hoi Pieter,
met REW kan je zeker het zelfde(meer) als dat Dirac bv doet
nadeel REW: veel handmatig werk
voordeel REW: weinig kosten
als leek is REW wat minder geschikt, omdat je moet weten wat je moet instellen en corrigeren,
het grote voordeel van roomcorrectie software is dat de knelpunten aangepakt worden
met Dirac is het op Tijd zetten ook eenvoudig, dit kan met ARC niet
fase gedrag word keurig aangepakt door Dirac.
kortom met weinig kennis, en moeite is Dirac een goede tool voor roomcorrectie
mijn vuistregel is altijd zorg eerst dat je speaker top in orde is, zo lineair mogelijk maken
zorg dat het geen badkuip curve oplevert.
is dat oké, dan hoef je dat in ieder geval niet te corrigeren
lees onderstaande eens rustig door, ten overvloede het is totaal niet bedoelt om correctie af te kraken, maar wel om e.e.a. wat kritischer te volgen
correctie is eigenlijk kiezen tussen 2 "kwade"
de naam Roomcorrectie ?
er word weinig aan de ruimte aangepast, de software (audio)past zichzelf aan de ruimte aan...
elke frequentie gedraagt zich anders op een bepaald volume, zolang de akoestische omgeving in orde is zal dit geen probleem geven.
pas als de akoestiek zoveel "kleur/invloed" gaat uit oefenen op muziek dan gaat het fout
dit kan in allerlei gradaties voorkomen, maar 9 van de 10 is het laag het meest ontregeld.
wil je roomcorrectie succesvol laten verlopen zal je bepaalde zaken moeten respecteren.
het Volume waarmee je de correctie uitvoert is alles bepalend voor het volume waarmee je HW bespeelt
corrigeer je bv op 80decibel, dan moet je in HW ook niet harder dan 80Db gaan spelen.
anders klopt de correctie niet meer 100%
de Sweep waarmee de akoestiek word afgetast is van 20-20000Hz
maar deze sweep verloopt oplopend of te wel frequentie na frequentie word afgelopen
binnen HW is dit niet altijd het geval, want daar kan je met gemak een drieklank in het laag krijgen, die alle drie samen spelen, en zo een gestapelde nieuwe frequentie laten horen
voorbeeld:
correctie behandeld een frequentie golf
geen probleem dit wordt indien nodig netjes bewerkt en glad gestreken indien nodig
maar wat nu?
in het pedaal een 32v prestant
op het hoofdwerk een 16v prestant
op het rugwerk een 8v prestant
er zijn velen toets combinaties mogelijk, die ervoor zorgen dat alle 3 de prestanten nagenoeg op de zelfde frequentie uitkomen.
even voor het gemak we komen uit op 64Hz dit is voor de software geen enkel probleem om die te "beluisteren en af te tasten, en te corrigeren.
maar nu kom ik met een bepaald akkoord uit op 3x 64Hz frequentie, nu krijg ik ongewild een boost in die 64hz
die er nog niet was bij de "sweep"
dus een opstelsom van Hz is niet te voorzien door correctie, dit kan op heel veel frequenties gebeuren
dus roomcorrectie kan zeker helpen in bepaalde situaties, maar voorkomen is altijd de beste optie indien mogelijk.
luister bv eerst eens Set af met een hoofdtelefoon zitten daar al uitschieters in, voice die dan eerst
de kans dat die later in de ruimte juist 'goed' vallen is uiterst klein.
correctie moet je zo beperkt mogelijk inzetten
een pleister plakken op de zere vinger, en niet op de hele hand