Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Galm toevoegen

Toon actieve onderwerpen


GJD

Berichten: 29

Geregistreerd: 22 jul 2011 22:36

Bericht 23 jul 2011 20:30

Galm toevoegen

Hallo Corné,

Ik merk dat je een goede opvoeding hebt genoten, maar ik voel me met mijn 49 jaar nog niet zo oud, dus ik heb er geen enkel probleem mee wanneer je me met “je” aanspreekt. Ik hoop dat jij er ook geen problemen mee hebt dat ik dat ook doe. Mocht dat wel zo zijn dan schakel ik wel over naar u.

Om Cantabile te kunnen gebruiken moet je Hauptwerk vertellen dat het geluidssignaal niet direct naar je geluidskaart moet worden gestuurd maar dat het even een ommetje moet maken via Cantabile. Dit doe je door bij “General Settings” te kiezen voor “Audio Outputs” en vervolgens bij “Audio output device:” te kiezen voor “Hauptwerk VST Link”. Pas dan start je Cantabile.

Zelf gebruik ik Cantabile Lite. Deze software doet wat het voor me moet doen en dat is aan de sampleset St. Anne’s Moseley extra nagalm toevoegen. Met wat extra nagalm wordt dit orgel opeens veel beter bruikbaar. Maar in principe kun je met Cantabile Lite aan elke sampleset nagalm toevoegen. Bovendien is de Lite-versie gratis en dat is mooi meegenomen in deze dure tijden.

Wanneer je Cantabile Lite opstart zie je twee tabbladen, “Home” en “Setup”. Wanneer je op Setup klikt dan kun je via de optie “Audio Engine Options” de instellingen van je audiokaart bekijken. Deze heeft Cantabile waarschijnlijk al uit je computer gelezen maar hier kun je b.v. de “Sample Rate” wijzigen van 44.100 Hz naar 48.000 Hz. Dit zijn zoals je misschien wel weet de meest voorkomende Sample Rates binnen Hauptwerk. Cantabile waarschuwt trouwens wanneer de ingestelde Sample Rate niet overeenkomt met de Sample Rate van het in Hauptwerk geladen sampleset. Het enigste wat ik hier dus aanpas is eventueel de Sample Rate.

Via de optie “MIDI Devices” kun je eventueel je MIDI-instellingen aanpassen. Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit iets gewijzigd heb. Dit werd door de computer direct al goed ingesteld.

Om nagalm toe te voegen met Cantabile moet je in Cantabile zogenaamde nagalm-plugins laden. Op de site http://www.hitsquad.com/smm/freeware/EFFECTS_REVERB/ kun je gratis nagalm (reverb) plugins downloaden. Een behoorlijk uitgebreide kun je hier downloaden: http://www.smartelectronix.com/refer.ph ... -10-25.zip. Dit ZIP-bestand moet je downloaden en even uitpakken met WinZIP of FilZIP of welk programma je hiervoor maar gebruikt. Je kunt alle uitgepakte plugins in een door jezelf bepaalde/aangemaakte map op je harde schijf plaatsen.

Via de optie “Plugin Options” (tabblad Setup) kun je bij “VST Plugin Folders” aangeven waar Cantabile je nagalm effecten kan vinden. Je klikt op “Add” en wijst vervolgens de map aan waar je de plugins in hebt geplaatst.

In het hoofdscherm van Cantabile zie je het scherm “Racks and Plugins”. Wanneer je nu op de knop “New Plugin” klikt springt er een scherm open waar je een plugin kunt kiezen. De gekozen plugin verschijnt nu in het hoofdscherm en daaronder verschijnt dan weer de knop “New Plugin”. Je kunt dus als je wilt meerdere nagalm effecten achter elkaar zetten. Die worden dan allemaal doorlopen door het geluidssignaal, maar één lijkt me wel voldoende.

Ik hoop dat je met deze informatie vooruit kan. Mocht je meer willen weten dan lees ik het wel. Alvast succes ermee.

Groet,
Gaatze

GJD

Berichten: 29

Geregistreerd: 22 jul 2011 22:36

Bericht 23 jul 2011 20:44

Re: Gaatze Douma

Welkom op het forum Gaatze.

Van Cantabile weet ik niets af.
Zelf gebruik ik Reaper met Sir2. Dit geeft een voor mij goed resultaat, al klinkt de opgenomen surround net iets mooier. Helaas kan mijn computer de volledige versie in surround op dit moment niet aan.
Groet,

Peter


Hallo Peter,

Bedankt voor je welkom.

Cantabile gebruik ik alleen voor St. Anne's Moseley omdat ik die anders te droog vind.
Mijn andere samplesets gebruik ik dus zonder Cantabile. Het geluid gaat sinds kort naar de E-MU 0404.
Maar het resultaat is dus redelijk teleurstellend.

Begrijp ik het goed dat jij ook gebruik maakt van de E-MU 0404 PCI(e) kaart?
En gebruik je die dan altijd in combinatie met Reaper?

Groet,
Gaatze

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 25 jul 2011 07:32

Re: Gaatze Douma

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 06 dec 2017 21:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 25 jul 2011 10:59

Re: Gaatze Douma

dag Gaatze,

Het is me gelukt volgens je heldere beschrijving, bedankt! Welke galminstelling gebruik je het liefst, ik kan kiezen uit meer dan 100 verschillende. Helaas kraken mijn speakers nu wel bij verschillende tonen terwijl ze dat zonder cantible niet doen, enig idee waar dit aan kan liggen?

we zullen voortaan tutoyeren :-)

gr Corné

GJD

Berichten: 29

Geregistreerd: 22 jul 2011 22:36

Bericht 25 jul 2011 22:54

Re: Galm toevoegen

Peter schreef:Dag Gaatze,

Ik heb een Emu1820 die ik gebruik met PatchMix. Via PM stuur ik het geluid naar voren, naar achter en naar de sub. Hierdoor kun je de balans goed vaststellen.

In Reaper maak ik de galm met Sir2. Eén track voor geluid naar voren en één voor geluid naar achter. Per track kun je dry en wet instellen. In de track kies je ook de Impulse Response die je wilt gebruiken. Jiri Zurek heeft er een groot aantal op zijn site staan die je kunt grbruiken: http://www.hauptwerk.cz/irs/index.htm
Door in Reaper verschillende galmfiles te maken kun je snel schakelen van bijvoorbeeld huiskamer naar kerk of kathedraal.


Hallo Peter,

Goed van je dat je dit item even in de juiste rubriek hebt ondergebracht. Ik moet nog veel leren over de werking van forums...

Jij gebruikt dus een EMU 1820. Dit lijkt me kwalitatief een kaart van een heel andere orde dan de 0404.

Van Reaper heb ik al meerdere goede recensies gelezen. Ik moet me daar binnenkort maar eens in gaan verdiepen.
In ieder geval bedankt voor je meedenken.



CoBra schreef:dag Gaatze,

Het is me gelukt volgens je heldere beschrijving, bedankt! Welke galminstelling gebruik je het liefst, ik kan kiezen uit meer dan 100 verschillende. Helaas kraken mijn speakers nu wel bij verschillende tonen terwijl ze dat zonder cantible niet doen, enig idee waar dit aan kan liggen?

we zullen voortaan tutoyeren :-)

gr Corné


Hallo Corné,

Als plugin gebruik ik meestal die van Ambience. Van Ambience experimenteer ik het meeste met de programma's van Papen en van Vic. Soms vind ik de ene beter klinken en soms de andere. Hangt een beetje van mijn stemming af denk ik.

Krakend geluid is bij mij ook wel eens voorgekomen. In alle gevallen kon ik dat oplossen door het volume naar beneden bij te stellen. Dit kun je doen in Hauptwerk maar ook in Cantabile.
In Cantabile kun je, wanneer het tabblad "Home" is geselecteerd, links bovenaan experimenteren met de schuif voor "Input". In het scherm "Racks and Plugins" kun je rechts experimenteren met de schuif voor "Gain".

Ik hoop dat dit voor jou ook werkt.

Groet,
Gaatze

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 31 jul 2011 18:13

Re: Galm toevoegen

Mischien een tip voor alle Hauptwerkgebruikers met ........galmproblemen,koop een Behringer minifex 800 reverbmodule,nog geen €50,00 en alle problemen zijn opgelost.Ik kan dankzij dit kleine wonderkastje Velesovo in 16 bit op de nagalm na ,volledig laden,en dat op een PC,tje met maar 4 GB intern geheugen en een processor van 3600 MHZ.Ik was het gemier met verschillende reverb programma,s goed beu.Ik heb het aan gesloten vanaf de geluidskaart van de pc,een SB Audigy ZS2 naar een extern zwelpedaal,en van daaruit naar 2 versterkers,waaronder een Sony surround systeem.


Jan.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 aug 2011 21:04

Re: Galm toevoegen

Beste Jan

Het nadeel van zo'n apparaatje is de extra AD-DA conversie. Ik denk dat zo'n goedkoop apparaat niet de beste AD-DA converters heeft en het geluid is zo goed als de zwakste schakel. Ik heb goede ervaringen met Reaper 64bit gecombineerd met SIR2 64bit(zero latency). Ik denk dat het voor de kwaliteit het beste is om de nagalm in het digitale domein toe te voegen. Als je de galm extern toevoegt dan kan je het ook niet digitaal opnemen als je opnames gaat maken.

Groeten Jan Loosman

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 11 aug 2011 21:48

Re: Galm toevoegen

Hallo andere Jan,

Natuurlijk zal je best gelijk hebben qua kwaliteit enz....maar zoals ik al schreef,ik heb niet zo,n bar zware pc,en zo zijn er nog wel meer Hauptwerkers,dan is zo,n extern kastje geweldig.Natuurlijk kun je er niet mee de nagalm mee opnemen,maar ik heb een aantal orgels gewoon volledig ingeladen,zoals Mijdrecht,Wildervank e.d.Die kan ik wel gebruiken om mee op te nemen .Maar ik speel meestal lekker in m,n uppie op zolder,dus opnemen doe ik niet veel.Het orgel is mijn vitamine kanon,dus die start ik op en dan kan ik spelen.Ik heb veel afgemierd met div.nagalmprogramma,s,maar het lukte mij niet.Dat zal wel aan mij liggen natuurlijk maar ik ben nu ook dik tevreden.


hg:Jan.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 16 aug 2011 12:44

Re: Galm toevoegen

Nog een vraagje over gebruik van Galm met Cantabile.
Met Cantabile + Freeverb met IR's van SP heb ik prachtig resultaat, en weer veel lol met HW1 orgels !

Alleen, opnemen in HW geeft toch weer het droge resultaat.
Kan er bij gebruik van Cantabile of Reaper ook Wet worden opgenomen ??

Wim Boer
Nunspeet



Loosman schreef:Beste Jan

Het nadeel van zo'n apparaatje is de extra AD-DA conversie. Ik denk dat zo'n goedkoop apparaat niet de beste AD-DA converters heeft en het geluid is zo goed als de zwakste schakel. Ik heb goede ervaringen met Reaper 64bit gecombineerd met SIR2 64bit(zero latency). Ik denk dat het voor de kwaliteit het beste is om de nagalm in het digitale domein toe te voegen. Als je de galm extern toevoegt dan kan je het ook niet digitaal opnemen als je opnames gaat maken.

Groeten Jan Loosman
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 aug 2011 09:52

Re: Galm toevoegen

Hallo Wim

Met Reaper kan je kiezen of je dry of wet opneemt. Dit kan je kiezen bij de opname opties. Als je kiest voor opname van alleen de input dan neem je dus droog op. Als ik opnames maak dan neem ik altijd droog (de input)op en daarna zet ik de opname in een track en kies de impuls respons uit die ik het mooist vind. Daarna render ik de opname met deze repons als een nieuwe track. Het voordeel van deze manier van opnemen is dat je altijd de galm kan veranderen achteraf als het resultaat niet bevalt.Ook kan je dan op deze manier de droge opnames die je al hebt van galm voorzien. Je kan dan achteraf ook met een equalizer VST evt. iets meer hoge tonen toe voegen.Dit heb ik bijv. gedaan bij de opnames van het Skinner orgel omdat ik dit orgel wat mat vond klinken.

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 13 jan 2012 21:16

Re: Galm toevoegen

spelen met of zonder akoestiek geeft bij mij een andere speeltrant. dat zal bij iedereen wel zo zijn denk ik. Daarom zou ik graag opnemen zoals WiBO het beschrijft incl de galm uit cantabile. Iemand idee hoe dat werkt?

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 13 jan 2012 21:55

Re: Galm toevoegen

Het opnemen kan met Reaper en Cantabile, alleen de Cantabile Lite kan het niet. :o :o
De andere versiesCantabile heten Solo en Performer, die kunnen het wel, ook de probeerversies van 1 maand,
Deze zijn ook beter geschikt voor 4 kanalen, surround. Zie http://www.cantabilesoftware.com/download/

Grt
WiBo

GJD

Berichten: 29

Geregistreerd: 22 jul 2011 22:36

Bericht 13 jan 2012 22:52

Re: Galm toevoegen

Met de in Windows 7 Ultimate aanwezige "geluidsrecorder" kan ik ingespeelde muziek opnemen.
De geluidsrecorder neemt alle geluid van mijn geluidskaart, inclusief galm van Cantabile Lite, op.
Ik gebruik zelf géén surround dus ik weet niet of het daar wel voor gaat werken.

Met gratis programma's als "Free Music Convertor" of "Format Factory" kun je het opgenomen bestand dan eventueel converteren naar een ander formaat, b.v. MP3.

Ik weet niet zeker of de geluidsrecorder in alle versie's van Windows 7 aanwezig is.

Groet, Gaatze

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com