Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

GO - tips & trucs

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 14 maart 2017 22:49

GO - tips & trucs

Beste GO gebruikers en aspirant gebruikers,

Het lijkt me goed elkaars ervaringen, tips & trucs hier neer te zetten. :D
Er is nog veel onbekendheid en misverstanden bij GrandOrgue gebruikers. Graag jullie medewerking, zodat we van elkaars tips & trucs kunnen leren om zodoende optimaal gebruik te maken van GO.

VOLUME CONTROL - OVERSTURING

Ik wil de spits afbijten met een kwalijke oversturing van het signaal aangeboden aan de geluidskaart . Dit is heel makkelijk te controleren, als je het maar weet. Bij oversturing treedt een behoorlijke distorsie (vervorming) van de klank op doordat het signaal tegen zijn grenzen aanloopt (clippen). Een clippend signaal is niet meer dan een signaal dat te hard wordt uitgestuurd (vaak al boven de 0 dB). Zorg ervoor dat dit NIET voorkomt.

Boven in het scherm menu van GO is, rechts naast de volume instelling (in dB), een clip indicator als 2 boven elkaar geplaatst lopertjes, zowel voor rechter als linker kanaal. Mocht je na het bespelen van de samples maar iets rood zien in de clip indicators, dan moet je het volume lager instellen ! De clip indicator blijft - ook na het orgelspelen - staan op de maximaal bereikte stand. Als je het het volume lager zet verdwijnen meteen de rode vlekjes.

Mijn ervaring is dat - 4 dB bij sommige samplesets al te hoog is, dus staat die bij mij standaard op - 6 dB of - 8 dB.

Hier ter verduidelijking wat afbeeldingen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 21 maart 2017 21:42

Re: GO - tips & trucs

Coupler Manuals and Volume

Dit is een handige functie van GrandOrgue die ik pas heb ontdekt. :D
Immers zijn er 3 zweltredes op je console aanwezig - bij een 4 klaviers console soms wel 4 zweltreden ! Het originele gesamplede orgel heeft slechts 1 zweltrede of helemaal geen. Op het console plaatje zie je dus veel minder zweltreden dan je kunt benutten.
Onder het hoofdmenu "Venster" vind je als 2e menu "Coupler Manuals and Volume"
Dan ontdek je dat in GO is in te stellen een hoofdvolume en 3 stuks windlades (ook nog metronome, maar dat even terzijde).
Hoe deze aan te sturen ? Ga eerst onder "Audio/Midi" naar "Orgel-instellingen" en bekijk hoeveel windlades er zijn in de sampleset. Bekijk welke windlades corresponderen met welke manualen en voetpedaal. Dit herken je makkelijk aan de registers.
Dan kun je op de gebruikelijke manier de je orgel aanwezige zwellen via MIDI koppelen aan de windladen - zwellen zoals aangegeven "Coupler Manual and Volume".
Je zou ook het pedaal kunnen toekennen aan een zwel die nog beschikbaar is, maar dat vind ik overdreven. Dat zou ik niet doen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 21 maart 2017 23:35

Re: GO - tips & trucs

Hoi Marius,

Leuk idee om dit te toen.
Ik zal ook proberen wat tips toe te voegen.(zodra ik wat tijd heb... ;)
wellicht handig om ook de handleiding/Help van Go op te nemen.
Hier staan al veel zaken in benoemd.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe groot is de groep van gebruikers.


Groeten,
Edward

Keer terug naar Grand-Orgue

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com