Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen: Arnaud

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1

Geregistreerd: 23 apr 2018 10:15

Woonplaats: Oost-Maarland

Bericht 28 apr 2018 13:32

Even voorstellen: Arnaud

Beste leden,
Ik ben Arnaud uit Oost-Maarland (nabij Maastricht), 37 jaar, en ik wil mij graag verdiepen in hauptwerk om uiteindelijk zelf ook een hauptwerk instrument te hebben.

Op dit moment heb ik een ISA Classic Jubilate analoog in een blanke eiken uitvoering met witte registerwippers
en terts op het zwelwerk (was een optie destijds :D ). Omdat ik stiekem nog wel een beetje van analoog hou uit
nostalgische overwegingen, zal ik em waarschijnlijk niet gaan ombouwen naar hauptwerk, maar een geheel nieuwe hauptwerkorgel aanschaffen of zelf maken.

Mocht iemand nog printplaten (het analoge binnenwerk) met componenten erop hebben liggen uit een ISA Classic Jubilate: ik heb interesse erin zodat ik dan wat reserveonderdelen beschikbaar heb. Stuur even een bericht.



Wat heb ik muzikaal een beetje gedaan? 12 muziekschool, daarna 13 jaar koorbegeleiding aan de Christus-Koningkerk in Geleen, koorbegeleiding Verrijzenisparochie in Geleen, en een jaartje of twee nog les gehad bij Tjeu Zeijen op het drie klaviers Loret-orgel van de Augustinuskerk in Geleen. Op het moment speel ik enkel nog thuis voor eigen plezier.

Heb twee keer een huisorgel gehad met echte pijpen erin. Beide heb ik verkocht. Een klein Verschueren unitorgel met een prestant en een bourdon erin. Ik heb er best wat knutselwerk aan gehad om het ding weer speelbaar te krijgen in een huiskamer. Winddruk verlaagd, nieuw leer in de drukregelaar, alle gedekte houten pijpen voorzien van nieuw leer aan de stoppen, de metalen pijpen met hoeden voorzien van nieuw vilt en een reparatie aan het windkanaal. Daar was een plaat gescheurd. Stemmen en intoneren deed ik zelf. Heb er in ieder geval veel van geleerd op technisch gebied.

Het andere orgeltje wat ik gehad heb was van een onbekende bouwer en had twee klavieren. Op 1 klavier zat een regaal 8 en op het andere klavier een holpijp 8 en een prestant 4.

Voor zulke instrumenten met echte pijpen moet je echt de ruimte hebben omdat anders het geluid veel te drukkend aan de oren wordt. Plus het is allemaal zeer gevoelig voor temperatuurschommelingen.

Vanwege de kleine woonruimte biedt hauptwerk dan een mooie oplossing met veel mogelijkheden.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2018 14:26

Re: Even voorstellen: Arnaud

Welkom op het forum Arnaud, je hebt al een bewogen orgel geschiedenis achter de rug.
Ik weet zeker dat je met HW de missing link gaat vinden, veel plezier met de nog op stapel liggende ideen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com