Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dirk1 (orgel klaar)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 14 sep 2012 23:55

Dirk1 (orgel klaar)

Beste Hauptwerkers,

Nadat ik door Anton Doornhein ben besmet met het bekende virus, heb ik mijn Johannus orgel met Hauptwerk uitgerust. Momenteel speel ik op Metz en Utrecht.

Doordat ik bij een orgelbouwer 3 kerkorgelklavieren (jaren '40) op de kop kon tikken, ontstond het plan om daarmee zelf te gaan bouwen. Dankzij de hulp en onderdelen van velen (o.a. Roman Sowa (midi), Peter Murre (o.a. toetscontacten), Jan Wim en Ron (ja, waar kom je die niet tegen op dit forum)) ben ik inmiddels aardig op weg. Langs deze weg mijn hartelijke dank aan hen allen!

Snel gaat het bouwen niet. Oorzaken:
- ik ben zelfstandige, dus alleen de uurtjes na 10-en zijn beschikbaar
- ik heb buren, dus op dit soort tijdstippen zet je de zaag niet meer aan...
- ik ben geen timmerman, dus ik moet regelmatig het wiel opnieuw uitvinden
- ik heb geloof ik niet de makkelijkste weg gekozen... :( . Het heeft zeer veel tijd gevergd om de klavieren op te knappen, het pedaal heb ik zelf gemaakt (die kun je dus beter gewoon kant-en-klaar kopen) en het model is ook niet echt standaard: momenteel zit ik op scharnieren te wachten die ik alleen in Duitsland kon bemachtigen. Het lastigst was wel om het klavierblok, dat in 3 dimensies scheef is (0,5 cm verschil is geen uitzondering :cry: ), toch fatsoenlijk in een meubel te krijgen. Het werken met authentieke klavieren is dus alleen aan te raden als ze een beetje recht zijn...

Dit orgel (halfhoog model) is zo compact mogelijk, zonder dat ik een concessie wil doen aan geluidskwaliteit. Naast mijn klavieren / lessenaar komen beiderzijds schermen die ik achter deurtjes wil verstoppen. De PC is via een deur in het zijkant bereikbaar en uittrekbaar. Achter eenzelfde deur in de andere zijkant komt een extra bergkast.

De wakkere lezer heeft inmiddels door dat er nog iets ontbreekt... Inderdaad: de speakers. Het is de bedoeling dat die in 2 aparte hoge kasten komen, zodat ik qua aantal, soort en stand van de speakers niet gebonden ben aan mijn meubel.

Kleur kast wordt wit. Bakstukken en details houtkleur.

Ik zal proberen om (tenminste jaarlijks ;) ) een foto te plaatsen van de voortgang.

Groet,

Dirk1

Pedaal(bak) (2).jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Dirk1 op 02 jul 2017 14:06, in totaal 7 keer bewerkt.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 15 sep 2012 00:01

Re: Dirk1 stelt zich voor

en hier nog een foto
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 sep 2012 00:01

Re: Dirk1 stelt zich voor

Hoi Dirk,

leuk om te lezen dat je van start ben gegaan.

ben er van overtuigd dat het een grandioos orgel word.

en zoals je aangeeft tijd is een probleem, maar is toch ook een uitdaging om het voor elkaar te krijgen.

heel veel succses

en volg met belangstelling je vorderingen t.z.t

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 15 sep 2012 00:02

Re: Dirk1 stelt zich voor

Orgel1 (2).jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 15 sep 2012 07:42

Re: Dirk1 stelt zich voor

Hallo Dirk,

Voor een niet timmerman ziet het er prima uit; ik zou er zeker jalours op zijn!
Je hebt al 2 mooie samplesets!

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 sep 2012 13:08

Re: Dirk1 stelt zich voor

Ha Dirk,
welkom.
Zo'n inschuifbare slede is weer een van de goede ideetjes, die op dit forum de kop op steken! 8-)
Brengt me zo weer op een hoop ideetjes....een inschuifbare orgelbank 8-)
(Wel zorgen dat je er eerst af klimt dan!)

Ik volg met belangstelling je vorderingen...en inderdaad...je sets zijn mooi!
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 sep 2012 13:23

Re: Dirk1 stelt zich voor

Tja, Dirk, jij begint er tenminste aan, ik durf er niet eens aan te denken...
Veel succes en we blijven je met belangstelling volgen!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 15 sep 2012 13:42

Re: Dirk1 stelt zich voor

Tja Kees, met orgels bouwen is het net als met een huwelijk:
Dat het niet vanzelf gaat, weet iedereen, maar je moet er gewoon een keer aan beginnen en als je d'r vervolgens maar aan blijft werken, blijkt voor de meeste moeilijkheden toch een oplossing te bestaan. ;) .

Groet,

Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 sep 2012 13:49

Re: Dirk1 stelt zich voor

Helemaal waar Dirk, maar zoals voor een huwelijk bepaalde voorwaarden en vaardigheden nodig zijn, is dat ook met het zelf bouwen van een orgel. En ja, ik heb nu eenmaal totaal geen technisch inzicht en ben er ook niet geduldig genoeg voor... ;)
Ik had de mazzel dat mijn schoonvader e.e.a. voor me heeft omgebouwd, ik ben daardoor toch een zeer gelukkig en tevreden HW gebruiker!
Ja, gebruiker in de ruimste zin des woords, het is verslavend... 8-)
Voor de leveranciers is het volgen van die zelfbouwprojecten ook leerzaam, want ik kom(evenals Ron) af en toe staaltjes vernuft tegen, waar ik U tegen zeg!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 sep 2012 10:21

Re: Dirk1 stelt zich voor

Dat ziet er mooi en verzorgd uit. Ik ben ook geen timmerman, dus aan mijn oordeel kun je ook niet te veel waarde hechten, maar het ziet er vakkundig uit.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 sep 2012 12:33

Re: Dirk1 stelt zich voor

Toe maar Gert Jan, jij bent geen timmerman, maar als dat orgel van jou niet mooi is, zijn wij allemaal gek... :roll:
Jij bent geen timmerman, maar je creatie liegt er niet om!

En ja, dit van Dirk is ook weer zoiets. De een steekt de ander aan en het loef af op gebied van vernuft... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 sep 2012 12:39

Re: Dirk1 stelt zich voor

Hallo Dirk,

Welkom op dit forum, veel plezier! Goed dat je gewoon begint. Het Mooie is dat je, als de basis goed is, je er later altijd wel weer wat aan kan prutsen.
Helemaal zelfbouw is toch ook wel super hoor, en oude kerkorgelklavieren zijn wellicht lastig om in te passen, maar speelt toch wel even anders dan die plastic stokjes. Heb je staks alleen maar plezier van!


Ik heb bij Peter ook onderdelen besteld, kan het spul met een beetje geluk aan het einde van deze week, of anders volgende week ophalen.
Zal mij benieuwen hoe e.e.a. zich laat monteren, maar als de spullen kloppen met de tekeningen (en ik de tekeningen juist heb gemaakt :shock: ) dan moet het een eitje zijn.

Groeten uit Dordrecht,

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 18 sep 2012 16:38

Re: Dirk1 stelt zich voor

Dag André,

Ik neem aan dat je bij Custommade organ de rails met toetscontacten hebt besteld voor onder je klavieren.
Het monteren gaat vrij eenvoudig door ze gewoon op een geschikte plaats binnen je klavierraam vast te schroeven.
Omdat bij mij de toetsbreedte hier en daar verschilt, heb ik nog wel wat moeten aanpassen om te voorkomen dat een brede toets 2 contacten raakte. Daar zijn mogelijkheden voor: klein beetje bijvijlen onder de toets en de print met contacten iets op de aluminium rail verschuiven.

Tot nu toe heb ik de contactrails alleen even op de laptop getest en ze lijken feilloos te werken. Wel is de toucher van de toetsen zwaarder geworden, maar dat vind ik juist prettig. Door de veerwerking in de contactrubbers krijg je zelfs een beetje een idee van 'drukpunt' te voelen.

En als je toch nog problemen of vragen hebt, is Peter altijd bereid om je even te helpen.

Succes,

Dirk1
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 sep 2012 20:40

Re: Dirk1 stelt zich voor

Ja, Kees ik ben echt geen timmerman. Ik heb nog nooit een kast gezien met vuren balken erin :D Maar goed het werkt ...

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 19 sep 2012 22:43

Re: Dirk1 stelt zich voor

Een recentere foto toegevoegd.
De trekknoppen bedienen de voeding van PC, midi, speakers en verlichting.
Duim- en voetpistons bedoeld voor setzer +/-.

Dirk1

orgel copy.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Dirk1 op 18 maart 2017 21:21, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 sep 2012 23:51

Re: Dirk1 stelt zich voor

Hoi Dirk,

kan je er voor Bach gewoon een fles naast zetten hoor ;-) wel een rode graag, schijnt dat hij ook wel een glaasje rood lustte!

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 sep 2012 23:52

Re: Dirk1 stelt zich voor

Geen drank....geen klank.... was een motto wat toen al werd gebezigd. Asma deed het met sigaren! En af en toe een jonge jenever naar het schijnt
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 sep 2012 23:56

Re: Dirk1 stelt zich voor

Hoi Dirk,

Ik heb bij Peter het hele pakket besteld, contactrails voor de klavieren voorgemonteerd, contacten en prints voor de pedalen en de overige benodige prints en kabels. Tevens een zwelpedaalregelaar (mooi scrabblewoord ;) )
En inderdaad zou het een kwestie van monteren zijn....eitje dus.....hoop ik!

André

Dirk1 schreef:Dag André,

Ik neem aan dat je bij Custommade organ de rails met toetscontacten hebt besteld voor onder je klavieren.
Het monteren gaat vrij eenvoudig door ze gewoon op een geschikte plaats binnen je klavierraam vast te schroeven.
Omdat bij mij de toetsbreedte hier en daar verschilt, heb ik nog wel wat moeten aanpassen om te voorkomen dat een brede toets 2 contacten raakte. Daar zijn mogelijkheden voor: klein beetje bijvijlen onder de toets en de print met contacten iets op de aluminium rail verschuiven.

Tot nu toe heb ik de contactrails alleen even op de laptop getest en ze lijken feilloos te werken. Wel is de toucher van de toetsen zwaarder geworden, maar dat vind ik juist prettig. Door de veerwerking in de contactrubbers krijg je zelfs een beetje een idee van 'drukpunt' te voelen.

En als je toch nog problemen of vragen hebt, is Peter altijd bereid om je even te helpen.

Succes,

Dirk1
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 21 sep 2012 21:31

Re: Dirk1 stelt zich voor

Dagje vrij geweest, en nuttig besteed...

orgel 21-09-12 copy.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 12 maart 2017 14:58

Re: Dirk1 stelt zich voor

Ik ben inmiddels na lange pauze (wegens allerlei) weer verder gegaan met mijn zelfbouw orgel. Deze kasten (met 4 planken voor dus 4 kanalen) zijn bedoeld om mijn speakers in te plaatsen. Ik wil alle speakers in de kasten zetten, dus geen snoeren door de kamer voor rear speakers.
Weet iemand of het nog meerwaarde biedt om surround te gaan gebruiken met speakers in deze kasten?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 maart 2017 17:44

Re: Dirk1 stelt zich voor

Nounou, zulke speakers komen er bij niet in (ben ik bang).
Hier kun je aardige transmissionline speakers van maken. Alleen de losse speakers erin, dempingsmateriaa- en klaar :lol:
Ik heb zelf ook wel eens met luidsprekers lopen schuiven (doe ik nog steeds) maar de rearkanalen moeten -wat mij betreft) toch echt van achteren komen.
Momenteel heb ik voor de gewone stereo 2 rondstralers gemaakt, die ik (stiekem) voor de rearkanalen van mijn orgel gebruik.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 maart 2017 14:19

Re: Dirk1 stelt zich voor

Dirk
surround heeft altijd meerwaarde, n.l de setmaker heeft de positie van de microfoon zo gekozen dat een combi van zowel front als rear het beste resultaat geeft(de locatie is altijd subjectief)

nu is het gebruikelijk is dat de rears vanachter aanvullen, maar dit kan ook vanuit 1 locatie
de beleving zal iets veranderen
maar ik zou niet zomaar de Rears schrappen, dan mis je ruimtelijke informatie
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 13 maart 2017 16:39

Re: Dirk1 stelt zich voor

Je zou ook nog de rears anders kunnen laten afstralen, minder direkt naar de oren toe. Het hangt ook allemaal af van hoe je eea gaat plaatsen. Ik zag laatst een filmpje op YT vna iemand die gewoon met zijn rug bijna tegen de muur zit, en dus zijn console 180 gr gedraaid heeft staan tov van wat de meesten doen. Zijn speakerkasten staan dan gewoon vrij in de ruimte......

DIT krijg je er ZEKER niet door bij je huisgenoten! Maar de rears bv omhoog laten stralen is een optie.

HG

Geert

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 13 maart 2017 16:53

Re: Dirk1 stelt zich voor

Ik heb in de kasten veel speelruimte gereserveerd om de speakers (die er los in staan) te kunnen richten, zodoende kan ik dat naar 'smaak' bijstellen.
Voor surround kan ik dan op de bovenste plank mijn oude 'starterspakket' (2x Adam A5X) reserveren, en dan voor de overige kanalen de A8X (4x) en sub8 gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Dirk1 op 18 maart 2017 21:20, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 13 maart 2017 22:13

Re: Dirk1 stelt zich voor

Das helemaal niet verkeerd, die Adams. Hele mooie hoog-afstraling. En dat ding met die dubbele laag-conus ( A77x ofzo) die heb ik laatst kunnen testen staande tussen de orgelpijpen in een Flentrop orgel en dat stel kon heel goed meekomen......zonder sub ofzo.

Resize of PC070276.JPG

Hg

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com