Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Andre kaptein

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 02 okt 2012 13:08

Re: Andre kaptein

Dag André,

zeer interessant project. Zou je me willen vertellen wat je gebruikt om de klavieren mee te midificeren? Wij zijn ook met iets dergelijks bezig en hadden microswitches gebruikt. Het probleem daarmee was echter dat je door een weerstandmoment heen moet en dat veroorzaakt een hinderlijke vertraging. De pijpen spreken dan net een fractie sneller aan dan Hauptwerk en dat is geen gehoor. Ben daarom zeker benieuwd hoe jij dit opgelost hebt en met welke compononenten, ik kan dat op de foto net niet goed zien.

Alvast bedankt

gr. Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 okt 2012 17:11

Re: Andre kaptein

Hoi Christian,

Ik zou eens moeten luisteren of er een verschil in aanspreektijd pijpen en hauptwerk zit.
Zou best kunnen, maar is niet zo ernstig dat het mij direct is opgevallen, of dat het storend is.

Ik heb mijn pijporgel niet gemidificeerd om het uit te breiden, maar om 's avonds te kunnen studeren zonder de woede van de buren over me heen te krijgen. :D
Ik wilde mijn pijporgel houden, maar ook met Hauptwerk kunnen spelen, een huispijporgel is wel leuk, maar toch wel beperkt qua klank en registers. Daarom heb ik het orgel voorizen van midi en is in feite niets meer dan een uit de kluiten gewassen midiconsole met 2 klavieren en pedaal.

Mijn toetscontacten komen bij Custommadeorgans/Peter Murre vandaan. Geen idee welk merk of type het is, maar voor mij werkt het prima. Zijn jullie een Unitorgel of een mechanisch orgel aan het midificeren?

Groeten,

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 02 okt 2012 22:49

Re: Andre kaptein

Cribo schreef:De pijpen spreken dan net een fractie sneller aan dan Hauptwerk en dat is geen gehoor.


Christian, volgens mij is het onmogelijk om Hauptwerk en mechanisch orgel gelijk te laten aanspreken. Alhoewel dat achterin de kerk niet zo lijkt (geluidssnelheid 340 m/s), hebben de meeste pijporgels nauwelijks vertraging en Hauptwerk wel. Veel midi is razendsnel, maar volgens mij wordt de vertraging 'hogerop' veroorzaakt:
- is het de PC die de juiste WAVE-file bij het midisignaal moet 'zoeken'?
- is het de Hauptwerk-software die de WAVE-files verwerkt?
- zit er vertraging in de WAVE-files zelf (zeg maar 'opgenomen traagheid')?
- is het de geluidskaart?
Het antwoord hierop weet ik ook niet, maar de enige oplossing lijkt me dus om een paar luie tongwerken op het mechanische orgel te zetten. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 okt 2012 23:26

Re: Andre kaptein

Hallo Christian,

Dit zijn de door mij gebruikte contacten voor de klavieren.
Door de rubberen bovenkant kan je de "toetsdruk" afstellen, maar ook het contactmoment. Dit door de print dichterbij of verder van de toets af te zetten. Door de stelmoeren kan ik dat perfect inregelen.
Ze maken al eerder contact dan dat ze helemaal onderin zijn gedrukt.
Als je dus zorgt dat je midicontact een fractie eerder pakt dan dat de speelkleppen opengaan kan je de vertraging er uit regelen (denk ik met mijn boeren verstand ;) ).
Mijn huisorgel heeft al een behoorlijk toucher, en ik heb ze dan ook zo licht mogelijk afgesteld, hierdoor is de speelaard een fractie zwaarder geworden, maar niet hinderlijk zwaar. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg, een stevig toucher, dan heb ik dat maar vast in de vingers zitten, schrik ik niet zo als ik op een pittig mechanisch orgel speel.

Groeten,

André
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 okt 2012 23:43

Re: Andre kaptein

Overigens liep ik vandaag bij een kringloopwinkel tegen een Kenwood A-63 versterker aan voor € 10,-
Meegenomen, en speelt als een tierelier. Mooie aanvulling op mijn A-45 versterker van Kenwood.
Krijg binnenkort via mijn schoonvader een paar mooie boxen die uit een voetbalkantine komen, hebben een vette bas!
Merk weet ik niet, maar volgens mijn schoonvader kan ik er de buren behoorlijk mee zieken :lol:
Dan komt stap 3 ook zachtjes aan in beeld, een PC-systeem aanschaffen met een optimale hauptwerkconfiguratie.

Ik las ergens op dit forum dat in december Hauptwerk in de aanbieding komt? kan iemand dat bevestigen?
Zou een leuk sinterklaas kadootje zijn, geloof al jaren niet meer in de Sint, maar voor dit goede doel wel ;)
Wil er zelfs wel een liedje voor in de schoorsteen zingen!!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 okt 2012 23:56

Re: Andre kaptein

Dat klopt. Al 3 jaar is dit ongeveer een week na Sinterklaas t/m eind december/begin januari zo. Korting: 10-15%
In de USA doet men meer aan de kerstman dan aan Sinterklaas, vandaar .........
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 03 okt 2012 00:10

Re: Andre kaptein

Bedankt voor je antwoorden en foto André, ik zie zeker perspectief hiermee.

Wat Dirk zegt, kan ook zeker een oorzaak zijn. We hebben eerst getest met mijn laptop en onboard geluid en dat is uiteraard geen Asio kwaliteit...

Toch gaan we het zeker met jouw systeem ook proberen, dat is toch beter instelbaar naar mijn idee.
Het betreft overigens een mechanisch orgel en het pedaal is al voorelkaar! Ik heb nu een dikke Bazuin om in de strijd te gooien ;)

Ik zal wel laten weten als we vooruitgang boeken.

Gr. Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 okt 2012 19:22

Re: Andre kaptein

Inmiddels de kabel tussen de pedaalscanner en midicontroller verlengd en binnenin weggewerkt.
morgen even een klein stripje metaal scoren om de pot-meter voor het zwel te kunnen monteren. heb ik ook een plaatsje voor gevonden.

Onderklavier moet iets aangepast worden. Ik moet een paar mm hout uit het klavierraam weghalen zodat ik de contacten aan de voorzijde onder de toetsen kan zetten zonder dat de print gaat wringen.
Als ik nu een laag akkoord pak met 4 vingers en dan op de helft met 1 of 2 toetsen speel hapert er zo af en toe wel eens een toon, komt omdat de print aan de zijkant te hoog zit en daardoor een beetje gaat doorbuigen.
Voordeel is dat het toucher ook iets lichter word.

Ik heb inmiddels een geluisterd naar de aanspreektijden tussen pijporgel en Hauptwerk, maar als je daar goed op gaat letten dan hoor je duidelijk dat de HW stemmen later komen dan de pijpen.

Op dit moment heeft dat gedeeltelijk met de PC te maken, is niet een optimaal systeem voor HW, maar dat komt later wel, voor nu is het prima.
Het gekke is dat als je solo HW speelt, die vertraging tussen toets indrukken en geluid niet opvalt en ook zeker niet storend lang is, maar icm mijn pijporgel lijkt het wel heel erg lang te duren.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 12 okt 2012 11:31

Re: Andre kaptein

Interessant project. Vooral het afstellen van de contacten is een goed idee. Ik zal eens kijken of ik dat hier ook kan doen. Wat ik me nog wel afvroeg, aangezien het een unit orgel is, betekent dat niet dat de toetscontacten al elektrisch gaan? Had je die niet gewoon af kunnen tappen? Of gebruikt het orgel een ander systeem?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 okt 2012 15:27

Re: Andre kaptein

Hoi Sander,

Ik heb voor aparte midi contacten gekozen om 2 redenen.

1-Ik wilde het orgel in originele staat houden, zodat als het midi verwijder, er geen onherstelbare veranderingen aan het orgel zijn gedaan.

2-Het Unit-systeem heeft een eigen voeding van 12 volt gelijkstroom. Als ik de al bestaande contacten zou willen gebruiken moet ik de unit-voeding aanzetten (schakelt apart van de windmotor) maar houd ook in dat er dan 12 volt
op staat, en dat lijkt me niet zo handig. Tevens staan dan mijn magneten continu te klepperen.

Ik heb eens een prijs gevraagd voor een nieuw unit-systeem met ingebouwde midi, maar dat was toch wel errug duur, ben ik van af gestapt.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 okt 2012 01:21

Re: Andre kaptein

Deze dag heeft 25 uur en ik heb er even prima gebruik van gemaakt!
Mijn onderklaviercontacten heb ik definitief vastgezet en afgesteld. In tegenstelling tot mijn bovenklavier moest ik hier 2 toetsen aanpassen (klein beetje aan onderzijde li/re weghalen, paar mm). Kreeg ze contacten niet zo gemonteerd dat er geen dubbele contacten werden aangetikt.
Ik ben er nu achter dat er in mijn huispijporgel originele Laukhuff klavieren zitten. Zijn genummerd, maar niet opeenvolgend, wat bovenstaande dus kan verklaren.

Aardige is dat het toucher nu wel wat lichter is geworden, weet niet hoe het kan, is nog steeds stevig maar niet meer hinderlijk in snelle loopjes. Heb het hoekprofiel in het midden gemonteerd op houten klos en die weer in het klavierraam geschroefd. Eerst goed positie gekozen en vastgezet met lijmtang, daarna vast geschroefd.
Het geheel is daardoor stijver geworden en beter in positie denk ik.

Komende week nu eens echt werk maken van het zwel-/volume pedaal. Nog steeds niet van gekomen. Heb inmiddels wel de onderdelen bij elkaar gesprokkeld om het mechaniekje te fabrieken.
Zal daar foto's van maken en plaatsen.

Inmiddels is de jacht op actieve speakers begonnen op markplaats. Kan ik de versterkers er tussenuit halen.
Zie wel aak een bijzondere aansluiting op die speakers zitten, weet niet hoe ze die noemen en hoe ik van een jack naar een dergelijke aansluiting kom, maar ongetwijfeld heeft iemand daar ervaring mee.

Tot zo ver de update, o ja!!! heeft iemand nog een Heyligersklavier liggen ter overname? niet voor mij zelf maar voor mijn overbuurman! en wat mag zoiets kosten?
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 nov 2012 01:43

Re: Andre kaptein

Inmiddels is mijn zwelpedaal ook gemidificeerd. Is een potmeter af te stellen? in aangrijppunt bedoel ik.
het is wat lastig uit te leggen, maar het duurt nu even voordat hij aangrijpt. kan ik niet aanpassen in het mechaniek, maar er zit wel een schroef op aan de achterzijde. Is dat om te stellen?
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 jan 2013 14:14

Re: Andre kaptein

Vandaag een externe geluidskaart gekocht, ben thuisgekomen met de Roland UA-55.
Aangesloten, drivers geinstalleerd, werkt als een tierelier!
Wel even de exclusieve rechten uitzetten, anders moet je telkens wanneer een aan programma geluid produceert HW opnieuw opstarten.
Kan nog niet echt verschil zien in de diverse meters qua processor en geheugengebruik, maar moet er ook nog verder induiken qua gebruikshandleiding. Ben er zo een van "eerst doen en dan pas lezen" :D :D
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 30 jun 2013 00:36

Re: Andre kaptein

Gisteren heb ik een set active speakers aangeschaft.
Zijn na vele te hebben gehoord de Yamaha HS8 geworden.
http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monito ... tails.html
Van hoog tot laag een strakke weergave, met enorm veel details.
Heb duurdere en goedkopere gehoord, maar kwam telkens weer terug bij deze, en thuis was is er ook nog blij mee nadat ik ze had aangesloten.

Volgende stap is de bijbehorende subwoofer.
http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monito ... tails.html
Maar daar gaan we weer ff voor sparen.

Stukje bij beetje krijg ik zo mijn spullen wel bij elkaar ;)

Overigens hoef ik met deze speakers niet mijn pijporgel te gebruiken om de kopjes bij de buuf uit de kast te spelen :D Zit genoeg power in, en het blijft echt strak qua weergave!

Ik heb ze bij Peter Verspuy in Rotterdam gekocht, kreeg daar een mooie deal, incl kabels en onderlegstukken.
Ben er erg goed geholpen, vele sets hebben ze daar staan en heb ze bijna allemaal beluisterd.
Daarna nog een aantal medewerkers bijgepraat over Hauptwerk (en hopelijk enthousiast gemaakt).

Volgende stap is het verkopen van mijn gemidificeerde huispijporgel en dan van de opbrengst een nieuwe HW-PC, sub en materialen voor zelfbouwconsole te kopen.
Iemand interesse? Staat op marktplaats
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 dec 2013 19:09

Re: Andre kaptein

Een nieuw hoofdstuk in mijn HW-boek. Ik heb gisteren en deal gesloten en heb mijn pijporgel verkocht.
Houd in dat ik op zoek moet/ga naar een nieuwe console. Ik mag ineens weer op de koffie komen bij de buren ;)

Voorwaarden:
(bij voorkeur) 3 manualen, houten toetsen
trekregisters
Niet hoger dan 2 meter i.v.m. de hoogte in mijn souterain, moet deelbaar zijn anders krijg ik het niet binnen.

Hou me aanbevolen voor tips, mag ook een te midificeren oude kerkspeeltafel zijn, enz....
Zal jullie op de hoogte houden van mijn beslommeringen.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 feb 2014 10:12

Re: Andre kaptein

Zo mijn nieuwe HW opstelling staat op zijn tijdelijk plaats todat mijn huispijporgel is gedemonteerd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 feb 2014 17:13

Re: Andre kaptein

Zo pijpwerk is er uit en ingepakt. Op de 5 grootste houten en 4 grootste metalen pijpen na, die pasten niet in de kist.
Dan denk je natuurlijk, dan maak je die kist toch groter.... maar dat mag/kan niet ivm de maat van palletplaatsen.

De grote pijpen gaan staande op een pallet, samen met wat grotere kasdelen. Dan zijn ze ook minder gevoelig voor schade tijdens transport. Die metalen pijpen zijn zacht en erg kwetsbaar. Deuken zeer gemakkelijk in.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Vorige

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com