Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Built by Boudewijn

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 15 feb 2012 00:19

Built by Boudewijn

Het is een lang verhaal, maar de Opus 1 is gereed.

Opgevoed met eerst een harmonium en daarna een Heyligers. Jawel we praten over lang geleden. De Heyligers werd door mijn vader tweede hands aangeschaft en dat is 35 jaar geleden. Toen ik jaren later het huis verliet en mijn solo-carriere begon kwam er een orgel. Verpest door de Heyligers wilde ik geen electronicum, de goede waren te duur en de andere waren niet goed genoeg. Er kwam dus een pedaalharmonium. Dan voel je de vingers tintelen door het geluid van de bassen van het pedaal. Het resoneert en het zingt, het was gewoon geweldig. Maar ach, het harmonium werd een dagje ouder en moest eigenlijk tijdelijk uit logeren om weer op krachten te komen bij een vaardig restaurateur, maar dat stuitte subiet op financiele bezwaren. En zo vlogen de jaren om. Het speelplezier was er nog wel, maar de uitdaging om te blijven studeren verdween. Ik genoot, maar rommelde maar wat achter de klavieren. Samen met een kennis, organist, gingen we af en toe naar een orgelconcert. Sietze de Vries, dat is de favoriet. Maar ach, baroque op het harmonium met 1 enkele 16voet in het pedaal en daarmee basta, en een violon en een harp op het bovenklavier, nee, dat ging niet goed komen. En de stemming van het instrument was vooral zwevend, gelijkzwevend was een lange, lange tijd geleden.

En zo startte er een zoektocht naar een ander instrument. Geluisterd op de websites van veelgeprezen electronicum fabrikanten, ondanks de vele mooie beloften van digitaal en samples en weet ik al niet wat voor fraais en speelhulpen er allemaal opzitten, wilde de klank maar niet tot leven komen. En iets in mij zei dat het tenslotte om de klank gaat en niet om de toeters, de bellen en de speelhulpen.

En zo verschoof de aandacht naar marktplaats en kistorgels. Ik heb zelfs een keer contact gehad met een aanbieder voor een compleet huisorgel, maar dan daalde de realist weer langzaam met de voeten op de grond en besloot dat dat alles gewoon niet haalbaar is. Jawel, ik heb veel gedroomd in die periode. Tot ik op een dag iets zag met hauptwerk. Ja ja, dat zal wel wat wezen. Toch stiekem gaan kijken op internet. En dan botst je al vrij snel tegen pcorgan aan. Afijn de €7 luidspreker boxjes werden ingeruild voor een heuse oude stereo installatie, dit kon niet waar zijn. En hoe meer ik hoorde hoe erger het werd. En dan lees je van Jan en Alleman die gewoon een midi uitgang op hun orgel hebben en die in hun pc-tje prikken, ja dat had mijn harmonium nog net niet, MIDI.

Dus dan maar het aloude ambacht, de soldeerbout ter hand genomen en met een paar via marktplaats aangeschafte klavieren en een midi-boutique midi encoder 8x8matrix aan de slag. Toen op jacht naar een set pedalen, en zo ontstond mijn Opus 0. Nee er viel niet op te spelen. Mijn orgelbank was voor een 27-tonig pedaal, ik had een dertig tonig pedaal gemidificeerd. Klossen onder de poten van de orgelbank bracht uitkomst, de zijkanten zijn tenslotte schuin. Maar ach, de bank was zo hoog dat als je 1 pedaaltoets indrukte je vervolgens van de bank kletterde. En om het nog leuker te maken de bovenkant van de orgelbank lag op gelijke hoogte met de onderkant van de klavieren. Nou er viel niks te (kla)vieren zonder rugklachten. Dus het pedaal weer naar het hobbyhok, de orgelbank terug naar het harmonium en een kruk achter de klavieren. En zo kon ik me gaan overtuigen van de kwaliteiten van hauptwerk.

Vervolgens, ging deze veeleisende broeder plannen maken voor een opus 1. Natuurlijk moesten daar mooie UHT klavieren in. Ik droomde er weer lustig op los. En ook die zeepbel spatte uiteen. Nee, voorlopig geen UHT.

Het harmonium, ja dat kon verkocht, wat zou dat opbrengen? Marktplaats bied uitkomst. Veel gekeken, en ontdekt dat een pedaalharmonium ongeveer 1 a 2 euro per kilo oplevert. Nou dat gaat het ook niet worden. En hoe krijg ik dat harmonium het huis uit, als de woonkamer op 1 hoog is en er geen verhuisbedrijf in de buurt is? Nee, dat is geen optie.

Het volgende plan ontsproot in mijn brein. De klavieren, inclusief de machanische koppelingen worden gebruikt. Maar ach, dat wordt een project voor jaren. En waar moet ik dan op spelen? Dus een lange route verzonnen. We bouwen een Opus 1 als overbrugging tussen het harmonium en de Opus 2, met de harmonium klavieren.

En zo werd autocad gestart en een efficiente kast getekend. Het moest aan nogal wat eisen voldoen:
1 door een echte niet-houtbewerker te bouwen zijn
2 beter te verplaatsen zijn dan het harmonium
3 de bladmuziek kunnen bergen, zoals het harmoinium
4 vooral geen klep hebben over de klavieren alsof er niet op gespeeld mag worden
5 niet lijken op een fabrieks electronicum
6 low-budget, want het is voor tijdelijk

Ik heb gekozen voor een opstelling met een losse versterker met boxen (20 jaar oude set) boven op het instrument.
En zo ontond Opus 1. Gebouwd van larix tuinpalen en door de praxis gezaagde multiplex platen. Mijn gereedschap bestond uit een bovenfrees, wat lijmklemmen, een schroef-boormachine een blokschaaf (hoe werkt zo'n ding) en een hamer. Belangrijkste gereedschap was mijn pitbull mentaliteit, vastbijten en pas loslaten als het klaar is.
De orgelbank, die komt van 's lands grootste leverancier : Marktplaats

Ik hoop er muzikaal een stap verder mee te komen. Komende winter ga ik met de harmonium klavieren aan de slag, dan ga ik vast allemaal vragen stellen. Tot zover dit opus epistel.

En mijn andere hobby? Kijk dan boven op mijn orgel, dan weet je waarom ik komende winter pas weer aan de klavieren ga beginnen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 feb 2012 00:25

Re: Built by Boudewijn

Welkom op dit forum Boudewijn!
Mooi verhaal zeg....'k mag wel zeggen "een veelbewogen" orgelleven" ;)
'k Hoop dat je op dit forum "een beetje tot rust komt".......maar ja...van sommige forumleden moet je het...wat die rust betreft....ook niet hebben! :roll:

Groeten uit Dordrecht, Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 15 feb 2012 20:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 feb 2012 19:44

Re: Built by Boudewijn

Welkom!

En heel eerlijk: ik vindt het een strak orgeltje. Less is more!
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 16 feb 2012 21:38

Re: Built by Boudewijn

Boudewijn,

mag ik ook vragen hoe je doet doet in Autocad en hoe lang je daar ongeveer mee bezig bent? Ik ben zelf al een hele tijd bezig om een orgelfront in 3D te tekenen, maar daar wordt je ook niet echt vrolijk van.... Misschien kun je wel een pdfje online zetten.

Zonder reclame te maken.... :mrgreen: klik onder de lijn om mijn 3D ontwerp te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 17 feb 2012 00:20

Re: Built by Boudewijn

Lubbert,

Ik teken gewoon 2D, 3D heb ik nooit geoefend.
Omdat de tuinpalen achteraf afgeschuinde zijkanten hadden heb ik tijdens de bouw nog de nodige correcties gemaakt.

Ik heb hier even een screendump toegevoegd, de tekening is niet volledig, en daarom ook niet als pdf omgezet. Maatvoeringen ontbreken ook, maar het geheel is wel op schaal getekend.

Wil je de tekening als Acad bestand laaat dat even weten. Ik mail hem dan, maar niet toegestaan voor commercieel gebruik.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 17 feb 2012 08:25

Re: Built by Boudewijn

Boudewijn dankjewel voor de screendump. Ziet er goed uit. 3D tekenen is vooral veel oefenenen..... Uiteraard heb ik belang bij de tekening in dwg of dfx.

Hierbij mijn voorlopige speeltafel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 17 feb 2012 10:19

Re: Built by Boudewijn

hé Lubbert, ga jij die paar pedalen niet missen? Ik vind het best zonde, wanneer je straks een mooie drieklaviers hebt en zo'n krap pedaal. 30 lijkt mij toch wel het minste.
Of is ruimte een probleempje?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 17 feb 2012 10:26

Re: Built by Boudewijn

Kees, dit is een gedeelte van een 3 klaviers-speeltafel-ontwerp van een pijporgel. Ik heb in 2009 een speeltafel aangeschaft van Mixtuur. Die wil ik nog niet kwijt hoor!

Overigens heb ik de pedalen overgenomen van de bestaande speeltafel zoals ze zijn overgenomen van een ander orgel. Als ze daar niet op staan, kan ik ze ook niet tekenen eh!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 17 feb 2012 10:32

Re: Built by Boudewijn

Sjuust, dus jij bent lekker lux ingericht en hebt gewoon twéé speeltafels? Nee, iets goeds zou ik ook zeker niet wegdoen.
Het is hier maar goed dat de zolder boven is en niet op de begane grond.... :oops: :lol:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 17 feb 2012 10:45

Re: Built by Boudewijn

Goeiesmorgens Lub,
Ik vind het een mooi strak en toch speels ontwerp......het is heel mooi wat je met die programma's doet.....
maar.....inderdaad, ze zijn in 3D......mis ik toch iets in dergelijke tekeningen.
Mijn "timmermansoog zegt" dat ze NIET in perspectief zijn. Ik zag dat al bij de totale orgelkast maar zeker bij de tekening van de speeltafel is dat goed te zien.
Ik teken zelf graag (uit de hand) en heb altijd geleerd....en zo is de werkelijkheid ook.....dat lijnen in een punt "aan de horizon" (of ergens anders) samenkomen.
En dat mis ik bij deze tekeningen hetgeen vooral goed te zien is aan alleen al bijv. de orgelbank. Maar ook bij een "schuinaanzicht" van het hele orgel
is de "verste grote pijp" van een zijtoren net zo breed als de "dichtstbijzijnste pijp"van de andere toren.

En dat geeft voor mij toch een onrealistisch en wat verwrongen beeld.
Is dit nog een uitdaging voor je, zoals jezelf op je site aangeeft?
Gr. Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 17 feb 2012 11:05

Re: Built by Boudewijn

Ook goedemorgen,
Ron je bent een hele goede 'timmerman' maar de tekeningen die ik hier post of via mijn website komen niet in de buurt van zoals het is getekend. Als je hier verder over wilt discussieren of iemand anders, open een nieuw topic voordat we op onze vingers worden getikt door een moderator.

.... Weer terug naar het orgel van Boudewijn!

RonD schreef:Goeiesmorgens Lub,
Ik vind het een mooi strak en toch speels ontwerp......het is heel mooi wat je met die programma's doet.....
maar.....inderdaad, ze zijn in 3D......mis ik toch iets in dergelijke tekeningen.
Mijn "timmermansoog zegt" dat ze NIET in perspectief zijn. Ik zag dat al bij de totale orgelkast maar zeker bij de tekening van de speeltafel is dat goed te zien.
Ik teken zelf graag (uit de hand) en heb altijd geleerd....en zo is de werkelijkheid ook.....dat lijnen in een punt "aan de horizon" (of ergens anders) samenkomen.
En dat mis ik bij deze tekeningen hetgeen vooral goed te zien is aan alleen al bijv. de orgelbank. Maar ook bij een "schuinaanzicht" van het hele orgel
is de "verste grote pijp" van een zijtoren net zo breed als de "dichtstbijzijnste pijp"van de andere toren.

En dat geeft voor mij toch een onrealistisch en wat verwrongen beeld.
Is dit nog een uitdaging voor je, zoals jezelf op je site aangeeft?
Gr. Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 17 feb 2012 13:25

Re: Built by Boudewijn

In mijn ontwerk heb ik gewoon 2D getekend, zonder verdwijnpunten. Mijn enige perspectief was het resultaat, en dat moest soberheid uitstralen, dit in tegenstelling tot het donker eiken pompeuze pedaalharmonium dat er eerst stond. (Kohler)

De enige frivolitiet is de lessenaar, en laat daar nu meestal bladmuziek voor staan.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 2

Geregistreerd: 24 aug 2012 16:50

Bericht 23 feb 2013 00:52

Re: Built by Boudewijn

Dag Boudewijn,

Met verbazing lees ik jou verhaal..... Ik kom dan wat meer uit de "romantische" hoek, maar heb eigenlijk hetzelfde ondervonden dan jij. Vroeger thuis een Monarke, daarna zelf ook een analoge monarke gekocht ( de allereerste die gemaakt was met roodkoperen pijpenfront) daarna een Domus canticus 1.

Het was eigenlijk allemaal niet naar mijn tevredenheid totdat ik een mooi pedaalharmonium gekocht heb...... echter hier moet zoveel aan gebeuren om het enigsinds goed bespeelbaar te krijgen, dat het handen met geld gaat kosten.

Inderdaad, verkopen op bv. marktplaats is geen optie, heb al eens na zitten denken om er hauptwerk in te bouwen, maar ja dat is toch ook zonde van het harmonium..

Mijn vraag, hoe bevalt je het huidige orgel? en is het met relatief weinig kosten zelf te realiseren?

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 23 feb 2013 12:20

Re: Built by Boudewijn

Eerst vandaag werd ik geattendeerd op jouw opus 1.Ben blij verrast over deze console. Heerlijk helder ontwerp!
Wat een verademing t.o.v.vele andere voorbeelden.Het is wat het is,....niet meer en minder.De donkere bakstukken komen prima uit tegen over de houtkleur van de kast.
Het enige wat ik jammer vindt is de asymetrie die ontstaat bij toepassing van een touchscreen links in de kast,2 of 1 in het midden was wellicht beter geweest, maar daar zullen andere redenen voor zijn,maar nogmaals m,n complimenten .....less is more!(gropius).!!!!!!

grt cees
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 25 feb 2013 19:37

Re: Built by Boudewijn

Ceess,

Bedankt voor het compliment. De asymetrie is een compromis. Bij twee touchscreens wordt het console ook weer breder en dat wilde ik niet. Deze opus 1 is een tussenoplossing tussen het oude pedaalharmonium en een nieuw console op basis van klavieren, mechaniek en pedaal van datzelfde pedaalharmonium. Zit nog te wachten op de motivatie op de hobbykamer op te ruimen zodat ik met de volgende klus kan starten. Levering is vertraagd, hoop de motivatie dit jaar binnen te hebben :lol:

De bovenkast (achter de lessenaar) is gewoon een boekenvak. Plaatwerk kostenloos gezaagd door praxis, maar dan moet je de zaagplannen wel goed voorbereid meenemen.

Wil je meer weten gewoon melden (of pb = sneller reactie)
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com