Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Denouden Update: Het orgel is klaar!

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 18 jul 2012 12:42

Denouden Update: Het orgel is klaar!

Hallo allemaal,

mijn naam is Jan Barend den Ouden.
32 jaar oud, en een fervent orgelmuziekluisteraar.
Zelf speel ik wel 5 accoorden plus enige losse noten weg, maar daar houd het dan ook wel mee op. Mijn vrouw echter, speelt sinds haar 7e en omdat we nu een piano hebben, geen orgel, en geen plek/geld voor een volledig standalone orgel ben ik inmiddels gestart met de bouw van een 2 klaviers orgel met pedaal.

Qua techniek/ict voel ik me helemaal thuis met hauptwerk. Erg leuk dat door de voortschrijdende techniek nu de mogelijkheid ontstaan is om met relatief weinig geld een pc te bouwen die goed hauptwerk kan draaien.

Status:

Ik ben nu zover dat ik 2 content klavieveren omgebouwd heb naar een 8x8 matrix. Verder is een johannus pedaal op de kop getikt, wat nog puur mechanisch is.

Ik heb de midi 128 interface besteld (midi-hardware.com), verder nog geen extra printjes/interfaces tbv registers/pedaal.

Als laatste wil ik de mensen achter pcorgan.com bedanken voor deze -zeer informatieve- website, en voor dit forum. :P

Scroll naar beneden voor de foto's van het eindresultaat!
Laatst bijgewerkt door denouden op 19 apr 2013 21:12, in totaal 3 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 jul 2012 14:20

Re: Even voorstellen: denouden

Hoi Jan Barend,

van harte welkom op dit forum,
en natuurlijk veel plezier met het zelf bouwen, dit geeft buiten kosten besparing ook veel genoeg doening.

en zoals je al aangeeft hauptwerk is erg mooi en flexibel wat budget betreft.

maar................ pas op het is ook erg verslavend.

succses

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 jul 2012 14:37

Re: Even voorstellen: denouden

Welkom Jan Barend op 't forum!
Ik volg met interesse je vorderingen met je "Content-Johannus-hauptwerk-orgel"! Laat ze het in Ermelo en Ede niet horen! :roll:
Gr uit Dordrecht, Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 jul 2012 16:57

Re: Even voorstellen: denouden

Ha ook vanuit het Zeeuwse welkom!
We zien je regelmatige update met foto's graag verschijnen!
Er zitten soms ontzettend verrassende modellen bij, sommige zijn ware kunstwerken, andere verrassen door hun eenvoud.

Succes met de bouw en klets lekker mee!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 jul 2012 19:18

Re: Even voorstellen: denouden

Welkom Jan Barend,
Ben benieuwd wat het wordt.
Misschien is het ook wel iets om piano en orgel te combineren, zit ik ook aan te denken voor een speeltafel. scheelt je ruimte.
mvg

André

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 19 jul 2012 01:13

Re: Even voorstellen: denouden

Goed bezig Jan Barend, succes! En doe je vrouw de groeten :)
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 19 jul 2012 09:28

Re: Even voorstellen: denouden

@ Allemaal,

wat een warm welkom,

Ik hoop jullie inderdaad op de hoogte te houden, en zal wat foto's plaatsen binnenkort.

@Ron: :) Nog een mooi gouden plaatje met een leuke naam verzinnen. :P

@Lia: Dankje! groeten zal ik overbrengen, heb je het naar je zin in Oxford?
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jul 2012 11:02

Re: Even voorstellen: denouden

Ik heb het plaatje van mijn orgel beplakt met een op maat gemaakt plaatje van foto papier. Staat werkelijk goed, vind ik...
Ik zou alleen geen glanspapier pakken, mat staat beter. Je zult versteld staan van het resultaat.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 19 jul 2012 11:46

Re: Even voorstellen: denouden

Dat is een leuk idee Kees,

kunnen we de foto-printer even laten werken,

Is even kijken of dat wat wordt 8-)
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 jul 2012 12:13

Re: Even voorstellen: denouden

Ja, het is werkelijk wel leuk hoor.
Ik weet niet wat voor registerwippers je hebt, maar daar heb ik nog wel een sjabloon voor, mocht je dat willen hebben.
Kijk voor mijn orgel maar hier: http://www.contrebombarde.com/concerthall/user/652
Daar zie je dus niet dat het met fotopapier is beplakt!
Het naamplaatje is inmiddels wel vervangen, want er zaten wat krassen op.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 20 jul 2012 00:47

Re: Even voorstellen: denouden

denouden schreef:@Lia: Dankje! groeten zal ik overbrengen, heb je het naar je zin in Oxford?

Ja, prima. Maar ik mis m'n orgel wel! Heb hier een 2dehands keyboard opgescharreld en mbv Hauptwerk ik natuurlijk prima geluid, maar 't is toch wel erg beperkt. Pas via ebay bijna een 2e hands electronicum met midi gekocht, maar ik viste net achter 't net.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 20 jul 2012 13:18

Re: Even voorstellen: denouden

@Lia: de groetjes van Nelly, inderdaad is een keyboard een beetje erg minimaal,zo ben ik begonnen met experimenteren, maar 2-handig met pedaal spelen is dan wel een klein issue. suc6 met de zoektocht!
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 14 aug 2012 20:03

Re: Even voorstellen: denouden

Een kleine update:

- 122 diodes gesoldeerd
- 122 keer printplaat-spoor doorgedremeld
- 122 keer draden doorgesoldeerd zodat een 8x8 matrix ontstaat
- Massa rail onderbroken, en weer vestevigd
- 122 Contacten gereinigd, massa rail glimmend gepoetst
- Interface aangesloten

Ben nu met Roman Sowa (van midi-hardware) in contact over de interface, op de 1 of andere manier speelt een lage noot op het klavier een hoge noot in hauptwerk :(

Heb nu instructies ontvangen van hem hoe de boel te "reversen" is.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 aug 2012 09:02

Re: Even voorstellen: denouden

op de 1 of andere manier speelt een lage noot op het klavier een hoge noot in hauptwerk

Tja Jan Barend....dat is nu net het grote verschil tussen een "gewoon digitaal" en "Hauptwerk", waar alles gewoon veel hoger...ik bedoel verhevener klinkt! ;)
Daar zal je echt aan moeten wennen!

En voor iets "technisch-zinnigs" moeten onze techneuten maar inspringen.
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 aug 2012 09:47

Re: Even voorstellen: denouden

Ik heb dat ook es gehad, met resetten was het over. Hoe dat resetten gaat, heb je blijkbaar al van Roman gehoord.(ook mijn prints komen van Roman) Zelf kan ik het niet, Pa deed dat voor me.
Wat ik zelf in de afgelopen drie jaar een paar keer had, ca. 6x, dat het pedaal plotsklaps een halve toon omhoog of om laag ging. Recent, nadat ik wat problemen met Patchmix heb gehad en daarom toch maar terug ben gegaan naar mijn vertrouwde merk M-Audio, stond mijn pedaal na installatie van alles zelfs opeens een hele toon hoger.
Een raadsel hoe het kan, doch blijkbaar is het midi gevoelig op iets. Wellicht op spanning? Ik ben totaal niet technisch, maar voor de techneuten is bovenstaande misschien herkenbaar/verklaarbaar. Daarom lees ik graag met je mee en heb ik dit ook maar even erbij gezet.
Eigenlijk zou deze vraag wel onder Technische vragen moeten staan... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 08 sep 2012 10:04

Re: Even voorstellen: denouden

Hallo allemaal,

deze week is het gelukt om de midi-interface goed te programmeren, met de keypad van midi-hardware icm de code #923 was het probleem snel verholpen :)

De noot-volgorde is nu goed.

de volgende stap wordt om beide klavieren eerst in een losse console te bouwen, als dit allemaal naar behoren werkt gaat de volgende order de deur uit voor Reed-contacten plus printplaten & wellicht ook controllers om de originele registerknoppen te kunnen midificeren, inmiddels is de order de deur dus uit 8-)

Zoals beloofd enige foto's van de voortgang:

IMG_0126.JPG

IMG_0136.JPG

IMG_0138.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 19 apr 2013 21:11

Re: Even voorstellen: denouden Update: klavieren werken

Jawel,

het orgel is klaar!

Het is een compromis-orgel, de huiskamer is al leuk gevuld met een piano en derhalve wilden we wel dat het orgel zo min mogelijk ruimte innam in diepte. Hiervoor heb ik een slecht schoorsteenkanaal weggebroken + deel van de schouw uitgefreesd, hierin is het orgel helemaal pas gemaakt. Ik heb bewust gekozen voor vaste registers, wel in een mooie variant, messing gelaserd met ingekleurde letter, leuk lettertypje uitgezocht :) . Het orgel heeft 40 trekregisters waarbij ik de meest voorkomende stemmen uitgezocht heb door een heel aantal orgels te bestuderen, rekening houdend met een goede verhouding tussen tongwerken, strijkers, vulstemmen, en natuurlijk koppels, pedaal en tremulant.

Beelden zeggen meer als woorden, dus bij deze:

Overzichtsfoto:
Overzicht.jpg

Perspectief:
Perspectief.jpg

Detail Registers:
Detail registers.jpg

Detail aan/uit schakelaar (hoofdschakelaar, ook voor alle verlichting)
Detail sleutelschakelaar.jpg

De fabrikant :P :
IMG_2268.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 apr 2013 21:25

Re: Denouden Update: Het orgel is klaar!

Hoi Jan Barend,


het is een geweldige creative oplossing, om een schoorsteenkanaal weg te slopen en daar de vrijgekomen ruimte te benutten voor een orgel.

Ben je nu niet bang dat sinterklaas geen nieuwe samplesets meer, door de niet meer aanwezige schoorsteen kan gooien?

maar zonder gekheid, ik vind het een prachtig geheel geworden, en zoals ik al zei erg creatief gevonden.

heel veel speel plezier

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 apr 2013 21:36

Re: Denouden Update: Het orgel is klaar!

Sjonge, creatief hoor! Heb je dus helemaal geen touchscreen?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 apr 2013 22:25

Re: Denouden Update: Het orgel is klaar!

Jan Barend,

Proficiat met een prachtig en super creatief orgelmeubel. Geweldig gedaan.
Ik zie dat je een sleutelschakelaar hebt om je orgel aan en uit te zettwn. Kun je misschien uitleggen hoe je dat precies hebt aangesloten en wat voor schakelaar dit is?

Alvast bedankt

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 19 apr 2013 23:41

Re: Denouden Update: Het orgel is klaar!

Ik dacht dat alle optie's hier al voorbij gekomen waren. Maar je orgel in een schouw inbouwen is uniek! Mooie ruimtebesparende oplossing en het ziet er prachtig uit zo. Complimenten!
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 20 apr 2013 08:42

Re: Denouden Update: Het orgel is klaar!

Hartelijk dank allen voor de complimenten, ja, toen ik hiermee begon zat de familie met wat vraagtekens mij aan te kijken, en persoonlijk moest ik ook met de nodige visie blijven kijken naar het hele project... :oops: Maar het is toch allemaal goed gekomen :) Vooral het uitfrezen van de rechthoekige sparing met een muurzaag in een bewoonde woonkamer is echt een aanrader (als je van stof houdt :idea: :D ).

@Jan Wim: Jij hebt helemaal door wat de volgende ernstig noodzakelijke stap wordt :P Nu eerst maar het virtuele stof uit de pijpen van Veendam spelen en andere gratis sample-sets. Maar dit staat hoog op het verlanglijstje inderdaad!

@Kees: Inderdaad! zonder touch-screen, ik kan eventueel in de lessenaar net aan (denk ik) een touch-screen kwijt, maar de pc staat gewoon in de woonkamer en wordt als dusdanig gebruikt, dat zou een vrij lange kabel betekenen, maar ik sluit niet uit dat 1 van de volgende stappen een standalone zelfbouw pc wordt die wel in het orgel weggewerkt wordt.

@Gertjan: Dankje! de sleutelschakelaar is van Conrad, en kan 250 V / 3 Ampere schakelen, zoek in google op: 704395 Sleutelschakelaar LAS1-BGQ-11Y/21
Ik heb de sleutelschakelaar eigenlijk in het circuit tussen de voeding uit de muur en een stekkerdoos gezet. In deze stekkerdoos zit een adapter die de midi-printen voedt samen met een LED naast de sleutelschakelaar. Via deze stekkerdoos ga ik weer naar de 2 halogeentrafos, welke ook elk met hun eigen schakelaar aan/uit gezet kunnen worden. Ik schakel dus alles op 230v, waarbij ik alle kritische punten (bedrading bij de sleutelschakelaar/verlichtingsschakelaar gesoldeerd heb en voorzien van krimpkous, zodat er geen blanke contacten zijn waar 230v op staat...

@Mbouwheer: Dank! de extra uitdaging die er voor mij in zat, was ook nog alles bereikbaar houden, (geen achterzijde)en zo min mogelijk schroeven in het zicht. Dat is in die zin gelukt dat alles eenvoudig te verwijderen is en er 2 schroeven in het zicht zitten.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 apr 2013 10:24

Re: Denouden Update: Het orgel is klaar!

Ik zit nog es te kijken, waar komt je geluid vandaan? Via je stereo?
Ik vind je wel heel inventief hoor. Knap! Was in mij nooit opgekomen, maar, mijn schouw mag ook niet weg, ik stook veel te graag 8-)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 20 apr 2013 16:03

Re: Denouden Update: Het orgel is klaar!

Bedankt voor je antwoord. Heb je je pc ook over de sleutelschakelaar geschakeld? Kan je deze met sleutel aan en uit zetten?

Gr Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 20 apr 2013 19:19

Re: Denouden Update: Het orgel is klaar!

@Kees: inderdaad, het geluid komt uit 4 boxen, verdeeld over de woonkamer, via een losse stereo-installatie.

@Gertjan: Ik schakel de pc niet via de sleutelschakelaar, wat overigens zeker mogelijk is, ik meen er iets over gelezen te hebben op het forum, zoek hier even op, anders maak je even een topic aan onder "Speeltafels (o.a. bouw)".
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com