Re: CustomMadeOrgan
Geplaatst: 17 jun 2013 22:43
Goedenavond allemaal,
Enkele dagen geleden een set BacKustic Compound 100 opgehaald bij CMO, om deze eens uitgebreid te testen en proberen.
Omdat er in de voorgaande berichten binnen deze topic ook gereageerd werd op dit speakersysteem, leek het mij logisch om binnen deze topic mijn ervaringen te delen.
Mijn huidige configuratie is een set Alesis MK II als front speakers, en een set Tannoy's Reveal 501A als rear speakers, in combinatie met een zelfbouw-subwoofer. In principe bespeel ik alle samplesets in de surroundopstelling.
Als eerste heb ik de Backustic-set aangesloten op de frontkanalen. Direct viel mij de helder/transparante, krachtige klank op die deze Backustics generen. Je kunt het volume aardig ver opschroeven zonder dat je het geluid als irritant of storend gaat ervaren. Zeker bij de eenvoudige registraties waarbij je het volume ver kunt opendraaien, worden enorm veel geluidsdetails netjes weergegeven (zoals de spuck in de fluiten van het rugwerk van Rotterdam en de strijkers in het Recit van Caen). Na een tijdje spelen ging ik, doordat ik nu alleen de frontsamples hoorde, toch meer en meer de surround-ervaring missen die ik voorheen had met mijn studiomonitoren.
Dat bracht mij tot een volgende configuratie: de Backustics aansluiten op de frontkanalen en de Tannoy's op de rearkanalen. Dit bracht een enorme verbetering wat betreft de surroundbeleving. Ik hoorde nu weer, zoals ik gewend was, de akoestiek van het kerkgebouw. Zeker bij de meer complexe registraties en idem muziekstukken was dat wel zo prettig.
Maar wat als ik zou overstappen op Backustic, en mijn budget niet toereikend zou zijn voor twee paar Backustics en ik tóch surround wil spelen? Dat werd de derde configuratie: de linkse Backustic aangesloten op het linkse frontkanaal, en de rechtse Backustic op het rechtse rearkanaal. Het gekke is dan dat je je virtueel als organist ergens beneden in de kerk bevindt, met aan je linkerhand het orgel. Misschien een rare opstelling, maar tot nu bevalt mij deze opstelling uitstekend. Op deze manier creëer je met twee speakers tóch een surround opstelling.
Een nadeel is wel dat je minder geluidskanalen ten gehore brengt en dus de variatie aan geluiden (en daarmee de kwaliteit) minder is. Dit nadeel wordt mijns inziens ruimschoots vergoed door de kwaliteit van het Backusticgeluid.
Links en rechts hoor ik regelmatig de reactie dat de Backustics toch nét iets te weinig bas weergeven. En dat het dus, ondanks de lovende woorden op de site van Backustic, nodig is om een subwoofer toe te voegen aan de configuraties. Ik spreek nu alleen uit ervaring met de Compound 100, maar ik kan zeggen dat ik de bas van deze speakers echt wel voldoende vind. Zeker als je in een simpele registratie speelt en dus het volume hoog kunt zetten, is de bas ruim voldoende aanwezig (prestant 32' R'dam). Wel is het zo dat naarmate je de registratie uitbreidt naar vol werk en dus het volume terug moet schroeven, duidelijk blijkt dat de Backustic de bas niet meer zo overtuigend weergeeft. Dan neig ik er toch weer naar om een subwoofer toe te voegen, maar dat moet elke Hauptwerker voor zichzelf uitmaken. Bovendien zou het ook best kunnen zijn dat de lichtere Compoundversies nog verder achterblijven in de basweergave, maar daar kan ik geen oordeel over geven.
Als je de verhalen over deze Backustics moet geloven, zou je de positie van de speaker (bijna) niet kunnen traceren met behulp van je gehoor. Oftewel, door het rondstraaleffect wordt de ruimte zo netjes gelijkmatig met geluid gevuld, dat je niet kunt horen waar het geluid vandaan komt; het geluid komt 'overal vandaan'. Eerlijk gezegd valt dit effect in de huiskamer wel wat tegen. Dat komt vast en zeker doordat de ruimte niet symmetrisch is, de ruimte voor een groot deel gevuld is, en misschien ook door de positie van de speakers. Dat is natuurlijk wel een verschil met een 'kale' showroom.
Desalniettemin is het nog altijd een wereld van verschil met mijn gewone studiomonitoren.
Een ander punt wat mij opvalt het is het feit dat deze speakers niet zo doordringend zijn als de Alesis en Tannoy's die ik heb. Als ik met dezelfde volumes speel, wordt het geluid van Tannoy en Alesis wél en het geluid van de Backustic níet gehoord in de tuin. Ik zie dit als een positief punt, zeker wanneer je midden in een woonwijk woont. Zou dit komen doordat de Backustic een rondstraler is en de Alesis/Tannoy niet? Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Kortom, een prachtig set speakers van een kwaliteit die ik nog niet eerder gehoord heb in mijn beperkte luisterervaring. Ook het uiterlijk en design geven de voorkeur boven de conventionele studiomonitoren. Ook wanneer je de ruimte voor speakers in de orgelkast niet beschikbaar hebt, is dit een mooie oplossing.
Zo dus hier mijn ervaringen tot nu toe met de Backustics; wanneer iemand vragen/suggesties heeft hoor ik dat graag...
Misschien nog meer mensen ervaring met Backustic?
Vriendelijke groeten,
Bart Dekker.
Enkele dagen geleden een set BacKustic Compound 100 opgehaald bij CMO, om deze eens uitgebreid te testen en proberen.
Omdat er in de voorgaande berichten binnen deze topic ook gereageerd werd op dit speakersysteem, leek het mij logisch om binnen deze topic mijn ervaringen te delen.
Mijn huidige configuratie is een set Alesis MK II als front speakers, en een set Tannoy's Reveal 501A als rear speakers, in combinatie met een zelfbouw-subwoofer. In principe bespeel ik alle samplesets in de surroundopstelling.
Als eerste heb ik de Backustic-set aangesloten op de frontkanalen. Direct viel mij de helder/transparante, krachtige klank op die deze Backustics generen. Je kunt het volume aardig ver opschroeven zonder dat je het geluid als irritant of storend gaat ervaren. Zeker bij de eenvoudige registraties waarbij je het volume ver kunt opendraaien, worden enorm veel geluidsdetails netjes weergegeven (zoals de spuck in de fluiten van het rugwerk van Rotterdam en de strijkers in het Recit van Caen). Na een tijdje spelen ging ik, doordat ik nu alleen de frontsamples hoorde, toch meer en meer de surround-ervaring missen die ik voorheen had met mijn studiomonitoren.
Dat bracht mij tot een volgende configuratie: de Backustics aansluiten op de frontkanalen en de Tannoy's op de rearkanalen. Dit bracht een enorme verbetering wat betreft de surroundbeleving. Ik hoorde nu weer, zoals ik gewend was, de akoestiek van het kerkgebouw. Zeker bij de meer complexe registraties en idem muziekstukken was dat wel zo prettig.
Maar wat als ik zou overstappen op Backustic, en mijn budget niet toereikend zou zijn voor twee paar Backustics en ik tóch surround wil spelen? Dat werd de derde configuratie: de linkse Backustic aangesloten op het linkse frontkanaal, en de rechtse Backustic op het rechtse rearkanaal. Het gekke is dan dat je je virtueel als organist ergens beneden in de kerk bevindt, met aan je linkerhand het orgel. Misschien een rare opstelling, maar tot nu bevalt mij deze opstelling uitstekend. Op deze manier creëer je met twee speakers tóch een surround opstelling.
Een nadeel is wel dat je minder geluidskanalen ten gehore brengt en dus de variatie aan geluiden (en daarmee de kwaliteit) minder is. Dit nadeel wordt mijns inziens ruimschoots vergoed door de kwaliteit van het Backusticgeluid.
Links en rechts hoor ik regelmatig de reactie dat de Backustics toch nét iets te weinig bas weergeven. En dat het dus, ondanks de lovende woorden op de site van Backustic, nodig is om een subwoofer toe te voegen aan de configuraties. Ik spreek nu alleen uit ervaring met de Compound 100, maar ik kan zeggen dat ik de bas van deze speakers echt wel voldoende vind. Zeker als je in een simpele registratie speelt en dus het volume hoog kunt zetten, is de bas ruim voldoende aanwezig (prestant 32' R'dam). Wel is het zo dat naarmate je de registratie uitbreidt naar vol werk en dus het volume terug moet schroeven, duidelijk blijkt dat de Backustic de bas niet meer zo overtuigend weergeeft. Dan neig ik er toch weer naar om een subwoofer toe te voegen, maar dat moet elke Hauptwerker voor zichzelf uitmaken. Bovendien zou het ook best kunnen zijn dat de lichtere Compoundversies nog verder achterblijven in de basweergave, maar daar kan ik geen oordeel over geven.
Als je de verhalen over deze Backustics moet geloven, zou je de positie van de speaker (bijna) niet kunnen traceren met behulp van je gehoor. Oftewel, door het rondstraaleffect wordt de ruimte zo netjes gelijkmatig met geluid gevuld, dat je niet kunt horen waar het geluid vandaan komt; het geluid komt 'overal vandaan'. Eerlijk gezegd valt dit effect in de huiskamer wel wat tegen. Dat komt vast en zeker doordat de ruimte niet symmetrisch is, de ruimte voor een groot deel gevuld is, en misschien ook door de positie van de speakers. Dat is natuurlijk wel een verschil met een 'kale' showroom.
Desalniettemin is het nog altijd een wereld van verschil met mijn gewone studiomonitoren.
Een ander punt wat mij opvalt het is het feit dat deze speakers niet zo doordringend zijn als de Alesis en Tannoy's die ik heb. Als ik met dezelfde volumes speel, wordt het geluid van Tannoy en Alesis wél en het geluid van de Backustic níet gehoord in de tuin. Ik zie dit als een positief punt, zeker wanneer je midden in een woonwijk woont. Zou dit komen doordat de Backustic een rondstraler is en de Alesis/Tannoy niet? Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Kortom, een prachtig set speakers van een kwaliteit die ik nog niet eerder gehoord heb in mijn beperkte luisterervaring. Ook het uiterlijk en design geven de voorkeur boven de conventionele studiomonitoren. Ook wanneer je de ruimte voor speakers in de orgelkast niet beschikbaar hebt, is dit een mooie oplossing.
Zo dus hier mijn ervaringen tot nu toe met de Backustics; wanneer iemand vragen/suggesties heeft hoor ik dat graag...
Misschien nog meer mensen ervaring met Backustic?
Vriendelijke groeten,
Bart Dekker.