Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

djvmeeuwen stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 26 mei 2014 20:32

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Zo! We zijn afgelopen zaterdag een stukkie verder gekomen... Langzaamaan wordt het wat! :D
Ondertussen druk bezig met het fineren van de toetsen. de Register panelen met de reedcontacten zijn ook een eind onderweg...
Foto's spreken voor zich...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 mei 2014 21:11

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Hoi Dirk Jan,


Het ziet er echt heel netjes en professioneel uit, geweldig man, je krijgt een schitterend orgel

Geweldig

Gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 28 mei 2014 09:02

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Hoi Jan Wim,

Dank voor je compliment, zal 't overbrengen aan m'n schoonvader ;-)
Zaterdag gaan we hem bij mij thuis zetten. De 'rest' doe ik zelf. (beitsen, lakken, klavieren, reedcontacten enzo) Al met al nog 'lang' niet klaar, maar het eind is in zicht!
Kan ik eindelijk thuis weer spelen... :D
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 23 aug 2014 11:20

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Volgens mij is het hoog tijd om eens een update te geven... Het orgel staat inmiddels bij ons thuis in de woonkamer en is voorzien van de juiste kleur beits en een dubbele laklaag.
De eerste twee kalvieren zijn voorzien van eikenfineer. Het derde klavier is nog niet af. Daarna nog in de hardwax olie zetten. Als laatste moeten dan de pcb strips er nog onder, net als de kompasveren. Het speelt anders toch nog te licht naar mijn zin.
De registerknoppen zijn allemaal in de beits gezet en deels de eerste keer voorzien van de blanke laklaag.
Het midi-gedeelte is wél klaar, behalve de magneetjes van de registerstokken.

Volgende week ben ik nog vrij, dus hoop ik er weer eens een hoop aan te kunnen doen... :) Zal dan weer wat updates geven.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 23 aug 2014 11:30

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Nou, dat gaat er echt heel fraai uit te zien. Je handen zullen vast al jeuken om het orgel in al z'n glorie te bespelen.
bert
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 09 okt 2014 21:22

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Zo, hehe, weer even een update. 't Gaat niet zo hard als dat ik zou willen, maar 't vordert gestaag! Ben nu bezig met de contacten monteren onder de klavieren en de veren voor het 3e klavier. Daarna de magneten + 'stoppers' van de registertrekkers, nog een orgelbank maken en dan zijn we een heel eind...
Maar ja, ondertussen wel de knoppen gelakt, de toetsen in de olie gezet, speakerdoek geplaatst, pedaal is klaar en de contactrails voor het pedaal gemonteerd.

Vroeg er pas iemand: Hoeveel uur werk zit er nou in? Ik heb maar gezegd dat ik dat niet wil weten.... :shock:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 okt 2014 21:27

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Tja wat moet je nog zeggen??


van mij krijg je een 10

Klasse jongen, echt heel mooi ontwerp en uitgevoerd


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 10 okt 2014 17:34

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Dit wel echt mooi zeg. Een pronkstuk!

Ik ben nog wel nieuwsgierig naar het volgende:

Eerder in je verslag spreek je over het schoonmaken van de klavieren. Maar heb je de klavieren uiteindelijk opnieuw beplakt met fineer?

Zit er ergens in je kast ook nog een subwoofer verstopt, of zijn het de twee getoonde boxen?

Succes met de afwerking.

Groet,

David

Berichten: 7

Geregistreerd: 09 okt 2014 22:13

Bericht 10 okt 2014 22:43

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Dag Dirk Jan

Heb je het oude beleg verwijdert of heb je er overheen gefineerd ?
Ik wil ook 2 oude kerkorgelklavieren voorzien van nieuw beleg.
Ben benieuwt wat jou werkvolgorde was.

Groet

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 11 okt 2014 21:55

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Hoi Jan en David (dank voor je compliment!),

Tja, die klavieren... Mijn eerste idee was om het beleg schoon te maken en er dan verder niets aan te doen. Maar gaandeweg waren er steeds meer toetsen die niet echt goed schoon werden en heb ik maar bedacht dat ik het plastic eraf ging halen en met eikenfineer opnieuw toetsbeleg maken. Da's een beste klus, maar ben er zeer tevreden mee zo. Ziet er veel fraaier uit dan 'wit' plastic...

Het oude beleg heb ik er heel simpel afgehaald met een plamuurmes. Eerst het oude beleg verwarmen met een verfbrander (kijk uit dat je hout niet verbrand!). Dan steek je het er zo vanaf omdat de lijm zacht wordt. Daarna goed schuren en dan is je toets eigenlijk al klaar om te fineren. Ik heb bij het eerste klavier als eerste de bovenkant gefineerd en daarna pas de schuine voorkanten, maar het gaat beter, makkelijker en sneller als je eerst de schuine kanten doet en dan pas de bovenkant. Je kunt dan de bovenkant van de toets namelijk precies vlak schuren met het fineer op de schuine voorkant. Schuren heb ik gedaan met korrel 180, daarna 240 en daarna nog met korrel 400. Voor de bovenkant heb ik zelfs korrel 600 nog gebruikt, dan krijg je een echt mooi glad resultaat. Kost een hoop tijd, maar je krijgt er dan wel wat voor terug natuurlijk.

Een subwoofer heb ik er vooralsnog niet in staan. Tenminste, niet voor mijn frontspeakers. Voor de surround speakers moet ik nog kijken of ik een 5.1 surroundset kan gebruiken, maar of die kwalitatief afdoende is betwijfel ik nog. Daar zit wel een sub bij.
En niet onbelangrijk: alles kost geld en geld is niet oneindig... ;) (Bij mij tenminste)...

Groet,
Dirk-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 25 feb 2015 22:53

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Hoi Dirk-Jan,

Hoe ver ben je met je zelfbouw? ;)
Ik zou de subwoofer onderin plaatsen en 4-kanaals systeem bovenin. Je kunt de andere 2 speakers\boxen ook in de bovenplaat bouwen en naar boven richten. Of gaat gaat dat niet?

Groet, Marius
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Vorige

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com