Bericht 31 mei 2016 20:56

Convolutie nagalm

Als gebruiker van een Monarke orgel vond ik al langer de synthetische digitale nagalm van dat instrument niet echt mooi. Johannus Orgelbouw heeft al enige tijd convolutie nagalm op een aantal modellen met elektronica van de nieuwste generatie. Voor bestaande modellen was die nagalm niet beschikbaar. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een mogelijkheid om toch convolutie nagalm te kunnen gebruiken bij mijn orgel. Via een zoektocht op internet kwam ik terecht bij het bedrijf Audioease in Utrecht, de maker van de convolutie nagalm plugin Altiverb. Ik gebruik deze plugin nu met succes om mijn orgel te voorzien van een prachtige natuurlijk klinkende nagalm. Dat gaat als volgt: Ik heb op mijn laptop de VST host software Cantabile geinstalleerd en ook Altiverb. De audiouitgang van het orgel heb ik verbonden met de audio ingang van een externe geluidskaart. De audiouitgang van die geluidskaart heb ik verbonden met de high end stereoinstallatie in de woonkamer en met een paar extra boxen bij het orgel. Het resultaat is geweldig. Ik ben er razend enthousiast over.

Sinds enige tijd ben ik ook aan het experimenteren met Hauptwerk. Ik heb sinds kort Hauptwerk advanced en enkele mooie samplesets. De laatste aanwinst is het Silbermann orgel in Arlesheim. Maar ik heb bijvoorbeeld ook het orgel in Anloo en het Silbermann orgel in Zöblitz.

Een orgel klinkt het mooist in een ruimte met een mooie akoestiek. Ik houd van nagalm. Het orgel in Anloo heeft niet veel nagalm, dus ik dacht: laat ik eens proberen of ik Altiverb ook met Hauptwerk kan gebruiken. Ik heb daarvoor bij de audio instellingen voor de Hauptwerk VST plugin gekozen. Daarna heb ik in Cantabile de Hauptwerk VST plugin geladen en ook Altiverb. Het werkt uitstekend! Het resultaat is geweldig.

Altiverb biedt impulse responses van zeer veel ruimtes. Denk aan allerlei concertzalen over de hele wereld. Allerlei kerken en kathedralen over de hele wereld en ook opnamestudio's en allerlei andere ruimtes. Voor orgel zijn uiteraard vooral de kerken en kathedralen interessant. De collectie impulse responses wordt regelmatig uitgebreid. Die uitbreidingen kunnen geregistreerde gebruikers van Altiverb gratis downloaden en toevoegen aan de collectie. Bij de collectie bevinden zich onder meer: de St. Jozefkerk in Utrecht, Kings College Chapel in Cambridge en de kathedralen in Chartres, Caen en Rouen. Maar er zijn er veel meer. Er zijn kerken bij met een hele korte nagalm, maar er zijn er ook met een nagalm van vele seconden lang, zoals die van Rouen.

Altiverb is gebruiksvriendelijk en zeer flexibel. De gebruiker kan allerlei instellingen en waarden eenvoudig veranderen. De klankkleur van de nagalm kan worden verander bijvoorbeeld, maar ook de grootte van de ruimte kan virtueel worden veranderd. Verder kan de bron van het geluid virtueel in de ruimte worden verplaatst.

Voor geïnteresseerden: kijk eens op http://www.audioease.com. Via YouTube zijn ook diverse filmpjes te vinden met demonstraties. Zie bijvoorbeeld het filmpje 'The Altiverb library of acoustics' via deze link:

https://www.youtube.com/watch?v=5GQeSgXFFzU

Voor alle duidelijkheid: Ik heb geen zakelijke banden met Audioease. Ik ben gewoon een enthousiaste gebruiker van Altiverb en wilde mijn ervaring graag delen op dit forum.

Over Hauptwerk ben ik ook razend enthousiast trouwens.

Peter