Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dirk1 (orgel klaar)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 14 sep 2012 23:55

Dirk1 (orgel klaar)

Beste Hauptwerkers,

Nadat ik door Anton Doornhein ben besmet met het bekende virus, heb ik mijn Johannus orgel met Hauptwerk uitgerust. Momenteel speel ik op Metz en Utrecht.

Doordat ik bij een orgelbouwer 3 kerkorgelklavieren (jaren '40) op de kop kon tikken, ontstond het plan om daarmee zelf te gaan bouwen. Dankzij de hulp en onderdelen van velen (o.a. Roman Sowa (midi), Peter Murre (o.a. toetscontacten), Jan Wim en Ron (ja, waar kom je die niet tegen op dit forum)) ben ik inmiddels aardig op weg. Langs deze weg mijn hartelijke dank aan hen allen!

Snel gaat het bouwen niet. Oorzaken:
- ik ben zelfstandige, dus alleen de uurtjes na 10-en zijn beschikbaar
- ik heb buren, dus op dit soort tijdstippen zet je de zaag niet meer aan...
- ik ben geen timmerman, dus ik moet regelmatig het wiel opnieuw uitvinden
- ik heb geloof ik niet de makkelijkste weg gekozen... :( . Het heeft zeer veel tijd gevergd om de klavieren op te knappen, het pedaal heb ik zelf gemaakt (die kun je dus beter gewoon kant-en-klaar kopen) en het model is ook niet echt standaard: momenteel zit ik op scharnieren te wachten die ik alleen in Duitsland kon bemachtigen. Het lastigst was wel om het klavierblok, dat in 3 dimensies scheef is (0,5 cm verschil is geen uitzondering :cry: ), toch fatsoenlijk in een meubel te krijgen. Het werken met authentieke klavieren is dus alleen aan te raden als ze een beetje recht zijn...

Dit orgel (halfhoog model) is zo compact mogelijk, zonder dat ik een concessie wil doen aan geluidskwaliteit. Naast mijn klavieren / lessenaar komen beiderzijds schermen die ik achter deurtjes wil verstoppen. De PC is via een deur in het zijkant bereikbaar en uittrekbaar. Achter eenzelfde deur in de andere zijkant komt een extra bergkast.