Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

DoMidi

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 01 nov 2013 01:13

DoMidi

Momenteel ben ik aan het experimenteren met een alternatieve manier voor het registreren in Hauptwerk.
De grote touchscreens aan de zijkant van het orgel beperken me om een zo compact mogelijk orgel te bouwen.

Doel is om te kunnen registeren tussen de klavieren en de lessenaar.

Eerst verschillende methoden onderzocht om drukknoppen samen te laten werken met meerdere LCD-Displays van 4x40 karakters (die je in oude kassa's vind). Dit geeft toch heel wat nadelen, is niet flexibel en waarschijnlijk vrij complex om te realiseren.

Mijn laatste idee was om dan te gaan werken met kleine touchscreens.
Ik kwam er alleen zojuist achter dat Mixtuur dit inmiddels al ontwikkeld en in productie heeft, zie:
http://www.orgelcentrumemined.nl/index_htm_files/Mixtuur%20-%20Intrada.pdf

Uiteraard zijn zij eerder op het idee gekomen dan ik, maar ik was er echt totaal niet van op de hoogte.

----

Nou ja, voor degene die het interessant vind, hier het concept waar ik mee bezig ben...

Ik heb mijn idee opgedaan bij het ontdekken van de Novation Launchpad.
Zelf ben ik programmeur en het leek mij een uitdaging om te kijken of zoiets niet softwarematig gebouwd kan worden. Bestaande software kon ik hier niet voor vinden.

Mijn idee is:

Hardware
1 of meer touchscreens (waarschijnlijk 4 x 7") tussen klavier en lessenaar.
De 7" touchscreens worden veel in auto's gebruikt en zijn qua aanschaf helemaal niet duur.
Installatie ervan is vrij makkelijk, sommige werken slechts op een USB kabel.

Software
Momenteel ben ik een softwareprogramma aan het schrijven, genaamd "DoMidi".
Het idee daarvan is vrij simpel:
- toon een scherm met allemaal knoppen (en een slider)
- iedere knop geeft een eigen MIDI signaal af, hetwelk doorgestuurd word naar Hauptwerk
- het programma leest ook MIDI signalen in, zodat DoMidi Hauptwerk aanstuurt en vica versa
- zo word DoMidi een soort van schil over Hauptwerk heen
- de gebruiker moet de schermen zelf "vrij eenvoudig" kunnen indelen

De gebruiker bepaalt zelf allerlei facetten van de knoppen...
- hoeveel knoppen op een scherm + indeling ervan
- de labels van iedere knop
- de kleuren
- etc...

Ik probeer het zo generiek mogelijk te maken, zodat het makkelijk inzetbaar is voor welke SampleSet dan ook.
De communicatie tussen Hauptwerk en DoMidi heb ik inmiddels voor elkaar.
De knoppen op het scherm worden uitgevuld, dus als je het programmascherm vergroot, dan vergroten de knoppen automatisch mee.

De ontwikkeling zit nog in de beginfase, mocht je interesse hebben in deze software, houd dan deze forum-thread in de gaten.

Hier een eerste plaatje...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jdkwant op 27 jan 2020 16:33, in totaal 5 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 nov 2013 10:04

Re: Aankondiging DoMidi

Zeer interessant! Er is wel generieke software aanwezig die dit al kan, maar ik neem aan dat je dat wel weet.

Je kunt TouchOSC gebruiken, zie: http://hexler.net/software/touchosc
Een wat uitgebreidere app is: http://liine.net/en/products/lemur/

Er zijn meerder forum gebruikers die TouchOSC gebruiken. Zie ook mijn laatste BLOG: http://www.hauptwerkconsult.com/blog/3/Waarom_een_tablet_.blog

Hou ons op de hoogte!

Gert Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 01 nov 2013 12:59

Re: Aankondiging DoMidi

@Gert Jan

TouchOSC en Lemur kende ik niet, maar ook zijn deze helaas niet te gebruiken in Windows.
Daarnaast hoop ik DoMidi eenvoudig te houden, zodat het heel simpel werkt en toch goed inzetbaar is voor Hauptwerk.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 nov 2013 14:06

Re: Aankondiging DoMidi

TouchOSC werkt zowel op windows als op OSx. De app draait op iOS en op Android. Je kunt dus registreren met zowel een iPad als een Android device. De MIDI signalen gaan via WIFI en voor de iPad is USB ook mogelijk.

groet,
GJ
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 nov 2013 16:32

Re: Aankondiging DoMidi

interessant!
ik heb heb weer ander opgelost, met het programma en app PhonemyPC, neem je met je tablet je beeldscherm over.
Als je daar je registerknoppen op hebt staan, werkt dat prima.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 02 nov 2013 02:05

Re: Aankondiging DoMidi

@Andre_Kaptein
Een tablet kun je (niet zo eenvoudig) inbouwen, werkt op een accu en word niet vanuit windows opgestart.

Voordelen van DoMidi:
- tegelijk opstarten met Hauptwerk vanuit orgel
- zelf "eenvoudig" indelen en bepalen layout registers
- DoMidi vult het scherm met knoppen, dus er gaat geen ruimte op het scherm onnodig verloren
- knoppen zijn goed leesbaar en mega duidelijk te zien of een register AAN of UIT staat

Het indelen van de knoppen hoop ik te realiseren via een los bestand met instellingen.
Deze bestanden kunnen Hauptwerk gebruikers dan onder elkaar uitwisselen.

Hier nog even een plaatje van de ontwikkelingen vandaag:
- achtergrond heeft nu hout-look, zal later instelbaar worden
- knoppen worden nu onderscheiden in type "Push" (knop die nooit aan blijft staan) en "Toggle" (schakelt AAN en UIT)
- de push-knop word bij aanraken ingeschakeld en "fade" automatisch weer naar UIT-stand (zie Piccolo-register)

Afbeelding
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 nov 2013 10:45

Re: Aankondiging DoMidi

Dat ziet er goed uit Johan! Complimenten!

groet,
GJ
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 nov 2013 12:15

Re: Aankondiging DoMidi

Als je één behoorlijk grote touchscreen op de plaats van de lessenaar zou monteren en op het bovenste 2/3 gedeelte je ingescande bladmuziek zou neerzetten met pageturner software en op het onderste 1/3 gedeelte via domidi je registers, koppels, etc. Dan zou dat toch ook moeten kunnen lijkt mij?? Interessant!!

Groet Jan

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 nov 2013 12:56

Re: Aankondiging DoMidi

[quote="jdkwant"]
Een tablet kun je (niet zo eenvoudig) inbouwen, werkt op een accu en word niet vanuit windows opgestart.

Hallo Johan,

Een tablet is redelijk eenvoudig in te bouwen of te bevestigen.
Er zijn diverse hulpmiddelen voor op de markt, zodat je ze ook nog eventueel normaal kan gebruiken.

Verder vind ik het een goed bruikbaar, leuk en interessant initiatief, waar ook veel mensen wat aan hebben denk ik.

Ben benieuwd hoe het gebruikt gaat worden .

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 03 nov 2013 00:00

Re: Aankondiging DoMidi

@Loosman

Bij DoMidi kun je zelf bepalen hoe groot het windows scherm is, dus 1/3 in laten vullen van je scherm is geen probleem.
Wat is dat PageTurner?
Sla je dan de bladmuziek om via een ToePiston?

Voor mijn eigen nieuwe orgel zou ik graag 4 kleine schermpjes boven mijn bovenste klavier hebben...
Afbeelding

Bovenop het orgel zou ik een very-widescreen (21:9, zie onder) monitor willen plaatsen, waar je overzichtelijk Windows en Hauptwerk op kunt beheren. En een SampleSet eens uittesten, zondar dat je eerst je DoMidi daar voor hoeft in te stellen. Maar dat scherm zou ik dan wel zo willen plaatsen dat ik het geheel kan verbergen in de lessenaar. Dus dat ik het alleen hoef te zien als ik het nodig heb. Zo'n 21:9 widescreen lijkt me daar uitermate geschikt voor...
Afbeelding

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 nov 2013 00:57

Re: Aankondiging DoMidi

jdkwant schreef:Wat is dat PageTurner?

Een programma dat ePub bestanden leest (Android). Zie http://www.pageturner-reader.org/. Is open source.

Het programma bezit wel de auto-scroll functie waardoor pagina omslaan niet hoeft, want de pagina scrolt (op instelbare snelheid) omhoog dus je kunt gewoon door blijven spelen. Jammer dat het programma geen PDF files leest (bijna alle bladmuziek is in PDF vorm).

Wie weet een reader die wel PDF's leest en en ook een auto scrol functie heeft?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 nov 2013 12:29

Re: Aankondiging DoMidi

Er is een programma voor musici om bladmuziek om te slaan d.m.v. Een pedaal dit programma heet Airturn.
http://airturn.com

Groet Jan

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 04 nov 2013 22:50

Re: Aankondiging DoMidi

Wat een goed idee! De registers verdelen over meerdere kleinere schermen was aanvankelijk het idee voor m'n eigen zelfbouw orgel, maar ik kon hier geen geschikte software voor vinden, en mn iPad wil ik er eigenlijk niet voor gebruiken.

Ben heel erg benieuwd naar het resultaat!
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 nov 2013 23:35

Re: Aankondiging DoMidi

daantrommel schreef:Wat een goed idee! De registers verdelen over meerdere kleinere schermen was aanvankelijk het idee voor m'n eigen zelfbouw orgel, maar ik kon hier geen geschikte software voor vinden, en mn iPad wil ik er eigenlijk niet voor gebruiken.


Je zou nog steeds 3 of 4 keer een android device (7 inch) kunnen kopen. Die heb je al rond de 100 euro, vervolgens kun je deze inbouwen en touchOSC gebruiken. Maar als je direct kunt registreren op de windows PC is dat wel handiger. PLus dat je geen accu's hoeft op te laden e.d.

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 05 nov 2013 12:01

Re: Aankondiging DoMidi

Interessant idee. Een vergelijkbaar programma is jOrgan. Probeer dit eens uit om te zien of het aan je eisen voldoet.

jOrgan is een MIDI relay client, die ook MIDI-in signalen omzet naar MIDI-out signalen. Ik gebruikte dit vroeger met een geluidsbank, voor ik met Hauptwerk begon. jOrgan stuurde dan mijn MIDI-IN signalen naar de juiste MIDI-out kanalen, afhankelijk van welke registers ik gebruikte. Je kunt het ook gebruiken om registers in Hauptwerk Advanced aan te sluiten. Zo kun je bijvoorbeeld alle registers van een 2 klaviers orgel op alle 3 klavieren mogelijk maken. Of gewoon je orgel virtueel nog een beetje uitbreiden met wat extra unit of discant registers.

Het opladen van Android devices is geen punt. Je kunt ze gewoon continu aan het net aansluiten, net als je met een gewone monitor zou doen.
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 07 nov 2013 20:11

Re: Aankondiging DoMidi

Hierbij een update...
  • Slider ingebouwd
  • Display ingebouwd
  • Alle communicatie met Hauptwerk werkt

Het aantal Sliders en Displays, positie en formaat is allemaal instelbaar.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jdkwant op 08 nov 2013 01:29, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 07 nov 2013 23:20

Re: Aankondiging DoMidi

Wat een mooie tool!
En goed over nagedacht! Complimenten.

En helemaal leuk dat je dit met de Hauptwerk community deelt! :D :D

Ook een ideale optie voor mensen met een digitaal orgel die hauptwerk willen toevoegen maar geen grote 22"touchscreen op hun console geschroefd willen hebben.

Groet, Edwin

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 07 nov 2013 23:45

Re: Aankondiging DoMidi

Dat gaat er steeds beter uitzien! Wanneer kunnen we een eerste officiële release verwachten?:)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 nov 2013 01:08

Re: Aankondiging DoMidi

Ook al gebruik ik nu Launchpads, ik vind deze ontwikkeling zeer fraai...... Volgens mij zijn er nog niet echt in serie gebouwde consoles die dit hebben. Dus wellicht moet je het patenteren!!!!

Grafisch is het zeer fraai en flexibel. Het enige punt is, dat ik nu met de Launchpads echte knoppen kan indrukken, en bij touchscreens heb ik vrij veel last van onbetrouwbaar schakelen ivm mijn altijd koude vingertoppen. :oops:
Dus het moet wel een goede kwaliteit touchscreen zijn.

benieuwd hoeveel hardware er in totaal voor nodig gaat zijn; je moet toch naast de schermpjes nog wel wat elektronica hebben voor de heen= en terugkommunikatie (??)

Zelden zo,n goed initiatief gezien de laatste jaren......Veel succes ermee gewenst.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 08 nov 2013 01:26

Re: Aankondiging DoMidi

@ Geert
Voordeel van de DoMidi knoppen is dat je goed kunt zien waar je moet drukken.
En als je koude vingers hebt kun je ook eens proberen om je nagel te gebruiken, dat is net een stylus pen.

Qua Hardware heb je juist minder nodig. Ik heb nu een 7" inch scherm staan om proef te draaien. Daar zit slechts ÉÉN USB kabel aan. En er zijn kleine touchscreens die met een bracket geleverd worden. Dan hoef je dus alleen maar een rechthoekig gat te zagen en de monitor er in te klikken.

DoMidi draait gewoon op dezelfde computer als Hauptwerk. Dus voor de communicatie tussen DoMidi en Hauptwerk is geen kabel nodig.
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 08 nov 2013 01:34

Re: Aankondiging DoMidi

daantrommel schreef:Dat gaat er steeds beter uitzien! Wanneer kunnen we een eerste officiële release verwachten?:)


Het ziet er al wel mooi uit, maar er moet ook nog wel een hoop gebeuren.
De ToDo list groeit eerder, dan dat ie slinkt. Er gaat ontzettend veel tijd inzitten.

Dus een datum geven dat DoMidi 1.0 klaar is begin ik niet aan.
Op het forum hoop ik actief de ontwikkelingen bij te houden...

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 08 nov 2013 02:08

Re: Aankondiging DoMidi

Geert schreef:Ook al gebruik ik nu Launchpads, ik vind deze ontwikkeling zeer fraai...... Volgens mij zijn er nog niet echt in serie gebouwde consoles die dit hebben. Dus wellicht moet je het patenteren!!!!Geert


http://orgelcentrumemined.nl/intrada%20ii.htm

Zelfde idee, alleen heel anders uitgewerkt. Is namelijk geen midi programma wat over Hauptwerk heen draait....
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 08 nov 2013 23:57

Re: Aankondiging DoMidi

@Marien

Even een correctie. DoMidi draait niet over Hauptwerk heen. Het doet zelfs helemaal niets met Hauptwerk. Het enige wat het doet is Midi signalen versturen en ontvangen. Net zoals de Launchpad, maar dan als software. Daardoor is het ook inzetbaar voor allerlei andere Midi toepassingen.

Ik heb DoMidi in eerdere berichten wel genoemd als "schil" over Hauptwerk heen, maar sinds ik steeds meer berichten verneem over software-matige oplossingen om Windows of Hauptwerk te verbergen wil ik duidelijk stellen dat dit de intentie van DoMidi niet is. Met DoMidi wil ik slechts een extra methode aanbieden om Hauptwerk aan te sturen. Net zoals het orgelklavier en het zwelpedaal Hauptwerk ook aansturen via Midi.
Laatst bijgewerkt door jdkwant op 12 nov 2013 23:50, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 12 nov 2013 23:39

Re: Aankondiging DoMidi

UPDATE

* Labels toegevoegd, zodat knoppen beter te groeperen zijn
* Momenteel bezig met configuratie-files (INI) waarin de knoppen-indeling gedefinieerd/aangepast kan worden

Alle controls (knop, slider, display, label) zijn straks horizontaal of verticaal te verbreden, zodat straks niet alle knoppen even groot hoeven te zijn. De basis is straks het raster (GRID) met een x-aantal kolommen en een x-aantal rijen (net als in Excel). Onderstaand voorbeeld heeft bijv. 8 kolommen en 6 rijen, en dus in totaal 8 x 6 = 48 rastercellen. Elke control (knop, slider, display of label) kan straks in 1 of meerdere cellen uitgevuld worden. De sliders in onderstaand voorbeeld nemen bijv. 4 cellen verticaal in, het display 3 cellen horizontaal. Straks kan ook een knop bijv. 2 cellen horizontaal en 2 cellen verticaal innemen.

Het moet natuurlijk niet te ingewikkeld worden, maar DoMidi zal geleverd worden met een standaard configuratie die desgewenst aangepast kan worden. En voor dat aanpassen is het mijn streven om een zo generiek mogelijke configuratie aan te bieden, zodat veel variatie in de indeling mogelijk zal zijn.

Afbeelding
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 20 nov 2013 18:17

Re: Aankondiging DoMidi

UPDATE

  • mogelijkheid om te starten in FullScreen modus
  • positie en formaat van scherm worden bij afsluiten onthouden en DoMidi start volgende keer in zelfde positie op
  • instellen van de layout via DoMidi zelf

Het indelen van de lay-out wilde ik eerste realiseren door gebruik te maken van een (INI) bestand met allerlei instellingen. Dit is echter niet zo gebruiksvriendelijk, waardoor een hoop mensen daarbij wellicht hulp nodig zullen hebben. Ook is het erg gevoelig voor fouten door verkeerd ingetypte gegevens. Daarom ben ik nu bezig met een soort van interface waarin de gebruiker vrij eenvoudig de layout kan wijzigen...

  • met F1 en F2 kun je de wijzig-modus activeren
  • vervolgens kun je op verschillende manieren (zoals rechtermuisknop) diverse Controls selecteren, waardoor ze "Roze" worden
  • dan kun je door CTRL+<letter> diverse eigenschappen van die Controls wijzigen
  • door CTRL+D activeer je bijv. het wijzigen van de Dimension (afmeting) van de geselecteerde Controls
  • vervolgens dienen de pijltjestoetsen op het toetsenbord om de geselecteerd Controls horizontaal/verticaal te verkleinen/vergroten
  • en zo zijn er nog veel meer functies om eigenschappen te wijzigen, zoals Positie, Lettertype, Letterhoogte, Spanne, Kleur, Tekst, Rand, Hoek, etc...
  • via de Titelbalk van DoMidi word de gebruiker geïnformeerd welke wijzig-functie actief is

Afbeelding
Volgende

Keer terug naar Aangeboden door commerciële aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com