Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 14 nov 2018 20:57

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Leo en Jan Wim,

Een realistische front indeling is zeer belangrijk voor een natuurlijke uitstraling.
Niet alleen de labium lijn maar ook de verhouding van de tussenruimte is bepalend.
De tussenruimte van frontpijpen is in relatie met de pijpmensuur.( b.v. een naad tussen 2 grote diameters is anders dan de naad tussen 2 klein diameters)
Mensuren worden logaritmisch ingedeeld en dit is ook een goed uitgangspunt voor de tussenruimtes.
In de klassieke fronten zie je vaak in elk veld een oneven aantal pijpen dus 3/5/7/9 e.d.
Ook hebben de pijpen in twee identieke frontvlakken (b.v. zijtorens) zelden dezelfde mensuur (diameter) omdat van het frontregister elke pijp een andere mensuur heeft en volgens een C - C# deling in het front staat.
Zelfs bij dubbelkoren zijn de mensuren verschillend.

Leo toen je met die houten frontpijpen bezig was, heb je ook de optie van het beplakken met tinfolie overwogen?
Dit wordt in de orgelbouw regelmatig gedaan restauratie van frontpijpen en ziet er strak uit!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 14 nov 2018 22:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Leo toen je met die houten frontpijpen bezig was, heb je ook de optie van het beplakken met tinfolie overwogen?
Dit wordt in de orgelbouw regelmatig gedaan restauratie van frontpijpen en ziet er strak uit![/quote]

Inderdaad, maar het resultaat met verf was zo goed, dat ik daar niet aan begonnen ben. Wellicht had dat nog mooier geweest, maar ik ben hiermee tevreden.

Ik heb wel eens een orgelbouwer iets horen zeggen over de 'gulden snede' toen hij het had over de pijp- en veldverdeling. Zelf ben ik uitgegaan van de verdeling van het front van Aix, dat heb ik 'vertaald' naar de beschikbare ruimte. Ook de pijpen (diameter, voeten) heb ik verschaald, met de pijplengte heb ik wat gesmokkeld.

Overigens, voor alle duidelijkheid; mijn opmerking over die pijpen zijn beslist niet negatief bedoeld, ik vindt de die orgelkas veel te mooi om er zulke pijpen in te zetten. Maar; als de bouwer tevreden is met dit resultaat is het goed.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 14 nov 2018 23:02

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Mijn frontje, door Viscount gemaakt, heeft ook niet overal hoogteverschil van labium. Ik ben benieuwd welk materiaal men heeft gebruikt, het glanst na een poetsbeurt prachtig!
Met name het kleine pijpwerk is niet helemaal gaaf meer, misschien scoor ik ooit wat beters ervoor.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2018 23:06

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Leo schreef:Leo toen je met die houten frontpijpen bezig was, heb je ook de optie van het beplakken met tinfolie overwogen?
Dit wordt in de orgelbouw regelmatig gedaan restauratie van frontpijpen en ziet er strak uit!


Inderdaad, maar het resultaat met verf was zo goed, dat ik daar niet aan begonnen ben. Wellicht had dat nog mooier geweest, maar ik ben hiermee tevreden.

Ik heb wel eens een orgelbouwer iets horen zeggen over de 'gulden snede' toen hij het had over de pijp- en veldverdeling. Zelf ben ik uitgegaan van de verdeling van het front van Aix, dat heb ik 'vertaald' naar de beschikbare ruimte. Ook de pijpen (diameter, voeten) heb ik verschaald, met de pijplengte heb ik wat gesmokkeld.

Overigens, voor alle duidelijkheid; mijn opmerking over die pijpen zijn beslist niet negatief bedoeld, ik vindt de die orgelkas veel te mooi om er zulke pijpen in te zetten. Maar; als de bouwer tevreden is met dit resultaat is het goed.

Leo ik vat je opmerking niet negatief op hoor…. ;) ik ben er zelf ook nog niet uit, het probleem is dat met de huidige pijpen er niet een goed kloppend geheel te maken is.
plus verschrikkelijk veel uitdeuk en poetswerk

ik moet er nog maar eens goed over na denken………………….
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2018 23:14

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jaap als jij nog een keer een onbewaakt ogenblik hebt, zou jij dan voor mij eens een beetje passende pijpverdeling kunnen bedenken

ik heb de afmetingen erbij gezet

frontmaten.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 15 nov 2018 00:54

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Ik wil voor jouw wel een passende pijpdeling ontwerpen, maar dan graag nog iets meer gegevens!
Als je het gekochte pijpwerk hiervoor wil gebruiken dan graag de uitwendige mensuur maten + lengte corpus en pijpvoet.
De hoogte van de gegeven frontmaten zijn aan de lage kant (uiteraard door gebrek aan hoogte) dus een Prestant of Octaaf 4’ is lastig, een wijde Fluit 2’ zou mogelijk zijn.
Het is ook mogelijk dat ik gewoon de best passende mensuren samenstel met de daarbij behorende naden met in elk veld een oneven aantal pijpen.
Wist je trouwens dat bij veel tradionele fronten de torens vaak niet even breedt zijn omdat bij de C# toren de pijpen dunner zijn, dit is praktisch niet zichtbaar alleen meetbaar!
Ook bij jouw front (dat geheel symmetrisch is) geeft bij een tradionele invulling een ongelijk beeld, omdat 5 of 7 pijpen aan de C# kant minder ruimte innemen waardoor meer naad zichtbaar is.
Maar ik kan hier ook van afwijken, hoor.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2018 01:24

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

hoi Jaap, het bestaande pijpwerk komt denk ik niet in aanmerking hiervoor, er blijven teveel deuken over en het uitdeuken op zich heeft wel wat verbetering maar echt strak wordt het niet.
dus als jij een ontwerp naar eigen inzicht wil maken voor me zou dat geweldig zijn,

ik snap dat normaal c/cis ongelijk is, maar is dat noodzakelijk bij een schijnfront?
stel dat ik de pijpen ga bestellen bij Stinkens, of zou je dan juist c/cis maten aanhouden


volgens mij maakt Stinkens ook nep pijpen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 15 nov 2018 10:35

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Dat lijkt een goed plan om je pijpen bij de firma Stinkens te laten maken.
Nep pijpen worden daar trouwens niet gemaakt, ook de pijpen die niet spreken in het front zijn echt en geven een toon!
Omdat de frontindeling vaststaat lijkt het beter om de identieke velden niet met een C en C# volgorde te vullen.
Heb je voor je zelf al bedacht wat voor labiumvorm het wordt?
Ik zal een ontwerp voor je maken.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2018 10:41

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

JacoP schreef:Dag Jan Wim,

Dat lijkt een goed plan om je pijpen bij de firma Stinkens te laten maken.
Nep pijpen worden daar trouwens niet gemaakt, ook de pijpen die niet spreken in het front zijn echt en geven een toon!
Omdat de frontindeling vaststaat lijkt het beter om de identieke velden niet met een C en C# volgorde te vullen.
Heb je voor je zelf al bedacht wat voor labiumvorm het wordt?
Ik zal een ontwerp voor je maken.


Hoi Jaap,

Ik zelf ken 2 labia vormen n.l " gestreken" of geperst.

Weet niet welke vorm beter matcht bij het front
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 15 nov 2018 11:08

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Jij kijkt naar de toegepaste techniek, ik bedoel de vorm b.v de ronde vorm of v- vorm (opgesoldeerd of niet)
De ronde vorm past meer bij jouw ontwerp, denk ik!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2018 11:33

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

zoiets

labia.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 15 nov 2018 14:52

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Dat bedoelde ik, maar de opgesoldeerde versie is behoorlijk duurder dan de ingedrukte versie.
Beide soorten doen het goed in jouw front (de zijtorens hebben ook een gebogen vorm)
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2018 15:15

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dan ga ik voor de ingedrukte versie Jaap, ik ben al bang dat dit geintje mijn portemonnee ook indrukt :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 15 nov 2018 17:22

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Het lood/tin gehalte bepaald ook de prijs.

Heb je voor mij ook de radius (achter het snijwerk) van de zijtorens? (voor de exacte beschikbare maat)

Ik ga er van uit dat je weet dat frontpijpen in een rugstuk (bekleed met vilt) ondersteund worden en gefixeerd door een stif, is er bij jouw orgel achter de pijpen ruimte voor zo’n ondersteuning?
Anders is er een andere oplossing nodig die rammelvrij is!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 nov 2018 18:46

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

goeiendag Jaap, moet even mijn wiskunde weer loslaten

als het goed is moet dit het volgende resultaat zijn

radius.jpg


moet nog even een kleine correctie toevoegen Jaap

de linker toren is 305mm
de rechter toren is 300mm

vraag niet waarom zal wel een meetfout geweest zijn, of een spontaan C/Cis verschil van 5mm :lol: :lol:


ps. achter de pijpen is nu ongeveer 10cm ruimte voor een rugstuk
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 nov 2018 21:51

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

hierbij een voorstel gemaakt door Jaap Patijn

nogmaals bedankt Jaap voor je input

front.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 21 nov 2018 11:03

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Jan WIm,

Leuk idee, het past toch nog wel in den woonkamer hoop ik ? :roll: :D ;)

vriendelijke groetjes

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 nov 2018 12:01

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Orgel duppies schreef:Hoi Jan WIm,

Leuk idee, het past toch nog wel in den woonkamer hoop ik ? :roll: :D ;)

vriendelijke groetjes

Hans



:lol: :lol: ik heb de tussenvloer eruit gehaald, anders past de 16v niet.

Nee het meubel staat al langer in de woonkamer, alleen het pijpwerk was niet wat het moest zijn.
Nu Jaap een nieuw front voorstel gedaan heeft durf ik wel naar Stinkens toe, voor het maken van maatwerk.

Ben zelf ook benieuwd hoe het t.z.t eruit gaat zien
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 21 nov 2018 22:26

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jan Wim schreef: Ben zelf ook benieuwd hoe het t.z.t eruit gaat zien
Als je er mooi gepolijste tinnen pijpen in zet wordt het dé blikvanger in je kamer. Prachtig ontwerp!
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 23 nov 2018 16:43

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Frontontwerp van Jaap ziet er mooi uit! Dat gaat een pareltje worden!

Jan-Wim, nog even over je audio:
Je bent toch niet vergeten om de plastiek van de elcos af te halen en deze in te bouwen in houten behuizingen?? Belangrijk is wel dat je ebbenhout gebruikt!


Kon het niet laten, maar ach, het is vrijdag he :lol:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 nov 2018 16:59

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

anco.marijs schreef:Frontontwerp van Jaap ziet er mooi uit! Dat gaat een pareltje worden!

Jan-Wim, nog even over je audio:
Je bent toch niet vergeten om de plastiek van de elcos af te halen en deze in te bouwen in houten behuizingen?? Belangrijk is wel dat je ebbenhout gebruikt!


Kon het niet laten, maar ach, het is vrijdag he :lol:






Anco, ik heb geen elco of condensator in een passief pad meer zitten, diegene die toch nog actief in de versterker of geluidskaart zitten, heb ik wel behandeld n.l. folie verwijderd dit moet heel voorzichtig gebeuren anders snij je door de folie heen en beschadig je de onderliggende tonaal structuur, daarna de blanke aluminium behuizing behandeld met een anti statische pasta (wel goed laten inwerken), en een passende behuizing gemaakt van Tacet Lignea(latijnse naam) een speciale houtsoort wat op grote hoogte groeit in het Sono Arbaro gebergte. Wel is het van belang dat je met een 3d boor of frees deze houtsoort uitholt voor een juiste holografische weergave
het verschil is absoluut visueel merkbaar en aantoonbaar.

Het volgende heb ik zelf nooit getest maar schijnt te werken, 1 pootje van een elco exact 1mm onderbreken,
letop exact 1mmm niet meer of minder zodat het signaal niet meer via metaal loopt, maar via capillaire elco overdracht , het beste kan je de bestaande elco's ook nog eens vervangen door cross- faded elco's deze zijn zeer stil en "kleuren" het geluid zelfs niet,
Dit helpt met name tegen aardlus problemen en nog beter tegen de 50hz brom. je hebt dan zelfs veel minder last van staande golven, hier is overigens uitgebreide documentatie van, en getest door ONT in Tfled opstelling.

bij mij is het ook vrijdag
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 23 nov 2018 17:56

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Goed om te lezen dat je de installatie als een echte audiofiel aanpakt. Ik neem aan de je kabels ook op afschot leggen om te voorkomen dat de audio terug loopt de versterker in. En natuurlijk je speakers in tupperware bakken bewaren zodat je iedere dag verse audio hebt.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 23 nov 2018 18:28

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Openstelling van het black hole in de subwoofer is niet verstandig, zeker niet op black Friday.
Verder is het van eminent belang om je content op te stellen richting het bereikte resultaat.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 nov 2018 23:50

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Harm schreef:Openstelling van het black hole in de subwoofer is niet verstandig, zeker niet op black Friday.
Verder is het van eminent belang om je content op te stellen richting het bereikte resultaat.

Je bent een echte taalvirtuoos :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 dec 2018 12:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Stinkens pijpenmakerij heeft de opdracht gekregen.

er worden daar orders geplaatst door orgelbouwers die soms duizenden pijpen bevatten, dus had ik in de 1e instantie vrees dat mijn order (37 pijpen) :lol: niet echt serieus te noemen was, toch maken ze voor zo'n kleine order ook gewoon tijd, en besteden ze er net zoveel aandacht aan. Dat is een staaltje ondernemerschap vind ik.
https://www.youtube.com/watch?v=HxMZDx8Bh4g
Ze dachten ergens medio eind januari 2019 de pijpen gereed te hebben, maar na 3 weken waren ze al klaar ;)
de maatvoering van de pijpen is exact zoals op tekening , ze worden met behulp van een CNC laser uit de tin/lood platen gesneden.

Het is leuk om te zien dat oude technieken soms worden overgenomen door moderne varianten, maar er blijft een flinke kluif handwerk aan zitten.

nu moet ik snel aan de bak om de rugstukken te gaan maken, heb de tekening van Jaap Patijn op ware grote uitgeprint, en kan zo de rugstukken uitknippen, en op hout leggen om deze uit te frezen

Jaap nogmaals hartelijk dank voor je tekenwerk
orgelfront.jpg



het enige waar ik nog niet uit ben is dit n.l. je kan de rugstukken op 2 manieren aanbrengen:
1. de verspringen van de diameters in of uit het zicht maken?

2. de pijpen in de zijtorens volgen de ronding dus deze komen automatisch met de voorzijde visueel op 1 lijn te liggen

maar bij de tussen velden zou je bv. nog wat kunnen spelen met diepte door het diameter verschil juist te benadrukken.
Dus kijk je tegen de variant rode of groene pijl aan.
orgelfront aanzicht.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com