Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Jan stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 16

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:34

Bericht 26 aug 2012 16:35

Jan stelt zich voor

Hallo allemaal,
Mijn naam is Jan Cruiming en ben sinds juli lid van dit forum.Mijn leeftijd is 76 jaar en ben al zeker 40 jaar bezig met orgels.Heb zo het eerste begin van de electr.orgels meegemaakt,nml.het neon orgel.Ik ben er een tijdje uit geweest en omstreeks 1980 weer begonnen met 1 klavier van Goes orgels uit Hilversum op een Bohm orgel.Een paar jaar later begonnen met een 4 klaviers orgel met de laatste onderdelen van Goes die toen met zijn bedrijf stopte.
Na mijn pensionering in 1995 vertrokken we naar het noorden waar ik kennis kreeg aan iemand die bezig was met Hauptwerk.Dit leek mij toen een ver van mijn bed show.Maar het liet me niet met rust en met behulp van een keyboard en een computer en een trial kreeg ik wat ik zocht.Nu ben ik bezig om de kast te maken rond een 3 klaviers systeem en eencomputer met 8 Gb en de Basic van Hauptwerk.Verder heb ik Wildervank compleet en verder verschillend trials.

Hrtelijke groeten,
Jan

Berichten: 10

Geregistreerd: 19 aug 2011 07:45

Bericht 26 aug 2012 18:01

Re: Jan stelt zich voor

Beste Jan,

van harte welkom. Misschien krijgen wij nog fotos en verdere infos te zien/lezen.

Groetjes uit Zuid-Limburg (een beetje ver weg van het norden ;) )

Cecilia
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2012 11:10

Re: Jan stelt zich voor

Jan, wat leuk dat jij de neonbuisjes noemt..........Nav een publikatie toendertijd in een Am electronica-magazine heb ik toen de neonvox gebouwd met 144 neonbuisjes....dat was een sensatie toendertijd waarme ik zelfs de krant heb gehaald!

Helaas ben ik mn hele leven bezig gebleven met bouwen van telkens weer achterhaalde concepten; begonnen dus met neonbuisjes en buizen in de hoofdoscillator en versterking; later alles met transistoren, nog weer later met CMOS IC,s, om uiteindelijk, toen mijn zoon werd geboren, de zelfbouw vaarwel te zeggen en een Hammond B3000 aan te schaffen!

Die heb ik dan uiteindelijk natuurlijk van midi voorzien, en maakte tot een paar weken geleden de kern van mijn systeem uit.
inmiddels gewoon 3 Fatars opgestapeld in een minimale omhulling op een Ikea tafel met een Johannus pedaal eronder.
Registreren doe ik - naast een toouchscreen - tegenwoordig vooral met 2 stuks Launchpad opgesteld links en rechts van de klavieren.

Soms kijk ik weleens weemoedig terug op al die bestede bouw-uren ( jaren zeg maar), terwijl je nu softwarematig zo gemakkelijk een veel fraaier resultaat krijgt.

Succes met je hernieuwde intrede in het orgelgebeuren toegewenst

HG

Geert

Berichten: 16

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:34

Bericht 27 aug 2012 11:35

Re: Jan stelt zich voor

Ja Geert dat waren nostalgische tijden.Ook ik heb heel wat jaren in allerlei experimenten en bouw zitten.Dan sta je versteld dat het tegenwoordig zo "simpel" kan. En dan het resultaat.Vergelijkbaar met de neon-buisjes is dit top.
Analoog met IC's (de beroemde TMS 3617) was al een heel goed resultaat te bereiken.Een stabiele oscilator deed de rest.
Als laatste heb ik op marktplaats twee content 200 orgels gekocht en deze in een eigen gebouwde kast overgebouwd.
Met een Alesis nagalm was het net echt.Deze heb ik onlangs verkocht en heb me nu helemaal op Hauptwerk gestort.
Groeten,
Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 aug 2012 13:53

Re: Jan stelt zich voor

Nog zo'n orgel uit de oude doos.
Destijds was er ook een Dereux orgel, ontworpen met motorisch aangedreven langs elkaar draaiende condensator platen.
Door de condensator platen een bepaalde golfvorm te geven kon je dus een toon opwekken. Lijkt me wel zeer storingsgevoelig zo' n concept. Heeft ook wel iets weg van een Hammond orgel.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2012 15:13

Re: Jan stelt zich voor

Jan dat was werkelijk een heel mooi ontwerp hoor, die Dereux....De golfvormen stonden gewoon op transparante plaatjes gegraveerd en werden foto-electrisch 'gelezen".

Het waren dus al echte samples die werden afgespeeld. het enige probleem was, dat al die plaatjes konstant roteerden ( zoals bij de Hammond) en er dus geen sprake was van een attack-fase; je viel gewoon midden in de toon.
maar toch, het gaf wel een richting aan waarin eea zich zou kunnen ontwikkelen.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 aug 2012 15:29

Re: Jan stelt zich voor

Hoi Geert

Altijd gedacht dat het condensator plaatjes waren die langs elkaar draaiden maar zoals jij zegt is veel voor de hand liggender . Wel erg ingenieus bedacht maar inderdaad attack , multirelease ,intonatie, etc gaat niet zo erg met dit soort orgels

Berichten: 16

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:34

Bericht 27 aug 2012 16:33

Re: Jan stelt zich voor

De handleiding voor het bouwen van een orgelwas het boek van J>H>M>Goddijn.Het groot electronisch orgelboek.
Het systeem Dereux vindt je ook bij het Compton-orgel.Ook het misschien weinig bekende orgel met de naam Parie werkte met het electrostatische systeem.Ik heb omstreeks 1968 een paar keer op een Parie-orgel gespeeld.Het had veel weg van een Hammond.Dit orgel stond in een kerk.Maar volgens mij niet lang.Hammond in de kerk gaf geen pas.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 aug 2012 17:13

Re: Jan stelt zich voor

Hammond in de kerk had geen pas..... :roll:
Moet je sommige koren er een bij horen zingen!
Dat klinkt dus heeeeeel best!
Ik ben een Hammond fan... 8-)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2012 21:01

Re: Jan stelt zich voor

Ja Jan, uiteraard had ik ook dat boek van Goddijn. Het standaardwerk in die tijd......heb ik toch een aantal jr geleden maar weggedaan.

Heb ook nog eens voor mijn vader een leuk orgeltje gebouwd herinner ik me nu, met allemaal vrijlopende dubbel-T oscillatoren. Vaak stemmen natuurlijk, maar dat had wel veel wat die frekw- delerbakken niet hadden uiteraard.

Moet wel oppassen nu, dat dit niet teveel off-topic wordt.......maar wel erg leuk om eens een mede-strijder te ontmoeten! :oops:

Tjsaa, over die Hammond in de kerk onthoud ik mij op dit forum maar van kommentaar, gezien de vele gevoeligheden.
Maar wat ik toch wel boeiend vind, is dit: http://www.youtube.com/watch?v=3b1b36YRodM

HG

Geert

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2012 21:04

Re: Jan stelt zich voor

Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 28 aug 2012 09:19

Re: Jan stelt zich voor

Je weet het Geert, ik draag haar en haar kunsten, een warm hart toe! ;)
Jan, we zijn jouw voorstellen aan het vervuilen. We stoppen ermee!
En dan zag ik ook nog tot mijn schrik, dat ik vergat je welkom te heten :oops: , BIJ DEZEN!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 aug 2012 10:08

Re: Jan stelt zich voor

Jan.....onze Kees gebruikt vaak veel woorden voordat hij tot een welkom komt....
dus van mijn kant....WELKOM!
('t Is overigens een beste vent hoor! :lol: )
Groet, Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 28 aug 2012 18:48

Re: Jan stelt zich voor

Door die "neonbuisjes" merk ik dat wij leeftijdsgenoten zijn Jan.
Miijn eerste "electronische" orgel was een Kinsman, die werkte dus op neonbuisjes.
Dat was in de 60 er jaren... Hij gloeide als een electrisch kacheltje van achteren, maar het geluid was toen een openbaring... Al die merken die je noemt, heb ik gekend en bespeeld. Wat is er veel veranderd in a lifetime!

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com