Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

JaapvG stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 apr 2012 22:55

JaapvG stelt zich voor

Hallo forummers,

Ik ben nu zover dat ik durf te zeggen wie ik ben en wat is bespeel. Aanleiding is eigenlijk de aanschaf van Philips MFB luidsprekers (544). Dat klinkt zo geweldig dat ik mij even moet voorstellen.
Ik ben 42 jaar en woon in Ridderkerk.
Ik heb een paar maanden geleden een oude Eminent 7627 gekocht, -een van de eersten met midi. Verder gebruik ik Grand Orgue, een oude Toshiba laptop met 1 GB geheugen, standaard onboard geluidskaart, een Alesis Nanoverb nagalm ertussen en aangesloten op mijn nieuwste aanwinst uit 1976; de MFB's.
Het is ongelofelijk wat een geluid daar uit komt. Het formaat is wat groter dan ik dacht (en mijn vrouw voorgespiegeld had), maar het geluid is ook groots.
Ik bespeel de gratis samplesets van Kalvatrask, Burea Church en Pitea en natuurlijk de Stiehr Mockers met zo'n lekkere 32-voet in het pedaal.

Het Burea sampleset is in de extended versie te groot voor mijn interne geheugen, dus ik heb mijn zinnen gezet op een nieuwe computer, en dan met een touchscreen natuurlijk. Misschien wel een all-in-one PC.
Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Verder lijkt het mij leuk om uit die gratis samplesets zelf een orgel samen te stellen. Maar daar heb ik waarschijnlijk wat meer programmeerkennis voor nodig, maar wie weet. Een mens is nooit te oud om te leren. 8-)
En er moet natuurlijk tijd over blijven om te spe;en, want daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor. Maar daarover misschien in een ander topic.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 apr 2012 23:23

Re: JaapvG stelt zich voor

Een "driewerf" welkom op het forum, Jaap!
Waarom "driewerf"? .......omdat je zo enthousiast bent, dat je je gelijk 3 x voorstelt 8-) ;)

Die speakers......en je vrouw.....ik denk dat het wel heel lastig wordt om dingen aan te schaffen....hier trapt ze natuurlijk geen tweede keer in......of.....je moet je orgel wit schilderen. Daar hebben al velen succes mee gehad ;)

Groet uit Dordrecht......leuk trouwens, dat je in mijn geboorteplaats woont. Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 apr 2012 23:36

Re: JaapvG stelt zich voor

RonD schreef:Die speakers......en je vrouw.....ik denk dat het wel heel lastig wordt om dingen aan te schaffen....hier trapt ze natuurlijk geen tweede keer in......of.....je moet je orgel wit schilderen. Daar hebben al velen succes mee gehad ;) ....Ron


:D Daar had ik al een stokje voor gestoken, maar misschien is nu het moment om dat stokje weer weg te halen... :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 apr 2012 10:27

Re: JaapvG stelt zich voor

Dat gaat de goede kant op met die MFB-boxen......straks moet Philips de produktielijn opnieuw openen voor die fraaie dingen!

Leuk dat je zo met een low-budget start al lekker bezig bent......Zelf heb ik dat ook jaren gedaan, nog met jOrgan, en natuurlijk ook de Stier-Mockers sampleset. en dan een Lexicon MX 200 voor de reverb. Kan je ook al heel veel speelplezier mee beleven.....

Ja, helaas is de aanschaf van een dedicated HW-PC nog steeds en kostbare zaak. Maar wel is nu het geheugen een stuk goedkoper dan een paar jaar geleden+ dat je nu dus voor zeg maar E 100,- al 24 Gig RAM kunt kopen........

Succes met alles, Jaap!

HG

Geert

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 29 apr 2012 11:49

Re: JaapvG stelt zich voor

Leuk, een plaatsgenoot op het forum. En nog geen Hauptwerk, dat is hier tamelijk uniek hier ;-)
Ik wil wel eens komen luisteren naar dat magnifieke geluid van jou!
Gr, Dries
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 okt 2012 22:03

Re: JaapvG stelt zich voor

Inmiddels is de laptop vervangen door een nieuwe pc met een Zambesi processor en een SSD-schijf. Ik heb er maar windows 8 op gezet (de trialversie) en een touchscreen.
dat werkt veel beter!
Ik speel nog steeds met veel plezier via Grandorgue 3.0.6.
Echter mijn Dis pedaaltoets van de Eminent 7627 doet het niet meer. WEeet iemand hoe ik doe kan repareren?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 15 okt 2012 22:36

Re: JaapvG stelt zich voor

Jaap380 schreef:Inmiddels is de laptop vervangen door een nieuwe pc met een Zambesi processor en een SSD-schijf. Ik heb er maar windows 8 op gezet (de trialversie) en een touchscreen.
dat werkt veel beter!
Ik speel nog steeds met veel plezier via Grandorgue 3.0.6.
Echter mijn Dis pedaaltoets van de Eminent 7627 doet het niet meer. WEeet iemand hoe ik doe kan repareren?


Ik het zoiets ook wel eens aan de hand gehad bij mijn vorige orgel (ook een eminent)
Toen was het contact vies. (Stof oid). Het pedaal haperde soms maar het was niet zo dat hij niet meer werkte.

Zijn de contacten niet vies?
Groet,

Jacob

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 okt 2012 22:56

Re: JaapvG stelt zich voor

Jaap380 schreef:Ik heb er maar windows 8 op gezet (de trialversie) en een touchscreen.
Jaap,
houd er wel rekening mee dat je over 90 dagen alles opnieuw moet installeren. De trial updaten met een betaalde Windows 8 licentie is niet mogelijk en na 90 dagen stopt de trial periode. Met dank aan M$.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 maart 2013 00:35

Re: JaapvG stelt zich voor

Evert-Jan had gelijk: de proefperiode zat erop en Windows 8 startte na een uur opnieuw op.
Gelukkig kon ik als gebruiker van de evaluation preview een licentie kopen voor € 35,-
Het draait weer....

Oja, ik ben bnu met Cantabile light aan het expirementeren met diverse vst-plugins.
Erg leuk: orgel met dwarsfluit of brassband van het leger des heils.

Alleen zou ik wel willen weten hoe ik die plugins kan combineren met Grandorgue.
Pijporgel met dwarsfluit, trompet of harp vind ik ook mooi.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 maart 2014 14:46

Re: JaapvG stelt zich voor

Weer een nieuwe fase: ik heb een 30-tonig pedaal en een drieklaviersblok gekocht (Bohm). Ook de Gino big midi aangeschaft en er komt al geluid uit! Het pedaal is voorzien vaan reed-contacten en moet ik nog midificeren. Met de handleiding van Gino-midi moet ik daar wel uit komen.
Nu ben ik nog het klavierblok afstellen, want veel contacten werken niet vlekkeloos.
Daarna wil ik het pedaal gaan doen en een orgelbank opsnorren...
Als iemand nog een orgelbank in de schuur heeft staan....houd ik mij aanbevolen!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 maart 2014 23:08

Re: JaapvG stelt zich voor

klavieren schoongemaakt en contacten afgesteld. Helaas doen de toetsen afzonderlijk het wel goed, alleen met accoorden hapert hij en repeteert de derde toon. Heel irritant. Weet iemand raad?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 18

Geregistreerd: 28 dec 2012 22:39

Bericht 06 maart 2014 13:54

Re: JaapvG stelt zich voor

Jaap,

Lijkt op een probleem in de communicatie tussen de klavieren en de BigMidi. Komt dit voor bij alle klavieren?

groet,

Nees
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 maart 2014 14:09

Re: JaapvG stelt zich voor

Hallo Nees,

Inderdaad bij alle klavieren. Ik had van Dries al begrepen dat het aan de Gino'bus kan liggen. Ik ga vanavond proberen de kabel zo kort mogelijk bij de klavieren te verbinden met de bigmidi. Nu zit de bigmidi aan het andere eind van de kabel die eigenlijk voor het pedaal bedoeld is. Ook even de kabel uit de buurt van luidsprekers en stekkerdozen te houden. Bedankt voor de tip!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 maart 2014 13:57

Re: JaapvG stelt zich voor

Het euvel zat hem in de matrixprint. Ik heb de print tijdelijk verwisseld met de pedaalprint en dit werkt perfect.
De klavieren werken nu naar behoren. Nu de soldeerbout warmstoken en dan kan ik aan het pedaal beginnen... :D
En ondertussen op zoek naar een orgelbank van min 123 cm breed.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 apr 2014 10:20

Re: JaapvG stelt zich voor

Gisteren dag vrij genomen om eens een slinger te geven aan de orgelbouw. het gaat me anders te lang duren.
vanavond de orgelbank in elkaar zetten en dan begint het er op te lijken.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 apr 2014 11:00

Re: JaapvG stelt zich voor

Gisteravond de bank gemaakt, alles op z'n plaats gezet en aangesloten.
En ja, ik heb mij laten inspireren door de speeltafel van Johan Kwant ;)

Ik zoek alleen nog een oplossing voor de lezenaar/lessenaar (wat is het eigenlijk?)
Hij moet kunnen verschuiven van het midden naar rechts (voor als ik met mijn touchscreen aan de gang moet).

Ook zitten de klavieren wat hoger dan ik gewend ben (Eminent omegan 6724).
Toch heb ik de maten gebruikt uit het Orgelbouwkundeboek van Oosterhof en is de afstand tussen bovenkant pedaaltoets en bovenkant onderste klavier 79 cm.
Misschien is het een kwestie van wennen....
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 apr 2014 00:21

Re: JaapvG stelt zich voor

Jaap, ik heb 73 cm, en dat bevalt mij goed. Verder heb ik dezelfde kattenspeelpaal......gaaf ding ( vinden zij). Alleen heb ik er een kat bij ( een Bengaal) die zet zo hard af vanaf de bovenste plank naar een ander object, dat hij soms omvalt......Jaja, gelukkig zijn er ook nog andere dan orgelproblemen..... :oops:

Mooi ontwerp trouwens, lekker strak en zo te zien vrij kompakt opgebouwd. Als je headless gaat spelen, vervalt het schuifprobleem van de lezenaar ( lessenaar).

Ik vind lezenaar mooier.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 apr 2014 09:30

Re: JaapvG stelt zich voor

Bedankt Leo!

Geert: Mijn kat is wat beter opgevoed ;) , hij schuurt tegen de orgelbank aan, verder vind ze het gelukkig maar niks haha.
Ik ben toch bang dat ik krabstellage in de tuin moet gooien om de klavieren 4 cm te laten zakken.... :(
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 apr 2014 16:21

Re: JaapvG stelt zich voor

Moet ik toch nog een droevig verhaal kwijt: in het verleden ben ik dus door katte-urine een synthesiser kwijtgeraakt, en ook in mn Hammond B3000 is het terechtgekomen. Sommige katten hebben een voorkeur voor toetsen, helaas!

Ik heb daarom nu alweer jaren altijd bij niet gebruik iets over de toetsen heen liggen. Niets desastreuzer dan kattenp....s! :cry:

Veel succes gewenst met die mooie opstelling! Wat een gewicht he, die twee MFB,s. Heb jij over het gehele audiobereik nergens een resonantietje??

Ik heb de vulling van binnen die geheel was uiteengevallen, vervangen door stukken van een dekbed. Prima. Ook moet je volgens mij toch even die kasten ontkoppelen van de ondergrond. Wordt het stukke nbeter van.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2014 16:37

Re: JaapvG stelt zich voor

mmm herkenbaar.

bij mij thuis loopt een Brits langhaar van 8kg, deze heeft de orgelbank als domein geclaimd

maar ja ze kunnen je ook zo aankijken met een blik van "onschuld"

gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 apr 2014 15:40

Re: JaapvG stelt zich voor

Tja, die katten ook...
Geert, zeg je nou dat je orgel omvalt als de kat een sprong neemt? :shock:

Ik ga ook iets maken voor over de klavieren tegen kattenpis. Die katten doen altijd gewoon waar ze zin in hebben. Ik moet er niet aan denken...
Hoewel, misschien een goed moment om op houten klavieren over te stappen. Ik vond dat bij Leo wel heerlijk spelen.
Alleen ben ik bang dat die een stuk langer zijn waardoor het klavier te diep wordt voor de huidige kast.

Oja, ik wil graag een lezenaar van plexiglas. Weet iemand wat die dingen kosten bij Heuss? Anders moet ik hem zelf maar maken. Een schuine sleuf bovenin de bovenste plank en dan het perspex erin.?

Alleen vraag ik mij af hoe ik die luidsprekers los moet koppelen. Ik kan ze toch niet laten zweven?
Een resonantie is mij gelukkig nog niet opgevallen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 05 apr 2014 16:59

Re: JaapvG stelt zich voor

Hallo Jaap,

ze zijn goedkoper als je ze zelf maakt. ik denk dat ze > 200 kosten bij Heuss.


Katten zijn inderdaad dol op pedalen en klavieren, bij kennissen moeten de pedaal contacten om de haverklap schoongemaakt. Dat is zo'n heerlijke plek om je behoefte te doen.

Ben blij dat we geen katten in huis hebben.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 apr 2014 19:19

Re: JaapvG stelt zich voor

Het is allemaal heel persoonlijk natuurlijk, maar ik vind zelf het hebben van een drukpunt belangrijker dan of het hout is.

Die speakers zouden op spikes kunnen, of die speciale onderzetters die je oa bij Bax kunt kopen. Maar gewoon verende doppen ( schuimrubber oid) helpt ook al. Maar als je tevreden bent, gewoon zo laten......

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 07 apr 2014 11:11

Re: JaapvG stelt zich voor

Hallo Jaap,

Geert heeft gelijk, Houten klavieren zijn over het algemeen duurder zeker nieuw.
Waar je ook mee rekening moet houden dat sommige houtsoorten fors reageren op vocht (dus ook op hetgeen wat katten achterlaten ;) )
Wat nog wel een optie is is Heiligers klavieren, maar daar heb je ook weer de oude contacten bij.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 07 apr 2014 12:50

Re: JaapvG stelt zich voor

Ja, ben ik altijd weg van geweest, die Heyligers. Maar hebben die ook een drukpunt? Ik moest daar na de Hammond, waarmee je zo lekker kunt sliden, eerst erg aan wennen, maar nu wil ik niet anders meer!
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com