Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dirac roomcorrectie

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 13 jan 2018 16:46

Re: Dirac roomcorrectie

correctie en fijn tuning van speakers, is een Must voor Hauptwerk


Daar kun je naar mijn idee een vraagteken achter zetten.

Ik denk dat wereldwijd gezien het grootste deel van de mensen (>95%) enorm geniet van de opstelling die ze in huis hebben. Zij gebruiken Hauptwerk om orgel te spelen, lees: muziek te maken.
Een deel van de geschatte <5% van de mensen die overblijft is techneut en blijft zolang mogelijk doorgaan om het beste van het beste te realiseren en komt nauwelijks aan orgelspelen toe. Die mensen hebben meer een hobby naast een hobby.
Een ander deel van de <5% zal nooit tevreden raken.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 jan 2018 17:25

Re: Dirac roomcorrectie

Zo af en toe hoor je ook mensen die teleurgesteld zijn in Hauptwerk. Die het plezier na korte tijd weer kwijtraken. Vaak zijn daar verschillende oorzaken voor. Maar een gebrekkige audio-opstelling is naar mijn idee vaak een heel grote factor.

Dus misschien moet je het zo stellen: als het geluid van je Hauptwerkopstelling niet bevalt, is correctie en optimalisatie van je audioketen een must.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 13 jan 2018 17:56

Re: Dirac roomcorrectie

Jos, dat klinkt al beter..

Strikt gesproken is het corrigeren en optimaliseren dus geen must. Iemand die tevreden is zonder, heeft het dus niet nodig.

Maar waarom koopt iemand hauptwerk en geen standaard orgel? Waarom doet (bijna) iedereen moeite om goed klinkende speakers te vinden?*
Het antwoord op deze vragen is toch omdat men realistischer, beter en mooier geluid wil. En dan is correctie e.d. daar toch wel een heel handige en belangrijke tool voor.
En dan zou je kunnen zeggen dat voor iedereen die realistischer, beter en mooier geluid wil (en dat is toch zeker wel 95%) correctie een must is, zeker voor degenen die wat duurdere speakers e.d. hebben aangeschaft.

Eigenlijk is het voor iedereen die een goed geluid wil, of het nu uit een orgel moet komen of gewoon om een cd te luisteren een must om te luisterruimte te corrigeren. Dus het plaatsen van absorberende panelen en bass-traps e.d., ook het perfect positioneren van speakers en luister locatie hoort daar bij. Maar dat is voor 99% niet haalbaar omdat de audio installatie bijna altijd in de woonkamer staat. En daar ga je niet van die lelijk dingen ophangen. Ook ga je daar niet zo snel je speakers een meter van je muur afzetten, en een gelijkzijdige driekhoek creëren om een perfecte geluidservaring te krijgen. Maar men koopt wel een dure geluidsinstallatie van vele honderden of duizenden euro's. En die dure installatie wordt dan in een akoestisch zeer slechte ruimte gezet? Fysieke correctie is meestal niet mogelijk, dus moet het softwarematig gebeuren.
En dan kun je dus wel degelijk zeggen dat, wanneer je je eigen geluidsinstallatie (of die nou 500 euro heeft gekost of 5000 of nog meer) naar de volledige potentie wilt gebruiken (of écht wil horen waar je nou precies voor betaald hebt), een vorm van correctie een must is.

*De een meer dan de ander, maar toch, de meesten nemen geen genoegen met de ingebouwde speakertjes van een laptop, men wil iets beters.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 jan 2018 20:51

Re: Dirac roomcorrectie

Peter schreef:
correctie en fijn tuning van speakers, is een Must voor Hauptwerk


Daar kun je naar mijn idee een vraagteken achter zetten.

Ik denk dat wereldwijd gezien het grootste deel van de mensen (>95%) enorm geniet van de opstelling die ze in huis hebben. Zij gebruiken Hauptwerk om orgel te spelen, lees: muziek te maken.
Een deel van de geschatte <5% van de mensen die overblijft is techneut en blijft zolang mogelijk doorgaan om het beste van het beste te realiseren en komt nauwelijks aan orgelspelen toe. Die mensen hebben meer een hobby naast een hobby.
Een ander deel van de <5% zal nooit tevreden raken.



:lol: vraag ik me dan weer af wat voor gehoor die mensen hebben, die wereldwijd enorm genieten van fouten?

iedere fabrieks speaker vertoont fouten, omdat die gebouwd zijn voor muziek en niet voor HW
dan gaan die fouten zich nog eens vermengen met een foute akoestiek

alleen horen mensen die fouten wel ? als ze nooit iets anders gehoord hebben??
-subwoofers die te traag achter de hoofd speakers aankomen.
-fase fouten.
-tijds problemen.
-verkeerde groep delay.
-hoe kan je zonder correctie voorkomen dat er breakups plaast vinden? met een ferme 16v prestant

alleen als iemand nooit iets anders gehoord heeft, gaan die logischer wijs fouten voor gewoon aanmerken.

oftewel elke sampleset klinkt thuis het zelfde als in de kerk??? ik kom vaker het tegenovergestelde tegen.
ik denk dat juist veel mensen inderdaad niet goed weten wat er precies mankeert, maar veel mensen blijven toch ook op zoek naar andere audio.
of gaan intoneren, dat is niet geheel zonder reden
en heel vaak krijgt een sampleset de schuld
-het klinkt te dof
-of juist te schel
-sommige pedaal tonen klinken irritant
-zonder surround klinkt beter dan met of vice versa

dat zij allemaal zaken die 1op1 voortkomen uit ongecorrigeerde setups

maar even een vraagje tussendoor Peter hoe behandel jij je speakers of akoestiek??


P.s we mogen het deel van die 5% die techneuten zijn ,wel dankbaar zijn, anders zat nu iedereen nog achter een analoge opus.
Martin Dyde is zo'n techneut , die zeker niet tevreden was met het bestaande assortiment elektrischonische orgels
En denk aan Jiri ook techneut pur sang.
Dit zijn de mensen aan wie we toch dank verschuldigd zijn m.i.
Volgens mij heb je dan meer aan 5% technici , 95% tevreden orgelspelers is natuurlijk fantastisch, maar die kunnen alleen tevreden zijn als de 5% groep het veldwerk goed doet.

Althans zo zie ik het
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2018 01:02

Re: Dirac roomcorrectie

om het TIJD-domein nog verder te perfectioneren met REW

is het volgende nodig

verbind een vrije input, met een vrije output van je geluidskaart, zo maak je een loopback.
vervolgens pakt de microfoon op de speelplaats de akoestische signalen weer op.

dit werkt nog exacter dan alleen akoestisch ping signaal dat heel af en toe reflectie mee kan nemen in de uitkomst
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 17 jan 2018 21:08

Re: Dirac roomcorrectie

Hallo Jan-Wim,

Kan dat ook met een saffire Pro 24 en met een meetmicrofoon op de ingang, waarbij je de voedingsspanning van 48 V gebruikt ?

Gr. Hans

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jan 2018 23:35

Re: Dirac roomcorrectie

Ja de saffire heeft genoeg in uitgangen
je houd 1 ingang voor de microfoon, en dan lus je in en out van een ander kanaal aan elkaar door.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 jul 2018 13:36

Re: Dirac roomcorrectie

Hoi Jan Wim

Als ik een meting doe met Dirac en de main speakers en sub in 1 meting uitmeet, corrigeert Dirac dan ook de timing van de sub? omdat ook de timing van de speaker drivers onderling wel wordt gecorrigeerd.
Je kan ook natuurlijk apart met sub uitmeten. Dat heb ik gedaan en de meting lukt wel maar als ik de filter dan in de Dirac vst inlaad dan klapt reaper eruit.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jul 2018 14:06

Re: Dirac roomcorrectie

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Als ik een meting doe met Dirac en de main speakers en sub in 1 meting uitmeet, corrigeert Dirac dan ook de timing van de sub? omdat ook de timing van de speaker drivers onderling wel wordt gecorrigeerd.
Je kan ook natuurlijk apart met sub uitmeten. Dat heb ik gedaan en de meting lukt wel maar als ik de filter dan in de Dirac vst inlaad dan klapt reaper eruit.

Groet Jan



hoi Jan,

dirac kan de subwoofer niet apart traceren qua timing omdat de frequentie te laag is, dirac neemt de subwoofer wel mee in de full meting, maar de timing is niet mogelijk.
heb je de sub op een apart kanaal staan Jan?
of is de sub onderdeel van je front kanalen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 jul 2018 14:23

Re: Dirac roomcorrectie

Hoi Jan Wim

De sub staat op een apart kanaal. Die kan ik dan apart gaan vertragen.
Het lukt zowiezo om de metingen te doen maar dan crasht het.
Ga kijken of ik in de standalone versie de waarden van de meting kan uitlezen en die dan in een vertraging vst in de sub woofers tracks zetten.
Ga nog eens proberen of het lukt om de subs uit te meten met Dirac.

Groeten Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jul 2018 14:30

Re: Dirac roomcorrectie

ja en als dat niet lukt even de de crossover zo hoog mogelijk zetten, of als er een bypass functie opzit die tijdelijk aan zetten.
dan zou je via REW ook de timing kunnen meten.

maar ik denk dat dirac het ook wel apart aangeeft.

hoe zet jij de AMT op tijd t.o.v de andere drivers
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 jul 2018 15:04

Re: Dirac roomcorrectie

De Amt drivers op tijd zetten heb ik zoveel mogelijk fysiek gedaan want de AMTs zitten in een apart frame en dat kan ik schuiven en voor de rest vertrouw ik verder op Dirac voor de rest timing.
Las even terug en zag dat ik reaper 32 bits moet gebruiken voor rew metingen met rearoute dan kan ik dat nog eens proberen.
Kijken of ik Rew dan aan de praat krijg.

Groet jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jul 2018 20:59

Re: Dirac roomcorrectie

Loosman schreef:De Amt drivers op tijd zetten heb ik zoveel mogelijk fysiek gedaan want de AMTs zitten in een apart frame en dat kan ik schuiven en voor de rest vertrouw ik verder op Dirac voor de rest timing.
Las even terug en zag dat ik reaper 32 bits moet gebruiken voor rew metingen met rearoute dan kan ik dat nog eens proberen.
Kijken of ik Rew dan aan de praat krijg.

Groet jan


Jan dirac zet wel een de kanalen onderling op tijd, maar dirac kan niet de drivers afzonderlijk binnen 1 kanaal time.
dit moet je vooraf doen, ik denk dat dit in je Motu kan invoeren
je kan met REW eerst je front drivers uitlijnen, en daarna via Dirac de generale timing en correctie maken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 jul 2018 12:07

Re: Dirac roomcorrectie

Hoi Jan Wim

Als je dat filmpje van deqx bekijkt dan zou je wel verwachten dat ook de timing tussen de onderlinge drivers wordt gecorrigeerd.
Als je voor een heel freq. bereik de vertagingen recht trekt dan corrigeer je toch ook automatisch de timing van de drivers onderling.
Ik heb ook altijd aangenomen dat Dirac precies zo werkt.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2018 14:02

Re: Dirac roomcorrectie

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Als je dat filmpje van deqx bekijkt dan zou je wel verwachten dat ook de timing tussen de onderlinge drivers wordt gecorrigeerd.
Als je voor een heel freq. bereik de vertagingen recht trekt dan corrigeer je toch ook automatisch de timing van de drivers onderling.
Ik heb ook altijd aangenomen dat Dirac precies zo werkt.

Groet Jan



hoi Jan,
Deqx en ook Dirac, SW enz corrigeren wel het tijdsdomein als groep delay,

Dirac weet niet waar jij een crossoverpunt maakt, want dat zou in theorie op iedere willekeurige frequentie mogelijk zijn.
normaliter(hoop je ;) ) verzorgd een goede speakerfabrikant dat de drivers onderling volkomen faserein zijn op het overnamepunt.

met die gegevens gaat Deqx en Dirac aan het werk. Bij zelfbouw moet je eerst zelf de drivers onderling faserein maken, doe je dat niet dan kan Dirac alleen achteraf de group delay maar corrigeren.
dit is wel verweven met group delay maar zeker niet hetzelfde, laat je alleen de software werken
dan doe je de dure drivers echt tekort,
je moet dirac ,deqx, sw ,arc enz. puur zien als correctie achteraf op akoestische fouten. terwijl de correctie vooraf juist heel belangrijk is, je kan dan het fase punt haarscherp wegleggen op een overname punt dit kan software niet achteraf oplossen. correctie software weet ook niet wat voor type filter je gebruikt.

het is even stoeien, maar zeker de moeite waard.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Vorige

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com