Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

GO - hoe werkt de nagalm?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 17

Geregistreerd: 18 feb 2011 20:33

Bericht 17 jun 2014 21:22

GO - hoe werkt de nagalm?

Dag,

In GO kun je de nagalm instellen op 'max' of een aantal 'harde' miliseconden. Ik vroeg mij af hoe dit nu precies werkt. Is het bij 'max' de nagalm van de ruimte waaruit het is opgenomen, of is het een door GO gegenereerde digitale nagalm? Ik heb namelijk het idee dat de nagalm van het free sampleset Wildervanck in hauptwerk natuurlijker klinkt dan van hetzelfde sampleset uit GO. Uit GO klinkt de nagalm mij wat blikkerig/metaalachtig in de oren dan vanuit hauptwerk (of zit dat tussen mijn oren? :? )

Overigens vind ik GO een serieus alternatief voor hauptwerk! Ik heb zelfs een sampleset waarin duidelijk de c van links komt en de cis van rechts...!

Ik had het plan om hauptwerk aan te schaffen, maar nu ik GO heb uitgeprobeerd, vind ik dat zonde van het geld...

Groeten Arjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jun 2014 22:10

Re: GO - hoe werkt de nagalm?

Arjan

GO speelt de opgenomen samples af zoals ze in een kerk zijn opgenomen. Aan deze nagalm kan niets gewijzigd worden.
GO heeft wel de mogelijkheid om nagalm toe te voegen aan een (te) droge sampleset. De lengte van deze nagalm is wel aan te passen. En dit is geen digitale nagalm maar een natuurlijke nagalm: nl. een opgenomen galm als er een klap/pistoolschot wordt gegeven in een ruimte (kerk/hal, enz.). Deze opname is een zgn. IR pulse file. Zo'n WAV file moet je in GO laden om de extra (regelbare) galm actief te laten worden.

arrie79 schreef:Uit GO klinkt de nagalm mij wat blikkerig/metaalachtig in de oren dan vanuit hauptwerk
Zowel HW als GO spelen dezelfde WAV files (dus incl. opgenomen akoestiek van Wildervank) af.
Beiden moeten dus identiek klinken.

Berichten: 17

Geregistreerd: 18 feb 2011 20:33

Bericht 20 jun 2014 13:08

Re: GO - hoe werkt de nagalm?

Evert-Jan,

Superbedankt voor je antwoorden. Ik dacht dat er misschien verschil in zit omdat de geluidsbestanden door hauptwerk anders gemixed/samengevoegd worden dan door GO, of is dit niet zo? Zijn er overigens verschillende wav-files voor de echo en de toon an-sich? Of komt dat uit 1 en dezelfde wav.file?

Groeten Arjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jun 2014 15:17

Re: GO - hoe werkt de nagalm?

Arjan

er zijn verschillende IR's; dit omdat er ook verschillende kerken en hallen zijn met verschillende akoestiek. Elke IR heeft zijn eigen eigenschappen.
Een aantal sites waar je ze gratis kunt downloaden:
http://www.openairlib.net/
http://fokkie.home.xs4all.nl/IR.htm
http://www.voxengo.com/impulses/

Berichten: 17

Geregistreerd: 18 feb 2011 20:33

Bericht 20 jun 2014 16:09

Re: GO - hoe werkt de nagalm?

Dag, dat er binnen GO gebruik gemaakt wordt van IR's verbaast me enigzins. Ik heb altijd begrepen dat bij hauptwerk en GO na het loslaten van de toets de opname van de galm wordt afgespeeld, maar ik begrijp nu dat het toch een digitale bewerking is?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jun 2014 17:17

Re: GO - hoe werkt de nagalm?

Hoi Arie,

Hoe e.e.a onder GO werkt weet ik niet, maar in hauptwerk word gewoon de originele opname van de galm verwerkt, net zo als de front samples.

IR kan je toepassen als je een droog sampleset wat meer galm wilt meegeven, maar dit berust dan altijd op een berekening van een bepaalde ruimte.

Een beproefde methode is het vastleggen van het schot van een startpistool, de gedraging van een bepaalde ruimte word dan zo digitaal in kaart gebracht, en deze IR. Kan je vervolgens toepassen op samplesets.

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jun 2014 20:25

Re: GO - hoe werkt de nagalm?

arrie79 schreef:Dag, dat er binnen GO gebruik gemaakt wordt van IR's verbaast me enigzins. Ik heb altijd begrepen dat bij hauptwerk en GO na het loslaten van de toets de opname van de galm wordt afgespeeld, maar ik begrijp nu dat het toch een digitale bewerking is?
IR's zijn niet verplicht in GO. Ook in GO wordt net als in HW de opgenomen WAV file afgespeeld (dus idd zoals jij begrepen had).

Echter, in GO kun je EXTRA galm toevoegen voor al te droge samplesets. Dit is wat in HW versie 3 ook al zou zitten, toen beloofd werd voor versie 4 en ook nu nog niet gereleased zal worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 21 jun 2014 08:29

Re: GO - hoe werkt de nagalm?

Je moet inderdaad een onderscheid maken tussen de nagalm die de samples zelf bevatten en het eventueel inkorten van de samples en het gebruik maken van een externe nagalm.

De nagalm in de samples is onderdeel van de akoestiek van de ruimte waarin de samples zijn opgenomen. Hierdoor kunnen samples een duur hebben van enkele seconden, tot 6-10 seconden of soms nog langer. Dit neemt natuurlijk meer of minder geheugenruimte in beslag en eist ook een hogere polyfonie. Men kort deze samples dan wel eens in naar bijvoorbeeld 3 seconden (dat is een optie in Hauptwerk en volgens mij ook in GO) en gebruikt dan een externe nagalm (met hardware zoals een Lexicon of via software zoals FreeVerb, Breeze), waarbij de samples via een methode vertraagd worden en krijg je bij benadering de echo/nagalm die normaal gezien in de galm-staart zit. Een van de methodes om te vertragen kan bijvoorbeeld gedaan worden door gebruik te maken van een impulsresponse methode. Hierbij wordt het ingangssignaal met de impuls-respons verwerkt en krijg je het uitgangssignaal. De impulsresponse is de reponse op een korte impuls (zoals een klap in je hand) in een bepaalde ruimte. Vandaar dat er ook meerdere impulsresponsies bestaan afhankelijk van de ruimte (kleine kerk of grote kathedraal) waarin de impuls is gegeven.

Meer technische informatie over impulsresponsies, convolutie e.d. kun je vinden hieronder:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Impulsantwoord
http://dsp.stackexchange.com/questions/ ... y-response

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 21 jun 2014 11:21

Re: GO - hoe werkt de nagalm?

gkruizenga schreef:(met hardware zoals een Lexicon of via software zoals FreeVerb, Breeze)

Dat is bij GO dus niet nodig. GO kan dat zelf, zoals Evert-Jan hierboven al schreef.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Keer terug naar Grand-Orgue

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com