Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gertjan stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 15 dec 2011 20:45

Gertjan stelt zich voor

Goedenavond allemaal,

Na ook al een tijdje rondneuzen en wat meepraten op dit forum moet ik me toch maar even voorstellen.

Mijn naam is Gertjan de Bruin, 32 jaar en woonachtig in Lemmer (de poort van Friesland). Ik ben getrouwd heb 2 kinderen (4 en 5 jaar oud) en zijn we in blijde verwachting van de derde.

Toen wij hier 6 jaar geleden kwamen wonen en kerkelijk actief werden in een kleine PKN gemeente werd er al snel gevraagd of ik ook kon orgelspelen aangezien er grote vraag was naar een extra organist. Als kind had ik een jaar of 4 les gehad, maar zoals bij velen ben ik ermee gestopt toen ik naar de middelbare school ging.
Na kort beraad heb ik toen besloten kerkorgelles te gaan volgen via de muziekschool en vanaf dat moment is de orgelgekte volledig losgebarsten. In middels speel ik alweer een jaar of 4 regelmatig tijdens de zondagse erediensten en volg ik nog steeds met zeer veel plezier wekelijks les.

Na 2 oude Johannussen in huis te hebben gehad heb ik een Heyligers orgel gekocht. Ongeveer tegelijkertijd kwam ik via het internet in aanraking met Hauptwerk. Na de aanschaf van een tweede Heyligers via marktplaats heb ik een 3-klaviers speeltafel met pedaal in elkaar geknutseld waarop ik alweer een jaartje speel. Ooit had ik het plan om op termijn zelf een kast om mijn speeltafel te gaan bouwen, maar door gebrek aan tijd (en kunde) zie ik hier toch maar vanaf.

Een tijdje geleden kwam ik in contact met Dirk Veldman van designorgel.nl. Hij heeft voor mij een prachtig ontwerp gemaakt van een orgelkast volledig naar mijn wensen met trekregisters. Bij de bouw van dit orgel wordt gebruik gemaakt van mijn huidige 3-klaviers speeltafel en pedaal. De hele orgelkast bestaat uit losse delen, waardoor het makkelijk te verplaatsen is. Dit alles voor een zeer scherpe prijs en dat is in deze tijden van crisis toch ook niet onbelangrijk :P

Zo gauw het definitieve ontwerp klaar is, zal ik hem hier proberen te posten en jullie op de hoogte te houden van de bouw.

Hartelijke groeten,

Gertjan de Bruin
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 dec 2011 21:45

Re: Gertjan stelt zich voor

Welkom Gertjan. Ik ben erg benieuwd naar de foto's van je orgel. Foto's van de voortgang zijn ook erg interessant dus voel je niet geremd.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 24 jan 2012 11:42

Re: Gertjan stelt zich voor

Zoals beloofd het ontwerp van mijn orgel van Dirk Veldman (designorgel.nl)

De klavieren en pedalen(Laukhuff uit Heyligers orgels) die worden gebruikt zijn die van mijn huidige speeltafel.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!
24-1-2012 2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 jan 2012 13:39

Re: Gertjan stelt zich voor

Hallo Gertjan,
ik zie nu, dat ik je voorstelbericht helemaal over het hoofd gezien heb.....en dat gebeurd me toch zelden. :oops:
Bij deze een niet minder gemeend "welkom"!

De schets ziet er mooi uit....'k ben benieuwd naar de vorderingen....en inderdaad mogelijk tussendoor wat foto's.
En weer een "unieke orgelkast" dit in tegenstelling tot een digitaal serieorgel. Het Hauptwerkland wordt steeds gevarieerder....leuk!
Gr. Ron

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 17 jan 2014 11:37

Re: Gertjan stelt zich voor

Hallo allemaal,

Het is inmiddels 2 jaar geleden dat ik begonnen ben met het bouwen van mijn Hauptwerk orgel. Maar dan kan ik nu eindelijk zeggen dat het zo goed als klaar is!
Het meubel is ontworpen en gebouwd door Dirk Veldman van Designorgel. Het verzoek was een strak meubel met toch een authentieke look en naar mijn mening is dat geslaagd. Het midificeren van de trekregisters, klavieren pedalen en zwelpedalen evenals het inbouwen van de PC audio heb ik zelf met veel hulp van dit forum gedaan.
De drie klavieren, pedalen en zwelpedalen zijn afkomstig uit Heyligers orgels. In het orgel staat een PC met een Intel I7 3820 processor met 32Gb intern geheugen. De audio interface is een M-audio ProFire 610 met 8 uitgangen. Op het moment zitten er twee Tannoy Reveal 501A studiomonitoren in het meubel net als een Magnat subwoofer. Op het orgel staan twee passieve Tannoy Reveal monitoren als extra stereo die aangesloten zijn middels een Alesis RA150 versterker. Het geheel start middels een sleutelschakelaar, de luidsprekers gaan aan middels een trekregister (Calcant)
Achter de lessenaar wil ik nog luidsprekers plaatsen voor weergave van de "orgelgeluiden" en in de toekomst nog twee extra luidsprekers voor surround.

Op het moment maak ik alleen gebruik van het Tholen sampleset van Voxus, waar ik ontzettend veel plezier aan beleef. De labels boven de trekregisters zijn gebaseerd op Tholen en zijn makkelijk verwisselbaar. Ik moet zeggen dat ik veel plezier beleefd heb aan het bouwen, maar toch ook blij dat ik nu gewoon lekker kan gaan spelen en genieten

foto 1 (3).jpg

foto 2 (3).jpg

foto 3 (3).jpg

foto 4 (3).jpg


Hartelijke groeten,

Gertjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Gertjan op 17 jan 2014 11:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 17 jan 2014 11:48

Re: Gertjan stelt zich voor

mooi strak orgel man! Ik zie dat ook bij jou het een witte versie is geworden. Zijn erg populair hier geloof ik... :D

Mooie registerplaatjes ook....

Veel (speel)plezier ermee!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jan 2014 11:56

Re: Gertjan stelt zich voor

Hoi Gert Jan


Geweldig man..

Moet toch inspirerend werken zo'n mooi meubel


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 17 jan 2014 12:05

Re: Gertjan stelt zich voor

Het is de moeite waard geweest om hier twee jaar op te wachten. Mooi geworden!

Veel plezier ermee!

Gr,

Joost

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 17 jan 2014 12:57

Re: Gertjan stelt zich voor

Prachtige mix tussen strak en een vleugje authentiek !
Mooi ook, dat je veel zelf kon doen om de kosten te beperken.
Veel speelplezier !
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 17 jan 2014 17:59

Re: Gertjan stelt zich voor

Heel mooi "speeltuig" zeg!
Nee...en "wit"zeggen we niets..maar dan ook NIETS meer over! :roll: :D
Veel speelplezier met het mooie sampleset ook!
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 316

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 17 jan 2014 21:32

Re: Gertjan stelt zich voor

Hier word ik weer stil van : wat een prachtige uitvoering. Ik hoop volgende maand ook over zoiets moois te beschikken. Nee, niet door eigen 'huisvlijt' maar door die van één van de forumleden.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 jan 2014 01:21

Re: Gertjan stelt zich voor

Hallo,

Zéér fraai orgel geworden, complimenten!!
Heb jij hier bouwtekeningen van? zou zoiets ook wel willen bouwen.

mvg

André

(Reinier krijgt een rolberoerte :D heeft net geholpen om een loodzwaar orgel naar binnen te sjouwen, staat nog niet eens definitief op z'n plek of ik begin al weer over iets anders :D )
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 18 jan 2014 01:49

Re: Gertjan stelt zich voor

Mooie naamplaatjes van Tholen :D En zie ik daar aan de rechterkant de 4 afsluiters open staan?

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 jan 2014 10:03

Re: Gertjan stelt zich voor

Ha Marien,

Inderdaad staan de afsluiters rechts open, net als bij het echte orgel heb ik begrepen. Tja voor de realist zou het toch mooi zijn als ze zouden werken...... Updatetje tzt.....?????

Toch nog even een opmerking over de witte kleur. Dit was zowaar mijn eigen keus die "toevallig" werd toegejuigd door mijn vrouw. Ik heb in mijn jeugd altijd in Zeist in de oude kerk gekerkt en daar staat een schitterend wit Batz orgel. Vandaar mijn voorliefde voor witte orgelkasten.

Helaas heb ik geen bouwtekeningen Andre, alleen de schets van Designorgel die in een eerder bericht geplaatst is. Je mag altijd langskomen om te kijken en spelen.

Gertjan

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 18 jan 2014 15:33

Re: Gertjan stelt zich voor

Gertjan schreef:Ha Marien,

Inderdaad staan de afsluiters rechts open, net als bij het echte orgel heb ik begrepen. Tja voor de realist zou het toch mooi zijn als ze zouden werken...... Updatetje tzt.....?????

Gertjan


Klopt. Werkende afsluiters staan ook op het lijstje voor een update. Het laat alleen nog even op zich wachten.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 jan 2014 21:34

Re: Gertjan stelt zich voor

Dat is goed nieuws Marien!

Tholen is echt een ontzettend mooie set! Zo gedetaileerd, je waant je achter het echte orgel. Werkende afsluiters maakt het helemaal af.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 24 jan 2014 21:07

Re: Gertjan stelt zich voor

Ik zoek nog kleine luidsprekers om achter de lessenaar te plaatsen voor de 'orgelgeluiden'. De meeste standaard PC speakersetjes werken via een kleine jackplug en zijn USB powered. Heeft iemand een goed idee welke PC luidsprekers ik kan aansluiten op mijn M-audio ProFire 610 geluidskaart. Voor alleen de orgelgeluiden hoeven het niet heel hoogstaande speakers te zijn denk ik.

Gr Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 25 jan 2014 16:12

Re: Gertjan stelt zich voor

Als je speakertjes hebt met een klein plugje dan kun je er toch een verloopje op zetten?

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 jan 2014 23:09

Re: Gertjan stelt zich voor

djvmeeuwen schreef:Als je speakertjes hebt met een klein plugje dan kun je er toch een verloopje op zetten?

Dat (verloopje 3,6 mm stereo naar 6,3 mm stereo zoals bijv. voor een koptelefoon) gaat niet werken. De meeste prof. geluidskaarten hebben voor links en rechts een afzonderlijke uitgang: Jack 6,3 mm mono of XLR mono.

Dat betekent altijd een verloopkabeltje maken en met aan 1 zijde 2x 6,3 mm mono jack male en aan de andere zijde 3,6 mm stereo female. En daar kun je dan een eenvoudige PC speakersetje aan koppelen (want daar zit als je de goede koopt altijd een 3,6 mm male stereo plug aan).

Dus geen USB speakersetje kopen, want die kun je dus niet aansluiten op je M-audio geluidskaart

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 26 jan 2014 10:59

Re: Gertjan stelt zich voor

Evert-Jan schreef:
djvmeeuwen schreef:Als je speakertjes hebt met een klein plugje dan kun je er toch een verloopje op zetten?

Dat (verloopje 3,6 mm stereo naar 6,3 mm stereo zoals bijv. voor een koptelefoon) gaat niet werken. De meeste prof. geluidskaarten hebben voor links en rechts een afzonderlijke uitgang: Jack 6,3 mm mono of XLR mono.

Dat betekent altijd een verloopkabeltje maken en met aan 1 zijde 2x 6,3 mm mono jack male en aan de andere zijde 3,6 mm stereo female. En daar kun je dan een eenvoudige PC speakersetje aan koppelen (want daar zit als je de goede koopt altijd een 3,6 mm male stereo plug aan).

Dus geen USB speakersetje kopen, want die kun je dus niet aansluiten op je M-audio geluidskaart


:idea:
2x http://www.bax-shop.nl/jack-rca/procab-vc104-rca-female-jack-male-adapter/product-details.html
1x http://www.bax-shop.nl/jack-rca/hq-3.5mm-stereo-mannelijk-2x-rca-mannelijk-1.50-m/product-details.html

Succes er mee! (je mag het ook ergens anders kopen hoor.)

Groet Maarten

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 jan 2014 14:19

Re: Gertjan stelt zich voor

Alleen de laatstgenoemde kabel moet deze worden want aan een speakersetje zit altijd een male connector
http://www.bax-shop.nl/jack-rca/hq-3.5mm-stereo-female-naar-2x-rca-male-verloopkabel/product-details.html

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 26 jan 2014 14:44

Re: Gertjan stelt zich voor

Ik denk dat Maarten bedoelde dat ze alle drie nodig zijn. 1x om van een stereo jack naar 2x mono rca te komen, en 2x om van de twee mono rca naar twee keer mono 6.3 jack te komen. Alleen zou ik denken dat er aan de pc speakertjes een kleine mail jack plug zit; volgens mij kom je dan met die male-jack naar 2x rca niet goed uit. Zou die niet aan de ene kant juist een kleine female jack plugje moeten hebben? Oh, ik zie het al Evert-Jan, zo'n versie noem jij juist. Maar dan nog die RCA conversie naar jack? Of bedoelde jij juist ook dat ze allemaal nodig zijn, maar dat i.p.v. de genoemde laatste deze vervangen moet worden door degene die jij noemt? Nou ja, laat anders ook maar, volgens mij maak ik de verwarring hooguit groter :oops:

bert

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 26 jan 2014 16:17

Re: Gertjan stelt zich voor

Evert-Jan,
Helemaal goed. Hoe zou ik ook hebben kunnen denken dat jij het niet helemaal goed zou zeggen ;-)
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 jan 2014 21:58

Re: Gertjan stelt zich voor

Van een grote mono jack naar een kleine stereo jack kan in 1 plug.
Ik heb nl. hetzelfde nodig, radiobeurs heeft hem eel, maar nu even niet op voorraad.
Die orgelmechaniek geluiden hoeven toch niet in stereo?
Op die manier hou ik nog 1 van de 6 kanalen over voor een (toekomstige) subwoofer
Geen dag zonder Bach!
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com