Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even mezelf voorstellen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 6

Geregistreerd: 08 apr 2019 09:50

Bericht 08 apr 2019 19:56

Even mezelf voorstellen

Hallo mensen,
Zal mezelf even voorstellen: Ben al vele jaren blij met een Hauptwerkorgel, maar had al die jaren niet de beschikking over een fatsoenlijk pedaal. Heb dit kunnen kopen en laten midificeren van iemand die (blijkbaar) ook op dit forum actief is.
Deze week start de ombouw van mijn orgel aangezien de hoogte ivm het volpedaal moet worden aangepast en er een tweetal pedalen (zwel en volume) bijkomt. Ik zou het fijn vinden als ik hier wat vragen zou kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld de impact van lichaamslengte op de hoogte de klavieren en de afstand naar het zwelpedaal. Heb wel een tekening gevonden (AGO) maar als ik die vergelijk met bijvoorbeeld het Johannus waar ik in de kerk op speel, dan is er wel een behoorlijk verschil.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 09 apr 2019 09:27

Re: Even mezelf voorstellen

Dag Loek,

Er zit veel verschil in maatvoering van speeltafels, eigenlijk ook logisch de afmetingen van mensen zijn ook niet gelijk!
Je kan op twee manieren achter de voor jouw geschikte maten komen: zoek een orgel op die goed speelbaar is en gebruik de maten of meet je onderbeenlengte voor de afstand pedaaltoets / orgelbank (voet vlak op pedaal) en voor de hoogte van je onderklavier is het gebruikelijk dat je onderarm horizontaal ligt als je op je orgelbank zit.
De zwelpedalen in het midden is handig omdat beide voeten er dan gebruik van kunnen maken, verder gewoon doen wat voor jouw het beste functioneerd!
Succes!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 apr 2019 10:14

Re: Even mezelf voorstellen

Inderdaad wat Jaap zegt, een orgel als voorbeeld gebruiken wat jij fijn vindt spelen.
Ik heb de AGO als uitgangspunt gebruikt en daar heb ik toch wel spijt van. En dan heb ik tijdens het bouwen al wat aangepast richting de 'hollandse' maten. Achteraf had ik beter een kerkorgel, of gewoon een johannus na kunnen meten.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 09 apr 2019 13:02

Re: Even mezelf voorstellen

Loek, welkom in de club! Op marktplaats staat op dit moment een Vermeulen speeltafel voor weinig. Als bespeler van een soortgelijk instrument (V&vK) vind ik de zit vrij goed! De vraagprijs valt hard mee, het moet natuurlijk wel je smaak zijn, succes!
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en- ... ousPage=lr
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 apr 2019 14:06

Re: Even mezelf voorstellen

Welkom Loek!
Ik heb de AGO normen gebruikt als richtlijn, en al voor het bouwen aanpassingen gedaan zodat het voor mij ideaal werd. De enige maat die je naderhand lastig kunt aanpassen is de hoogte tussen pedaal en klavier.
De diepte kun je makkelijk aanpassen door de klavieren naar je toe of van je af te schuiven. Een in hoogte verstelbare orgelbank doet de rest...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 6

Geregistreerd: 08 apr 2019 09:50

Bericht 09 apr 2019 21:08

Re: Even mezelf voorstellen

Orgeltje.jpg
Bedankt iedereen voor de feedback en tips. Ik blijf echter bij mijn vertrouwde meubeltje.
Ik heb een Johannus als voorbeeld maar daar zitten de zwelpedalen nogal ver naar rechts voor mijn smaak.
@ Jaap, je motto over houten toetsen : moest vroeger elk jaar één keer op een klein positiefje met houten toetsen spelen. Was altijd blij als ik klaar was, zal wel aan mij liggen maar dat stroeve gevoel op je vingers vond ik maar niks.
Als bijlage mijn orgel zoals het nu is, er zal qua uiterlijk niet veel aan veranderen behalve het 30 stoks pedaal dat ik in Barneveld heb kunnen bemachtigen. Zal nog een foto plaatsen al het helemaal af is.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 6

Geregistreerd: 08 apr 2019 09:50

Bericht 04 mei 2019 20:18

Re: Even mezelf voorstellen

L`orgue 1.jpg
Heeft even geduurd, maar mijn zelfbouw-orgel is dan eindelijk klaar.
Er komt nog een nieuwe orgelbank, maar voorlopig kan ik zo ook aan de gang.
Bedankt Jaap, de pedalen spelen heerlijk !
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 mei 2019 23:07

Re: Even mezelf voorstellen

Gefeliciteerd Loek! Nu kan het echte werk beginnen! Orgelspelen....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com