Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HW combineren met vst-plugins

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 dec 2014 10:49

HW combineren met vst-plugins

Goedemorgen Hauptwerkers,

Wie heeft er ervaring in het combineren van Hauptwerk met een VST-plugin?
Het lijkt mij leuk om orgel zelf te combineren met bijvoorbeeld trompetten of cymbalen.
Ik heb maar 1 midipoort en wil 1 klavier gebruiken voor een vst-plugin en de overige 2 klavieren voor Hauptwerk.
Inmiddels ben ik via Geert er achter dat ik dat kan realiseren met een softwarematige midikabel.
Zijn er nog meer mafkezen die zoiets al hebben (gedaan)?

Zoiets moet dan mogelijk zijn: https://www.youtube.com/watch?v=D5HT70kiduM
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 15 dec 2014 12:48

Re: HW combineren met vst-plugins

Zoiets is vrij eenvoudig softwarematig te realiseren met Reaper. Over reaper zijn best al wat dingen beschreven op het forum, in dat geval is het eerst zaak dat je Reaper eens installeert en je de midi-toevoer naar Hauptwerk via Reaper laat hobbelen. Je kunt dan in reaper regelen dat bepaalde midikanalen naar de Hauptwerk VST gaan en andere kanalen naar andere vst's.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 dec 2014 14:11

Re: HW combineren met vst-plugins

Leonard schreef:... de midi-toevoer naar Hauptwerk via Reaper laat hobbelen...

Hoi Leonard,

Dat heb je snel gezegd.... Ik gebruik Reaper al en met audiokanalen lukt eea mij wel.
Maar midi via Reaper naar HW laten hobbelen... hoe doe je dat?

Ik heb een console met midispul van gino-midi. De big-midi, die met een vijfpolige din aan de ene kant en een usb aan de andere kant zit aangesloten op mijn PC (USB2midi).
Ik heb een Focusrite 6USB geluidskaart. Daar zit een vijfpolige midi in en midi-out aansluiting op, die ik nu niet gebruik.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 15 dec 2014 15:31

Re: HW combineren met vst-plugins

Ik heb daarvoor de Hauptwerk Reaper tutorial gevolgd.
Toch, nu ik het zo zeg bedenk ik me dat de midi rechtstreeks hw instroomt en niet via Reaper loopt. Maar volgens mij zou het wel moeten kunnen.
Laatst bijgewerkt door Leonard op 15 dec 2014 15:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 15:33

Re: HW combineren met vst-plugins

Snel, Leonard.......

Je moet natuurlijk WEL zorgen, dat HW bij zn midipoorten kan blijven komen.

Ik ga het straks even emuleren; bij mij speelt het minder, omdat ik elk klavier en pedaal apart hardwarematig een MIDI out heb.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 16:01

Re: HW combineren met vst-plugins

OK Jaap, het gaat dus idd ZONDER loopcable!!

Mijn idee was eerst, om het Midi vanuit Reaper terug te loopen naar HW.

Maar dat hoeft helemaal niet, want uiteraard komt alle Midi via de HW naar VST link al mee naar Reaper.

Je hoeft nu alleen maar een extra strip aan te maken getiteld bv: Midi voor VST.

Vervolgens maak je in de strip HW-VST link een nieuwe send naar deze strip toe.

Je kunt dan kiezen of h je het audio ook wilt doorsluizen, maar daar mun je dus Aduio NONE nemen, en niets meer naar rechts zie je dus Midi staan, daar doe je gewoon alle midi.

Als je nu de nieuw gemaakte strip op opname zet, en je kiest in het venster aldaar voor Midi: ALL - All channels, et voila......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 16:08

Re: HW combineren met vst-plugins

Nog even een aanvulling: Leonard heeft het ervoer, dat je dus in Reaper kunt kiezen, welke Midi kanalen naar HW gaan.

Maar de door mij aangegeven oplossing maakt dus gewoon gebruik van een PARALLEL systeem, waarbij dus niets veranderd wordt aan de instellingen in HW. Immers, HW ziet je hardware Midi inputs, en dat heb je daar dan ook aangevinkt. Die zin van Leaonard is dus niet van toepassing op mijn oplossing.

Maar ik ga nog even uitzoeken, of je idd ook je Midi hardware input(s) op een andere manier kunt sharen tussen HW en Reaper.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 16:15

Re: HW combineren met vst-plugins

Ha, het gaat NOG SIMPELER: Althans, met mijn Midi hardware.

Ik kan dus gewoon, ondanks dat ik in HW mijn Midi IN poorten heb toegewezen, DEZELFDE poorten in Reaper OOK toewijzen. Dit had ik altijd als verboden handeling aangenomen.

Dus eerst even in options/midi settings de door jou gebruikte poort(en) aktiveren ( alleen de Midi INS).

Nu kun je dus gewoon een nieuwe strip aanmaken, en dan rechts klikken op het rode Record knopje en daar aangeven: all midi inputs all channels.

Leuk, dat je zo door met anderen hierover te kommuniceren, weer dingetjes ontdekt! I kdeed dit zoort zaken voorheen onnodig gecompliceerd.
Weer een pluspuntje voor Reaper ( MITS dit met andere Midi to USB interfaces ook probleemloos werkt natuurlijk; bekende problemen zijn Midi-rondzingen....!!)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 16:44

Re: HW combineren met vst-plugins

Hier het plaatje van Reaper: Ik neem nu tijdens het spelen 4 tracks op:

1. HW to VST link ( Midi)

2. Recording: stereo WAV

3. Midi afgetakt vanuit de HW to VST link

4. Midi rechtstreeks uit de in Reaper geaktiveerde hardware Midi interface ( die dus ook door HW blijft gezien worden).

Leuker kan het bijna niet worden!!

untitled.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 19:59

Re: HW combineren met vst-plugins

Nog wel ff 1 ding, Jaap. Mijn UM. 880 midi interface heeft een eigen driver, die dus multi-client blijkt te zijn.

De vraag is, of dat met die Gino Midi USB interface ook het geval is. Want anders zie jehem dus gewoon niet, alstie al door een ander programma HW dus, in beslag genomen is.

Ik ben reuZe benieuwd naar jouw ervaringen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 dec 2014 22:18

Re: HW combineren met vst-plugins

Mmm, als ik in HW alles ongewijzigd laat, en ik in Reaper een extra strip aanmaak en in die strip bij midi-out mijn usb2midi poort aangeef, zegt HW -bij het laden van een orgel- dat hij de usb2midi poort niet kan openen omdat die al door een ander programma (Reaper?) in gebruik is.
En in mijn Garritan moet ik ook een midi-out aangeven. Dan kan ik alleen usb2midi kiezen....? :?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 23:28

Re: HW combineren met vst-plugins

Je bedoelt natuurlijk Midi IN.....

De Midi out gebruiken wij hier helemaal niet.

De Reaper strip krijgt alleen maar Midi IN, en dat wordt dan via de FX/VST-plugin doorgespeeld aan de Garritan.

Maar ik vrees al wel, dat het is, wat ik hierboven al schreef.......vandaar die software midikabel.
Benieduwd of Leonard nog een oplossing heeft, hij deed er nogal luchtig over.....

Je kan altijd even een tijdje mijn Midisport 4x4 lenen hoor, om uit te proberen.
Ik zal daar alvast eens even een proefje mee gaan doen.

Ik heb het niet zo op die al te goedkope oplossingen om een heel orgelconsole gewoon met zo,n Midi naar USB dingetje van E 15 aan te sluiten. Meestal werkt het wel, maar tis minder flexibel.

Heb je wel de Midi interface vanuit je orgel afgewerkt op de bekende 5 pens plug?? Ofis het rechtstreeks vertaald naar USB.
Dan heb je natuurlijk nix aan een andere echte Midi interface..... ( met echt bedoel ik, met DIN connectoren...)

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 15 dec 2014 23:38

Re: HW combineren met vst-plugins

Geert schreef:Benieduwd of Leonard nog een oplossing heeft, hij deed er nogal luchtig over.....


Naar het blijkt te luchtig, mijn excuses. Zoals ik het nu begrijp kan er alleen MIDI-data via de VST link Reaper in, en is het niet mogelijk om data vanuit Reaper naar Hauptwerk te sturen. Je kunt in de Hauptwerk miditoewijzingen ook niet kiezen voor de VST link als midi input, dat is best jammer.
Helaas heb ik hier ook even geen softsynths voor handen waarmee ik makkelijk kan testen. @Geert: jij misschien wel? Je kunt via de VST link de midi sowieso in Reaper krijgen, dan zou je dus ook gewoon een softsynthesizer aan de miditrack van de VST link moeten kunnen hangen. IN dat geval zou je dus in ieder geval wel zowel Hauptwerk als je softsynthesizer op één klavier moeten kunnen bespelen, maar dat is nu juist wat jij niet wilt Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 dec 2014 00:24

Re: HW combineren met vst-plugins

Leonard schreef: dan zou je dus ook gewoon een softsynthesizer aan de miditrack van de VST link moeten kunnen hangen. IN dat geval zou je dus in ieder geval wel zowel Hauptwerk als je softsynthesizer op één klavier moeten kunnen bespelen, maar dat is nu juist wat jij niet wilt Jaap.

Zo ver ben ik vanavond inderdaad gekomen. Goed nieuws dus. We gaan vooruit.
Maar inderdaad kan ik alleen de Garritan bespelen via een klavier wat al in HW is toegewezen aan een midi-kanaal.
Het zou leuk zijn als ik Garritan op mijn derde klavier kan spelen in combinatie met een tweeklaviers Hauptwerkorgel....

"Go down Moses, let my people go" klinkt wel erg leuk met een saxofoon..... :) "
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 dec 2014 00:59

Re: HW combineren met vst-plugins

Ja, Leonard, dat DOE ik al jaren.....Ik heb dus de virtuele Hammond PLUS Pianoteq en nog zo wat VST instruments draaien.
Dat hoefde ik dus neit verder uit te testen; het ging er alleen maar om, of je HW PLSUS reaper van deselfde Midi signalen kunt voorzien.

JA dus, is het antwoord; MITS je een Midi interface hebt die geleverd wordt met een Multiclient driver.

Wat je OOK kan doen, en dat is toevallig ook mijn situatie hier, is, aparte Midi encoders hebben voor elk klavier en pedaal. Maar da zullen niet veel mensen doen, odat je dan natuurlijk eveneens die 8in/out Midi interface ook nodig hebt.

Nij mij kwam dit, omdat ik dus per klavier de aanslaggevoelige printjes van Midiboutique gebruik, die je al of niet aan de Midi zijde kunt doorlussen.
Jaap, alst nix wordt met die software loopcable ( hoewel dat een goede oplossing lijkt) dan kan je altijd nog een tijdje mijn Midisport 2 x 2 lenen die gebruik ik toch zelden meer.

Dan kan je nl in Reaper een OUTPUT van een strip definieren naar een hardwarematige Midi OUT poort, bijvoorbeeld nr 1
Vervolgens lus je die uitgang op het kastje dan door met de INGANG van 2.

Aah, tevens nog even een plaatje van de opden dag bij EMINENT...Een HW opstelling met HELE DURE SPEAKERS!!
Resize of P1050505.JPG



Nu laat je HW kijken naar die ingang, en jawel: daar staat dus prachtig het volledige Midi signaal ter beschikking! Dit is een hele oude truc!

DE USB MIDI van je console staat uiteraard op de INGANG van genoemde strip aangesloten. Dit werkt bij mij. Uiteraard.

Resize of P1050507.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 16 dec 2014 09:44

Re: HW combineren met vst-plugins

Zou het volgende niet mogelijk zijn?
  1. Je wijst twee manualen van je console gewoon rechtstreeks toe aan de twee manualen van de sampleset (zoals huidige situatie)
  2. Vervolgens organ setting>advanced midi applications>floating divisions midi keyboards, daar wijs je division 1 toe aan het derde klavier van je console
  3. Wanneer je die floating division vervolgens niet koppelt aan de manualen van de sampleset heb je dus een manuaal waarbij hauptwerk wel de mididata registreert en (THEORETISCH!) naar Reaper zend, maar er komt geen geluid uit Hauptwerk
  4. Je kunt Reaper dus zo instellen dat hij de mididata vanaf dat manuaal naar de softsynth stuurt.\
Of bazel ik nu? Kan het hier zo snel even neit testen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 dec 2014 14:14

Re: HW combineren met vst-plugins

Het probleem zit er waarsch - mede - in, dat alles hardwarematig op slechts 1 poort binnenkomt.

Dus in HW MOET je die poort toewijzen. Je hebt daar niet, zoals bv in Reaper, de mogelijkeid, ZOWEL de fysieke poort alsmede het te gebruiken Midi channel te kunnen selekteren.

Dat je vervolgens in HW slechts 2 manualen assignt, dat is meer op het niveau van de sampleset. Dieper dus.

Ik ben benieuwd, waar Jaap op uitkomt. Het zal hoe dan ook noodzakelijk zijn, de Midi poort integraal aan HW toe te wijzen lijkt mij.

Ik hoor het wel, wat er uit komt. Het kastje blijft hier standby.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 dec 2014 15:51

Re: HW combineren met vst-plugins

Leonard schreef:Zou het volgende niet mogelijk zijn?
[list=1
[*]Vervolgens organ setting>advanced midi applications>floating divisions midi keyboards, daar wijs je division 1 toe aan het derde klavier van je console

Ik ben bang dat dit niet gaat lukken. Hw ziet dat klavier niet eens als je een tweemanuaalsorgel laadt. Maar we gaan het proberen! Wordt vervolgd....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 dec 2014 22:47

Re: HW combineren met vst-plugins

Kan je niet gewoon idd zoals Leonard voorstelt, je Midi aftakken uit de HW naar VST strip in Reaper?? Daar komt gewoon alles op binnen dat dus via HW loopt.

Je hoeft toch op dat vrij te houden klavier geen stops te trekken van je HW sampleset?? Op die manier komen alleen de toetsaanslagen kaal binnen in reaper.

Dan is het verder een fluitje van een cent! Ik test het meteen even.

Ik lig wat op achterstand in de beantwoording, want moest vanavond even mn vriendin die met een gebroken uitlaat langs de weg stond, gaan ontzetten.

Nylon bindbandjes......
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 dec 2014 23:07

Re: HW combineren met vst-plugins

OK, Jaap, OPGELOST!!

Ik heb dus expres een 2 man orgel ( Anloo) geladen, waarbij dus het derde klavier nergens aan is toegewezen. Met een 3 man orgel werkt het natuurlijk altijd, vandaar.
Vervolgens ee nteststrip aangemaakt. En dan ee nsend gemaakt vanaf de HW-VST strip naar deze nieuwe strip. En dan ingesteld geen audio, maar wel alle midi events.

En ziedaar; op bijgaand plaatje zie je dus de kleuren van de klavieren; blauw is het derde klavier.

Nu kun je dus op die strip elke FX loslaten die je wilt.
Resize of Clip_25.jpg

HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 dec 2014 23:27

Re: HW combineren met vst-plugins

Bedankt voor alle moeite Geert!
Echt super! Donderdag ga ik ermee aan de slag.
Ik heb vanavond zitten stoeien met mn geluidskaart. Die kan er niet zo goed tegen als ik van alles zit te veranderen. Dan moet ik de driver telkens opnieuw installeren en dan gaat hij weer...
Ik heb vanavond de trumpet tunes van Jan Mulder (Heilig, heilig, heilig) met een trombone zitten spelen (uitkomend op het derde klavier van Burea) en dat klinkt echt fenomenaal! :D
Nu nog een aanslaggevoelig klavier op de kop zien te tikken....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 dec 2014 23:55

Re: HW combineren met vst-plugins

Jaap, je kan voor 1 prikkie mijn vroegere 5 oktaafs testklavier overnemen. Ik doe er nix meer mee.

Het mooie is, dat er ook een volumeslider op zit, zodat je die tuba meteen ff goed kan temmen ( of juist niet natuurlijk!!)

Ik heb nl een btje overschot hier; nadat ik dus de Behringer UMX610 had verkregen.

Stuur mij even een mailtje dan kan ik even een plaatje sturen ( als ik het kan vinden; anders komt het morgen pas.....)

Leuk dat je zo aan het rommelen bent. Wat heb jij dan voor een audio device, dattie zo opspeelt af en toe??
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 dec 2014 18:49

Re: HW combineren met vst-plugins

Geert schreef:OK, Jaap, OPGELOST!!

Ik heb dus expres een 2 man orgel ( Anloo) geladen, waarbij dus het derde klavier nergens aan is toegewezen. Met een 3 man orgel werkt het natuurlijk altijd, vandaar.
Vervolgens ee nteststrip aangemaakt. En dan ee nsend gemaakt vanaf de HW-VST strip naar deze nieuwe strip. En dan ingesteld geen audio, maar wel alle midi events.
HG

Geert


OK Geert,

Het werkt niet. Wel op de 2 manualen van het HW-orgel (of allemaal als ik all midi channels selecteer) maar niet op mn derde manuaal.... Wat zien we over het hoofd?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 dec 2014 19:10

Re: HW combineren met vst-plugins

Wacht ff, Jaap. Ik heb denk ik even geen juist beeld van jouw huidige speel-opstelling.

Ik had begrepen, dat je dus een klavier van je huidige orgelconsole, dat dan in zn geheel via HW en HW - VST interface in reaper binnenkomt, wilde gebruiken voor aansturen van een andere VST.

Maar NU konkludeer ik dus, dat je een EXTRA klavier hebt, dat met een EIGEN hardware Midi interface op de PC is aangesloten??

Kortom, geef even de details van de totale opstelling, kwa Midi gebeuren dus.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 dec 2014 20:13

Re: HW combineren met vst-plugins

Geert schreef:Ik had begrepen, dat je dus een klavier van je huidige orgelconsole, dat dan in zn geheel via HW en HW - VST interface in reaper binnenkomt, wilde gebruiken voor aansturen van een andere VST.


Dit klopt helemaal. Excuus voor mijn verwarrende woordkeuze. Het is zoals je hier boven veronderstelde.
Het lijkt mij dat Reaper alleen signalen ontvangt van HW vst voooor de betreffende manualen die het orgel groot is. HW lijkt geen signalen te versturen van het bovenste klavier, als dat niet is toegewezen.
Ik kan wel zorgen dat hij het 1e of 2e manuaal (of allebei en zelfs op het pedaal) de plugin laat trompetteren, maar het derde klavier krijg ik niet te zien/horen...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Volgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com