Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speeltafel alla Cavaille Coll

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 aug 2012 18:52

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Goeiendag Muzieknoot


je maakt er wel heel veel werk van, maar het ziet er wel indrukwekkend uit
dus nu nog maar 99x :shock:

is de snelheid ook nog te aan te passen m.b.t de snelheid waarmee de stok in en uit gaat??


in ieder geval veel klusplezier, en ga zo door

het word een schitterend stuk werk( krijg al weer zin om een nieuw orgel te bouwen :oops: )


gr


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 aug 2012 19:33

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Muzieknoot, ( wat een naam......nouja)

Reuze bedankt voor de duidelijke plaatjes en uitleg. Het werkt dus simpeler dan ik had gedacht; gewoon mechanisch de boel begrenzen en de puls zodanig afregelen, dat het motortje niet doorbrandt. geniaal zou ik zo zeggen.

Ik zie 2 draden uit de stok komen; is dit voor de LED? Omdat ik verder geen electrische aanlsuitingen zie, neem ik aan, dat er ergens een kontakt of zelfs reedswitch verborgen is weggewerkt welke in serie staat met de LED, en zodoende de stroomkring sluit.

Mag ik tevens aannemen, dat deze stroomkring ook wordt gemonitord door de achterliggende - midihardware - midi-hardware?? ( :oops: ), voor het uitsturen van het Midi-commando??

Dat zou dan eveneens een zeer slimme minimalistische oplossing zijn..

Ga je voor de simpele display, of die iets duurdere met de verschillende kleuren achtergrondverlichting?? Maakt wel een boel uit kwa geld naturulijk bij 100 stops........

Mag ik tenslotte nog even terugkomen op het zwelpedaal. ook zeer duidelijk, met die foto, maar ik ben alleen nog even benieuwd hoe je de friktie van het pedaal hebt opgelost, dat is niet goed zichtbaar.

Deze voortgangsrapportage daar ben ik zeer positief over; brengt mensen op ideeen.

ik hoor die 100 motoren al zoemen en die 100 stokken in en uit floepen.....De maximale piekstroombehoefte al uitgerekend, en waaruit ga je die voeden???

HG

Geert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 aug 2012 20:52

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Hoi Martin,

Ziet er goed uit. Slim om de knop met stok uit een stuk te maken, scheel je een boel zorgen en de kosten zullen niet veel meer zijn. Doe je dit ook zelf? 10 euro of 45/ 55 euro scheelt nogal wat op 100 knoppen. Kan je ook nog op vakantie als je tijd over heb.

Ik denk dat ik het ritje eens ga maken om het project met eigen ogen te aanschouwen..

groet

André

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 09 aug 2012 22:45

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

;) He orgelfans

Leuk dat jullie zo positief reageren. Om op jullie antwoorden en vragen te reageren:

De snelheid kan evt. door het voltage geregeld worden. Lager voltage minder toeren van het motortje.
In principe ga ik uit van 12volt. Dan schiet de knop mooi naar voren in een prima tempo. Het moet ook geen geweer worden haha.

De twee draden zwart en rood die uit de zijkant van de stok komen zijn inderdaad voor de led. 1 gaat naar de reedswitch en de andere naar de bijbehorende LCD alwaar voeding aanwezig is. Deze kan dan ook alleen aangaan als het reedcontact gesloten wordt door een magneet in de stok en als het bijbehorende display brandt. Heb je bv een orgel van maar 25 registers dan branden de LCD's niet en kunnen de leds. ook niet aan als zou je per ongeluk zo'n register opentrekken.

Ik kan nog niet zeggen welke piekstroom er is als alle motortjes tegelijk voeding krijgen maar dat dat zal niet veel ampere zijn. De motortjes gebruiken zo'. 0,15 A Dus een voeding van 15 ampere moet wel kunnen denk ik.
Midi-Hardware maakt de drivers en ik zal nog eens vragen wat ik dan nodig heb.
Ik heb van Roman 1 driver gehad en getest en dat werkte prima. Via Sysex commando's kan je diverse parameters instellen. De prijs voor de besturing zal zo'n 2 á 3 euro per register gaan bedragen. Dus dat is ook nog te doen.
Het probleem is nu nog de LCD's. De mini lcd's van Midi-hardware zijn slecht te lezen onder een hoek van 45 graden als je naar beneden kijkt vanuit de speelpositie. Roman en ik zijn dus op zoek naar of oled displays of grafische displays. Die hebben een veel betere vieuwbreedte.
Het punt is echter dat ik vast zit aan de maat max. 60mm breed en max. 27mm hoog. Daarbij komt nog het feit dat het paneel waar de registers door lopen rond gebogen is en de displays zijn recht. Ik ben van plan om een venster te frezen in het paneel waar de displays dan achter komen. Wordt een hele klus pfff.
Als jullie ideeën hebben voor displays met een goede vieuw dan houd ik mij aanbevolen. Ik heb 3/4 internet al gezocht maar dat valt niet mee.
Ook de prijs moet nog zo zijn dat het betaalbaar blijft.
Het mooiste vindt ik een zwarte achtergrond met een witte of liefst een gouden letter. Twee regels met 16 karakters is voldoende.
Op de bovenste regel kan ik dan zetten tot welk werk het register behoord en op de onderste regel de naam van het register.
Eigenlijk zou ik dan de namen van de tongwerken wel weer in rood willen hebben zoals bij de franse orgels.
Ik begreep dat je met een grafisch display heel veel kan maar dat het qua programatuur weer veel lastiger is
Wat een wensen he.

Nu over het zwelpedaal. De frictie is erg makkelijk. In het blokje (scharnier) onder het zwelpedaal zitten twee nijlon lagers met kraag gelijmd. Daar loopt een lange bout doorheen. Aan de binnen en buitenkant van de zijschotten zie je schijfringen. Die zijn aan de binnenzijde ook gelijmd. Het blokje met de lagers past precies tussen de zijschotten en schijfringen. De bout loopt door helemaal door tot waar hij uitsteekt aan de zijkant. De moer met nylon (borgmoer) wordt zo sterk aan gedraaid als nodig is om de juiste frictie te verkrijgen. Het meest lastig is de gaten te boren in het blokje. Kops hout boren gaat altijd scheef. Dus van twee kanten boren. In de registerstokken is ook een gat geboord voor de led van de kop tot 120 mm diep. Ik zag dat het zelfs bij de professionele houtdraaierij ook niet gelukt was om zuiver recht te boren. De kanalen lopen soms behoorlijk scheef naar binnen.

Mocht het nog niet duidelijk zijn vraag gerust.

Trouwens ik zag ook nog een leuk idee op het Hauptwerk forum. Dat is een elektrische schuifregelaar die in mixerpanelen zitten. Ze kosten 15 euro per stuk.Je kan dan zo de registerstok makkelijk monteren en kaar ben je.
Wat ook nog een idee is om met servo's te werken. Maar goed ik heb nu voor dit principe gekozen.
Vandaag 220 onder en bovenplankjes gezaagd. Was al een uurtje onderweg. Ik ga wel bijhouden hoe lang ik er over doe.
De mallen zijn gelukkig al klaar dus met elke keer dezelfde handeling moet ik dan wel tijd sparen alhoewel 100x dezelfde handeling wel geestdodend gaat werken ben ik bang.

Nou groet aan allen.

Martin
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 aug 2012 10:55

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Uurtje bouwen, kwartiertje spelen ;) houdt je geest levendig en tussen de middag halfuurtje wandelen in goed gezelschap ;)
Met belangstelling volg ik je inspanningen, ben benieuwd wanneer je klaar bent en hoe het uiteindlijk resultaat wordt.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 aug 2012 14:05

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Hoi Martin,

Bedankt voor je verhaal, hoe doe je dat bij die Roman.
Ik heb gevraagd om wat te ontwikkelen voor me. Ik moest meer info toesturen. Allerlei tekeningen gemaakt enz. en vervolgens hoor je niets meer. Ook na meerdere keren vragen niet.

Ik heb er een beetje een vreemd gevoel bij.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 aug 2012 14:09

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Toch is Roman een goede en betrouwbare leverancier. Wellicht nog es even een mailtje sturen?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 10 aug 2012 21:38

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Tja ik doe alles via de mail met Roman in het Engels en dat gaat prima.

Vandaag 100 sleuven gefreesd in de boven en onderkant (plankjes) pff 5 uur werk. Deed het lekker buiten in het gras en dus geen stof in de werkplaats.
Komt de buurman brommen over het lawaai. Gelukkig was ik al bij nr. 90 en heb de laatste tien gauw afgemaakt.
Morgen weer 100 sleuven aan de andere kant. Ik ga het dan toch maar in de schuur doen. Kijken of hij dan nog bromt als een Fagot 16'

Groet. Muzieknoot

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 aug 2012 22:18

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Dan ga ik er zeker nog een keer achteraan..

heb je geen stofafzuiging. scheelt je een boel stof totdat de zak vol is en je kijkt er te laat na :lol:

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 11 aug 2012 22:03

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Nee heb wel een stofzuiger waar 6 liter in kan. Kom dus een heel eind.

Vandaag weer 100 sleuven gefreesd met de deur dicht. Tjonge wat een stof en het werd steeds warmer in de houten schuur.
Nou nog 100 registerstokken frezen en 900 gaten boren. Elke dag weer een stapje verder.

Groet,

Muzieknoot
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 aug 2012 22:51

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

ik zou er geen gat meer inzien... :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 aug 2012 23:58

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Nou, Martin, met die knorrige buurman, dat gaat me wat worden als al die CC decibellen eenmaal losbarsten!!!

Apropos, ben van plan ook een paar zwelpedalen mbv de Conrad tandreepjes te maken. Kun je wellicht nog even aangeven, wat voor type tandwiel ( aantal tandjes ofzo) je hebt gebruikt? Dit met het oog op het verkrijgen van een juiste verhouding tussen de slag van het pedaal en de 270 graden potmeterverdraaing.

HG

Geert

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 12 aug 2012 20:46

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Gelukkig houdt de buurman van orgelmuziek want hij gaat naar de kerk.

Tandwiel is deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/237353/TANDWIEL-25T

Ik heb trouwens nog 1 zwelpedaal over en te koop. Voor 110 euro mag tie weg.

Groet Muzieknoot
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 12 aug 2012 22:01

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Was dat maar waar.....dan stond het orgel er vast beter voor!

Die stelling is evenmin omkeerbaar!

Dank voor de gegevens; ik neem aan dat je ook een wat betere dan de standaard pot hebt gemonteerd. Wellicht interessant om dat pedaal in de rubriek te koop te plaatsen?
Ik wil gewoon 2 dezelfde pedalen hebben van eigen ontwerp.

HG

Geert
Vorige

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com