komen en het is altijd leuk om jouw pad er naar toe te volgen. Uiteindelijk leiden alle wegen naar Rome (vrij vertaald! Lekker thuis op de mooiste orgels ter wereld spelen)
Groeten Jan



heeeeeee

een nieuw orgel?? was vorig jaar bij Andre in de winkel daar stonden toen mooie ontwerpen in de showroom.

mogen t.z.t nog een foto verwachten Jan??

leuk een nieuw orgel

gr

JW

p.s wel vreemd dat er ruis hoorbaar is in de digitale amp., is die ruis ook hoorbaar bv via de koptelefoon?
of alleen door je speakers?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 aug 2016 22:27

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Leuk, dat je ze even hebt nagemeten, Marius! Dat geeft de burger weer moed, aangezien ik zelf net 4 stuks KEF speakers 2e hands heb aangeschaft.......wie weet doe ik daar die meting ook eens mee.

@ Jan: zelfs met mijn bescheiden MOTU Microbook II doe ik dat ook; de sub wordt bv ook op die manier aangestuurd.
Leuk ding, die 828x zie ik....

HG

Geert


ha Geert,

goed bezig geweest met je aankopen
recente serie?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 aug 2016 23:02

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hey Jan Wim

Er zit geen koptelefoon aansluiting op deze amps. Als ik een andere ingang kies of gewoon de spdiff kabel eruit trek dan hoor ik nog steeds ruis. Maar alleen hoorbaar als ik er op let en bij het spelen is het absoluut onhoorbaar, maar misschien ben ik iets te kritisch. Uiteraard komt er een foto op de site. De achterwand is al veranderd ( ik was snel uitgekeken op het foto behang).

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 aug 2016 09:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jan, heb je de ingang van die dig vs al eens kortgesloten?? Ik kan me bijna niet voorstellen, die ruis. Kan je nog even het type opgeven?? En hoe is die interface met je audio device?? SPDIF??

hG

Geert

@ Marius: Bedoeld is de impedantiekromme speciaal in de kritische gebieden, maar eigenlijk dus over het gehele audiobereik. Moet eigenlijk met een sweepgenerator maar kan je ook gewoon met een - software - toongenerator en een voltmeter over de lsp klemmen, maar moet je wel een serieweerstand toepassen uiteraard anders staat de zeer lage uitgangsimpedantie van je vs een goede meting in de weg.

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 aug 2016 09:49

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Leuk om te horen, Marius, die ervaringen met analoog. Ik heb hier ook nog een Thorens draaitafel die uiteraard gekoesterd wordt. Maar het ritueel van een plaat opzetten, stofvrij natuurlijk, etc, dat is toch allemaal wel veel omslachtiger dan even een stukje uit je digitale archief op de NAS opzoeken......

Wat betreft die CD-kwaliteit: recent kon ik een Onkyo Integra DX 706 bemachtigen voor een spotprijsje, en sindsdien is de beleving van goed opgenomen CD's enorm gestegen........kan je ook lezen op allerlei HIFI fora.

Het loont de moeite, echt, om te speuren naar dergelijke top-CD spelers, die dus heel sterk naar analoog, maar dan ruisvrijer en opener, klinken.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 aug 2016 18:19

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Jan, heb je de ingang van die dig vs al eens kortgesloten?? Ik kan me bijna niet voorstellen, die ruis. Kan je nog even het type opgeven?? En hoe is die interface met je audio device?? SPDIF??

hG

Geert


Hoi Geert

Bij mijn weten nooit kortgesloten en omdat ik 3 van die versterkers heb ( biamp front 2x en rear 1x) heb ik de mogelijkheid om onderling te switchen en dan hoor ik het ook. Ik hoor het ook zacht door de rears.
Het zijn de qls qa100 versterkers.
Andre Bovenschen heeft er ook een staan in de showroom.
Twee staan er aangesloten op optical spdif en 1 op de coaxial spdif.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 aug 2016 10:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ok, Jan, ik zal morgen die amp eens bekijken. eigenlijk moet je dan een meting doen met een gewogen psofometrische kromme, maar dat spul heb ik niet meer tot mijn beschikking. Ik kan wel de scoop er eens ophangen en gewoon vlak meten. Ook meteen eens kijken of er wellicht nog resten van de schakel-hoogfrekwent op de uitgang staan zoals je nogal eens aantreft bij digitaal.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 aug 2016 11:27

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Geert

Bedankt.
Misschien wil je het resultaat naar mij mailen om het topic van Jan Wim niet verder te vullen met deze zijstappen.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 apr 2017 21:44

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

ik wil eigenlijk de contactstrip die onder de toetsen ligt verwijderen.

wat zijn dan de opties?
de matrix nabouwen met reedcontacten , wat denk ik niet exact genoeg werkt?
of nabouwen met Hall sensoren?

wat zijn eventueel de voor en tegen van beide


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 03 apr 2017 22:05

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

een reedcontact kan je waarschijnlijk zo aansluiten omdat het een potentiaal vrij contact is.
Een hall-sensor geeft een spanning af. Dan is het de vraag of je dat op je matrix kan inlezen.
Hall-sensoren heb je in verschillende uitvoeringen, dus opletten welke je kan gebruiken.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 apr 2017 22:54

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Knutselaar schreef:een reedcontact kan je waarschijnlijk zo aansluiten omdat het een potentiaal vrij contact is.
Een hall-sensor geeft een spanning af. Dan is het de vraag of je dat op je matrix kan inlezen.
Hall-sensoren heb je in verschillende uitvoeringen, dus opletten welke je kan gebruiken.


een reedcontact kan ik wellicht direct op de bestaande print monteren? zodat ik de midi niet moet aanpassen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 03 apr 2017 22:59

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag JanWim,

Ik heb met opto, hallsensors en reedcontacten gewerkt, maar gebruik de laatste tijd alleen nog maar reedcontacten.
Heel belangrijk bij het gebruik van reedcontacten is dat je de hele kleine reedcontacten gebruikt, deze schakelen zeer snel en hebben een heel klein in - en uitschakel verschil, ( 7mm glaslengte) zijn niet voelbaar tijdens het spelen!

Hallsensors zijn ook goed bruikbaar alleen heb je een print nodig, (in de goedkope soorten zit wel wat onderling verschil) deze sensors heb ik in de speeltafel van het Rotterdamse Doelenorgel gebruikt voor aansturing van de chamaden.

Voor het midificeren van een huispijporgel heb ik ook kleine reedcontacten gebruikt en op een ongebruikelijke manier benut, n.l. het magneetje precies in het midden van het kleine reedcontactje voor de uitstand, ( voor de nauwkeurigheid heb ik niet de toetsen of tractuur gebruikt maar het ventiel in rust) op deze wijze is er maar een hele kleine beweging nodig om dit contact te activeren, wat zeer belangrijk is bij deze hybride toepassing.
Het voordeel van deze oplossing is ook dat je door de originele voorslagen terug te plaatsen het orgel weer als van ouds is! zie foto:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 apr 2017 23:18

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

ziet er keurig uit Jaap.

heb je die print in eigen beheer gemaakt?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 03 apr 2017 23:42

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag JanWim,

De printlayout en een proefversie maak ik zelf, alleen de printen worden gemaakt door de fa. van Hoof in Kampen, het assembleren doe ik ook altijd zelf.
Voor deze printlayout waren de exacte windladedeling belangrijk!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com