Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

CustomMadeOrgan

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 9

Geregistreerd: 13 dec 2012 14:18

Bericht 17 jun 2013 22:43

Re: CustomMadeOrgan

Goedenavond allemaal,

Enkele dagen geleden een set BacKustic Compound 100 opgehaald bij CMO, om deze eens uitgebreid te testen en proberen.
Omdat er in de voorgaande berichten binnen deze topic ook gereageerd werd op dit speakersysteem, leek het mij logisch om binnen deze topic mijn ervaringen te delen.

Mijn huidige configuratie is een set Alesis MK II als front speakers, en een set Tannoy's Reveal 501A als rear speakers, in combinatie met een zelfbouw-subwoofer. In principe bespeel ik alle samplesets in de surroundopstelling.

Als eerste heb ik de Backustic-set aangesloten op de frontkanalen. Direct viel mij de helder/transparante, krachtige klank op die deze Backustics generen. Je kunt het volume aardig ver opschroeven zonder dat je het geluid als irritant of storend gaat ervaren. Zeker bij de eenvoudige registraties waarbij je het volume ver kunt opendraaien, worden enorm veel geluidsdetails netjes weergegeven (zoals de spuck in de fluiten van het rugwerk van Rotterdam en de strijkers in het Recit van Caen). Na een tijdje spelen ging ik, doordat ik nu alleen de frontsamples hoorde, toch meer en meer de surround-ervaring missen die ik voorheen had met mijn studiomonitoren.

Dat bracht mij tot een volgende configuratie: de Backustics aansluiten op de frontkanalen en de Tannoy's op de rearkanalen. Dit bracht een enorme verbetering wat betreft de surroundbeleving. Ik hoorde nu weer, zoals ik gewend was, de akoestiek van het kerkgebouw. Zeker bij de meer complexe registraties en idem muziekstukken was dat wel zo prettig.

Maar wat als ik zou overstappen op Backustic, en mijn budget niet toereikend zou zijn voor twee paar Backustics en ik tóch surround wil spelen? Dat werd de derde configuratie: de linkse Backustic aangesloten op het linkse frontkanaal, en de rechtse Backustic op het rechtse rearkanaal. Het gekke is dan dat je je virtueel als organist ergens beneden in de kerk bevindt, met aan je linkerhand het orgel. Misschien een rare opstelling, maar tot nu bevalt mij deze opstelling uitstekend. Op deze manier creëer je met twee speakers tóch een surround opstelling.
Een nadeel is wel dat je minder geluidskanalen ten gehore brengt en dus de variatie aan geluiden (en daarmee de kwaliteit) minder is. Dit nadeel wordt mijns inziens ruimschoots vergoed door de kwaliteit van het Backusticgeluid.

Links en rechts hoor ik regelmatig de reactie dat de Backustics toch nét iets te weinig bas weergeven. En dat het dus, ondanks de lovende woorden op de site van Backustic, nodig is om een subwoofer toe te voegen aan de configuraties. Ik spreek nu alleen uit ervaring met de Compound 100, maar ik kan zeggen dat ik de bas van deze speakers echt wel voldoende vind. Zeker als je in een simpele registratie speelt en dus het volume hoog kunt zetten, is de bas ruim voldoende aanwezig (prestant 32' R'dam). Wel is het zo dat naarmate je de registratie uitbreidt naar vol werk en dus het volume terug moet schroeven, duidelijk blijkt dat de Backustic de bas niet meer zo overtuigend weergeeft. Dan neig ik er toch weer naar om een subwoofer toe te voegen, maar dat moet elke Hauptwerker voor zichzelf uitmaken. Bovendien zou het ook best kunnen zijn dat de lichtere Compoundversies nog verder achterblijven in de basweergave, maar daar kan ik geen oordeel over geven.

Als je de verhalen over deze Backustics moet geloven, zou je de positie van de speaker (bijna) niet kunnen traceren met behulp van je gehoor. Oftewel, door het rondstraaleffect wordt de ruimte zo netjes gelijkmatig met geluid gevuld, dat je niet kunt horen waar het geluid vandaan komt; het geluid komt 'overal vandaan'. Eerlijk gezegd valt dit effect in de huiskamer wel wat tegen. Dat komt vast en zeker doordat de ruimte niet symmetrisch is, de ruimte voor een groot deel gevuld is, en misschien ook door de positie van de speakers. Dat is natuurlijk wel een verschil met een 'kale' showroom.
Desalniettemin is het nog altijd een wereld van verschil met mijn gewone studiomonitoren.

Een ander punt wat mij opvalt het is het feit dat deze speakers niet zo doordringend zijn als de Alesis en Tannoy's die ik heb. Als ik met dezelfde volumes speel, wordt het geluid van Tannoy en Alesis wél en het geluid van de Backustic níet gehoord in de tuin. Ik zie dit als een positief punt, zeker wanneer je midden in een woonwijk woont. Zou dit komen doordat de Backustic een rondstraler is en de Alesis/Tannoy niet? Ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Kortom, een prachtig set speakers van een kwaliteit die ik nog niet eerder gehoord heb in mijn beperkte luisterervaring. Ook het uiterlijk en design geven de voorkeur boven de conventionele studiomonitoren. Ook wanneer je de ruimte voor speakers in de orgelkast niet beschikbaar hebt, is dit een mooie oplossing.

Zo dus hier mijn ervaringen tot nu toe met de Backustics; wanneer iemand vragen/suggesties heeft hoor ik dat graag...
Misschien nog meer mensen ervaring met Backustic?

Vriendelijke groeten,

Bart Dekker.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 jul 2013 08:57

Re: CustomMadeOrgan

Vandaag start de opbouw van een mechanisch kerkorgel dat uitgebreid wordt met Hauptwerk. Het instrument wordt uitgebreid met één klavier dat alleen Hauptwerkstemmen aanstuurd. Het mechanische klavier en het pedaalklavier zijn gemidificeerd en zullen ook een aantal Hauptwerk stemmen aansturen.
Laatst bijgewerkt door Peter op 18 apr 2017 19:36, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 09 jul 2013 11:21

Re: CustomMadeOrgan

Vandaag start de opbouw van een mechanisch kerkorgel dat uitgebreid wordt met Hauptwerk

Interessant! Hauptwerk als concurrent van Monarke Hybride en de stemmenba(n)ken van Allen. Benieuwd hoe dit gaat werken en klinken.
Gaat het om het eerder op dit forum bediscussieerde orgeltje van Ottoland?
En met welke stemmen/samples gaat het orgel worden uitgebreid?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 jul 2013 14:12

Re: CustomMadeOrgan

jaco schreef:
Vandaag start de opbouw van een mechanisch kerkorgel dat uitgebreid wordt met Hauptwerk

Interessant! Hauptwerk als concurrent van Monarke Hybride en de stemmenba(n)ken van Allen. Benieuwd hoe dit gaat werken en klinken.
Gaat het om het eerder op dit forum bediscussieerde orgeltje van Ottoland?
En met welke stemmen/samples gaat het orgel worden uitgebreid?



Nee gaat niet om Ottoland, was het maar zo'n feest ;)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 jul 2013 19:07

Re: CustomMadeOrgan

Het orgel wordt uitgebreid met één klavier voor Hauptwerkstemmen:
- Roerfluit 8
- Quintadeen 8
- Vox Celeste
- Gedekt 4
- Nasard
- Fluit 2
- Terts
- Hobo
- Tremulant

Het mechanische klavier is gemidificeerd en wordt uitgebreid met:
- Bourdon 16
- Fagot 16
- Trompet 8

Het pedaal is gemidificeerd en wordt uitgebreid met:
- Subbas 16
- Fluit 8
- Fluit 2
- Bazuin 16
Laatst bijgewerkt door Peter op 10 jul 2013 15:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 jul 2013 19:18

Re: CustomMadeOrgan

Peter

en wat zijn de originele (pijpwerk)registers? Oftewel hoe ziet dan het totale plaatje eruit?
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 09 jul 2013 21:43

Re: CustomMadeOrgan

Hallo Peter,

Die dispositie ziet er integer uit (geen rare bombarie bij een klein eenklaviers orgel, maar gewoon een functionele uitbreiding), maar ik mis wel één of meerdere viervoets registers... (zal vast een typfout zijn...)

Wat voor orgel betreft het (bouwer, bouwjaar, stijl)?

En meer sample-technisch: hoe kom je bij een pijporgel van een zekere bouwer tot een keuze welke samples passend zijn?
Gebruik je bestaande samples, of heb je nieuwe opgenomen?

En hoe wordt het audio-deel weggewerkt: is er in de kas ruimte genoeg?

En als het t.z.t. klaar is... Dan kom ik graag eens het resultaat beluisteren. Iets met ervaringen uit eerste hand enzo...
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 09 jul 2013 21:43

Re: CustomMadeOrgan

Off-topic: André, is het in Ottoland nog geen feest dan?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 jul 2013 13:02

Re: CustomMadeOrgan

jaco schreef:Off-topic: André, is het in Ottoland nog geen feest dan?


Jawel hoor, wekelijks :D

Stand van zaken is nu dat het duidelijk is voor de kerk/gemeente dat er sowiezo kosten komen aan het orgel omdat het verplaatst moet worden.
Er zijn na een overleg 3 opties op tafel gekomen:
-1- Huidig orgel verplaatsen (afbreken en opnieuw opbouwen) en een grote beurt geven en ongewijzigd laten staan.
Hiervoor is overigens weinig support bij organisten en kerkrentmeester.
-2- Zoeken naar een geschikt gebruikt pijporgel en dat plaatsen.
Voorkeur
-3- Plaatsen van een HW-installatie en huidige orgel van de hand doen.
Voorkeur

Volgorde van bovenstaand lijstje is niet van belang bij keuze. Prijskaartje zal eerder de doorslag geven.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 10 jul 2013 15:24

Re: CustomMadeOrgan

jaco schreef:Hallo Peter,

Die dispositie ziet er integer uit (geen rare bombarie bij een klein eenklaviers orgel, maar gewoon een functionele uitbreiding), maar ik mis wel één of meerdere viervoets registers... (zal vast een typfout zijn...)


Dag Jaco,

Het betreft hier inderdaad een functionele uitbeiding, en zo hoort het ook te zijn.

Ik had een voetmaat verkeerd aangegeven en dit inmiddels aangepast.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 12 jul 2013 17:44

Re: CustomMadeOrgan

Verkocht 3 klaviersblok; houten toetsen met eiken beleg
Laatst bijgewerkt door Peter op 07 sep 2013 13:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 17 aug 2013 20:01

Re: CustomMadeOrgan

Vandaag heeft CustomMadeOrgan een Hauptwerkopstelling gebouwd in een kerkzaal van ruim 700 zitplaatsen.

In de akoestisch ongunstige ruimte is een opstelling gemaakt op 16 voets basis die in heel de zaal dragend klinkt. Volgende week zal in Hauptwerk het orgel verder afgeregeld worden zodat de gemeentezang op zondag 25 augustus begeleid kan worden met "echte" orgelklanken.

De oplevering van het hybride orgel waarvan hierboven melding is gemaakt duurt nog wel even in verband met drukke werkzaamheden van de orgelbouwer.

We houden u op de hoogte van de vorderingen.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 19 aug 2013 19:56

Re: CustomMadeOrgan

Lijkt me een mooie klus om te mogen doen Peter.
Hopelijk kun je de puntjes nog fraai op de i zetten.
Wordt t.z.t. ook bekend welke kerk, welke samples en welke dispositie?
En blijft de kerk anoniem, of is de opdrachtgever (of jij) van plan het orgel ook te demonstreren tijdens een open dag? (of gaat 't net zo als met de aangekondigde open dag van het Mixtuur-orgel in de Boazkerk te Sliedrecht?)

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 19 aug 2013 21:39

Re: CustomMadeOrgan

Dag Jaco,

Het is inderdaad een uitdaging om de opstelling te realiseren.

Een open dag gaat er niet komen. Het betreft een tijdelijke opstelling als overbrugging tot de tijd dat het mechanische orgel weer operationeel is. Wel kan de opstelling als referentie dienen voor potentiële klanten.

Na de ingebruikname zal ik meer info geven.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 20 aug 2013 08:21

Re: CustomMadeOrgan

Het wordt alleen maar sympathieker Peter: daadwerkelijk plannen om een pijporgel weer bespeelbaar te krijgen.
Alleszins legitiem om dan Hauptwerk te gebruiken.
Succes met de laatste afrondende werkzaamheden.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 04 sep 2013 13:14

Re: CustomMadeOrgan

:arrow: .
Laatst bijgewerkt door Peter op 18 apr 2017 19:39, in totaal 4 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 04 sep 2013 16:07

Re: CustomMadeOrgan

Gereformeerde Gemeente Middelburg Zuid?

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 05 sep 2013 20:45

Re: CustomMadeOrgan

:arrow:
Laatst bijgewerkt door Peter op 18 apr 2017 19:39, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 sep 2013 21:04

Re: CustomMadeOrgan

Gereformeerde Gemeente Middelburg Zuid?


hallo Geert,

Als je in het onderwijs werkt, zoals ik, hoor je nog wel eens wat van ervaringen uit de eerste hand: van de plaatselijke organisten en van gemeenteleden.
Het is inderdaad Middelburg Zuid, waar, na de verbouwing, het eigen orgel niet direct kan worden teruggezet en een tijdelijke andere oplossing moest komen. Het is Hauptwerk geworden met twee rondstralers, links en rechts van het podium, een installatie die daar door CMO is neergezet.
Na de eerste kennismaking was de reactie van organisten (échte pijporgel-mensen :) ) dat de individuele registers mooi klonken maar "het volle werk niet beter was dan een goed opgenomen CD, weergegeven door goede boxen."
Als ik eerlijk ben vind ik dat een compliment :P
De eerste zondag was het nog aftasten wat een goed volume zou zijn in een volle kerk, hoe de klank dan overkomt enzovoort. In de week daarna heeft Peter de puntjes op de i gezet, ook in samenspraak met de organisten en rekening houdend met hun wensen en reacties na de eerste diensten.

Ik hoorde dat na de tweede zondag de organisten aangaven dat het volume voorin 'goed' was en achterin 'wel wat luider zou kunnen' maar dat dit (net als de kwaliteit van het geluid) geen verdere aanpassingen nodig had voorlopig; "we moeten nu eerst maar eens een paar weken wennen aan deze opstelling" was de reactie toen ik er (nieuwsgierig als ik ben) er naar vroeg.

Gezien de grootte van de ruimte met al die mensen ben ik blij dat deze hele installatie het mogelijk maakt om op een goede manier en met een goede kwaliteit van het geluid, samen 'de lofzang aan te heffen' in de gemeente.

En Peter verdient een felicitatie, wat mij betreft!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 sep 2013 21:32

Re: CustomMadeOrgan

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 05 dec 2016 20:16, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 06 sep 2013 06:53

Re: CustomMadeOrgan

Tsja, als het klinkt als een goede cd opname, dan zou ik dat ook als een compliment in mijn zak steken.

Wel ben ik nog benieuwd: zijn er samples opgenomen of is er gebruik gemaakt van bestaande samples?
In de dispositie valt me op dat er geen soloregisters zijn opgenomen (zoals Cornet of Sesquialter, of een Nasard). Een bewuste keuze of een gebrek aan passende samples?

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 06 sep 2013 12:07

Re: CustomMadeOrgan

Dag Jaco,

Juist opgemerkt. Bij het intikken van de dispositie lijst ben ik niet volledig geweest. Dit is inmiddels aangepast.

Ik heb gebruik gemaakt van bestaande droge samples en deze in de ruimte, daar waar ik dat nodig vond, geïntoneerd en/of het volume aangepast.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 21 sep 2013 12:44

Re: CustomMadeOrgan

Vanmorgen is het Hybride orgel in Goes opgeleverd. De samenzang kan morgen begeleid worden met het vernieuwde instrument dat veel in draagkracht gewonnen heeft door de uitbreiding met de Hauptwerkstemmen.

Voor informatie over het uitbreiden van uw pijporgel met digitale stemmen kunt u contact opnemen via onze website:

http://www.custommadeorgan.com/contact.html
Laatst bijgewerkt door Peter op 18 apr 2017 19:39, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 21 sep 2013 13:05

Re: CustomMadeOrgan

En dat orgel klinkt niet zomaar een beetje, maar ècht goed.

Idee; Peter organiseert een wedstrijd wie de echte en de Hauptwerk registers uit elkaar kan houden.
De (eventuele) winnaar krijgt van mij een TAART ;)
Kan ik makkelijk zeggen, want dat lukt toch niemand :mrgreen:

Wie gaat de uitdaging aan?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 sep 2013 14:03

Re: CustomMadeOrgan

Ik! :)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
VorigeVolgende

Keer terug naar Aangeboden door commerciële aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com