Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dirac roomcorrectie

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 13 jan 2018 16:46

Re: Dirac roomcorrectie

correctie en fijn tuning van speakers, is een Must voor Hauptwerk


Daar kun je naar mijn idee een vraagteken achter zetten.

Ik denk dat wereldwijd gezien het grootste deel van de mensen (>95%) enorm geniet van de opstelling die ze in huis hebben. Zij gebruiken Hauptwerk om orgel te spelen, lees: muziek te maken.
Een deel van de geschatte <5% van de mensen die overblijft is techneut en blijft zolang mogelijk doorgaan om het beste van het beste te realiseren en komt nauwelijks aan orgelspelen toe. Die mensen hebben meer een hobby naast een hobby.
Een ander deel van de <5% zal nooit tevreden raken.

Berichten: 822

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 jan 2018 17:25

Re: Dirac roomcorrectie

Zo af en toe hoor je ook mensen die teleurgesteld zijn in Hauptwerk. Die het plezier na korte tijd weer kwijtraken. Vaak zijn daar verschillende oorzaken voor. Maar een gebrekkige audio-opstelling is naar mijn idee vaak een heel grote factor.

Dus misschien moet je het zo stellen: als het geluid van je Hauptwerkopstelling niet bevalt, is correctie en optimalisatie van je audioketen een must.
Avatar gebruiker

Berichten: 258

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Arnemuiden

Bericht 13 jan 2018 17:56

Re: Dirac roomcorrectie

Jos, dat klinkt al beter..

Strikt gesproken is het corrigeren en optimaliseren dus geen must. Iemand die tevreden is zonder, heeft het dus niet nodig.

Maar waarom koopt iemand hauptwerk en geen standaard orgel? Waarom doet (bijna) iedereen moeite om goed klinkende speakers te vinden?*
Het antwoord op deze vragen is toch omdat men realistischer, beter en mooier geluid wil. En dan is correctie e.d. daar toch wel een heel handige en belangrijke tool voor.
En dan zou je kunnen zeggen dat voor iedereen die realistischer, beter en mooier geluid wil (en dat is toch zeker wel 95%) correctie een must is, zeker voor degenen die wat duurdere speakers e.d. hebben aangeschaft.

Eigenlijk is het voor iedereen die een goed geluid wil, of het nu uit een orgel moet komen of gewoon om een cd te luisteren een must om te luisterruimte te corrigeren. Dus het plaatsen van absorberende panelen en bass-traps e.d., ook het perfect positioneren van speakers en luister locatie hoort daar bij. Maar dat is voor 99% niet haalbaar omdat de audio installatie bijna altijd in de woonkamer staat. En daar ga je niet van die lelijk dingen ophangen. Ook ga je daar niet zo snel je speakers een meter van je muur afzetten, en een gelijkzijdige driekhoek creëren om een perfecte geluidservaring te krijgen. Maar men koopt wel een dure geluidsinstallatie van vele honderden of duizenden euro's. En die dure installatie wordt dan in een akoestisch zeer slechte ruimte gezet? Fysieke correctie is meestal niet mogelijk, dus moet het softwarematig gebeuren.
En dan kun je dus wel degelijk zeggen dat, wanneer je je eigen geluidsinstallatie (of die nou 500 euro heeft gekost of 5000 of nog meer) naar de volledige potentie wilt gebruiken (of écht wil horen waar je nou precies voor betaald hebt), een vorm van correctie een must is.

*De een meer dan de ander, maar toch, de meesten nemen geen genoegen met de ingebouwde speakertjes van een laptop, men wil iets beters.

Berichten: 3422

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 jan 2018 20:51

Re: Dirac roomcorrectie

Peter schreef:
correctie en fijn tuning van speakers, is een Must voor Hauptwerk


Daar kun je naar mijn idee een vraagteken achter zetten.

Ik denk dat wereldwijd gezien het grootste deel van de mensen (>95%) enorm geniet van de opstelling die ze in huis hebben. Zij gebruiken Hauptwerk om orgel te spelen, lees: muziek te maken.
Een deel van de geschatte <5% van de mensen die overblijft is techneut en blijft zolang mogelijk doorgaan om het beste van het beste te realiseren en komt nauwelijks aan orgelspelen toe. Die mensen hebben meer een hobby naast een hobby.
Een ander deel van de <5% zal nooit tevreden raken.



:lol: vraag ik me dan weer af wat voor gehoor die mensen hebben, die wereldwijd enorm genieten van fouten?

iedere fabrieks speaker vertoont fouten, omdat die gebouwd zijn voor muziek en niet voor HW
dan gaan die fouten zich nog eens vermengen met een foute akoestiek

alleen horen mensen die fouten wel ? als ze nooit iets anders gehoord hebben??
-subwoofers die te traag achter de hoofd speakers aankomen.
-fase fouten.
-tijds problemen.
-verkeerde groep delay.
-hoe kan je zonder correctie voorkomen dat er breakups plaast vinden? met een ferme 16v prestant

alleen als iemand nooit iets anders gehoord heeft, gaan die logischer wijs fouten voor gewoon aanmerken.

oftewel elke sampleset klinkt thuis het zelfde als in de kerk??? ik kom vaker het tegenovergestelde tegen.
ik denk dat juist veel mensen inderdaad niet goed weten wat er precies mankeert, maar veel mensen blijven toch ook op zoek naar andere audio.
of gaan intoneren, dat is niet geheel zonder reden
en heel vaak krijgt een sampleset de schuld
-het klinkt te dof
-of juist te schel
-sommige pedaal tonen klinken irritant
-zonder surround klinkt beter dan met of vice versa

dat zij allemaal zaken die 1op1 voortkomen uit ongecorrigeerde setups

maar even een vraagje tussendoor Peter hoe behandel jij je speakers of akoestiek??


P.s we mogen het deel van die 5% die techneuten zijn ,wel dankbaar zijn, anders zat nu iedereen nog achter een analoge opus.
Martin Dyde is zo'n techneut , die zeker niet tevreden was met het bestaande assortiment elektrischonische orgels
En denk aan Jiri ook techneut pur sang.
Dit zijn de mensen aan wie we toch dank verschuldigd zijn m.i.
Volgens mij heb je dan meer aan 5% technici , 95% tevreden orgelspelers is natuurlijk fantastisch, maar die kunnen alleen tevreden zijn als de 5% groep het veldwerk goed doet.

Althans zo zie ik het

Berichten: 3422

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2018 01:02

Re: Dirac roomcorrectie

om het TIJD-domein nog verder te perfectioneren met REW

is het volgende nodig

verbind een vrije input, met een vrije output van je geluidskaart, zo maak je een loopback.
vervolgens pakt de microfoon op de speelplaats de akoestische signalen weer op.

dit werkt nog exacter dan alleen akoestisch ping signaal dat heel af en toe reflectie mee kan nemen in de uitkomst

Berichten: 244

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 17 jan 2018 21:08

Re: Dirac roomcorrectie

Hallo Jan-Wim,

Kan dat ook met een saffire Pro 24 en met een meetmicrofoon op de ingang, waarbij je de voedingsspanning van 48 V gebruikt ?

Gr. Hans

Berichten: 3422

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jan 2018 23:35

Re: Dirac roomcorrectie

Ja de saffire heeft genoeg in uitgangen
je houd 1 ingang voor de microfoon, en dan lus je in en out van een ander kanaal aan elkaar door.
Vorige

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com