Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

Even voorstellen: Harm

Toon actieve onderwerpen

Bericht 05 jan 2018 14:05

Even voorstellen: Harm

Na, zoals meerdere mensen hier, al wat vragen gepost te hebben, stel ik me bij dezen even voor, naar goede gewoonte.
Mijn naam is Harm, wonend te Hardinxveld-Giessendam. Een dorp midden in de Hauptwerkerwaard ;-)

Vanaf jongere jaren al gebiologeerd door ons prachtige koninklijke instrument. Zoveel mogelijk proberen na te spelen wat je in de kerk hoort. Samen met mijn vader kocht ik toen m'n eerste literatuur: Psalmen in cijferaccoorden.

Toen mijn tante ging trouwen adviseerde pa, ook een klavarspeler, maar klavarskribo te gaan spelen. Zo gezegd, zo gedaan. Dat was absoluut een verrijkende stap, aangezien het een behoorlijk volwaardig muziekschrift is, mijns bescheiden inziens en er meer literatuur voorhanden mee is dan 'cijfers'. Het is ook zeer makkelijk aan te leren. Helaas is het tot nu toe nog niet gekomen van orgellessen, maar wie weet komt dat nog. Wat achterliggende vingertechnieken op een hoger peil brengen lijkt me nuttig.

In 2011 ben ik benoemd tot kerkorganist in onze kerk, een prachtige functie, alwaar ik samen met vier collega's een leuk Valckx en Van Koutereninstrument van 26 stemmen mag bespelen.

Thuis kwam toen een Content D4327, een orgel met 'volledig' pedaal. Ergonomisch speelde hij heerlijk, maar qua klank dacht ik, er is meer...

Wordt vervolgd....
Laatst bijgewerkt door Harm op 10 jan 2018 10:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht 05 jan 2018 23:35

Re: Even voorstellen: Harm

Alvast hartelijk welkom Harm!
Ben benieuwd naar het vervolg.
Wie op kunstof kan spelen, doet het ook graag eens op hout.

Bericht 06 jan 2018 17:16

Hartelijk welkom Harm. Ik ben ook benieuwd naar het vervolg.

Groet,
Bram

Bericht 08 jan 2018 18:45

Het programma Hauptwerk heb ik al jaren geleden eens zonder succes en geduld proberen te draaien.
Ik wist dus al wel wat langer van het bestaan af.

Na wat jaren onze Content in z'n fabrieksmatige hoedanigheid te bespelen, bekroop me dus de gedachte: Er is meer!
Via een gemeentelid uit de kerk kwam Hauptwerk opnieuw in het vizier. Hij vertelde trots dat hij de gelukkige bezitter van een selfmadeorgel met Hauptwerk was. Al spoedig kwam het ervan om een avondje te spelen op Aix du Provence en daarna had het gevreesde Hauptwerkvirus me geheel in beslag genomen. Bezoekjes bij artsen waren tevergeefs... :lol:

Nadat ik mijn vader enthousiast had gemaakt, tikte deze een prachtige TV-meubel -met dezelfde kleurstelling als het orgel- op de kop bij de plaatselijke kringloopwinkel. Na wat aanpassingen met zagen en wat gemeubel herrees de Content als orgelpositief in de kamer. Na wat vergeefse pogingen bij diverse orgelbouwers en pijpemakers om pijpen rees het plan om van een bestaand orgelfront een foto te maken. Deze is in canvas afgedrukt en geplaatst in het "front".
Van bezoek dat aan de andere kant de woonkamer inkwam kregen we de opmerking: dat figuurzagen moet flink wat werk geweest zijn! Bij het naderen tot het orgel zag de persoon z'n vergissing in. :lol:

Na eerst wat kringloopspeakers te hebben toegepast op een dinkeytoys versterker ging ik over tot de aanschaf van de oude versterker van m'n schoonvader en Bose 301 serie IV speakers. Daarbij kocht ik nog een setje Bose Acoustimass 2, de beruchte melkpakjes. Daar heb ik een goed jaar mee gespeeld, ten opzichte van de merkloze kringloopspeakers een hele stap vooruit...

Wordt vervolgd...

Content.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Bericht 08 jan 2018 22:55

Het wordt een trilogie... :D
Wie op kunstof kan spelen, doet het ook graag eens op hout.

Bericht 09 jan 2018 11:28

Welkom!
Leuk idee met die foto op canvas..

Bericht 10 jan 2018 10:16

Jaap380 schreef:Het wordt een trilogie... :D

Een thriller Jaap :lol:

Bericht 10 jan 2018 10:17

anco.marijs schreef:Welkom!
Leuk idee met die foto op canvas..