Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zelfbouw: Wouter van den Hil UPDATE

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 26 jul 2012 16:21

Zelfbouw: Wouter van den Hil UPDATE

Na wat demoversies in Hauptwerk Free te hebben bespeeld ben ik besmet geraakt met het Hauptwerk virus en kon ik het niet laten met aan te melden voor dit forum.

Mijn naam is Wouter van den Hil. Ik woon in Spijkenisse en ben in het dagelijks leven Hoofd IT-services van een IT-bedrijf in Spijkenisse. Sinds mijn 5e levensjaar houd ik me bezig met orgelspelen. Rond mijn 12e kwam daar de piano bij. In mijn vrije tijd speel ik graag orgel en piano en op zondag vervul ik mijn diensten als organist van de ger. gemeente te Spijkenisse. Ik heb sinds een maand een Domus Jubilate 327 Deluxe op mijn kantoortje staan die verbonden is met mijn computer waarop ik (nog) Hauptwerk Free draai en GrandOrgue.

Ik heb inmiddels voldoende topics op deze site doorgelezen om te weten dat Hauptwerk een hoop geld kan kosten. Ik begin er rustig mee. Na wat demo´s heb ik als eerste orgel Gapinge aangeschaft. Prachtige klank en heel leuk om zelf improvisaties te maken voor de beperkte afmeting van het klavier en het kleine aantal stemmen.

In de loop der tijd zullen andere orgels worden aangeschaft maar daarover zal ik binnen dit forum wel berichten.

Ik hoop gebruik te kunnen maken van jullie ervaringen (en wellicht jullie ooit van de mijne) en zodoende meer plezier te kunnen beleven van Hautpwerk.
Laatst bijgewerkt door wouterhil op 10 dec 2015 23:19, in totaal 4 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jul 2012 16:36

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 22:49, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 jul 2012 17:48

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil

Welkom Wouter op 't forum!
"Hauptwerkvirus"......nou de diagnose heb je zelf al gesteld.
Mijn behandelplan? Zoveel mogelijk bij "Hauptwerkbesmetten" langs gaan....dan raak je vanzelf resistent! :lol:
Gr. Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 jul 2012 20:41

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil

Ook een Zeeuwsch Welkom!

Als IT-er ben je hier ook uitstekend op je plaats, we hebben al een paar hele beste, ik noem geen namen meer, want dan vergeet ik er :oops: ;)
Soms zijn er pc-troubles, over het algemeen HW gerelateerd en daar is een aantal foristen ook uitermate behulpzaam in.
We volgen je ontwikkelingen met belangstelling!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 20 mei 2015 10:17

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

Na een hele poos met veel plezier mijn Domus orgel gebruikt te hebben om op Hauptwerk te kunnen spelen, is het dan eindelijk tijd voor verandering. Een (semi) zelfbouw orgel. Semi zelfbouw omdat ik het bouwen van de kast uitbesteed (dus al het "houtwerk" m.u.v. het pedaal).

De bouwer uit Rhenen is al een bekende op dit forum omdat hij al eerder wat gebouwd heeft voor een forumlid. Op basis van dat ontwerp is voor mij een ontwerp gemaakt wat nu al bijna zijn voltooiing bereikt. Hoogste tijd om wat foto's te laten zien en wat specificaties aan jullie kenbaar te maken.
Het wordt een vrij grote orgelkast (1,64m breed en 2,12m hoog) met in de kasten boven de trekregisters, houten ornamenten met speakerdoek.

Specificaties:
-72 houten trekregisters
-30-tonig pedaal
-3 Fatar TP64-LW houten klavieren
-IIyama 24" touchscreen achter lessenaar
-2x MFB 544 in kasten boven registers
-2x MFB 541 in bovenkap richting plafond
-PC Core i7 3820, 16GB DDR3 2400Mhz, 500GB Samsung Evo 840 (reeds in gebruik)

Allereerst een plaatje van de huidige situatie. Het orgel staat boven op een kantoortje en dat is natuurlijk verre van ideaal:
Afbeelding

Via een forumlid heb ik een gemidificeerd 30-tonig Eminent pedaal op de kop getikt waarvan ik alle pedaaltoetsen heb geschuurd en gelakt en de ombouw in RAL9010 geschilderd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot wat foto's van de kast in aanbouw:
Afbeelding

Afbeelding

De Orgelbank
Afbeelding

Afbeelding

De verwachting is dat ik met enkele weken het orgel in huis heb en aan het schilderen en inbouwen kan beginnen. Dan meld ik me weer met nieuws.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 20 mei 2015 11:07

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

Hallo Wouter,

Wat een prachtige kast wordt dat zeg! En ik zie dat je pedalen ook goed gaan lukken.
Hele klus hè, 30 stuks. Maar je zal zien hoe lekker dat straks speelt.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Succes met de afbouw.

Met groet,

David

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 20 mei 2015 11:28

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

David Peekstok schreef:Hallo Wouter,

Wat een prachtige kast wordt dat zeg! En ik zie dat je pedalen ook goed gaan lukken.
Hele klus hè, 30 stuks. Maar je zal zien hoe lekker dat straks speelt.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Succes met de afbouw.

Met groet,

David


Hallo David,

Ja een hele klus, blij dat dat nu af is. Ben heel benieuwd hoe lekker dat speelt. Had jij het vilt ook vervangen of had je de oude gebruikt?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 20 mei 2015 13:03

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

Leuk project hoor! Interessante locatie ook waar de kast wordt opgebouwd...

Berichten: 14

Geregistreerd: 07 maart 2015 20:34

Bericht 20 mei 2015 15:56

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

Hallo Wouter,

Welkom op dit forum. Ik heb mij gisteren voorgesteld en ik woon vlak bij jou namelijk in Abbenbroek. Vraag maar aan je vader en moeder wie ik ben. Als je het leuk vindt kom je maar een keertje kijken en spelen in Abbenbroek.

Groet,
Aad Maassen
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 mei 2015 08:43

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

Geweldig! Die kast overleeft de eeuwen, met alle dubbele wanden. Mooi hoor!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 21 mei 2015 10:29

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

Ziet er mooi uit.
Ik vind vooral de verhouding strak/klassiekere profielen mooi in balans overkomen nu de kas 'overeind staat'
Veel plezier met de afbouw.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 21 mei 2015 22:23

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

[/quote]

Had jij het vilt ook vervangen of had je de oude gebruikt?
[/quote]

Ik heb het vilt op de zijkanten van de pedalen wel vervangen. Ik heb hiervoor ronde plakvilt schijfjes gebruikt van de Gamma.
Die waren eigenlijk iets te dik, waardoor de pedalen eerst stroef liepen. Maar dat vind snel zijn balans.

De vilten demping blokjes in de pedaalombouw heb ik wel hergebruikt. Ik heb ze met een druppeltje Bisonkit er weer in gelijmd.
(En ik kwam er wonder boven wonder niet één tekort...)

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 22 mei 2015 08:49

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

David Peekstok schreef:De vilten demping blokjes in de pedaalombouw heb ik wel hergebruikt. Ik heb ze met een druppeltje Bisonkit er weer in gelijmd.
(En ik kwam er wonder boven wonder niet één tekort...)


Biedt het standaard vilt van zichzelf (ook nu het al best oud is) een goede demping of heb je de indruk dat ze wel aan demping hebben ingeleverd?
Ik twijfel namelijk tussen hergebruik, of nieuw vilt via Eminent, of het ogenschijnlijk betere vilt van Pausch-e, maar dat is nogal prijzig voor een paar viltjes.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 22 mei 2015 19:35

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

Ik heb mijn oude Heyligers pedaal, ook volledig opgeknapt, kaal geschuurd en weer opnieuw in de lak gezet, ik heb wel nieuwe viltjes besteld bij Pausch.de, ben er zeer tevreden over, en blij dat ik dit gedaan heb.

IMG_0189.JPG

IMG_0191.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 14 aug 2015 15:48

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

Het is weer de hoogste tijd voor een update. De kast is inmiddels een kleine 3 maanden in mijn bezit. Zowel de kast als de bank en alle losse onderdelen (lessenaar e.d.) zijn eerst zonder te schuren één keer gegrond zodat de vezels hard kunnen worden. Vervolgens heb ik alles geschuurd en daarna alle kopse kanten van het MDF geplamuurd. Daarna weer geschuurd en de orgelbank voor de 2e keer in de grond gezet. Het schuren kost veel tijd en ik kan er maar één dag in de week aan werken. Hierdoor gaat het allemaal niet zo snel maar het is leuk werk om te doen.

Ik had al besloten de kast, bank e.d. naar de spuiter te brengen als alles netjes 2x in de grond staat. Helaas blijkt dat zelfs na plamuren de kopse kanten van het MDF nog kleine gaatjes laten zien. Gelukkig kwam de spuiter afgelopen maandag nog even langs om er naar te kijken. Hij heeft aangeboden het plamuren en voor de 2e keer gronden (en daarna ook weer schuren zodat de kast spuitklaar is) ook voor zijn rekening te nemen voor een bedrag waar ik eigenlijk nauwelijks een dag voor vrij kan nemen. Zodoende besloten om niet meer zelf te plamuren/gronden maar het vanaf nu technisch klaar te maken zodat het naar de spuiter kan.

Hierdoor kon ik afgelopen maandag de klavieren op een tafel monteren en afmeten tussen de bakstukken zodat alles goed past. Immers, nu kan er nog gezaagd worden, na het spuiten niet meer. Het is leuk om te zien hoe het orgel direct vorm krijgt als er 3 klavieren in liggen.

Alle onderdelen zijn nu binnen zoals registerborden (met printplaten en bekabeling), zwelpedalen, registerstokken en knoppen en alle midi-onderdelen. Over 2 weken gaat al het houtwerk naar de spuiter die de kast eerst met een dikkere grond (plamuur) zal bewerken, daarna terugschuren en vervolgens de laklaag zal aanbrengen. Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Voor een impressie onderstaand nog wat foto's die in de afgelopen 3 maanden zijn gemaakt:
Ps. de andere kast is van mijn broer. Identiek qua ontwerp maar iets kleiner 2 klavieren en 48 trekregisters

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 14 aug 2015 16:02

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

Prachtig om te zien en efficient om er direct twee te maken! En ook handig dat je er zo'n mooie ruimte voor hebt om ze al die tijd uit te stallen (ipv in de garage).

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 14 aug 2015 16:13

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil NIEUWBOUW Orgel

MrNhanduc schreef:Prachtig om te zien en efficient om er direct twee te maken! En ook handig dat je er zo'n mooie ruimte voor hebt om ze al die tijd uit te stallen (ipv in de garage).

Ja ik heb gelukkig het voordeel dat mijn broer (van wie dat andere orgel is) een eigen bedrijf heeft. Het is heerlijk om in zo'n grote ruimte te werken. De kasten staan op pallets en kunnen zo verreden worden. Ideaal!

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 21 okt 2015 12:28

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil UPDATE

Het is weer tijd voor een update. De kasten zijn terug van de spuiter en het inbouwen kan beginnen.
Geweldig om te zien hoe het orgel nu vorm krijgt. Onderstaand wat foto's met commentaar.

De kast zoals deze van de spuiter terug is gekomen:
Afbeelding

Laatste keer lakken van de eiken orgelbank-bladen:
Afbeelding

De bladen verlijmen op het onderstel van de bank. Even wat druk uitoefenen met 4 accu's van 25kg
Afbeelding

Na een hoop gepruts om het vilt in de registergaten te verlijmen, kunnen de stokken erin.
Afbeelding

De elektronica wel even testen voor het inbouwen. Helaas 3 kapotte reedcontacten. Gaan we dus even wisselen met 3 nieuwe. Ornamentjes liggen ook al klaar:
Afbeelding

Finale montage klavier 2 en 3 op klaviertafel. Klavier 1 is direct in de kast vastgeschroefd.
Afbeelding

Touchscreen en klavieren ingebouwd
Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 21 okt 2015 14:01

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil UPDATE

Zo, dat begint er steeds mooier uit te zien!

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 21 okt 2015 14:08

Re: Even voorstellen: Wouter van den Hil UPDATE

Geweldig mooi om te zien, de combinatie van een deels wit meubel met de natuurlijke kleuren en structuur van het eikenhout is prachtig!

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 10 dec 2015 23:19

Zelfbouw: Wouter van den Hil UPDATE

Na ruim een half jaar is het dan eindelijk zover. Het orgel is zover klaar dat het in huis geplaatst kan worden en geheel speelklaar is.
Heerlijk om na zo'n tijd eraan gewerkt te hebben, er nu ook uiteindelijk achter plaats te kunnen nemen en te genieten van het vele werk.

Wat er nu nog moet worden gedaan:
-Bijpassend knopje op luik.
-Demper achter lessenaar. Momenteel is dat nog een opgerold lapje vilt.
-Systeem dat de lessenaar omhoog houdt. Dit moet zeer compact zijn aangezien de lessenaar t.o.v. de plaat erachter loopt van 0,2cm tussenruimte tot 1,5 cm tussenruimte. Mocht iemand nog een briljant idee hebben hoor ik het graag. Wel graag uit zicht. Ik dacht aan iets met een gasveer (wat in jachten gebruikt wordt) maar die zijn al gauw 1.9cm dik.
-Registerplaatjes. Ook hier heb ik nog geen definitief idee over. Ik wil een systeem dat verwisselbaar is, maar ook goede uitstraling heeft. Ik denk dat het magneetband op de kast wordt en fotopapier op metalen strip geplakt. De metalen strips kun je dan wisselen.

Hieronder wat (detail)foto's van het orgel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 11 dec 2015 11:42

Re: Zelfbouw: Wouter van den Hil UPDATE

Hallo Wouter,

Wat een prachtig orgel is het geworden, geweldig mooi! Wat voor klavieren gebruik je?

Ik heb zelf registernamen met magneetband geplakt en ik moet zeggen dat dit prima werkt. Gekocht bij de Hema en vervolgens de foto's van de resgisternamen vanuit Hauptwerk op fotopapier geprint.

http://www.pcorgan.com/images/console/G ... Detail.jpg

Succes en veel speelplezier!

Groeten,

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 11 dec 2015 12:47

Re: Zelfbouw: Wouter van den Hil UPDATE

Schitterend : wàt een orgel. Mijn petje af voor al dat doe-het-zelf werk.
Eigenlijk zou je voor een goede beleving van Hauptwerk met je ogen dicht moeten spelen om je in de betreffende kerk te wanen, maar met zo'n meubel zou dat jammer zijn :lol: .
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 11

Geregistreerd: 26 aug 2015 15:05

Bericht 15 dec 2015 15:35

Re: Zelfbouw: Wouter van den Hil UPDATE

Wat een pronkstuk, petje af. Ik moet me helaas nog steeds behelpen met een Johannus opus 30. Wel helemaal zelf geintoneerd met een heel mooi resultaat. Klinkt totaal anders en voorao beter dan de oorspronkelijke en slechte Johannus intonatie.

Gelukkig staat het van Dam Tholen bijna in onze achtertuin.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 15 dec 2015 15:42

Re: Zelfbouw: Wouter van den Hil UPDATE

Dag Wouter,

Het is een plaatje geworden! Erg mooi in verhouding allemaal.
Geldt dat ook voor de klank? Ben je daar zelf tevreden over?

Leuk te zien dat het pedaal ook goed is terecht gekomen.

Is de simultaan gebouwde twee-klaviers versie ook gereed inmiddels?

Ik wens je veel speelplezier.

Met groet,

David
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com