Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 aug 2013 10:36

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Nou, Jan-WIm, ga je toch nog ens met reaper aan de gang......

De handleiding in HW voor toepassing van Reaper en de HW- VST link is erg duidelijk; zo heb ik het de eerste keer ook gedaan. Vanaf pg 173 en meer specifiek Reaper op 198.

In principe komt het erop neer, dat je voor elk paar kanalen, die je in audio outputs al had benoemd, nu, ipv de ASIO out kanalen van de geluidskaart, kiest voor HW-VST ( helemaal onderaan het scrollvenstertje), en dan ook voor elk van die kanaal(paren) voor het gemak de overeenkomstige HW-VST kanaalnummers opgeeft.

Het maakt helemaal niet uit, hoeveel VST-kanalen je definieert, want in Reaper kan je alles weer toewijzen, mixen en van effecten voorzien.

Nu stromen alle audio-kanalen, en ook de Midi, richting Reaper.

De geluidskaart is hierdoor vrijgekomen, waardoor je hem nu aan Reaper kunt toewijzen. Reaper moet vervolgens weten, waar de HW-VST link zich bevindt; je kan hem daarop laten scannen. Ik heb zelf dat linkje ( er is een 64 en 32 bits versie beschikbaar) gekopieeerd naar de VST plugins map van Reaper.

Ik ga nu even niet in op alle instellingen die nog nodig zijn in Reaper; de tutorial helpt je al aardig op weg, en het zou voor hier te lang worden. Maar het komt erop neer, dat als je eenmaal je geluidskanalen hebt gemaakt in reaper, je er willekeurig welke VST plug-ins aan kunt koppelen, dus ook ARC.

Voor ARC moet je natuurlijk bij Jan Loosman zijn.

Als je er niet uitkomt, wil ik altijd een keertje langskomen hoor.......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 aug 2013 11:10

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Nog even een printje van mijn reaper scherm. Bj de mixerstrips zie je dus bovenaan rechthoekjes, met de letters FX erin.
Daarmee kom je op de plug-in settings van dat kanaal. Grijs wil zeggen, daar zit geen FX aan gekoppeld, rood wil zegge wel FX ingesteld maar nu uitgeschakeld, en groen wil zeggen FX toegewezen en aktief.

Ik heb even twee stuks FX geopend, dan zie je dat ik op mijn MASTER mixdown ( koptelefoon) een toonregeling heb ingesteld, en op het kanaal ARTIF(icial reverb) een reverb ( dat gat naar de achterspeakers).

Verder heb ik ook de bijgeluiden ( omgeving) en pedaal op aparte kanalen gezet, dat is gewoon om die gemakkelijk ook aan bepaalde speakers toe te wijzen, en/of het volume iets bij te regelen.
Als je toch eenmaal Reaper in gebruik hebt, kun je dat ook zeer comfortabel gebruiken voor allerlei mixing doeleinden, hetgeen veel flexibeler en meer logisch werkt dan de meegeleverde mixersoftware van je geluidskaart.

Ik kan dus ook in de frontkanalen iets toewijzen ( ARC bv, of bij en erg droge set ook wat galm) mar dat is in dit voorbeeld niet gedaan.

Verder zie je nog een mixerstrip genaamd RECORDING; daar heb ik alle kanalen naartoe gemixt voor een normalen stereo opname. Maar je kunt uiteraard ook gewoon alle beschikbare kanalen in REC zetten, en dan maakt Reaper dus een multichannel recording, en als je het HW-VST kanaal ( bovenste horizontale strip) in REC zet, maat hij ook nog eens een midi recording.

HG

Geert
Clip_2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 aug 2013 17:48

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Jan Wim

Ik heb je een pb gestuurd.
Ik zelf heb Hauptwerk via Reaper geleid met asio rearoute. Het voordeel is dat je de midi instellingen intact kan laten omdat alleen de geluidskanalen worden gerearoute. Omdat de Hauptwerk vst nog wel eens problemen geeft (lees de post van Fokko) m.b.t. Polyphonie en latency is het denk ik wel het best om eerst deze optie te proberen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 aug 2013 18:30

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Jan Wim

Ik heb hem wel geschreven maar ik kan hem ook niet vinden bij de uitberichten.
Er komt een nieuwe Pb aan.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 aug 2013 21:22

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Ga nog even na, Jan-Wim, of je in audio outputs echt alle aan de linkerzijde gedefinieerde outputbenamingen een eigen Hauptwerk VST link en set kanalen hebt toegewezen.

Ook mot je natuurlijk nadat je die outputs ( opnieuw) hebt gedefinieerd, eerst dit scherm sluiten en vervolgens in Audio Output Groups aan de links=erzijde weer ongwveer dezelfde namen opvoeren voor je kanalen, en die vervolgens aan de rechter zijde van een naam voorzien ( ongeveer de3zelfde naam natuurlijk om alles uit elkaar te houden) en daaronder de bekende output allocation te kiezen.

Pas DAN kan je vervolgens weer terug naar Audio Outputs, en daar het tweede tabblad genaamd Routing en Aux Mix aanklikken.

Ik vind deze volgorde niet echt logisch, maar ja.

ALDAAR ga je dan de links gedefinieerde output kanalen ( daar staat nu tussen haakjes de allocation vermeld, zijnde Hauptwerk VST Link 001/002 etc), aan de re3chter zijde als Audio Output Device toekennen de Hauptwerk VST Link, met de juiste Device Channels.

Ik kan het ook niet helpen dat ze het op deze manier hebben ingekleed.....

Het ghaat nu wwerken!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 aug 2013 21:29

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Jan-Wim,

Nog even een plaatje van de Midi editor in Reaper. je ziet, dat de gespeelde Midi verschillende kleuren heeft afh van welk Midi kanaal. Kan je heel veel mee editen

HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 13 aug 2013 21:49

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

ff tussendoor, ik kijk uit naar de volgende Hauptwerkdag met een Reaper en Arc workshop.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 aug 2013 22:05

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

JAn-Wim, je moet de ARC VST dll even kopieren naar de map Reaper/Plugins/FX.

Vervolgens kan je dan meestal al meteen in FX/Add FX zoeken in die map. Ander moet je eerst via Options /Plugions/VST even een map opgeven oen/of even laten scannen.

Ik heb Reaper in de startup folder gezet. Hij onthoudt de laatsteprojectfile dus daar komtie dan automatisch mee op.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 aug 2013 22:18

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Jan Wim

Je hoeft inderdaad de Arc plugin niet te verplaatsen je hoeft hem alleen eenmalig te scannen in Reaper.
Er zijn 2 Arc plugins geïnstalleerd. Let wel op dat je in ieder geval de 64bit Arc plugin scanned.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en wat de ervaringen zijn. Ik begrijp dat Arc al is aangeschaft?
Het handige met Hauptwerk is dat je bijv. de 4e installatie van Hauptwerk kan gebruiken om te experimenteren zodat de rest even intact kan laten totdat alles naar behoren functioneert.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 aug 2013 23:42

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Nou, Jan zn kelderruimte is ook niet direkt het akoestisch Walhalla........ :oops:
Afijn, het is beton bij die kennis, begrijp ik, dus we krijgen niet van die destruktieve plaatjes meer van je, Jan-Wim!

Leuk als het gaat werken, idd! Maar lijkt me nog een heel gedoe om het goed af te regelen.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 aug 2013 08:49

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Jan Wim

Ga in Reaper naar preferences kies Plugins en ga dan naar VST via de add button kan je het pad van de 64 bit Arc plugin invoeren en dan op de scan button drukken dan moet het lukken.
Nog wel even een opmerking m.b.t. Arc. Het zal zeker een verbetering geven maar Arc corrigeert grotendeels de resonantie frequenties met tegen correcties, dit geld uiteraard niet voor galm. Je kan geen tegen galm toevoegen! Dus m.b.t. teveel galm moet je meer denken aan het inkorten van galm staarten door de de sample sets truncated te laden.
Vergeet niet om ARC aan te melden/activeren anders werkt het niet en krijg je hele vreemde geluiden.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 14 aug 2013 12:50

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Jan,

net voor de vakantie heb ik tijdens de zomeractie bij André ook de Arc2 software gekocht. Op dit moment heb ik er nog niks mee gedaan.
Nou is het zo dat ik binnenkort een nieuwe pc wil gaan doen en ik was even benieuwd of ik het op de nieuwe pc gewoon ook weer kan installeren. André dacht van wel maar checkt het ook nog even maar wellicht dat jij het zo ook weet.

Gr. Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 aug 2013 13:19

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Christian

Je hebt het recht om Arc 4x te activeren dus als je het al 1x gedaan hebt dan kan je er nog 3 installaties mee doen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 14 aug 2013 14:34

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Top Jan! Bedankt voor je snelle antwoord. Kan ik het dus met gerust hart nu nog installeren. Ik zal het André ook even laten weten.

Gr. Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 aug 2013 16:42

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Jan Wim

Dat is de goede, die moet je scannen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 aug 2013 16:59

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Als je in een track op de Fx button drukt en dan op ad dan moet hij daar als vst:arc2 tussen staan.

Gr. Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 aug 2013 17:17

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Heb je het wel gescanned in de vst preferences? Via de ad het juiste bestands pad scannen? Heb je wel de 64 bit versie van reaper geïnstalleerd want ik denk dat de 32 bit versie geen 64 bit vst herkent.

Gr. Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 aug 2013 19:06

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Clear cache en rescan al geprobeerd? Anders nog eens checken of het pad wel goed is aangegeven.
Ik snap er niets van bij mij werkte alles direct.

Gr. jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 aug 2013 20:23

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Jan Wim

Ik begrijp niet dat je nu een aparte track met Arc hebt. Die kan je er denk ik uit gooien.
Ik neem dan aan dat kanaal 1,2 de front kanalen zijn en die hoor je waarschijnlijk als je speelt.
Druk in deze track op de fx button en selecteer arc. Als je in het arc scherm de juiste filter setting kiest ( waarschijnlijk heb je de metingen een eigen naam gegeven)dan wordt direct de correctie uitgevoerd. Je kan in je rear kanalen ook een arc plugin oproepen en daar kan je evt. De metingen van je rear kanalen inzetten.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 aug 2013 21:02

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Jan Wim

Als je op fx drukt zie je dan Arc staan?
Als je hieropdrukt moet je in het Arc scherm komen. Er is in Arc ook een button ui (user interface) op deze knop kan je kiezen tussen een eenvoudige interface en een grafische interface misschien dat die bij jou op de eenvoudige staat omdat je het schermpje niet ziet? Als je op je meegestuurde Arc plaatje kijkt dan ga je op measurment staan en daaronder moet jou meting te zien zijn als je erop klikt. Alles wat je in het standalone Arc measurments programma hebt gemeten en een naam hebt gegeven komt automatisch in de plugin te staan

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 14 aug 2013 21:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 aug 2013 21:10

Hoi Jan Wim

Dat kan je moet even elk boxen paar apart uitmeten en benoemen en dan in elke track een arc plugin selecteren en daarin weer de corresponderende correcte filtering selecteren. Ik zou denk ik zelf de tractuur maar zo laten want ik kan mij niet voorstellen dat daar een Arc correctie voor nodig is.
Volgens mij komen we er wel zolangzamerhand :D

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 aug 2013 21:20

Vooropgesteld natuurlijk, Jan-Wim, dat je voor al die kanalen een VST-link hebt gemaakt in HW, en in Reaper dus al die kanalen weer netjes aan afzonderlijke mixerstrips hebt gekoppeld, die dan weer naar de juiste uitgangen op je audio device zijn gekoppeld.
Maar dat was natuurlijk huiswerk van fase 1.....

Leuk om te volgen zo, dat je dmv het forum ( en het gebruik van je eigen hersenpan natuurlijk....) al zover bent!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 aug 2013 22:29

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jan Wim

Ik heb eigenlijk geen ervaring met Hauptwerk als Vst dus ik denk dat je beter bij Geert advies kan vragen.
Asioreroute is een asiodriver die Reaper standaard heeft. Als je Reaper installeert dan moet je asiorearoute wel even bij de installatie opties aanvinken. Als Reaper op deze manier goed geïnstalleerd is dan vind je bij de audiodrivers in Hauptwerk niet alleen de drivers van je audiokaart maar ook rearoute drivers. Selecteer bijv. asiorearout 1-2 voor de front kanalen en rearoute 3-4 voor de rear kanalen. Start Reaper op en maak een track aan die je bijv. Front noemt.
Selecteer in deze track als input rearoute 1-2 en voila het geluid van de front kanalen is als het ware doorgelust. Maak op deze manier ook een rear track aan. Kies in elke track ook voor monitoring only.
In elke track kan je dan net als op de vst manier Arc invoegen via de Fx button.
Zelf heb ik nog een aparte track aangemaakt waar ik opnames mee maak maar waar dan uiteraard geen plugins in zijn geplaatst.
Midi kan je gewoon configureren in Hauptwerk zoals je gewend bent omdat je alleen de audio doorlust.
Volgens mij is deze methode veel overzichtelijker en geeft veel minder problemen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 aug 2013 23:22

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

JAn-Wim, ik kan beter een workshop houden; dat zou veel sneller werken. maar we doen ons best.

Ik zag even voorbijflitesn, dat jij dus een HELEBOEL mixerstrips hebt gekregen. Dat komt, omdat , als je het initieel doet volgens de beschreven methode in de HW handleiding, hij dus automatisch al die kanaaltjes aanmaakt.

Waarom lijkt Reaper zo komplex?? Omdat je dus alles ana alles kunt knopen. Je meot het zien als een grote studiomixer, maar dan, dat al die subpaneeltjes die daarin zitten, los van elkaar zijn, en je dus met snoertjes naar believen alles aan alles kunt knopen. Daarom is het zo verduveld flexibel, maar ook in het begin wat onoverzichtelijk.

Klik eens op een willekeurige ( vertikale) mixerstrip, op de i/o. Danzie je dus ( zie mijn schreenshot) re3chts de recieves. Dus dat is waar die strip iets op kan binennkrijgen. Je ziet in mijn voorbeeld dus staan: "receive from HW-VST link 64 bits", en daaronder een vakje Audio 5/6 ( in dit geval).

Dat is dus de strip, waarop het door jou in HW aan VST-kanaal 5/6 toegewezen audio op gaat binnen komen. ( als je natuurlijk bij het opnieuw inladen van het orgel, daar ook bepaalde registers aan hebt toegewezen.......

Jij had als ik het goed heb, 4 frontkanalen, 2 rear kanalen, en 2(?) voor bijgeluiden. Dus totaal heb jij denk ik aangemaakt in HW, de VST kanalen 1 t/m 8.

Al die mixerstripjes die hogere kanaalnummers hebben ( dus audio 9/10 etc) die moet je deleten. Rechtstklik en remove tracks.

Vervolgens lijkt het mij nuttig, om in de HORIZONTALE strips eens flink huis te houden. Klik eens rechts op ene mixerstripje, en ga naar Track Manager ( show/hide tracks). Daar kan je bepalen, of een bepaalde strip in het horizontale EN/OF vertikale beeld wordt weergegeven.

Alleen de HW-VST hoofdtrack moet op het horizontale vlak staan, alle overige strips zijn echte mixerstrips dus die moeten alleen vertikaal zichtbaar worden. Verder kan je dan nog ( rechtsklik in mixer) set track layout een ander plaatje kiezen. Ook kan je ergens aa nde bovenkant van ee nmixeerstrip hem vertikaal uitrekken.
Alleen als je ( later.....!!) ook eens een RECORDING stripje gaat maken, ja, die moet dan weer horizontaal, om aan te sluiten bij het eveneens horizontaal weergegeven opnametrack.

Ik noem zo maar een paar zaken, want nmm kan je beter eerst de zaak grafisch goed in beeld brengen, de overtollige rommel eruit gooien, en dan eerst maar eens kijken of je in alle relevante kanalen de VU-meters omhoog krijgt door daar even iets te spelen.........


PAS DAN zou ik eens uitgebreid met de FX gaan stoeien. Je moet het zo hebben, dat het NIETS uitmaakt dat Reaper ertussen zit, zolang jij nix speciaals instelt.
We doen er nog maar een 2e screenshot bij. WANT: kijk eens goed, of jij ook voldoende range in kanalen hebt staan bij het inkomende VST-hoofdtrack.

Bij mij zie je in het schreenshot van de IO van het VST kanaal, staan: parent channels: 1-32 en daaronder Track Channels: 32.

Dat staat nogal eens verkeerd. In mijn geval staat de boel dus ingesteld op max 32 kanalen. Maar als daar bv 2 staat, ja dan kan je nooit multichannel doen want Reaper denkt dan dater slechts 2 kanalen mogelijk zijn. Simpel, maar ja, je meot er maar op komen.

Ik stop even. Heb nog meer te doen. Als het nooit gaatwerken, kom ik zelf wel hoor!!!

HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 aug 2013 01:09

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

I*kzie het al, Jan-Wim!!! je hebt alle mixerstrips naar een MASTER mixdown gelinkt. En aan die MASTER heb je denkelijk in de i/o een paar Audio Outputs toegekend, waar speakers aan hangen.

Dit is niet de bedoeling. De MASTER is in onze situatie alleen bedoeld om een (koptelefoon) stereo mixdown van te maken.

De individuele mixeerstrips moet je dus bij multichannel speakerweergave NIET in de I/O geheel links boven aanvinken voor master/parent send. Je ziet dan dat het groen oplichten van MASTER in de strip verdwijnt.

Vervolgens moet je dus in de IO van elke mixerstrip onderaan ,links bij add new hardware output een stel outputs van je audio device aanwijzen.

Je kunt dus rustig alle strips willekeurig aan meerdere outputs hangen, als dat zo uitkomt. Dan maak je dus gewoon een extra hardware output aan. Maar datdoen we hier naturulijk niet. Reapere is in principe onbeperkt met waar je en hoeveel je ergens aan hangt of doorlust.......


De MASTER output VU meters mogen dus niet meer oplichten.

Tenzij je natuurlijk aan MASTER geen audio outputs hebt toegekend, dan maakt het nix uit als die staat mee te rammelen.

Het probleempje bij veel audio devices is naturulijk, dat de headphones aan bv ch 7/8 zijn toegekend. Dus als je die ook nodig hebt om er speakers mee aan te sturen dan gaatdat niettegelijkertijd.

ik heb dan ook voor koptel gebruik gewoon een aangepaste Reaper projectfile aangemaakt, waarbij dan WEL alle master/parent sends aktief zijn, maar dan moet ik altijd wel oppassen, dat op het koptel kanaal op dat moment geen versterkers of aktieve speakers onderspanningstaan.....

Sorry voor de vele typfoutjes, ites in mn hersens, als ik zeer snel typ ( wat ik doe) dan draai ik vaak twee letters om.

Wordt vervolgd.

HG
Volgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com