Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

REW (Room Equalization Wizard) software

Toon actieve onderwerpen

Bericht 09 jun 2018 21:17

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

W.b.t. op tijd zetten:
Het is me niet helemaal duidelijk hoe je de loopback meting doet in REW. Moet ik een mic aansluiting verbinden met een vrije uitgang van de geluidskaart?

nee je laat de microfoon ongemoeid, je moet ergens op je geluidsmodule een in en een uitgang met elkaar verbinden d.m.v een kabel. het moet een vrij kanaal zijn in ieder geval.

onthoud welk kanaal je door lust en dit stel je in REW in.
zo weet de software exact wanneer de geluidskaart een signaal via de output verstuurt de microfoon pakt deze ergens in de ruimte op uit 1 van de speakers en berekend zo super nauwkeurig de vertraging

Bericht 13 jun 2018 23:17

Hallo Jan Wim,

SW mic is binnen. Nieuwe metingen gedaan. Front is gelukt, maar rears lukt nog steeds niet. Bij de KEF's, met ingedrukte tweeters, kon SW geen afstand meten. Ik heb het vermoeden dat de tweeters teveel beschadigd zijn voor een goede meting.
Ik had nog een setje B&W speakers staan en ben daarmee a/d slag gegaan. SW kon nu afstand meten, maar de waarden waren nog steeds te hoog. Meer dan een meter teveel. Je kunt de afstand beperkt aanpassen, maar niet voldoende. Hierdoor lukte het meten niet. Ik zal SW om advies vragen.

Met RME metingen gedaan.

KEF's
Overlay Rear R+L speelpositie.jpg

B&W
Overlay rear B+W.jpg

- Het lijkt me dat de B&W's een beter beeld geven. Wat vind jij?

- Tijdmeting met loopback is gelukt. Gaf voor L en R andere uitkomst (0,7 ms verschil). Maar dat vond ik niet mooi klinken. Er ontstond een duidelijke zweving. Delay stond altijd op 15 ms, maar heb ze nu beide op 16 ms gezet.

- RME settings (tot 7.000 Hz) heb ik in Reaper gezet. Wat mij betreft klinkt het heel goed zo!

Ben benieuwd naar je oordeel over de B&W's.

Alvast bedankt weer!

Groet,
Arjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Bericht 13 jun 2018 23:52

meet je met de laatst nieuwe SW software V4.1 ??
hiermee zou je n.l veel meer afstand moeten kunnen aanpassen.

de B&W metingen zien er fantastisch uit, maar je leest dit wel op een heel ruime tijdschaal af n.l -300-+160 :o
zoom maar eens in naar dezelfde schaal als het plaatje van de Kefs

als je een zweving hoort met een tijdscorrectie , dan gaat er iets niet goed, ik neem aan dat je toch wel je fronts vertraagd en 1x rear??
je kan niet alleen je rears meten qua timing je moet zowel je fronts als je rears meten, en dan ieder speaker aanpassen m.u.v.van de verst verwijderde deze krijgt 0
16msec is behoorlijk, staan je rears 5,5mtr verwijderd van de microfoon?
0.7msec houdt in dat ze 24cm excentrisch staan

en staat links/rechts van je rear wel goed??
of staan deze kanalen gekruist? t.o.v je front

Bericht 14 jun 2018 09:49

Jan Wim schreef:meet je met de laatst nieuwe SW software V4.1 ??
hiermee zou je n.l veel meer afstand moeten kunnen aanpassen.

Ik meet met SW 4.1. Je kunt inderdaad meer afstand aanpassen, maar nog niet genoeg. Gisteren was ik alleen en kon ik niet goed de afstand met de centimeter meten. Vanavond zal ik de verschillen doorgeven.

Jan Wim schreef:de B&W metingen zien er fantastisch uit, maar je leest dit wel op een heel ruime tijdschaal af n.l -300-+160 :o
zoom maar eens in naar dezelfde schaal als het plaatje van de Kefs

:oops: Oeps, dat is ongemerkt gegaan. Het ziet er nu wel erg vlak uit. Nieuwe volgt.

Jan Wim schreef:als je een zweving hoort met een tijdscorrectie , dan gaat er iets niet goed, ik neem aan dat je toch wel je fronts vertraagd en 1x rear??

Ik heb de fronts vertraagd. En ik dacht dat het verschil in de rears bij de fronts moest corrigeren. Daardoor stond de ene front op 16,5 ms en de ander op 15,8 ms. Dat gaf de zweving
Ook nog eens vergeten de vertraging van de fronts eraf te trekken. :oops:

Jan Wim schreef:je kan niet alleen je rears meten qua timing je moet zowel je fronts als je rears meten, en dan ieder speaker aanpassen m.u.v.van de verst verwijderde deze krijgt 0

Aha, dus één van de rears moet ook vertraagd worden. Dat maakt het duidelijk!
Ik neem aan dat je de mic op de statief naar voren richt en zo voor alle vier de metingen laat staan?
Ik zal vanavond de waarden per speaker opgeven.

Jan Wim schreef:16msec is behoorlijk, staan je rears 5,5mtr verwijderd van de microfoon?
0.7msec houdt in dat ze 24cm excentrisch staan

Uit m'n hoofd staat de verste speaker 4.90 mtr verwijderd. Vanavond zal ik beide waarden opgeven. Vreemd is wel dat de speaker die het meest ver staat, als minder ver verwijderd gemeten wordt. Dat is de speaker in het raamkozijn. Die staat richting het orgel gedraaid en kan vrij uitsralen.
De ander staat op de vloer, straalt recht vooruit. Maar er staan stoelen tussen. Zou dit voor de extra vertraging kunnen zorgen? Zal wat foto's maken om het duidelijk te maken.

Jan Wim schreef:en staat links/rechts van je rear wel goed??
of staan deze kanalen gekruist? t.o.v je front

Nu staan ze nog gekruist. Dus als je in de richting van de speaker kijkt. In de correctie heb dat wel gekruist. Waarschijnlijk makkerlijker om het om te draaien. Zodat als je op het orgel zit wat rechts staat, het rechter kanaal is.

Bericht 14 jun 2018 19:05

Arjan

time meting moet je als volgt uitvoeren:

Zet de microfoon met de tip richting plafond t.h.v je oren opde speelpositie
nu kan de microfoon rondom meten.

meet in REW ieder kanaal apart, en benoem die even voor het gemak.

hier even een voorbeeldje

Front L 5,44
Front R 5,50
Rear L 6,98
Rear R 7,40

nu pak je vervolgens het hoogste getal in het voorbeeld 7,40 en je trek daar vervolgens bij elk kanaal zijn eigen uitkomst van af

dan krijg je dus

Front L 5,44 1,96
Front R 5,50 1,90
Rear L 6,98 0,42
Rear R 7,40 0,00

de rood geschreven waardes moet je invoeren
letop dat je alle metingen in 1x maakt zonder de microfoon te bewegen

Bericht 14 jun 2018 22:34

Jan Wim,

Ik kom op de volgende waarden:

Meting REW - toe te passen correctie - gemeten afstand (met rolmaat)
Front L 2,31 - 14,15 - 76,5 cm
Front R 2,58 - 13,88 - 86,0 cm
Rear L 15,92 - 0,54 - 535 cm
Rear R 16,46 - 0,00 - 463 cm

Rear R blijft een langere vertraging geven, terwijl hij dichterbij staat. Op onderstaande foto zie je duidelijk de situatie. Foto genomen vanaf de orgelbank.
IMG_0726 (1).jpg

Ik heb Rear R ook nog op de alternatieve plek gezet, maar dat gaf een nog grotere vertraging (17,56). Vreemd geval.

Hier nog het vergelijk van de rears in dezelfde schaal:

KEF's:
Kef Rear.jpg

B&W's
B&W rear.jpg

Dat geeft toch wel een ander beeld dan het plaatje van gisteren ;)
Wat vind je er beter uitzien?

Groet,
Arjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Bericht 14 jun 2018 22:58

Laten we eerst proberen de timng goed te krijgen.

Kan het zo zijn dat de rear die op de grond staat het geluid vol tegen de bank projecteert en je dus via de microfoon alleen maar reflectie kan meten?

Je microfoon moet eigenlijk de speakers kunnen "zien"

Bericht 14 jun 2018 23:06

Op de alternatieve plek zou de mic de speaker moeten kunnen 'zien'. Maar het geluid moet wel tussen de bank en stoelen door . . .
Het lijkt erop dat op de andere plek alleen de stoelen voor de reflectie zorgen. Op die plek staan de stoelen wel tussen de speaker en de mic.

Kan de lengte van het snoer ermee te maken hebben? Die gaan via pvc leidingen door het plafond van de ene naar de andere kant van de kamer. Hoewel je eerder zou verwachten dat het snoer van de speaker in de vensterbank langer is. Maar ik kan het niet meer achterhalen.

Bericht 14 jun 2018 23:20

de rear die het kortste bijstaat moet de meeste vertraging krijgen van het rearkanaal

bij jouw is dat nu andersom??

heeft dit te maken met je cross opstelling/

Bericht 14 jun 2018 23:28

Ik heb geen cross-opstelling meer, want heb de snoeren omgedraaid. Dus Front R is ook Rear R.
Het is inderdaad nu andersom. De rear die in de vensterbank staat, dus op de grootste afstand, geeft de minste vertraging. Die kan ook vrij uitstralen. Zou dat ermee te maken hebben?

Bericht 15 jun 2018 06:26

Cheesecorner schreef:Ik heb geen cross-opstelling meer, want heb de snoeren omgedraaid. Dus Front R is ook Rear R.
Het is inderdaad nu andersom. De rear die in de vensterbank staat, dus op de grootste afstand, geeft de minste vertraging. Die kan ook vrij uitstralen. Zou dat ermee te maken hebben?

dat vermoed ik zeker, je kan voor de nieuwe meting proberen even je rear die nu op de grond staat op het zelfde niveau qua hoogte te zetten als de andere rear, dan zal je een geheel andere meting krijgen qua tijd.

reflectie meten is niet bruikbaar in het tijdsdomein

Bericht 15 jun 2018 19:54

Goedenavond Jan Wim,

We hebben m te pakken!

Geprobeerd de mic zoveel mogelijk op dezelfde positie te plaatsen Gelijk aantal referentie afstanden opgeschreven voor volgende metingen.

Volgende gemeten in normale situatie:
Vertraging - afstand volgens REW
Front L 2,42 - 83 cm
Front R 2,71 - 93 cm
Rear L 15,75 - 540 cm
Rear R 16,33 - 560 cm

Rear R op verhoging gezet. Nu meet REW: 13,42 - 460 cm

Deze waarde is correct!

Het ligt dus aan de plaatsing op de vloer. Wat nu? Is dat te corrigeren?

Groet,
Arjan

Bericht 15 jun 2018 21:05

Cheesecorner schreef:Het ligt dus aan de plaatsing op de vloer. Wat nu? Is dat te corrigeren?

Groet,
Arjan

De speaker op een luidsprekervoet zetten. ;)
Wie op kunstof kan spelen, doet het ook graag eens op hout.

Bericht 15 jun 2018 21:19

:idea: Dat is de eenvoudige oplossing en daar moet ik mijn vrouw maar eens heel lief voor aankijken ;)

Ik ben eigenlijk benieuwd of het met software op te lossen is . . .

Bericht 15 jun 2018 22:26

Cheesecorner schreef::idea: Dat is de eenvoudige oplossing en daar moet ik mijn vrouw maar eens heel lief voor aankijken ;)

Ik ben eigenlijk benieuwd of het met software op te lossen is . . .

Je kunt er een maken van hetzelfde materiaal als je vloer.... Plankje eiken onder, plankje eiken boven en er tussen een metalen tafelpoot van Gamma ( 3,50,-) of dito eiken balkje. Mooi geintegreerd geheel.

Oplossen met software zou je niet moeten willen. Verbetering begint bij de bron, -zou JW zeggen ;)

Bericht 15 jun 2018 22:40

Probleem opgelost! Ik hoefde mijn vrouw niet eens lief aan te kijken ;) Toestemming heb ik al. Ze vindt het zelf ook mooier klinken.

Na invoering van de nieuwe vertraging klinkt het echt weer stukken beter. De rears komen naar je toe. Het is nu één geheel, zonder dat je precies kunt lokaliseren waar het geluid vandaan komt.

Bericht 15 jun 2018 22:47

Mooi! Gefeliciteerd met zo'n vrouw! :D

Bericht 15 jun 2018 23:18

Dank je! Heel wat waard als je een vrouw hebt die zelf ook van orgelmuziek houdt. :D Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker . . .

Bericht 16 jun 2018 16:13

Arjan, met welke waarden heb je nu front en/of rear gecorrigeerd?

Bericht 16 jun 2018 20:21

Hallo Jaap,

Front L: 13,33 - 0,25 ms wordt door Sonarworks vertraagd, dus heb ik zelf 13,08 ingevoerd.
Front R: 13,04
Rear L: 0,00
Rear R: 2,33

Daarnaast heb ik het volume van de rears m.b.v. dB-meting goed afgesteld. Alles bij elkaar sta ik versteld van het resultaat. Ik hoor nog meer detail en de akoestiek komt veel beter tot zijn recht. Net of je zelf in de ruimte zit.

Groet,
Arjan

Bericht 16 jun 2018 20:31

Netjes gedaan hoor!
Nu ik nog... :D
Ik begrijp dat je SW hebt gebruikt. Doe je nu nog iets met REW? En ik meen dat je ook met ARC in de weer was, Heb je nu hebt gekozen voor 1 programma waarmee je alles corrigeert?

Bericht 16 jun 2018 20:45

Sonarworks gebruik ik voor de Front speakers.

De meting van de Rears lukt nog niet goed met SW. SW meet een onderlinge afstand van 5,63 mtr, terwijl dat 4,24 mtr is. Handmatig kan ik dat tot maximaal 4,63 mtr instellen, maar verder gaat niet. De afstand van de rears tot de mic meet hij nu wel goed. Maar al met al lukt het niet de mic in de juiste posities te krijgen tijdens de meting. Ik moet dat maar eens met SW opnemen.

Voor de rears gebruik ik nu de correcties vanuit REW. En dat klinkt al een heel stuk beter dan zonder. Veel frisser en gedetailleerder.

Met REW heb ik ook de vertragingen gemeten.

Met ARC2 lukte het bij mij iedere keer niet. Gaf steeds aan dat het signaal te laag was, of de aansluitingen niet goed waren en ik ben er nog steeds niet achter wat dit is. Trial versie van SW gedownload en gelijk was ik verkocht. Werkt heel fijn.
Ik wil nog wel kijken of de mic van ARC2 goed is. Als dat het geval is, verkoop ik het.

Bericht 16 jun 2018 21:00

Arjan,

als je tijdens het meten de microfoon "verliest" dan is er teveel 1e reflectie
heb je de alternatieve ping geluiden al geprobeerd?
wanneer je de 1e meet positie van de rears moet in nemen is dat richting orgelbank of juist dicht bij de rears?

Bericht 16 jun 2018 21:36

Jan Wim,

Andere pingen nog niet geprobeerd. D.V. volgende week eens proberen.

Het gaat fout bij de afstand meten tussen de twee rear speakers. De mic moet je dan 1-2 cm voor de mid-field conus houden. Nu Rear R hoger staat lokaliseert SW de mic op speelpositie wel goed.

Bericht 16 jun 2018 21:59

Cheesecorner schreef:Jan Wim,

Andere pingen nog niet geprobeerd. D.V. volgende week eens proberen.

Het gaat fout bij de afstand meten tussen de twee rear speakers. De mic moet je dan 1-2 cm voor de mid-field conus houden. Nu Rear R hoger staat lokaliseert SW de mic op speelpositie wel goed.

ik zou het iets verder proberen ongeveer 10cm het kan n.l. zijn dat je tweeter omgepoold zit
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software