Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 apr 2015 23:15

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Beste Jan,

Ik begrijp je beslissing, maar ik betreur hem ook.

Jammer dat je dit besluit genomen hebt. Je hebt zoveel goede en bruikbare informatie op het forum gezet, bruikbaar en toegepast door en voor vele mensen.

Je hebt het ARC II systeem onder de aandacht gebracht van velen en ARCII is ook voor velen die plezier in het orgelspelen hebben een uitkomst om op een betrekkelijk eenvoudige manier ongewenste bijverschijnselen van het geluid veroorzaakt door de niet ideale ruimte waar de meesten van ons in moeten spelen recht te trekken.

Daarnaast heb je samen met o.a. Jan Wim onderstreept het belang is van een goede audio.
Niet voor iedereen haalbaar, maar jullie hebben wel laten zien wat mogelijk is.

Ik hoop dat je terugkeert op het forum (Trouwens dat hoop ik van Geert ook nog steeds).

Hartelijke groet

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 apr 2015 09:29

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Bedankt voor al jullie sympathieke reacties.
Zet mij toch weer aan het twijfelen. Las in ieder geval een forum break in en na de zomer vakantie zie ik het wel weer.
Fijne zomer maanden toegewenst!

Groet Jan

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 26 jul 2016 13:33

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Ik heb je een pb gestuurd.
Ik zelf heb Hauptwerk via Reaper geleid met asio rearoute. Het voordeel is dat je de midi instellingen intact kan laten omdat alleen de geluidskanalen worden gerearoute. Omdat de Hauptwerk vst nog wel eens problemen geeft (lees de post van Fokko) m.b.t. Polyphonie en latency is het denk ik wel het best om eerst deze optie te proberen.

Groet Jan


Dag Jan,

Kun je me vertellen hoe dat werkt (sorry, leek!) instellen met asio rearoute?

Met vriendelijke groet,

Albert
Met vriendelijke groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 jul 2016 16:37

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Albert.

Ik ben nu op vakantie dus ik hoop het goed te verwoorden want ik kan het niet nachecken.
Het begint met de installatie van Reaper waarbij je een vinkje moet plaatsen bij de rearoute optie, anders worden de rearoute drivers niet geinstalleerd.
Als reaper correct geinstalleerd is dan zie je bij de audio drivers in Hauptwerk naast de drivers van je geluidskaart ook asiorearoute staan. Deze drivers gebruik je dus voor kanaal 1/2 gebruik je asioreroute 1/2.
In Reaper maak je een track aan bijv. front track en als inkomend signaal gebruik je reaoute 1/2. en als uitgang de asio divers van je geluidskaart.
Vergeet niet rec (monitoring only)aan te zetten anders wordt het geluid niet doorgegeven.

Groet Jan

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 17 maart 2019 18:02

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hallo ARC2 kenners,

Ik ben bezig met de installatie van ARC2 en loop vast op een zeer elementair probleem.
Voor de duidelijkheid, ik heb het pakket gekocht en geregistreerd.
ARC2 bestaat (volgens het User Manual) uit 2 delen: ARC Measurements en ARC Plug-In.
Met behulp van ARC Measurements heb ik een paar metingen gedaan en dat gaat perfect.
Maar mijn probleem is nu: ik kan het programma ARC Plug-In nergens vinden, resp. opstarten.
Ook zie ik geen kans om via ARC2 Measurements naar Arc Plug-in te gaan.
Kan iemand mij vertellen hoe dat moet?

Even ter aanvulling: Ik heb ook REAPER geinstalleerd en, dankzij het (onvolprezen!) boek van Evert-Jan, aan de praat gekregen.
Als bovenstaand probleem is opgelost hoop ik de 2 programma's te kunnen koppelen via de VST-link.

Groeten,
Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 maart 2019 19:41

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Jaap Langerak schreef:Hallo ARC2 kenners,

Ik ben bezig met de installatie van ARC2 en loop vast op een zeer elementair probleem.
Voor de duidelijkheid, ik heb het pakket gekocht en geregistreerd.
ARC2 bestaat (volgens het User Manual) uit 2 delen: ARC Measurements en ARC Plug-In.
Met behulp van ARC Measurements heb ik een paar metingen gedaan en dat gaat perfect.
Maar mijn probleem is nu: ik kan het programma ARC Plug-In nergens vinden, resp. opstarten.
Ook zie ik geen kans om via ARC2 Measurements naar Arc Plug-in te gaan.
Kan iemand mij vertellen hoe dat moet?

Even ter aanvulling: Ik heb ook REAPER geinstalleerd en, dankzij het (onvolprezen!) boek van Evert-Jan, aan de praat gekregen.
Als bovenstaand probleem is opgelost hoop ik de 2 programma's te kunnen koppelen via de VST-link.

Groeten,
Jaap.


Hoi Jaap

Waarschijnlijk weet Reaper niet waar de Arc2 plugin staat.
Je moet eenmalig bij de Vst's aangeven wat het pad( bestand) is waar Arc2 en ook waar de Hauptwerk Vst staat en eenmalig laten scannen en dan kan Reaper Arc2 en Hauptwerk gebruiken.

Groet Jan

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 17 maart 2019 22:31

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hallo Jan,

Inderdaad moet ik de VST link tussen REAPER en ARC nog in orde maken, ik was er al even aan begonnen maar het lukte niet meteen, binnenkort ga ik er weer mee verder. De VST-link met Hauptwerk werkt al.

Maar wat ik eigenlijk bedoel is: Ik heb alleen een programma om de metingen te doen (ARC Measurements volgens het User Manual). Bij het voltooien van een meting wordt dat programma gesloten.

Vervolgens moeten die metingen worden gebruikt voor de correctie. Als ik kijk in het ARC User Manual, vanaf hoofdstuk 5 is te zien hoe de metingen zichtbaar worden gemaakt en hoe de correctie wordt uitgevoerd. Het programma waar je dat mee doet, ik noemde het ARC2 Plug-In vanwege de tekst "Using the ARC 2 Plug-In" onderaan de pagina's in het User Manual, kan ik nergens vinden.

Groet,
Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 maart 2019 22:46

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jaap

Die metingen worden automatisch overgenomen in je plug-in.
Het is dus zaak om de plug-in in Reaper te krijgen en als je die in een Fx venster zet en opent dan kan je ook de naam van de correctie zien van de metingen die je hebt uitgevoerd.
Als je hauptwerk via de Hauptwerk vst in Reaper invoert ,moet je Arc 2 achter de Hauptwerk vst zetten anders werkt het niet. Dus Reaper moet je dus eenmalig laten weten waar de Arc. vst staat (waarschijnlijk bij ikmultimedia maar dat weet ik niet zeker want ik gebruik arc2 niet meer.) en daarna moet arc in het vst venster te vinden zijn.
Als je Hauptwerk via asioreaoute in reaper invoert, (wat jij niet doet begrijp ik) dan hoef je de Arc plug-in alleen maar in het Vst scherm van de track te zetten.

Groet Jan

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 17 maart 2019 23:10

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Bedankt Jan, ik ga het proberen!

Groet,
Jaap.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 maart 2019 07:13

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

hoi Jaap

Wat Jan bedoelt is

Ga in reaper naar het tabblad "Options"
scroll dan naar beneden naar "Preferences"

dan krijg je de volgende popup
reaper.jpg


stap1 klik op "Edit/Add" dan kan je naar de map zoeken waarin je de Vst heb opgeslagen, selecteer de Vst van Arc 64bit
stap2 druk daarna op de "Rescan" knop
stap3 vervolgens op de "Ok" knop

als laatste moet je dan via de FX button in je geluidstrack de Arc vst aan je kanaal linken, selecteer dan
FX -vanuit dat popup menu zoek je naar de 64 bit Arc versie klik hierop en op "ok"
Nu zal Arc zichtbaar zijn en invloed uitoefenen

vroeger zat er een bug in qua saving, ik weet niet of dit in middels opgelost is
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 18 maart 2019 22:39

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Dag Jan en Jan Wim,

Bedankt voor jullie adviezen, het resultaat is dat ARC2 nu werkt!!
De verwarring van mijn kant was dat ik het concept niet begreep: Hauptwerk is in REAPER een Instrument en ARC2 is een Functie (Fx). Nadat ik op het Fx knopje had geklikt kon ik ARC2 selecteren.
Typisch een geval van: "Je gaat het pas zien als je het door hebt".
Daarna nog even de routing in orde gemaakt en de zaak was gefixt.

Uit de gemeten frequentie karakteristiek blijkt dat met name het volume van de lage tonen erg wisselend is. In de eerste plaats is dat natuurlijk te wijten aan de afmetingen van de kamer (2,5 x 5 meter), maar mogelijk ook aan de instellingen van de woofer (volume, fase en low pass frequentie).
Ik streef ernaar deze parameters zo optimaal mogelijk in te stellen zodat de correctie minimaal wordt.

Ik ga in de komende tijd wat metingen doen, na afloop zal ik dan op deze plaats de resultaten laten zien.

Nogmaals dank en hartelijke groeten,
Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 maart 2019 23:19

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jaap

Mooi dat het werkt.
Heb je een stereo of multichannel setup?
Als je Arc voor de 1e keer hoort dan zal het wellicht te scherp in het hoog en te iel in het laag klinken.
Arc klinkt veel beter als je in Arc een voorkeurs curve zet die het laag 2a3 db boost en het hoog 2a3 db afzwakt.
Maak er dan een rechte voorkeurs curve van, van laag naar hoog. Als je een sub hebt die dan gewoon in dezelfde sweep mee meten.
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Groet Jan

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 19 maart 2019 00:06

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jan,

Ik heb een stereo setup, zie viewtopic.php?f=7&t=2454#p27374 .
Bedankt voor de tip m.b.t. de voorkeurs curve.

Ik heb een ADAM speaker set bestaande uit een Subwoofer Sub7 en 2 x F7.
De Sub7 is aangesloten op de audio uitgangen van de Focusrite Scarlett 2i4, de 2 F7's worden aangestuurd vanuit de Sub7.

Het kwam trouwens goed van pas dat ik indertijd voor de Focusrite Scarlet heb gekozen, dit fraaie rode kastje heeft 2 microfooningangen met XLR connectors en levert tevens de 48V spanning voor de ARC condensator microfoon.

Ik hou je op de hoogte van mijn bevindingen en ik zal je ongetwijfeld af en toe om advies vragen.

Groet,
Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 maart 2019 11:25

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jaap

Ik lees in jouw topic over je setup dat je ook gebruik maakt van het intonatie boek van J. Boersma.
Ik weet niet in hoeverre je dit hebt toegepast op je sets?
Als je het hoog volgens de methode Boersma hebt geboost en je zet daar nog eens een ARC correctie over heen, inclusief de correcties die je zelf al hebt gemaakt i.v.m. staande golven dan gaat het niet goed. Sommige registers kunnen dan veel te schel gaan klinken.Lage tonen kunnen dan wegvallen. Dus dat gaat niet samen.
In principe moet je eerst met Arc alles uitmeten en toepassen op niet geintoneerde sets.
Als alles naar tevredenheid klinkt dan pas gaan intoneren naar smaak zoals je het wilt hebben.

Groet Jan

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 19 maart 2019 12:33

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hallo Jan,

Ik heb het boek van Boersma in het begin geraadpleegd en geprobeerd om een orgel te intoneren.
Daar kwam niets van terecht, dus heb ik alles weer ge reset. Ik heb uiteindelijk alleen wat adviezen van hem opgevolgd met betrekking tot het verbeteren van de akoestiek van mijn orgelkamer. Later heb ik daarvoor nog andere bronnen geraadpleegd en wat dempingsmateriaal aangeschaft, dat gaf een aanzienlijke verbetering van de hoge tonen. Aan de bassen kon ik weinig doen, maar dat blijkt nu met ARC2 in bedrijf veel beter te zijn geworden!

Groet,
Jaap.
Vorige

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com