Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

BerendJan stelt zich voor : bouw nieuw orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 22

Geregistreerd: 10 feb 2011 21:00

Woonplaats: Borne

Bericht 12 dec 2012 23:24

BerendJan stelt zich voor : bouw nieuw orgel

Geachte forumlezers,

Al een ruime tijd ben ik geinteresseerd in Hauptwerk en al 2,5 jaar bezit ik Hauptwerk.
Lees ook met veel interesse dit forum, mede omdat ik (nog geen) orgel had, en met verbazing zch, hoe mensen zelf een orgel bouwen.
Ik heb Gert zijn aanbevelingen allemaal opgevolgd, begonnen met de freeware, toen de Basic en nu het volledige programma. Ook de samplesets, eerst Izola en daarna Vollenhove, Freiberg, Maximin en nu Utrecht. Alleen kan ik alleen maar spelen op een eletr piano. Ben sinds een maand of 3 nu begonnen zelf een orgel te bouwen.
Ik had nogal wat wensen :
- moest klein zijn ( opgesteld in een kleine ruimte)
- de klavieren moesten aanvoelen als een mechanisch orgel en 2 klavieren (i.v.m. de afmeting)
- ik heb bewust gekozen voor passieve boxen en versterkers
- maar voor alles : low budget
- moet demonteerbaar zijn (nu 4 gedeelten, pedaal, onderconsole, bovenconsole en de klavieren)

Na lang nadenken ben ik begonnen, ben bepaald geen timmerman, dus doe er lang over om alles bij elkaar te bouwen.
Ik zal een tweetal foto's (trachten) te plaatsen hoe de vorderingen zijn, in een later stadium zal ik een goede foto uploaden,
Boven het 2de klavier zitten registers, zijn het niet, dit zijn schakelaars om de versterkers etc aan/uit te ztten.
Naaste de klavieren komen nog 4 registers, alleen maar om het volume en balans in te kunnen stellen.
Zoals je ziet, de bovenklep kan open, daar komen 9 speakers.
Naast de console zitten planken, die in en uit geschoven kunnen worden, voor de staande speakers. Ik heb dit bewust gedaan, als ik dit mogelijk nog een keer wil wijzigen, kan ik gewoon alles naar binnen schuiven.
Ikheb alles van massief eikenhout gemaakt, wie interesse heeft hoe en wat, laat het horen.
fotoorgel1.jpg
fotoorgel1.jpg

Onder de klavieren monteer ik de geluidskaart en een orgelmodule, die ik al 10 jaar heb. Stel je voor dat Hauptwerk niet werkt of in de toekomst een sampleset van 50 GB moeten laden, kan ik alvast mijn vingers opwarmen via spelen op deze module. Deze zijn te bereiken via een klep.
Op dit moment ben ik bezig de bovenzijkanten nog dicht te maken. dan moet alles worden afgewerkt.
Ik kies voor een heel licht eiken kleur, dus 1 maal white wash o.i.d. Het pedaal moet nog geschuurd worden.
Kortom, nog werk zat, maar over een maand of 2 of3 hoop ik alles klaar te hebben en opgesteld. Het maken is leuk maar spelen is toch leuker.
Ik dank de forum leden voor hun openhartige bijdrage over het bouwen, van heel veel mensen heb ik wat geleend om uiteindelijk te komen wat het is geworden.
[]

Berichten: 22

Geregistreerd: 10 feb 2011 21:00

Woonplaats: Borne

Bericht 12 dec 2012 23:31

Re: BerendJan stelt zich voor : bouw nieuw orgel

de foto's : was in mijn bericht niet meegekomen, waarom niet ??
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 15 dec 2012 08:11

Re: BerendJan stelt zich voor : bouw nieuw orgel

Ziet er mooi uit, BerendJan
Dat met die foto's begrijp ik soms ook niet,
de eerste keer lukte me het wel, daarna niet meer.

Maar je hebt een mooi orgeltje zo, geniet er maar van.

Bartmans :D

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 15 dec 2012 20:36

Re: BerendJan stelt zich voor : bouw nieuw orgel

BerendJan je heb een mooi, compact geheel zo !
Dit is ook echt weer eens wat anders dan gebruikelijk.
Ik heb ook 2 actieve luidsprekers zo naast het orgel.
Het is dat het niet anders kan, dus moet het maar zoals het wel kan (volgens AndréK), maar ik heb wel een duidelijke voorkeur gekregen voor plaatsing ruim boven de oren.
Hoewel, het zeer fraaie geluid van de vloerstaanders van CustommadeOrgan me doet twijfelen.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 37

Geregistreerd: 01 nov 2012 18:04

Woonplaats: Veere

Bericht 15 dec 2012 21:47

Re: BerendJan stelt zich voor : bouw nieuw orgel

Ha BerendJan,

Dat ziet er lekker compact uit. Is het pedaal nog opklapbaar en de klavieren inschuifbaar? Als je dan niet speelt houd je lekker veel ruimte over.

Het is een hele vooruitgang van een elektische piano naar een tweeklaviers orgel. Die trekregisters zien er ook leuk uit alleen zou ik die aan de zijkant doen of vervangen door, eventueel uit het zicht gewerkte, kleine schakelaars. Dan heb je alsnog ruimte voor een derde klavier, of wil je die registers tijdens het spelen kunnen bedienen.

Zelf heb ik ook maar twee klavieren maar zou graag een derde erbij willen hebben. Voor veel samplesets lijkt medit erg handig. Voorlopig schakel ik met floating divisions zodat ik toch meerdere klavieren kan bespelen.

Veel bouw- en speelplezier toegewenst,
AndreL
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 25 dec 2012 18:16

Re: BerendJan stelt zich voor : bouw nieuw orgel

BerendJan,

Schitterend! Heerlijk strak en compact en een solide uitstraling.
Zal wel smullen zijn om erop te spelen.

Ik zou het wel eens willen zien. Welke Borne woon je, er schijnen er twee te zijn (maar beiden niet om de hoek)

Geniet ervan.
Boudewijn
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 22

Geregistreerd: 10 feb 2011 21:00

Woonplaats: Borne

Bericht 06 jan 2013 21:29

Re: BerendJan stelt zich voor : bouw nieuw orgel

Voortgang Hauptwerk console

Bijgaand een foto van de vorderingen
Al het zaagwerk is klaar, nog wat schuurwerk en kan het geheel afgewerkt worden.
Zoals te zien op de foto even een kleine versterker en boxen aangesloten, tevens de module ingebouwd om alles testen zonder Hauptwerk en .. alles werkt naar behoren.
Op de plaats waar nu de kleine speakers staan, komen straks zuilspeakers te staan.
Speakers van Piega, meteen heel mooie tweeter : van 38 Hz tot 40 kHz ( =/- 2 db) aangstuurd door Nuforce monoblokken.
Wordt vervolgd en ja ik woon in Borne in het mooie Twente.
En als alles klaar is kun je , als je in de buurt bent, natuurlijk wel een bezoek brengen en het uitproberen, altijd welkom.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 feb 2013 19:41

Re: BerendJan stelt zich voor : bouw nieuw orgel

Berend-Jan, van harte Proficiat met je verjaardag! Nog vele jaren in een goede gezondheid.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com