Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Maarten stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 09 aug 2012 23:52

Maarten stelt zich voor

Al een tijd ben ik lid van het forum. Momenteel speel ik Hauptwerk op een Domus orgel. Sinds begin van dit jaar heb ik het idee opgevat om een eigen orgel te bouwen. Ik heb 4 klavieren uit 2 Heyligers orgels aangeschaft en een pedaal. De klavieren heb ik voorzien van nieuwe eiken bakstukken en schoongemaakt. Daarna heeft het project een tijd stil gelegen qua bouwen. De benodigde apparatuur heb ik in toen aangeschaft:
  • i7 pc met 32 GB
  • 2x Genelec 8030 front
  • 2x Genelec 8020 rear
  • 1x Genelec 7050 subwoofer
  • M-Audio Profire 610 geluidskaart
  • Dell ST2220 scherm

Vorige week ben ik begonnen met de kastombouw te maken. Deze wordt in MDF gemaakt geschilderd in de trendkleur wit ;)

Hier wat foto's van de eerste stappen:
IMG_0794.jpg

IMG_0795.jpg

IMG_0802.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 aug 2012 08:10

Re: Maarten stelt zich voor

Hoi Maarten,


kijk alweer een zelfbouwer erbij, het word zachtjes aan een echt orgelbouw bedrijf ;) met zoveel zelfbouwers onder ons.
je schrijft dat je 4 klavieren gekocht hebt, maar ik zie er maar 3? is er iets mis met het 4e klavier?
(of word ik een daagje ouder en moet ik eerst eens langs de virtueele oogarts :? :lol: )

maar vanuit zwijndrecht een hartelijk welkom op dit forum, en veel succses met de bouw van je orgel.
je bent goed bezig en het ziet er keurig uit, ben benieuwd naar het eind resultaat, er zijn al zoveel diversen varianten
gebouwd, en allemaal zijn ze verassend mooi.

je technische configuratie ziet er ook goed uit, een behoorlijk forse samenstelling, dan loop je niet direct tegen beperkingen aan.

is de i7 cpu de 2e of de 3e generatie??


en tja de kleur wit............ daar is hier al genoeg over gesproken :lol: maar doet het altijd goed bij moeder de vrouw

ps. mijn orgel is trouwens ook wit(ral 9001)


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 aug 2012 09:54

Re: Maarten stelt zich voor

Welkom vanuit Dordrecht, Maarten!
Die klavieren....is toch mooi hoor...mooier als de standaard Fatar-klavieren. 't Zal fijner spelen ook.
En inderdaad...het 4e klavier? Of heb je je 3 klavieren samengesteld uit deze 4? Zo niet dan zou ik dat 4e klavier toch maar plaatsen hoor (voor Kampen) ;)

Ik blijf met belangstelling je vorderingen volgen! Maak er een mooie "eigen" topic van!
Ron (en over "W I T" wil ik het NIET meer hebben! :roll: )
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 aug 2012 10:58

Re: Maarten stelt zich voor

Ik zou het liefst een hoogbouw hebben, in donker eiken..., ik heb echter een lage in eiken60, is me ook goed hoor. En ha ha, ik mag niet eens met een witte aankomen 8-)
Je hebt mooi hout gebruikt voor die bakstukken!
Ben benieuwd hoe het eind resultaat is.
Er verschijnen hier de mooiste ideeën en creaties, leuk!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 10 aug 2012 11:40

Re: Maarten stelt zich voor

Dank voor de reacties! Het vierde klavier zit er inmiddels ook in. Ga dit weekend bezig met de lessenaar, waar een gat inkomt zodat het touchscreen daar achter kan staan. Het touchscreen ga ik gebruiken om muziek vanaf te spelen, dus niet om registers te bedienen. Dat doe ik met een iPad met TouchOSC.

De i7 is trouwens een 2600K.

Schuinte van de lessenaar bepalen:
IMG_0810.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 aug 2012 12:03

Re: Maarten stelt zich voor

Imposant hoor....4 klavieren 8-)

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 aug 2012 13:14

Re: Maarten stelt zich voor

Kees Hoekman schreef:Ik zou het liefst een hoogbouw hebben, in donker eiken..., ik heb echter een lage in eiken60, is me ook goed hoor. En ha ha, ik mag niet eens met een witte aankomen 8-)
Je hebt mooi hout gebruikt voor die bakstukken!
Ben benieuwd hoe het eind resultaat is.
Er verschijnen hier de mooiste ideeën en creaties, leuk!


Deze?
Heb ik vorige week via Marktplaats op
ISA Sweelinck Positief klein.jpg
de kop getikt voor een zacht prijsje.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 aug 2012 14:03

Re: Maarten stelt zich voor

Yes! Dat is een mooi ding. Mijn schoonvader heeft deze ook, alleen dan met houtenversiering, i.p.v. doek.
Misschien leuk om te weten, hij heeft destijds dit orgel ontwikkeld voor Johannus!
Wat ik wel wat lastig vind, het pedaal ligt wat opzij, dat is bepaald wennen. Uiteraard, je moet altijd boven c gaan zitten, maar je speelhouding is dan toch wat anders.

Proficiat ermee, want je kunt er alles in kwijt, je pc, versterker, boxen kunnen naar boven gericht erin. En je klaveren kun je verzwaren en drukpunt aanbrengen. Mooi!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 aug 2012 14:15

Re: Maarten stelt zich voor

Hoi Kees,

Even voor mijn beeldvorming.
Isa en Johannus waren verschillende ondernemingen. Heeft Isa indertijd Johannus binnenwerken gekocht. Ik altijd denken dat het een eigen ontwikkeling was :oops: .
In de jaren 90 heeft Johannus Isa/ Monarke overgenomen incl. personeel.
De Monarke is volgens mij wel een geheel eigen ontwikkeling.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 aug 2012 14:21

Re: Maarten stelt zich voor

Ja, die Monarke is een geheel eigen ontwikkeling, maar ze waren niet gek. Na overname zijn natuurlijk bestaande goede onderdelen niet opnieuw uitgevonden.
Die Sweelinck is dus wel een ontw. (analoog) van mijn schoonvader.
Heel veel hiervan zie je dus terug in de Monarkes van vlak na de overname.
Overigens heeft mijn schoonvader al vele jaren geen contacten meer met Johannus.

Edit: ik zag wel de naam Sweelinck, het ISA zag ik over het hoofd, doch dit is exact hetzelfde orgel en meubel, wat je op die foto ziet.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 10 aug 2012 14:33

Re: Maarten stelt zich voor

Heren, een vriendelijk verzoek: kunnen we on-topic blijven? ;)

Ik zie het op dit forum best veel gebeuren dat mensen compleet off-topic gaan, wat de vind- en leesbaarheid niet ten goede komt. En als je je genoodzaakt voelt hierop te reageren, graag in een nieuw topic onder Algemene Discussie. :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 aug 2012 16:16

Re: Maarten stelt zich voor

Excuus Maarten. :oops:
Zo zie je maar weer, het ene woord, brengt het andere voort... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 aug 2012 18:24

Re: Maarten stelt zich voor

Sorry Maarten :oops: ,

Overigens een goede keuze om alle 4 de klavieren te gebruiken. Je kan er beter een teveel hebben als te weinig.
Ik zie dat de twee zijpanelen onderaan nog geen verbinding hebben. Voor de stabiliteit zou ik dat in ieder geval aan de achterzijde wel doen en dit werkt ook makkelijker.

succes

André

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 10 aug 2012 19:41

Re: Maarten stelt zich voor

Ik wil inderdaad nog een vuren plank rechtop aan de achterkant monteren en daar een horizontale MDF plaat op monteren. Daar kan dan de subwoofer en de pc op staan.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 aug 2012 21:34

Re: Maarten stelt zich voor

Maarten, als je de sub op dezelfde plank monteert als de PC, wel oppassen voor overdracht van trillingen!

Wordt mooi allemaal; ik ben nu al jaloers op je heyligers klavieren, want die zijn nmm op dit moment niet gemakkelijk mer op de kop te tikken.

HG

Geert

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 11 aug 2012 23:56

Re: Maarten stelt zich voor

Daar heb je wel een punt, misschien handiger om de sub op de grond te zetten en dan met tegels oid op hoogte brengen?

Vanmiddag bezig geweest met de lessenaar, moet alleen nog een gat in gezaagd worden voor het scherm.

Voorkant:
IMG_0812.jpg


Detail:
IMG_0811.jpg


Achterkant:
IMG_0813.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 aug 2012 21:35

Re: Maarten stelt zich voor

Zo zeg dat is strak gezaagd, hoe doe je dat????

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 13 aug 2012 23:49

Re: Maarten stelt zich voor

gjschipper schreef:Zo zeg dat is strak gezaagd, hoe doe je dat????


Met een speciale vriendenzaag, waarvan ik hoop dat ik hem deze week ook nog kan lenen ;)

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 17 aug 2012 19:04

Re: Maarten stelt zich voor

We zijn weer een stap verder, het middenstuk van het 'orgel' is gemonteerd inclusief kijkgat :lol: en is bevestigd aan de zijwanden. Nu de planken maken tussen het middenstuk en de zijkanten waar de speakers op kunnen staan.

IMG_0820.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 12 nov 2012 23:00

Re: Maarten stelt zich voor

Al een tijdje niks meer gepost, wel verder gegaan met de bouw.

Twee van de vier klavieren zijn gemidificeerd met gebruikmaking van de originele bekabeling van de Heyligers klavieren. Deze zijn gesoldeerd op een "soldeerbrugje", waar ook de flatcables (4 met 16 draadjes) aan gesoldeerd zijn. Die zijn vervolgens in een BBS-1K geprikt van midi-hardware.com. Het "master" klavier in een MBBS. Deze spullen heb ik op een dunne houten lat gemonteerd direct achter de originele contactenbalk van Heyligers. Voordeel hiervan is dat je het klavier eruit kunt halen zonder dat er allerlei electronica in de weg zit. Daarnaast hoe je niet uit te zoeken welk draadje bij welke toets hoort.

De kast is ook weer wat verder, planken voor speakers gemaakt, 2 zwelpedalen en een onderplaat voor de pc. De subwoofer komt ook in het orgel en komt op een eigen MDF bak te staan die ik ga vullen met zand. Hiermee hoop ik de trillingen die de sub geeft niet aan de orgelkas door te geven.

Klavieren:
IMG_0966.jpg

IMG_0990.jpg

IMG_0991.jpg


Kast met testopstelling (trouwens geweldig dat het geluid van boven komt, draagt erg bij aan realistisch gevoel):
IMG_1130.jpg

IMG_1129.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 nov 2012 15:16

Re: Maarten stelt zich voor

Hoi Maarten

Ziet er goed uit ik vroeg me alleen af of je die middelste monitor gaat gebruiken voor bladmuziek of voor registratie of ga je nog touchscreens of trekregisters aan de zijkanten monteren.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 nov 2012 15:22

Re: Maarten stelt zich voor

Het antwoord stond al in het topic ik had er overheen gelezen. Heb je wel een soort voetpedaal als pageturner in gebruik?

Groet Jan

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 14 nov 2012 23:34

Re: Maarten stelt zich voor

Omslaan van de pagina gaat met een "swipe" op het scherm. Daar gebruik ik Foxit Reader voor.

Inmiddels zijn alle pedaaltoetsen geschuurd (van een oud Heyligers orgel), dus die kan ik nu gaan lakken en voorzien van magneetjes voor de reedcontacten. Want tweeklaviers zonder pedaal en dan Zwolle spelen is toch wat behelpen :roll:

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 05 feb 2013 00:08

Re: Maarten stelt zich voor

Even update:

Inmiddels is het derde klavier ook gemidificeerd en werkt het pedaal m.b.v. een Reed contactenstrip. Alle sierlijsten zijn aangebracht aan de voorkant en hij staat in de grondverf. Het eind komt in zicht!

Deurtjes liggen te drogen op de plek van de klavieren:
IMG_0101.jpg


Pedaal en hokje voor de zwelpedalen:
IMG_0102.jpg


Speakerdoek voor de bovenste 6 rechthoeken (iemand nog tips voor speakerdoek wat nog meer bij het eikenhout kleurt?):
IMG_0103.jpg


Straks 6x speakerdoek en 1 touchscreen:
IMG_0104.jpg



To do:
- schuren, kitten en plamuren
- 4e klavier midificeren
- zwelpedalen op midi aansluiten
- frames maken voor de speakerrechthoeken en bekleden
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 05 feb 2013 00:12

Re: Maarten stelt zich voor

Magnifiek!
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com