Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Jan stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 feb 2011 19:21

Jan stelt zich voor

Hallo medeforumleden,

Mijn naam is Jan, geboren in 1969 en woonachtig in drenthe. Samen met twee collega's bespeel ik de orgels in twee kerken. Een elektronisch exemplaar en een mechanisch pijporgel, 1-klavier met pedaal.
Mijn huidige Hauptwerkconfiguratie bestaat uit een keyboard en een midi/USB snoertje, gratis versie van Hauptwerk en diverse gratis samplesets.

Indertijd, in ouderlijk huis, had ik de beschikking over een elektronisch Viscount orgel, 2 klavieren en pedaal, deze is opgeruimd toen ik het huis uit ging. In mijn nieuwe woning geen plaats voor een orgel, vandaar het keyboard. Om de erediensten te oefenen is een keyboard behoorlijk beperkt en vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een 2-klaviers +P digitaal orgel (ben intussen verhuisd en groter gaan wonen). Op een gegeven moment Hauptwerk ontdekt en zeer enthousiast geworden. Mijn plannen voor een digitaal orgel opzij gezet en besloten zelf iets te fabriceren.

Wat mij opvalt is dat veel forumleden veel geld investeren in hun orgel. Mijn doel is juist om voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk orgel te realiseren. Ik heb via Marktplaats een M-Audio midi/USB geluidskaart aangeschaft voor € 75,- (extern, met volume regeling, zowel output als hoofdtelefoon), vervolgens een tweetal klavieren (hout met kunststof beleg) met elektrische tractuur voor € 50,-, een drietal pedalen met orgelbank voor € 20,- , een modern ogend onderstel van een Yamaha orgel voor € 25,- en wat nieuwe midiprinten (uit Polen) voor rond de € 100,-. Twee van de drie pedalen weer verkocht, ook via marktplaats, voor € 100,-. Laatst bij de opening van een Aldi filiaal een touchscreen monitor van rond de 50 cm gekocht voor € 125,-. Het midificeren van de klavieren en pedaal is intussen gereed evenals een deel van het schilderwerk. Ik moet het pedaal nog opklapbaar maken en de orgelbank smaller maken zodat het geheel niet te veel ruimte in beslag neemt. Ik ben er nog niet uit hoe ik de audio ga realiseren, maar in ieder geval niet met Genelec/Adams og monitoren; deze zijn me veel te duur. Ik heb nog een B&O audioversterker beschikbaar en daarnaast nog een drietal losse versterkermodules. Voor de luidsprekers twijfel ik nog of ik een subwoofer met een tweetal "kleine" luidsprekers op de kop ga tikken of dat ik kies voor twee forse zuilen. Ligt ook enigszins aan mijn echtgenote...
Ik zal kijken of ik tzt een foto van mijn bouwproject kan plaatsen.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 feb 2011 19:36

Re: Jan stelt zich voor

Welkom op dit forum, Jan.
Mijn doel is juist om voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk orgel te realiseren

Ik ben "technisch" totaal niet thuis in het bouwen van een hauptwerkorgel. :oops: Daarom voor mij (en sommige anderen) een "kant en klaar" orgel.
Maar petje af als ik zo lees hoe je uit veel compontenten een orgel weet op te bouwen. Ik hoop ook, dat je "je eigen orgel" ook visueel enigszins tot een eenheid weet te smeden.
Je komt daar schitterende voorbeelden van tegen (zie ook je voorganger op dit "voorstelitem").
En....des te mooier de uitvoering....des te meer kan je vrouw hebben als het om ruimte gaat....geloof me! ;)
Ik zie te zijner tijd je foto's en technische gegevens met belangstelling tegemoet.
Een muzikale hauptwerkgroet, Ron

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 aug 2012 13:30

Re: Jan stelt zich voor

Ik heb nog steeds geen foto's van mijn orgel gepubliceerd. Voornamelijk omdat ie nog niet helemaal gereed is.
In tegenstelling tot de meeste forumleden is mijn orgel zwart in plaats van wit.
Daarbij komt dat ik vorige week toevalligerwijs op Marktplaats voor een superprijs onderstaand (niet het exemplaar op de foto, maar wel identiek) orgel heb gekocht.
ISA Sweelinck Positief klein.jpg

Het betreft een analoog ISA Monarke Sweelinck orgel met houten Klop klavieren, overigens zonder ringetjes Kees :D
De analoge Johannus elektronica was niet geheel in goede staat en heb ik intussen zorgvuldig gedemonteerd. Bij midi-hardware.com heb ik wat midiprinten en displays besteld, ik kan dan de huidige diodematrices zonder omsolderen hergebruiken. (Huidige polarisering van de diodes wijkt af van standaard).
Ik had graag een derde klavier toegevoegd, maar ik vermoed dat deze een beetjes slecht verkrijgbaar zijn. Indien iemand nog van zijn klavier(en) (4 is ook mooi) af wil hoor ik dat graag.
Moet ik alleen nog even zien hoe ik dat met mijn vrouw ga regelen. Twee orgels krijg ik vast niet voor elkaar (in huis).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 aug 2012 14:13

Re: Jan stelt zich voor

Ha Jan, dat klavier valt wel te regelen. Alleen, je gaat voor budget, net als ik destijds.
Doch die klavieren kun je zo bij Klop in Garderen kopen. Prijs, schrik niet, rond de 1.100 ex btw.
Maar wellicht dat ze wat gebruikt hebben?
Je kunt er altijd een mail aan wagen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 aug 2012 15:21

Re: Jan stelt zich voor

Hallo forumleden,

Hierbij een aantal foto's van mijn speeltafel tot nu toe:
01.JPG

02.JPG

03.JPG


De touchscreen staat er los op evenals de tijdelijke lessenaar en versterker.
De bedoeling is om het scherm in te bouwen. Zie onderstaande post.

Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 aug 2012 15:26

Re: Jan stelt zich voor

In mijn schuur staat nog de in aanbouw zijde bovenbouw. De trekregisters (via een medeforumlid van Urk) dienen voor schakelen netspanning, schakelen audioversterker, verlichting enz. Het "gat" is voor de touchscreenmonitor.
04-1.JPG

Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 13 sep 2013 16:29

Re: Jan stelt zich voor

Onderstaand een plaatje van mijn Hauptwerkopstelling. Als sampleset heb ik Freiberg en Anloo als gekochte samplesets en daarnaast nog een aantal demo's en gratis/freeware sets.
Ik gebruik hoofdzakelijk een koptelefoon AKG701. Voor de audio heb ik een Focusrite Saffire.
In het orgel is een 6 kanaals NAD versterker ingebouwd. Deze versterker stuurt op uitgangen 1 en 2 een tweetal ingebouwde (in gesloten kasten los van de orgelkast) 25 cm subwoofers aan, met op datzelfde filter een tweetal Philips 13 cm breedbranders ingezet als middentoners, en een tweetal tweeters. Op de uitgangen 3 en 4 zijn een tweetal Celestions Ditton 15 speakers aangesloten, deze staan bovenop het orgel. Op de uitgangen 5 en 6 zijn de rearluidsprekers aangesloten type Infinity Quadrapole. Voor de midi en display's maak ik gebruik van onderdelen van MidiHardware.com. PC is een i7 2600 met 16 Gb.
HWconsole.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 30 nov 2014 15:49

Re: Jan stelt zich voor

Ik heb platen gemaakt waarmee ik eenvoudig de registerteksten kan aanpassen aan het orgel. De platen zijn dubbelzijdig uitgevoerd.
Op het orgel heb ik de registerteksten van Tholen. De getoonde plaat is de rechterzijde van Freiberg.
Ben nog in afrondende fase van Anloo. Demo Rotterdam doe ik aan de andere zijde.
Tholen rechts.jpg

Freiberg rechts.jpg


Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 01 dec 2014 01:12

Re: Jan stelt zich voor

Dit vind ik een slimme en nette oplossing!!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 dec 2014 01:28

Re: Jan stelt zich voor

Jan, noem het rustig bescheiden, maar dat is het dus helemaal niet!
Houten klavieren, een erg mooie kast, echte trekregisters, trouwens, zwarte klavieren is sowieso een fraai gezicht, lang geen slechte speakers, goeie audio device met veel kanalen, en natuurlijk een HELE goeie koptelefoon.

En 16 Gig is een prima configuratie, zeker als je de grotere sets, zoals bv de gratis Zurek van Anton, gewoon met afgeknipte galmstaarten laadt, en dan zelf convolution toevoegt. Ik doe dat dan per werk instelbaar, zodat de verschillende plaatsingen goed uitkomen.

Erg fraai en doordacht aangepakt!

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 dec 2014 23:36

Re: Jan stelt zich voor

Kees en Geert,

Bedankt voor de complimenten. Voor de panelen werd ik geïnspireerd door iemand die metalen platen had laten graveren dacht ik. Omdat ik over het algemeen alles zelf wil doen en bij voorkeur voor weinig, en passend bij het orgel heb ik dit bedacht, dus MDF met daarop zwart sky gelijmd en bij mijn adresje in Veendam weer nieuwe labelhouders besteld. Met twee spuitbusjes verf van de A cTiOn de boel weer mooi zwart gemaakt. Rib uit mijn lijf waren wel de messing schroefjes, maar ja, ik ben erg tevreden met het resultaat.

Jan

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com